Gå til innhold
Hundesonen.no

Miljøtrening


LouDan

Recommended Posts

Jeg skal i tre uker framover ha miljøtreningene i klubben og da vil jeg gjerne ha litt variert øvelser. Det er ofte folk med helt små valper som kommer på treningene, og vi konsentrerer oss om kontaktøvelser, å gå pent i bånd og alle øvelser for å gjøre hunden til en god samfunnsborger.

Jeg synes selv det blir kjedelig gang etter gang, og jeg trenger litt hjelp til å få igang hjernen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene på å bli igjen i bilen/bilburet til man får lov til å komme ut, og være i buret når det er åpent, selv om det er andre hunder utenfor.

Lære valpisene å leke ordentlig, enten spilleregler i drakamp (slippe ved passivitet eller kommando) eller å hente ball/leke og gi den fra seg i hånda til eieren. Leking er jo moro selv om man ikke har planer om å trene noe særlig.

Tannvisning/å forholde seg rolig under håndtering (om det er noen labradorer med, så er jeg ganske sikker på at eierne vil sette pris på noe sånt, hihi).

Kanskje vise litt om hvordan man kan legge opp litt spor?

Innkalling, og innkalling med to hunder av gangen (bruk langline, så blir det ikke så mye tull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg veit ikke jeg. Bare gir deg idèer.

Men du kan jo f.eks. vise på Bajnok på slutten av miljøtrening nr1, så kan de som vil trene litt hjemme også kan de spørre om hjelp neste gang om de trenger det.

God idè! ;) Takker! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de de minste valpene du skal ha?

Hvis dere disponerer et sikret område, kan dere slippe valpene sammen i små lekegrupper (mixet i passende størrelse og gemytt for hverandre). La valpene leke og herje litt, deretter skal eierne kalle inn valpene, trene litt på ro, og så slippe de ut igjen for å leke litt mer. Fin innkallingstrening, sosialisering og rotrening i ett smekk.

Men krever at det blir organisert og gjort skikkelig. Skal være trygt og hyggelig for alle parter. Og lærerikt for valpene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Belgerac, men det vil nok ikke gå. For det første er det ikke gjerdet inn ( det er avstengt pga en skog :P), og for det andre så driver lydigheten på ved siden av ;) Litt dumt hvis en valp skulle finne på å ta seg en tur innom dem :P

Når det gjelder alder så er det hunder i alle aldre, men for tida er det mest valper rundt 6 måneder, men det er også hunder som jeg vil tippe er ca. 18 mnd, og det er noen rundt tre år. Treninga vår er åpen for alle og alle som vil få litt bedre kontroll og noen tips kommer til oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gå forbi folk uten å hoppe/ dra mot personen/personene

- Hilse pent

- Koses med, lekes med og hånteres av fremmende mennesker

- Innkalling

- Være rolig (sitte stille over tid)

- Leke med andre valper OG være rolig når andre leker

Ellers er det jo butikker, by'er, statuer, broer, forskjellige underlag og mennesker det kan trenes i, på og med ;)

Mange gode forslag ellers i tråden også:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

hva med å lære dem litt om hvordan de kan trene andre ting med hundene sine? Som f.eks. lære inn lydighetsøvelser tilpassa hverdagen? Ligg og bli er for eksempel noe jeg bruker ofte. Er veldig behagelig å kunne si ligg og bli til bikkja og gå å hjelpe andre e.l. og stole på at hunden ligger. Stopp er en fin kommando å ha. Selvfølgelig innkalling som allerede er nevnt. Det vil jeg si er de kommandoene jeg bruker mest i hverdagen.

Spor for aktivisering, vis dem at det ikke trenger å være så veldig avansert og man ikke trenger så høye ambisjoner for å legge ut at spor til bikkja. Finfin aktivisering og samarbeid som de får igjen for ellers i hverdagen. Lære hunden å søke etter nøkler osv. trenger jo ikke lære dem det på samlingene, men fortelle, vise litt og gi dem tips til hva de kan gjøre sammen med hundene sine.

Å lære hundene slipp, enten under lek eller hvis den har tatt noe den ikke får bite på. Veldig greit å ha en trygg, sikker slippkommando. Det sparer en for mye kjefting og mas og gjør hverdagen litt trivligere.

Og selvfølgelig å trene på alt dette på forskjellige steder! Det hjelper jo fint lite at hundene er lydige på treningssletta hvis de ikke er det i de situasjonene de møter på i hverdagen. Hva med å ikke alltid møtes på samme sted? Tren på torvet i byen, langs veien osv. under kontrollerte former selvfølgelig.

Bli tatt på og behandlet som er nevnt tidligere er veldig viktig. Sjekke tenner, ører, ta på labber, sette på sokker (plutselig en dag trenger man det) osv. Dette er kanskje greiest å gjøre hjemme hver for seg, men du kan vise og fortelle og tilby dem å komme til deg hvis det er spørsmål eller problemer.

Til sist vil jeg si at du burde spørre dem hva de ønsker. Det er jo det aller viktigste. Hva føler de at de trenger hjelp til?

Hehe, blei vel ikke noe nye tips akkurat dette da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Tijon i det siste der, spør dem hva de har lyst til å jobbe med. Uvaner som deres hund feks har. De kan jo skrive det på en lapp og levere til deg om de syns det er flaut å si høyt. Jeg syns at på mange kurs tar de lite hensyn til folk og kjører veldig på at alle skal gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, men dette er ikke et kurs.. Det er organisert frivillig trening, og det blir vanskelig å trene andre steder enn akkurat oppe på sletta, dessverre.. Ellers hadde jeg tatt de med et annet sted og litt rundt omkring..

Noe jeg tenkte var å ta med en diger pappask eller noe lignende for miljøtreninga sin del. Hav tror dere om det? Vise hvordan man kan lære hunden mye moro ved hjelp av en pappask og belønning.

Og så tenkte jeg på passivitet o.l.

Kan også legge noen små godbitspor på plassen der.. Det går ann! :ahappy:

Noe jeg har vist til folk tidligere er hvor viktig belønninga er. Har hatt med meg en del forskjellige godbiter og leker. Mange folk har fått aha opplevelser med lekene. Kanskje jeg skal snakke litt om belønning... :unsure:

Takker for tips folkens! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...