Gå til innhold
Hundesonen.no

Kim er på de evige jaktmarker

Minadachs
 Share

Recommended Posts

Noen dager etter julaften fikk jeg høre den triste nyheten fra Mormor at du var død. Jeg ble så lei meg og tenkte på deg. I høst var du så skrøpelig gammel, og du var tydelig en sliten gammel mann. Jakt var din favoritt, og du var absolutt til å stole på. Når tispene hadde løpetid, var du der alltid først for å smyge deg til en liten runde før du ble oppdaget. Gosj som jeg savner deg. Du hadde de beste standene på rypene. Og hver gang hadde du også ryper på standen, aldri en tomstand hadde du. Du løp og løp og løp, fordi du koste deg. Da jeg var 4 eller 5 år var du valp. Bildet har eieren din enda, der jeg kosemoser deg så sinnsykt at du ser litt redd ut, men du var så snill en valp. Tenk deg Kim, du ble en gammel kar. Og ett liv med glede og humor du har hatt. Lille Pjokk som stod deg så nær, selvom du satt han på plass innimellom også. Ikke nok med det, da dere var blitt gode venner kom Mike inn i livet ditt, og du visste hvordan du skulle sette gutten på plass. Du var liksom storebroren dems, og du passet alltid på, du var først ute i alt. Og når Pjokk og Mike flyttet sin vei, så var det bare du og Margrethe igjen, du koste deg fordi du var alene igjen, og Margrethe hadde det fint med deg alene også. Så tuslet det en liten valp mellom benene dine igjen. Lille Axi skulle følge dine fotspor fremover, og du viste henne hvordan også. Du og Axi var herlige sammen. Og 31 november 2005 fikk du for første gang hilse på lille hunden min, og du var så glad i henne fra første stund, du lekte enda du var så gammel men sprek. Herlige Kimme gutten. Da jeg sovnet på gulvet, så kom du å la deg på madrassen sammen med meg og dultet meg ut så du fikk den selv, klumpen min. Det tok heller ikke lang tid igjen før ett nytt tilskudd i familien kom. En berner sennen tispe, Nala. Du synes hun var plagsom, men du tok deg godt vare på henne den siste sommeren din. Så var det på tide med min første rype-jakt. Du fikk ikke være med, siden du var så sliten og skrøpelig der du var. Men god var du, derfor tok vi med Gordon Setteren Stella i stedenfor. Jeg var lei meg, for jeg visste du aldri mer fikk ut i jakt marken igjen å jakte som du så inderlig har gjort i alle år.

"Kim ble avlivet før julaften Mina"

Jeg kjente jeg bare ville krype sammen. Jeg fikk ikke en gang sagt hadebra til deg. Gutten min, ha det godt, og kos deg, vi sees en eller annen gang. Tro meg, du har det bra der du er nå.

Hørt om Kim:

"Han er noe av det snilleste jeg har vært borti, så kosete og så herlig. Du er heldig som eier han!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...