Jump to content
Hundesonen.no

Inmätning ("Målebrev")

Fanny

Recommended Posts

Snart är det dags för vår debut i agility i Norge. Hur fungerar inmätningen här? Görs det av domare på tävlingsplatsen, eller måste det ordnas tidigare? Ska jag själv skriva ut målebrev från NKK:s hemsida, eller tillhandahar arrangören det?

Du printer ut målerbrevet selv, og lar en utstillingsdommer eller en agilitydommer som er autorisert(visstnok ikke alle agilitydommere som kan skrive under) til å skrive under på målerbrevet. Det er ingen vits å ha det når du går i klasse stor, da det aldri blir spurt etter det i den klassen. Så derfor spiller det ingen trille om når du gjør det.

Tack för svar! Men jag bör kanske ha med mig ett sådant papper och försöka få det gjort i Bö då?

Jupp. Jeg har ikke målebrev, da enhver organisme kan se at hun tilhører klasse stor med sine 55 cm. Men man skal ha det, så like greit å ha det i orden, selv om man aldri trenger det.

EDIT: Forresten.. Du trener jo i Oslo og omegn hundeklubb. Kirsten er autorisert måledommer.. Så slipper du å pese rundt fra utstillingsring til utstillingsring i Bø.

Knabber denne tråden litt jeg.. Lurer på en ting ang. målebrev jeg også:

Jeg er usikker på om Felix er liten eller mellom (dverg- eller mellompuddel). Når vi skal starte i agility må jeg jo få målt han til en av klassene. Hvordan gjør man det?

Skjønner ikke helt det her :)

Knabber denne tråden litt jeg.. Lurer på en ting ang. målebrev jeg også:

Jeg er usikker på om Felix er liten eller mellom (dverg- eller mellompuddel). Når vi skal starte i agility må jeg jo få målt han til en av klassene. Hvordan gjør man det?

Skjønner ikke helt det her :hyper:

Du finner en utstillingsdommer eller en agilitydommer som er autorisert til å måle, også måler dere Felix sammen. Du har med målerbrevet som du printer ut på NKK sine sider, også skriver dommeren under. Dette er da beviset du har om noen skulle være i tvil om han skulle vært i en klasse større(for det er ingen som argumenterer på at hunden skulle vært i en klasse lavere...)

Du finner en utstillingsdommer eller en agilitydommer som er autorisert til å måle, også måler dere Felix sammen. Du har med målerbrevet som du printer ut på NKK sine sider, også skriver dommeren under. Dette er da beviset du har om noen skulle være i tvil om han skulle vært i en klasse større(for det er ingen som argumenterer på at hunden skulle vært i en klasse lavere...)

Oki :hyper:

Men er det bare å gripe tak i en eller annen dommer (som er autorisert)?

Er Felix på kanten, så kan det være en ide og si at du bare vil ha han målt for å få vite hvor høy han er. Måler dommeren han til over 35 så sier du takk og går uten noe mer, er han under 35 vipper du frem målebrevet :lol:

Oki :hyper: Ja, Felix er nok veldig på kanten også, hehe. Trenger bare en dommer skrive under? Eller trengs det to?

Er Felix på kanten, så kan det være en ide og si at du bare vil ha han målt for å få vite hvor høy han er. Måler dommeren han til over 35 så sier du takk og går uten noe mer, er han under 35 vipper du frem målebrevet :lol:

Eller man kan late som man har null peiling på utstilling og stille han så steilt i fronten at han mister en cm eller to, haha :hyper:

• 3 months later...
  • 2 weeks later...

Får man trøbbel om man dukker opp på ag-konk med tydelig stor hund, men uten underskrevet målebrev, og det blir spurt om det? Worst case scenario, liksom, hva gjør man da?

Min plan er å printe ut et sånt målebrev, ta det med, og ikke gjøre noe før det "trengs". Er det liksom ok? Virker jo sånn på MartineH?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...