Gå til innhold
Hundesonen.no

Enig???

Tyra

Jeg lurer på hvor mange som er enig med meg.  

21 stemmer

1. 1.

• Ja, jeg er enig med deg
      7
    • Nei, jeg er ikke enig med deg
      14

Recommended Posts

Ja, er lixom det. men hva hadde skjedd med Vicky?

Kunne de krevd avlivning?

Det blir jo teit å avlive en hund som beskytter eieren sin mot overfallsmenn/kvinner da! Ærlig talt, hvis det hadde blitt gjort så veit jeg ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde i alle fall følt meg helt ruinert og forferdelig, mye verre om hun hadde blitt avlivet for å bite noen om hun f.eks. hadde stått utenfor en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Kan du gå 14 dager uten å gå tur med Wilma????!

Hvorfor? En hund skal jo ha minst 1 tur til dagen.

Jeg ble opperert før skoleferien begynte, og hadde ikke lov til og gå tur eller trene henne på 14dager. Jeg var så heldig at mamma satte henne ute i bånd før hun dro på jobb, så kom søsteren min litt senere og gidde Wilma mat, jeg fikk ikke en gang ut fordi hun blir så overlykelig når vi kommer så da hadde hun hoppet på meg og siden jeg ikke hadde lov til og bruke krefter så kunne jeg ikke bare sette meg ned og få glade labber i fleisen heller da. Bjørnar kom hjem fra skolen tok inn Wilma til meg og hadde henne ut igjen om kvelden så hun fikk mat. Ingen giddet og gå tur med henne stakar, men som trøst fikk hun mye kos og oppmerksomhet, og ingen ting var bedre enn og sove i sengen til mor. Såg ut til at hun greide seg helt fint. Puttet godbiter ned på en flaske så hun skule få bryd hjernen sin litt men det giddet hun ikke, klikketrening greide ikke jeg og holde på med for da fikk jeg bare ondt i hode. Så jeg har hat to uker lengere ferie en resten av klassen. :P

Ja hun skal jo gå 1 tur daglig men ingen ville. Ringte til og med farfar men han giddet heller ikke, Bjørnar tok henne med ut noen få kvelder så hun fikk springe på jorde mens han tok kveldsrøyken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 3. Generelt aktsomhetskrav  

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.  

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.    --> dette vil si at folk kan klage til næringsmiddeltilsynet, eller til politiet, om du har en hund som står i bånd på din tomt, og biter en som kommer inn..

Jeg luftet netopp denne diskusjonen for broren og faren min i sta. Og bege sa at det er ikke vår feil vis noen går på vår eiendom og blir bitt. Pappa sa i tileg at ingen har lov til og gå på vår eiendom for den er privat, eiendomene til folk er private og da har ikke folk lov til og gå på eiendomen til folk vis de ikke skal på besøk. Du har også lov til og ringe politie vis du har folk på eiendomen din som du ikke vil ha der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål.. eller 2..

Men hvis foreks jeg hadde gått tur med en hund i BÅND, og

en foreks overfalls mann hadde prøvd seg og hunden jeg gikk tur med hadde angrepet mannen..

Hva hadde skjedd med hunden?

Ettersom en hund blir jo avlivet uanz etter det jeg har lest her inne nå..

Ingen kan forlange å avlive en hund hvis en person går inn på din eiendom, hunden er i bånd, og personen foreks går bort til hunden og hunden biter..?

Ja vi har ikke noe vi skule ha sakt.

Jeg vet om kun en dame som har hat flaks og hunden ble ikke avlivet, fordi hundeeieren fikk sjans til og forklare seg pga politidamen som fikk saken hadde hunder selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Bjørnar?

En nokså søt og snill gutt. Nei han er typen min. Faren hans har eneneansvare for han og ville helst at noen skule passe på at han kom seg på skolen og slikt så mamma og pappa sa de kunne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble opperert før skoleferien begynte, og hadde ikke lov til og gå tur eller trene henne på 14dager. Jeg var så heldig at mamma satte henne ute i bånd før hun dro på jobb, så kom søsteren min litt senere og gidde Wilma mat, jeg fikk ikke en gang ut fordi hun blir så overlykelig når vi kommer så da hadde hun hoppet på meg og siden jeg ikke hadde lov til og bruke krefter så kunne jeg ikke bare sette meg ned og få glade labber i fleisen heller da. Bjørnar kom hjem fra skolen tok inn Wilma til meg og hadde henne ut igjen om kvelden så hun fikk mat. Ingen giddet og gå tur med henne stakar, men som trøst fikk hun mye kos og oppmerksomhet, og ingen ting var bedre enn og sove i sengen til mor. Såg ut til at hun greide seg helt fint. Puttet godbiter ned på en flaske så hun skule få bryd hjernen sin litt men det giddet hun ikke, klikketrening greide ikke jeg og holde på med for da fikk jeg bare ondt i hode. Så jeg har hat to uker lengere ferie en resten av klassen. :P

Ja hun skal jo gå 1 tur daglig men ingen ville. Ringte til og med farfar men han giddet heller ikke, Bjørnar tok henne med ut noen få kvelder så hun fikk springe på jorde mens han tok kveldsrøyken sin.

Sinnsykt.. Hvis Frøya går EN dag uten tur blir hun gal og hyperaktiv. Og hun er den mest stabile unden jeg kjenner.. Tror ikke stabilitet har så mye med om hunden kan gå lenge uten mosjon eller ikke.. Da utelukker man jo raser som Aussie, BC, JRT, settere, schäfere, boxere, riesen, og omtrent resten av alle hundene vi har som stabile hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt.. Hvis Frøya går EN dag uten tur blir hun gal og hyperaktiv. Hun bør ha minimum tre turer dagen hun.. Og hun er den mest stabile unden jeg kjenner.. Tror ikke stabilitet har så mye med om hunden kan gå lenge uten mosjon eller ikke.. Da utelukker man jo raser som Aussie, BC, JRT, settere, schäfere, boxere, riesen, og omtrent resten av alle hundene vi har som stabile hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daså. Trodde dette var noe du gjor til vanligt..

Men det var det da alså ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo teit å avlive en hund som beskytter eieren sin mot overfallsmenn/kvinner da! Ærlig talt, hvis det hadde blitt gjort så veit jeg ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde i alle fall følt meg helt ruinert og forferdelig, mye verre om hun hadde blitt avlivet for å bite noen om hun f.eks. hadde stått utenfor en butikk.

Tror overfalsmannen hadde fått problemer, for da har det vert lettere og anmelde han igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertfal min nåverende hund tåler og ikke bli trent eller gåt tur med på 14dager. Det kaler jeg stabile hunder.

Og denne hunden er hvor gammel..???

:-o -tror du har misforstått betydningen av ordene "STABIL HUND"..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne hunden er hvor gammel..???

:-o -tror du har misforstått betydningen av ordene "STABIL HUND"..!

Hva forbiner du med en stabil hund da???

En stabil hund er en hund som tåler det meste. Jeg skal ikke ha noen hund som klikker vis den ikke får nok trenin og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva jeg forbinder med en stabil hund er:

en hund som er trygg og forholdsvis rolig i de fleste situasjoner

en hund som lett avreagerer

en hund som er trygg og virker sikker i forhold til barn eller herjende personer

En hund som kan "vurdere" en situasjon forholdsvis greit, så den ikke tar alle som kommer på døra for tyver

en hund med et fint og normalt språk, en hund som kommuniserer med andre hunder før den flyr på

En hund som kan håndteres av flere personer enn eieren

En hund som kan møte nye og ukjente situasjoner uten å bli veldig redd eller usikker...

Blant annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund som er trygg og virker sikker i forhold til barn eller herjende personer

En hund som kan "vurdere" en situasjon forholdsvis greit, så den ikke tar alle som kommer på døra for tyver

en hund med et fint og normalt språk, en hund som kommuniserer med andre hunder før den flyr på

En hund som kan møte nye og ukjente situasjoner uten å bli veldig redd eller usikker...

Blant annet!

=D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet!

Om en hund har et fint og normalt språk, flyr den ikke på...

Og hvorfor understreke lett avreaksjon??

Og alle disse meningene, og så syns du OG det er greit å ikke gi hunden noe stimuli på 14 dager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hund har et fint og normalt språk, flyr den ikke på...

Og hvorfor understreke lett avreaksjon??

Og alle disse meningene, og så syns du OG det er greit å ikke gi hunden noe stimuli på 14 dager ?

Øhm, det var ikke henne som skrev det men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What, jeg nei!! Det var feil quoting lengre oppe, det er TYRA som har sagt det.. herregud, hunden min blir jo gal om hun ikke får tre turer daglig!!

JO, jeg understrekte lett avreaksjon fordi, som alle andre, kan hunder skvette, bli redde, sinte osv. I mine øyne er en trygg hund en som lett avreagerer i sånne situasjoner, når den har oppfattet hva som egentlig har skjedd. En hund som ikke forblir nervøs i ti minutter etterpå liksom.. Men det er min mening..

Altså.. "flyr på" var ikke i den forstand at den banker den andre hunden. For eksempel min gordon tispe og naboen eng. setter tispe. De har tydelige, fine språk begge to, men kan godt små sloss litt allikevel. De blir aldri helt enige om hvem som er sjefen..Nå mente jeg ikke at dne banker andre hunder, men to dominante hannhunder med fint språk kan jo brake sammen de og, for å finne ut av rang osv. Mente at de ikke skal fly rett på, uten noe som helst forvarsel.. sorry, dobbelforklarte litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What, jeg nei!! Det var feil quoting lengre oppe, det er TYRA som har sagt det.. herregud, hunden min blir jo gal om hun ikke får tre turer daglig!!

JO, jeg understrekte lett avreaksjon fordi, som alle andre, kan hunder skvette, bli redde, sinte osv. I mine øyne er en trygg hund en som lett avreagerer i sånne situasjoner, når den har oppfattet hva som egentlig har skjedd. En hund som ikke forblir nervøs i ti minutter etterpå liksom.. Men det er min mening..

Altså.. "flyr på" var ikke i den forstand at den banker den andre hunden. For eksempel min gordon tispe og naboen eng. setter tispe. De har tydelige, fine språk begge to, men kan godt små sloss litt allikevel. De blir aldri helt enige om hvem som er sjefen..Nå mente jeg ikke at dne banker andre hunder, men to dominante hannhunder med fint språk kan jo brake sammen de og, for å finne ut av rang osv. Mente at de ikke skal fly rett på, uten noe som helst forvarsel.. sorry, dobbelforklarte litt..

Vi er helt enige... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet!

Jeg tenker ikke bare på min hund men på rasen.

Hvilke reser som kan greie seg uten en tur og trening.

Jeg vet utmerket godt hvilken hund jeg ikke ser på som en stabil hund, som ser stabil ut og er så snill så snill men vet aldri når den klikker.

Alle hunder kan klikke når som helst slev om det ikke er eieren sin feil. Vi tror alle vi har den snilleste og greieste hunden men alle hunder kan klikke uten at vi er klar over det. Jeg vet mange kommer til og være uenige med meg og bli sure nå. Men slik er det bare. Vi kan være søte og snille vi manesker og men vi koker over av sine i blant. Og det kan hunder også.

Jeg ser på en stabil rasse slik som st.bernhard at det skal mye til før hunden klikker. Slik som hunden som bet den lille babyen da? Den hadde et ganske høyt klikke pungt spør du meg. Hvilke hunder er det som klikker bare fordi ungen sitter på skuldrene til moren???

Jeg vet en ting, nå raker jeg ikke ned på alle hunderasene så det er sakt.

Skal jeg noen gang ha barn og jeg har en anen rase en st.bernhard i hus så skal jeg være siker på en ting. Vis jeg ser et litte tegn til misunelse med mine hunder så setter jeg dem ut på midlertidi for avtale eller leverer hundene mine til min søster eller foreldre. Når du har barn og hunder må man ta forhåndsregler og den rasen jeg føler er trygest ilag med barn er st.bernhard men det er fordi jeg har det selv. Jeg sitter ikke her og sier at st.bernhard er den snilleste hunden mot barn, for jeg vet om en st.bernhard som fløry på en unge uten grun.

Likens som Wilma er sjalu på katten min og, men det gikk over, hun var også sjalu da jeg gikk og berte på Adrian da han var bare to uker, men jeg vet ting går over med denne rasen, vertfal Wilma.

Derfor ser jeg på st.bernhar som en stabil og tryg rasse, men du må ha de fra de er valp av for du vett aldri hva du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet en ting, nå raker jeg ikke ned på alle hunderasene så det er sakt.

Skal jeg noen gang ha barn og jeg har en anen rase en st.bernhard i hus så skal jeg være siker på en ting. Vis jeg ser et litte tegn til misunelse med mine hunder så setter jeg dem ut på midlertidi for avtale eller leverer hundene mine til min søster eller foreldre. Når du har barn og hunder må man ta forhåndsregler og den rasen jeg føler er trygest ilag med barn er st.bernhard men det er fordi jeg har det selv. Jeg sitter ikke her og sier at st.bernhard er den snilleste hunden mot barn, for jeg vet om en st.bernhard som fløry på en unge uten grun.

Likens som Wilma er sjalu på katten min og, men det gikk over, hun var også sjalu da jeg gikk og berte på Adrian da han var bare to uker, men jeg vet ting går over med denne rasen, vertfal Wilma.

Derfor ser jeg på st.bernhar som en stabil og tryg rasse, men du må ha de fra de er valp av for du vett aldri hva du får.

Så dersom din hund blir sjalu på ungen vil du med en gang sette den bort i stedet for å PRØVE å venne de til hverandre? Men skummelt det der, det er tross alt et lite barn en har med å gjøre. Vanskelig situasjon. Men hunden blir uansett ikke bedre med barn om den skal fjernes fra dem hver gang.

Du sier at ting går over med rasen, hvorfor vil du da sette bort hunden med en gang? De aller fleste raser kan det vel gå over med. Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si???

Altså jeg har brukt mye tid på Wilma så hun tror hun står i første rekke.

Wima ble sjalu og slengte labene opp igjennom sedene på med da jeg holdt Adrian, men så lenge det er andre som holder Adrian bryr hun seg ikke. Ting kan gå over men jeg tar ikke sjanser vis noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...