Gå til innhold
Hundesonen.no

Enig???

Tyra

Jeg lurer på hvor mange som er enig med meg.  

21 stemmer

1. 1.

• Ja, jeg er enig med deg
      7
    • Nei, jeg er ikke enig med deg
      14

Recommended Posts

Jeg mener det at hvis hundene våre bitter noen så er det ikke våres feil. Vis noen går bort til en fremed hund uten eierens tilatelse og hunden bitter så er det ikke våres feil.

Jeg synest ikke det er vi hundefolk som altid skal få skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Jeg mener det at hvis hundene våre bitter noen så er det ikke våres feil.

Selvfølgelig har vi som hundeeiere et ansvar om vår hund skulle bite noen!

Det er vi som eiere som skal oppdra dyret,og det er vi som skal passe på.

Har man så en hund man mistenker for å kunne bryte "bitebarrieren" sin, så SKAL man ikke sette hunden i en posisjon hvor den er trolig til å gjøre nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har vi som hundeeiere et ansvar om vår hund skulle bite noen!

Det er vi som eiere som skal oppdra dyret,og det er vi som skal passe på.

Har man så en hund man mistenker for å kunne bryte "bitebarrieren" sin, så SKAL man ikke sette hunden i en posisjon hvor den er trolig til å gjøre nettopp dette.

Jeg mener ikke det, sier vi nei så sier vi nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på den der med at det altid er eierens skyld hvis noe sker. Jeg har opdraget Rocky siden han var liten til og omgåes fremmede og mennesker vi kjenner. Og han er altid glad og snill. Men skulle han pludselig bite en da kan det IKKE være min skyld. Da er det noe som er klikket for han. Enten har han følt seg truet eller noe annet.. Der er mange hunder som pludselig kan klikke, selvom de fleste hundeeiere sætter hunden over mennesker og tror det bare er mennesker som er "dumme". Det er helt feil etter min mening.. Men så er der jo de eiere som opdrager deres hunde feil, og da blir det oftes et dårlig resultat og det vil da være eierens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går tur med hunden og en unge løper bort og spør om å få klappe og man sier nei,men ungen vil ikke høre så kan man gå fra personen eller gå mellom hunden og personen. Gjør det som må til! Si til ungen at han/henne må sette seg ned og la HUNDEN komme til DEM ikke omvendt! Selvfølgelig KAN det skje uhell men man skal IKKE bruke det som noen unnskyldning! Hvis hunden biter så har man noe å jobbe med! Er hunden redd for barn så går man ikke der man kan møte barn! End of discussion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alltid menneskene sin feil. Enten oppdretter pga lite miljøtrening/sosialisering da de var valper eller uforsiktig avl, eller eier som ikke har fulgt opp. Du skal aldri binde en hund utenfor f.eks butikker (bortsett fra om du bor sånn som Ina da) hvor barn/fremmede kan komme bort til den uten oppsyn, du skal aldri la hund og fremmede barn være alene sammen, det er UANSETT ditt hva hunden din gjør, selv om det er andres feil at ting skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alltid menneskene sin feil. Enten oppdretter pga lite miljøtrening/sosialisering da de var valper eller uforsiktig avl, eller eier som ikke har fulgt opp. Du skal aldri binde en hund utenfor f.eks butikker (bortsett fra om du bor sånn som Ina da) hvor barn/fremmede kan komme bort til den uten oppsyn, du skal aldri la hund og fremmede barn være alene sammen, det er UANSETT ditt hva hunden din gjør, selv om det er andres feil at ting skjer..

=D> !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WORD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ens ansvar at holde opsyn med hunden. Men man KAN IKKE si at det er min feil hvis Rocky pludselig biter, etter jeg har opdraget han med mennesker..

Jeg har det sådan at en stor hund skal ha en fast hånd. Mange er bange for store raser som schæfer og da er det min pligt og opdrage hunden min.

Men kan ikke gjøre noe for det selv hvis han en dag skulle bite.. Noe annet er og la hunden stå utenfor butikker eller gå nær barn hvos hunden ikke liker dem..

Men er det egentlig mit problem hvis min hund biter hvis den står utenfor en butikk?? Det må vel være eget ansvar for personen som går bort til en fremmed hund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ditt ansvar siden du satte hunden din utenfor der. Selv om jeg setter min aldri så snille Tinka utenfor butikken og hun skulle komme til å bite noen så er det mitt ansvar fordi jeg satte henne der. Selvsagt kan man skylde på den som gikk bort til hunden, men de fleste barn vet faktisk ikke bedre, og voksne gjør som oftest det hvis de har en interesse for å gå bort og hilse på hunden. Og hvis de ikke har en interesse for å hilse på hunder så gjør de naturlig nok ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns stadig at mange sætter hunden over seg selv. Man kan ikke kalde hunden mere intelligent end mennesket. Og mange får mennesket til og se dum ut i forhold til hunden. Jeg er i hvertfald uenig i at det altid er menneskets feil hvis hunden klikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier så skal man jo ha kontroll over bikkja si uansett hvor den er, og det gjelder også om du setter den igjen utenfor butikken mens du går inn. Det er fremdeles din hund selv om du går fra den, og om hunden biter så er det ikke til å se bort i fra det at hvis du hadde fulgt med hunden din - hvis du ikke hadde satt den igjen utenfor butikken - så ville den ikke bitt.

Men alt kommer an på øyet som ser. Noen velger å se på medfødte sykdommer på hunder som mennesker sin feil, andre velger å si at det er noe man ikke kan gjøre noe med. Det blir altså sånn som man tolker det selv. Dog er det du som får skylda i retten om hunden din biter noen mens den står utenfor en butikk, nettopp fordi du satte den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er også helt enig i at man som eier skal ha fuld kontrol over sin hund. Men ikke alle ting som er sker kan skyldes eieren.. Men dem som vil tro det er velkommne til og tro det. Så naiv er jeg bare ikke.. Kjenner flere hunder som har hatt en fast hånd og har været perfekt opdragne og en dag har klikket litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder skal ikke bite, og det er eierens ansvar at hunden ikke føler seg truet i en presset situasjon...

Det er eiers ansvar at hunden ikke kommer i en presset situasjon. Det er ikke alltid eiers FEIL om hunden biter, men det er alltid eiers ansvar. Sånn er det bare!! Det er din hund, og ditt ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eiers ansvar at hunden ikke kommer i en presset situasjon. Det er ikke alltid eiers FEIL om hunden biter, men det er alltid eiers ansvar. Sånn er det bare!! Det er din hund, og ditt ansvar!

VELDIG bra sagt! =D> Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis en hund biter er det eierens ansvar det sier jo seg selv. Men det er ikke grunn nok til at eieren ikke har opdraget hunden bra nok at den gjør det..

Men hvor dum er man ikke også hvis man setter sin hund utenfor en butikk hvis man vet at den ikke liker fremmede eller man vet at muligheten er der for at den kan bite..?

Sånne eiere er jeg imot. Men der er også dem som gennem hele hundens liv har opdraget hunden til og være en snill hund og så pludselig skjer der noe. Og der er det jo kun eieren som må ta ansvar for det hunden har gjort. Det er ikke det jeg er uenig i, Det jeg er uenig i er at det er eieren som har gitt hunden en feil opdragelse fordi den bet eller lign..

For igen alle hunder kan pludselig klikke og det er ikke altid eieren man kan skylde for det.

Det dere prater om er hvem som må ta ansvar for skaden som er sket, og det sier jo så klart seg selv at det er eieren. Det er det jo også med barn. Går mit barn hen og ødelægger noe, da må jeg stå til ansvar for det.

Så tror vi går feil av hverandre her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i det, alle dyr kan PLUTSELIG klikke, det er klart. Men er du klar over at hunden din er bare bitte litte grann usikker av seg, så unngå de situasjonene. Usikre og redde hunder biter oftest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
    • Blir spennende å følge med videre!   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...