Gå til innhold
Hundesonen.no

Enig???


Tyra

Jeg lurer på hvor mange som er enig med meg.  

21 stemmer

  1. 1.

    • Ja, jeg er enig med deg
      7
    • Nei, jeg er ikke enig med deg
      14


Recommended Posts

Jeg mener det at hvis hundene våre bitter noen så er det ikke våres feil. Vis noen går bort til en fremed hund uten eierens tilatelse og hunden bitter så er det ikke våres feil.

Jeg synest ikke det er vi hundefolk som altid skal få skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Jeg mener det at hvis hundene våre bitter noen så er det ikke våres feil.

Selvfølgelig har vi som hundeeiere et ansvar om vår hund skulle bite noen!

Det er vi som eiere som skal oppdra dyret,og det er vi som skal passe på.

Har man så en hund man mistenker for å kunne bryte "bitebarrieren" sin, så SKAL man ikke sette hunden i en posisjon hvor den er trolig til å gjøre nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har vi som hundeeiere et ansvar om vår hund skulle bite noen!

Det er vi som eiere som skal oppdra dyret,og det er vi som skal passe på.

Har man så en hund man mistenker for å kunne bryte "bitebarrieren" sin, så SKAL man ikke sette hunden i en posisjon hvor den er trolig til å gjøre nettopp dette.

Jeg mener ikke det, sier vi nei så sier vi nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på den der med at det altid er eierens skyld hvis noe sker. Jeg har opdraget Rocky siden han var liten til og omgåes fremmede og mennesker vi kjenner. Og han er altid glad og snill. Men skulle han pludselig bite en da kan det IKKE være min skyld. Da er det noe som er klikket for han. Enten har han følt seg truet eller noe annet.. Der er mange hunder som pludselig kan klikke, selvom de fleste hundeeiere sætter hunden over mennesker og tror det bare er mennesker som er "dumme". Det er helt feil etter min mening.. Men så er der jo de eiere som opdrager deres hunde feil, og da blir det oftes et dårlig resultat og det vil da være eierens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går tur med hunden og en unge løper bort og spør om å få klappe og man sier nei,men ungen vil ikke høre så kan man gå fra personen eller gå mellom hunden og personen. Gjør det som må til! Si til ungen at han/henne må sette seg ned og la HUNDEN komme til DEM ikke omvendt! Selvfølgelig KAN det skje uhell men man skal IKKE bruke det som noen unnskyldning! Hvis hunden biter så har man noe å jobbe med! Er hunden redd for barn så går man ikke der man kan møte barn! End of discussion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alltid menneskene sin feil. Enten oppdretter pga lite miljøtrening/sosialisering da de var valper eller uforsiktig avl, eller eier som ikke har fulgt opp. Du skal aldri binde en hund utenfor f.eks butikker (bortsett fra om du bor sånn som Ina da) hvor barn/fremmede kan komme bort til den uten oppsyn, du skal aldri la hund og fremmede barn være alene sammen, det er UANSETT ditt hva hunden din gjør, selv om det er andres feil at ting skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alltid menneskene sin feil. Enten oppdretter pga lite miljøtrening/sosialisering da de var valper eller uforsiktig avl, eller eier som ikke har fulgt opp. Du skal aldri binde en hund utenfor f.eks butikker (bortsett fra om du bor sånn som Ina da) hvor barn/fremmede kan komme bort til den uten oppsyn, du skal aldri la hund og fremmede barn være alene sammen, det er UANSETT ditt hva hunden din gjør, selv om det er andres feil at ting skjer..

=D> !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alltid menneskene sin feil. Enten oppdretter pga lite miljøtrening/sosialisering da de var valper eller uforsiktig avl, eller eier som ikke har fulgt opp. Du skal aldri binde en hund utenfor f.eks butikker (bortsett fra om du bor sånn som Ina da) hvor barn/fremmede kan komme bort til den uten oppsyn, du skal aldri la hund og fremmede barn være alene sammen, det er UANSETT ditt hva hunden din gjør, selv om det er andres feil at ting skjer..

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alltid menneskene sin feil. Enten oppdretter pga lite miljøtrening/sosialisering da de var valper eller uforsiktig avl, eller eier som ikke har fulgt opp. Du skal aldri binde en hund utenfor f.eks butikker (bortsett fra om du bor sånn som Ina da) hvor barn/fremmede kan komme bort til den uten oppsyn, du skal aldri la hund og fremmede barn være alene sammen, det er UANSETT ditt hva hunden din gjør, selv om det er andres feil at ting skjer..

WORD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alltid menneskene sin feil. Enten oppdretter pga lite miljøtrening/sosialisering da de var valper eller uforsiktig avl, eller eier som ikke har fulgt opp. Du skal aldri binde en hund utenfor f.eks butikker (bortsett fra om du bor sånn som Ina da) hvor barn/fremmede kan komme bort til den uten oppsyn, du skal aldri la hund og fremmede barn være alene sammen, det er UANSETT ditt hva hunden din gjør, selv om det er andres feil at ting skjer..

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ens ansvar at holde opsyn med hunden. Men man KAN IKKE si at det er min feil hvis Rocky pludselig biter, etter jeg har opdraget han med mennesker..

Jeg har det sådan at en stor hund skal ha en fast hånd. Mange er bange for store raser som schæfer og da er det min pligt og opdrage hunden min.

Men kan ikke gjøre noe for det selv hvis han en dag skulle bite.. Noe annet er og la hunden stå utenfor butikker eller gå nær barn hvos hunden ikke liker dem..

Men er det egentlig mit problem hvis min hund biter hvis den står utenfor en butikk?? Det må vel være eget ansvar for personen som går bort til en fremmed hund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ditt ansvar siden du satte hunden din utenfor der. Selv om jeg setter min aldri så snille Tinka utenfor butikken og hun skulle komme til å bite noen så er det mitt ansvar fordi jeg satte henne der. Selvsagt kan man skylde på den som gikk bort til hunden, men de fleste barn vet faktisk ikke bedre, og voksne gjør som oftest det hvis de har en interesse for å gå bort og hilse på hunden. Og hvis de ikke har en interesse for å hilse på hunder så gjør de naturlig nok ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns stadig at mange sætter hunden over seg selv. Man kan ikke kalde hunden mere intelligent end mennesket. Og mange får mennesket til og se dum ut i forhold til hunden. Jeg er i hvertfald uenig i at det altid er menneskets feil hvis hunden klikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier så skal man jo ha kontroll over bikkja si uansett hvor den er, og det gjelder også om du setter den igjen utenfor butikken mens du går inn. Det er fremdeles din hund selv om du går fra den, og om hunden biter så er det ikke til å se bort i fra det at hvis du hadde fulgt med hunden din - hvis du ikke hadde satt den igjen utenfor butikken - så ville den ikke bitt.

Men alt kommer an på øyet som ser. Noen velger å se på medfødte sykdommer på hunder som mennesker sin feil, andre velger å si at det er noe man ikke kan gjøre noe med. Det blir altså sånn som man tolker det selv. Dog er det du som får skylda i retten om hunden din biter noen mens den står utenfor en butikk, nettopp fordi du satte den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er også helt enig i at man som eier skal ha fuld kontrol over sin hund. Men ikke alle ting som er sker kan skyldes eieren.. Men dem som vil tro det er velkommne til og tro det. Så naiv er jeg bare ikke.. Kjenner flere hunder som har hatt en fast hånd og har været perfekt opdragne og en dag har klikket litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder skal ikke bite, og det er eierens ansvar at hunden ikke føler seg truet i en presset situasjon...

Det er eiers ansvar at hunden ikke kommer i en presset situasjon. Det er ikke alltid eiers FEIL om hunden biter, men det er alltid eiers ansvar. Sånn er det bare!! Det er din hund, og ditt ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eiers ansvar at hunden ikke kommer i en presset situasjon. Det er ikke alltid eiers FEIL om hunden biter, men det er alltid eiers ansvar. Sånn er det bare!! Det er din hund, og ditt ansvar!

VELDIG bra sagt! =D> Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis en hund biter er det eierens ansvar det sier jo seg selv. Men det er ikke grunn nok til at eieren ikke har opdraget hunden bra nok at den gjør det..

Men hvor dum er man ikke også hvis man setter sin hund utenfor en butikk hvis man vet at den ikke liker fremmede eller man vet at muligheten er der for at den kan bite..?

Sånne eiere er jeg imot. Men der er også dem som gennem hele hundens liv har opdraget hunden til og være en snill hund og så pludselig skjer der noe. Og der er det jo kun eieren som må ta ansvar for det hunden har gjort. Det er ikke det jeg er uenig i, Det jeg er uenig i er at det er eieren som har gitt hunden en feil opdragelse fordi den bet eller lign..

For igen alle hunder kan pludselig klikke og det er ikke altid eieren man kan skylde for det.

Det dere prater om er hvem som må ta ansvar for skaden som er sket, og det sier jo så klart seg selv at det er eieren. Det er det jo også med barn. Går mit barn hen og ødelægger noe, da må jeg stå til ansvar for det.

Så tror vi går feil av hverandre her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i det, alle dyr kan PLUTSELIG klikke, det er klart. Men er du klar over at hunden din er bare bitte litte grann usikker av seg, så unngå de situasjonene. Usikre og redde hunder biter oftest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...