Gå til innhold
Hundesonen.no

Osteochondrose...


Aya

Recommended Posts

Dette fant jeg da jeg søkte på osteochondrose på google:

"Osteochondrose er definert som en svikt i den normale omdanningsprosessen fra brusk til beinvev som foregår under veksten. Brusken vil forbli brusk lenger en normalt, den blir fortykket, og det kan opptre sprekkdannelser. Dermed kan det bli kontakt mellom beinvevet under brusken hvor det sitter nerveceller, og leddbrusken. Dette medfører smerter og halthet. OCD kan opptre i skulder, albue, kne, og haseledd. De store og mellomstore rasene er mest berørt, men

lidelsen er sett også på små raser. Hannhunder får symptomer på OCD dobbelt så ofte som tisper. Denne lidelsen er den vanligste årsaken til AA, og hovedårsaken til at vi røntger vår hunder på jakt etter AA. OCD i seg selv (Særlig i albueleddet) kan ofte ikke sees på rtg. bilder."

Var hos dyrlegen i dag, som kjente smerter og stivhet i hasene også. Han er diagnosert med HD, men ikke enda offisielt (er bare 10 mnd). Han er veldig mye plaget av halthet og smerter, og det er jo uvanlig at en så ung hund er så plaget av HD (det begynte når han var fem mnd). Er det noen som helst mulighet at han faktisk har osteochondrose og ikke HD? Eventuelt begge deler.. Røntgenbildene viste HD, men sannsynligvis ikke noen sterk grad, uten at det trenger å ha noe å gjøre med hvor vondt han har det. Han OCD oppstå i hofte og? Eller er det bare ved albuene (AA)? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vet at ocd er meget vanlig i skuldrene på mange hunder, det er nemlig en bruskløsning.

Kan oppdages ved rønken av skulder og opereres ved kikkehulls metoden.

Har noen venner som akkurat har funnet dette på sin hund en grosser de er meget utsatt for dette og det er arvelig.De behandlet sin hund og den er nå helt frisk.Kan desverre ikke brukes i avl.

Så jeg ville ha rønket skulderen på hunden også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din veterinär har tagit röntgenbilder så är det ganska osannolikt att han skulle förväxla OC och HD. Möjligtvis om HD var i ett tidigt stadium så kan det kanske se ut som OC men det är inget jag skulle hoppas på. Jag vet inte om man kan få OC i höften, men om man kan det så finns det nog en liten möjlighet att han kan ha både och.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han HAR HD uansett, i følge veterinæren og norges veterinærhøyskole. Men han har også forkalkninger i hasene, mest sannsynlig, og det er jo ikke pga HD'en, som jo sitter i hoften. Men det er jo da en ganske sannsynlig mulighet for at han har begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Nuffe som hadde OCD i begge skuldre. Han fikk det da han var ca. 8 mndr. gammel. Fikk han operert (kjempedyrt uten forsikring :shocked: ), og han var frisk til han ble ca. 6.5 år gammel. Da begynte det på igjen. Siden ikke dyrlegen kunne garantere meg at en ny operasjon ville ordne dette for resten av livet hans, valgte jeg å få ham avlivet. Han hadde også middels grad med HD, uten sekundærforandringer. Når det gjelder OCD i hoftene, så har jeg ikke hørt noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...