Jump to content
Hundesonen.no

fòr til kastrat

wasteland

Recommended Posts

jeg har en hund på 1,5 år som røyter og flasser, og som er kastrat.

lurer på om det kan været fòret som fører til dette, eller om det er noe annet.(vil derfor prøve noen nye fòrtyper)

har prøvd 3 forskjellige typer fòr:

spesific

hill's c/d

hill's r/d (supplementert med udo's choice, omega 3, 6 og 9)

vil ha et fòr som ikke fører til at han legger på seg(da han allerede er ganske stor for å være whippet, både i størrelse og vekt)

lurte litt på å prøve enten troll hundefor eller norwegian polar hundemat(fordi folk virker være fornøyd med dette) men litt usikker på hvordan dette fòret er for kastrater?

lurer også på hvilken omega olje som er best?

jeg har en hund på 1,5 år som røyter og flasser, og som er kastrat.

lurer på om det kan været fòret som fører til dette, eller om det er noe annet.(vil derfor prøve noen nye fòrtyper)

har prøvd 3 forskjellige typer fòr:

spesific

hill's c/d

hill's r/d (supplementert med udo's choice, omega 3, 6 og 9)

vil ha et fòr som ikke fører til at han legger på seg(da han allerede er ganske stor for å være whippet, både i størrelse og vekt)

lurte litt på å prøve enten troll hundefor eller norwegian polar hundemat(fordi folk virker være fornøyd med dette) men litt usikker på hvordan dette fòret er for kastrater?

lurer også på hvilken omega olje som er best?

Hei Wasteland,

Alle de 3 fôrene du har prøvd går for å være bra fôr, men til tross for dette kan man ikke utelukke at det er fôret hunden reagerer på, og da ville jeg også, som deg, sett litt nærmere på Omega-tilskuddet.

Selv har jeg erfart at lakseolje er den desidert beste Omega-kilden og den som gir best resultat på pels og hud. Jeg bruker et fôr som heter Brit Activity og som inneholder nettopp lakseolje og er veldig fornøyd med hvordan hunden fungerer og ser ut. Fôret er rimelig og veldig bra, så hvis du ikke har bestemt deg vil jeg anbefale deg å prøve dette om du har tilgang til det.

En annen ting som lett kan forårsake flass hos hunder, såvel som hos mennesker, er stress. Dette er noe jeg ser veldig godt på min egen hund, i forbindelse med f.eks oppussing av hus osv., så om hunden din erfarer noe abnormalt for tiden så kan flassingen skyldes dette..:)

Angående det at hunden din er kastrat, så tror jeg ikke du trenger tenke på noe særlig annet enn at den muligens ikke trenger så mye mat som før.. (Tror faktisk ernæringsbehovet minker med ca 20-30%)

Dette må du prøve deg frem med :)

Lykke til!

Heisann!

Uansett hvilket for du velger ville jeg ha satset på en light variant slik at du slipper å kutte sånn ned på mengden og hunden får litt metthetsfølelse. Noen for er tilsatt fiskeolje, bruker Specific Senior (medium) til gamla og hun har fått fantastisk pels ;)

Hei,

såfremt det er mulig ville jeg brukt et lightfôr isteden for seniorfôr. Grunnet er at seniorfôret har senket proteininnhold for å skåne gamle nyrer, men det du vil på din hun er lavere fettinnhold (mindre energi).

I light og seniorfôr har man begrenset fett (og proteiner) til fordel for karbohydrater for å gi økt metthetsfølelelse (og fordi karbohydrater er en svært billig råvare). Karbohydrater og protein gir like mye energi, så det du kan gjøre er å minske fettinnholdet, samtidig som du øker med "magre" proteiner, som hvit fisk, kylling, tunfisk på boks osv.

Ollivers har eget weight loss for, med like mye proteiner som vanlig fôr men bare 10% fett. Ollivers leverer fôret på døra, uten ekstraavgifter og er trolig begydelig billigere som fôr som hils og spesifik. Jeg og hunden er veldig fornøyde! Jeg bruker dette fôret og suplementerer med tunfisk på boks, mager fisk og fiskeboller og hunden er fin i pels og avføring.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Create New...