Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere av Grå schæfer


jeanette-k

Recommended Posts

Jeg har lenge vært fast bestemt på at det er en schæfer min neste hund skal bli. Planen var egentli å kjøpe i sommer, men det blir troligvis ikke noe av. Derfor blir kjøpet utsatt evt. til neste år. Jeg har egentli valgt ut en kennel jeg liker, som jeg har snakket med som viker kjempe greie. Men egentli liker jeg ikke ryggen til utstillings schæferen så godt, og hr dermed begynt å vurdere de grå, arbeidslinjene. Så om noen vet om bra kenneler som avler grå schæfere tas det i mot med et takk. Gjerne andre kenneler med utstillingslinjer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse oppdrettere av bruksschäfere, som KAN ha fargen grå - eller normalfarget... eller svart - de selger nok neppe til en som "ikke liker ryggen til utstillingsschäfer" eller som synes gråfargen er så fin... for å si det litt brutalt. Du skal nok ha bedre grunner, og garantere et aktivt liv med mye trening og hjernearbeid for en slik hund - avlet for å kunne jobbe dag ut (i timesvis) og dag inn.

Jeg tror du skal tenke nøye etter om du virkelig TRENGER en bruksavlet schäfer, som er for schäferrasen omtrent som malinois er for belgerne - du kjøper dem ikke for utseende, du kjøper dem for en mer ekstrem mentalitet som BEHØVER å jobbe. De avles for å ha jobben som yrke - altså være i aktivitet MYE, ikke for å brukes på en trening eller to i uken. Noen vil nok tilpasse seg, andre vil nok gå på veggen og bli overvettes kreative av ubrukt energi.

Bruksschäfere avles for mentalitet og funksjon, ikke for utseende. De kan være stygge og de kan være pene, det spiller liten rolle. Og fargen minst av alt; finnes det gode hunder som har grå eller sort farge, ja, greit, men de lar nå ALDRI farge gå på bekostning av noe annet. Det er det utstillingsfolket som driver med...

Kanskje blir du mer lykkelig - for ikke å snakke om at hunden blir mer lykkelig - hvis du går for en mer moderat avlet hund. Jeg synes jeg møter mange normalt utseende schäfere som er kompakte og fine, noen av dem fra utstillingskenneler, og som trives med et "moderat" liv. Det er ikke ryggens utforming som blir greia, men helsa - og der kan både utstillings- og brukskenneler slite, det kommer an på hvem du kommer borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...