Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere av Grå schæfer


jeanette-k

Recommended Posts

Jeg har lenge vært fast bestemt på at det er en schæfer min neste hund skal bli. Planen var egentli å kjøpe i sommer, men det blir troligvis ikke noe av. Derfor blir kjøpet utsatt evt. til neste år. Jeg har egentli valgt ut en kennel jeg liker, som jeg har snakket med som viker kjempe greie. Men egentli liker jeg ikke ryggen til utstillings schæferen så godt, og hr dermed begynt å vurdere de grå, arbeidslinjene. Så om noen vet om bra kenneler som avler grå schæfere tas det i mot med et takk. Gjerne andre kenneler med utstillingslinjer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse oppdrettere av bruksschäfere, som KAN ha fargen grå - eller normalfarget... eller svart - de selger nok neppe til en som "ikke liker ryggen til utstillingsschäfer" eller som synes gråfargen er så fin... for å si det litt brutalt. Du skal nok ha bedre grunner, og garantere et aktivt liv med mye trening og hjernearbeid for en slik hund - avlet for å kunne jobbe dag ut (i timesvis) og dag inn.

Jeg tror du skal tenke nøye etter om du virkelig TRENGER en bruksavlet schäfer, som er for schäferrasen omtrent som malinois er for belgerne - du kjøper dem ikke for utseende, du kjøper dem for en mer ekstrem mentalitet som BEHØVER å jobbe. De avles for å ha jobben som yrke - altså være i aktivitet MYE, ikke for å brukes på en trening eller to i uken. Noen vil nok tilpasse seg, andre vil nok gå på veggen og bli overvettes kreative av ubrukt energi.

Bruksschäfere avles for mentalitet og funksjon, ikke for utseende. De kan være stygge og de kan være pene, det spiller liten rolle. Og fargen minst av alt; finnes det gode hunder som har grå eller sort farge, ja, greit, men de lar nå ALDRI farge gå på bekostning av noe annet. Det er det utstillingsfolket som driver med...

Kanskje blir du mer lykkelig - for ikke å snakke om at hunden blir mer lykkelig - hvis du går for en mer moderat avlet hund. Jeg synes jeg møter mange normalt utseende schäfere som er kompakte og fine, noen av dem fra utstillingskenneler, og som trives med et "moderat" liv. Det er ikke ryggens utforming som blir greia, men helsa - og der kan både utstillings- og brukskenneler slite, det kommer an på hvem du kommer borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...