Gå til innhold
Hundesonen.no

whippet som flasser og mister pels


wasteland

Recommended Posts

jeg har en whippet på litt over 1 år som flasser og mister endel pels.

han har ca ikke noe pels på undersiden(fra brystkasse og nedover) og jeg har lagt merke til at han også har mistet små små flekker med pels på bl.a bena. (håret på disse stedene er striere og ikke like mykt å ta på som resten av pelsen hans)

kan fortelle at han er kastrert, og blir foret med hills r/d, jeg gir han udos choice (omega 3,6 og 9) 2 ss, i maten hver dag. bruker også ha 1 ss tunfisk blandet oppi maten også.

ellers virker han frisk og rask, men vil gjerne vite om noen her inne har forslag til hvordan bli kvitt flassinga og all pelsmistinga. i stad da vi var ute på tur hang det en kump med pels fast i halsbåndet hans også :ahappy:

får ofte høre at andre synes han har så glansfull pels, og det har han, derfor skjønner jeg ikke hvorfor han skal flasse og miste så mye pels...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kostet på meg en tur til dyrlegen :-)

var hos dyrlegen i sommer, som satte han på hills c/d (tror jeg det het) men det inneholder så utrolig mye fett, og siden han er kastrert så vil jeg passe på vekta hans.

fikk beskjed om at noen hunder røyter mer enn andre, og at det ikke trengte bety noe mere enn det...

men burde kanskje ta enda en tur bare for å forhøre meg...

kjenner ei anna ei med whippet, og ho hadde samme problemet ang røyting på sin hund.

må legge til at han har alltid røyta mye og flasset endel, helt siden den dagen jeg kjøpte han som valp la jeg merke til at han flassa og røyta mye mere enn min forrige whippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, pussig - du er visst ikke den eneste med (kastrert) whippet(hann) som sliter med slikt. Har hørt om en annen selv, og søkte kjapt på nettet og fikk opp dette spørsmålet i en veterinærspalte (http://www.boxerrescue.com/askthevet/Dermatology.html) da jeg tenkte å se om det var noe treff på mine tilfeldige søkeord... Kanskje bare tilfeldighet med kastreringen? Aner ikke... Det kom opp mye annet rart også. Men kanskje du skal prøve å sjekke med en hudspesialist, få en henvisning dit? Kan jo være greit å vite? Hva med å kontakte raseklubben?

Canine Pattern Alopecia (Pattern baldness)

(http://www.dcavm.org/05apr.html) - mange fremmedord, men:

Symmetrical hair loss behind the ears, ventral cervical, chest and abdomen, caudal thighs and perianally. Seen primarily in Dachshund, Boston Terrier, Chihuahua, Whippet, Italian Greyhound, greyhound, Boxer and miniature pinschers. Individuals begin to loose hair about 6 months of age and gradually progress. Diagnosis by biopsy (follicles are both shorter and thinner than normal and residual hair shafts are extremely fine). Small rudimentary hair bulbs are present and hair follicles continue to cycle. Melatonin has been shown to be effective in regrowing hair in 50 - 70% of cases (2-6 mg/dog given BID or TID). Therapy is again used until good regrowth, then discontinued and re-instituted with recurrence of the problem.

Og denne, også om hårtap:

http://www.provet.co.uk/health/diseases/co...talalopecia.htm

(der står det noe om hårtap, at whippet er blant rasene som rammes, og at det gjerne er hannhundene som får det)

Det gjør det her også:

http://en.wikipedia.org/wiki/Follicular_dysplasia

"In some breeds hair follicles in certain parts of the body become progressively miniaturized, analagous to what occurs in male pattern baldness in humans. Affected areas become progressively more alopecic. The pattern of hairlessness that results is somewhat breed-dependent and sex dependent. In short-coated toy and miniature dogs, ventral neck, ventral chest, ventral abdomen and inner thighs are affected. In males, the pinnae (ear flaps) are affected. In greyhounds, the thighs are affected as well as the ventral chest and abdomen."

(der står det bilde av en greyhound med "Atrophic follicular dysplasia / Pattern baldness", som ikke har pels på baksiden av lårene og under magen: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Bald_thigh.jpg)

Kan dette være noe som ligner ditt tilfelle?

-----------------

Lisa from Toronto asks: I have a 15-month old neutered male Whippet. His skin problem started when he was nearly a year old with a tiny patch of missing hair on his side which grew bigger. The vet thought it might be a bacterial infection and gave us antibiotics. They didn’t work, so the vet did a skin scraping for a fungal infection, which came back negative. Next was a test for Demodex, which was also negative.

It has been almost six months since the onset of this condition. My Whippet does not seem to be itchy and the area affected has not grown for probably 4 months. Now he has one 2"x2" patch of reddened, semi-hairless skin (which has tiny brown dots on it), along with a bunch of tine semi-hairless spots around it and on his hip. His muzzle just behind his nose was also affected and now it has turned black and does not have any hair on it.

I am trying to decide if this problem warrants a skin biopsy (which I believe entails general anaesthetic and stitches) and/or a visit to a veterinary dermatologist, which I am sure is very expensive. Is it possible that it could be Demodex, even though the skin scraping was negative? If so, should I try treating it as though it were Demodex? Any advice would be greatly appreciated!

Svaret:

It probably isn’t much more expensive to obtain a consultation from a board-certified veterinary dermatologist than for a routine visit to your new "regular" veterinarian! Furthermore, the dermatologist just might spot some "tell-tale" aspect to your dog’s skin lesions which might point to a specific diagnosis. It certainly recommended that the skin scraping be repeated. There are a number of reasons for "false negative" scrapings: not scraping deeply enough, scraping from the wrong area, or oversight by the person examining the scraping under the microscope.

At this point we’d like to clear up the misconception that a skin biopsy necessarily involves giving an anesthetic. We can usually obtain an excellent biopsy specimen using a "ring block" with Novocaine and, if needed, a short-acting light sedative. This is always preferable to "empirically" treating the problem without a precise diagnosis.

4/01

Dr. Mark Meadow

Meadow Veterinary Hospital

White Plains, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, pussig - du er visst ikke den eneste med (kastrert) whippet(hann) som sliter med slikt. Har hørt om en annen selv, og søkte kjapt på nettet og fikk opp dette spørsmålet i en veterinærspalte (http://www.boxerrescue.com/askthevet/Dermatology.html) da jeg tenkte å se om det var noe treff på mine tilfeldige søkeord... Kanskje bare tilfeldighet med kastreringen? Aner ikke... Det kom opp mye annet rart også. Men kanskje du skal prøve å sjekke med en hudspesialist, få en henvisning dit? Kan jo være greit å vite? Hva med å kontakte raseklubben?

Canine Pattern Alopecia (Pattern baldness)

(http://www.dcavm.org/05apr.html) - mange fremmedord, men:

Symmetrical hair loss behind the ears, ventral cervical, chest and abdomen, caudal thighs and perianally. Seen primarily in Dachshund, Boston Terrier, Chihuahua, Whippet, Italian Greyhound, greyhound, Boxer and miniature pinschers. Individuals begin to loose hair about 6 months of age and gradually progress. Diagnosis by biopsy (follicles are both shorter and thinner than normal and residual hair shafts are extremely fine). Small rudimentary hair bulbs are present and hair follicles continue to cycle. Melatonin has been shown to be effective in regrowing hair in 50 - 70% of cases (2-6 mg/dog given BID or TID). Therapy is again used until good regrowth, then discontinued and re-instituted with recurrence of the problem.

Og denne, også om hårtap:

http://www.provet.co.uk/health/diseases/co...talalopecia.htm

(der står det noe om hårtap, at whippet er blant rasene som rammes, og at det gjerne er hannhundene som får det)

Det gjør det her også:

http://en.wikipedia.org/wiki/Follicular_dysplasia

"In some breeds hair follicles in certain parts of the body become progressively miniaturized, analagous to what occurs in male pattern baldness in humans. Affected areas become progressively more alopecic. The pattern of hairlessness that results is somewhat breed-dependent and sex dependent. In short-coated toy and miniature dogs, ventral neck, ventral chest, ventral abdomen and inner thighs are affected. In males, the pinnae (ear flaps) are affected. In greyhounds, the thighs are affected as well as the ventral chest and abdomen."

(der står det bilde av en greyhound med "Atrophic follicular dysplasia / Pattern baldness", som ikke har pels på baksiden av lårene og under magen: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Bald_thigh.jpg)

Kan dette være noe som ligner ditt tilfelle?

-----------------

Lisa from Toronto asks: I have a 15-month old neutered male Whippet. His skin problem started when he was nearly a year old with a tiny patch of missing hair on his side which grew bigger. The vet thought it might be a bacterial infection and gave us antibiotics. They didn’t work, so the vet did a skin scraping for a fungal infection, which came back negative. Next was a test for Demodex, which was also negative.

It has been almost six months since the onset of this condition. My Whippet does not seem to be itchy and the area affected has not grown for probably 4 months. Now he has one 2"x2" patch of reddened, semi-hairless skin (which has tiny brown dots on it), along with a bunch of tine semi-hairless spots around it and on his hip. His muzzle just behind his nose was also affected and now it has turned black and does not have any hair on it.

I am trying to decide if this problem warrants a skin biopsy (which I believe entails general anaesthetic and stitches) and/or a visit to a veterinary dermatologist, which I am sure is very expensive. Is it possible that it could be Demodex, even though the skin scraping was negative? If so, should I try treating it as though it were Demodex? Any advice would be greatly appreciated!

Svaret:

It probably isn’t much more expensive to obtain a consultation from a board-certified veterinary dermatologist than for a routine visit to your new "regular" veterinarian! Furthermore, the dermatologist just might spot some "tell-tale" aspect to your dog’s skin lesions which might point to a specific diagnosis. It certainly recommended that the skin scraping be repeated. There are a number of reasons for "false negative" scrapings: not scraping deeply enough, scraping from the wrong area, or oversight by the person examining the scraping under the microscope.

At this point we’d like to clear up the misconception that a skin biopsy necessarily involves giving an anesthetic. We can usually obtain an excellent biopsy specimen using a "ring block" with Novocaine and, if needed, a short-acting light sedative. This is always preferable to "empirically" treating the problem without a precise diagnosis.

4/01

Dr. Mark Meadow

Meadow Veterinary Hospital

White Plains, New York

takk for langt og utfyllende svar

kan virke som om dette er noe min hund kan ha, men usikker siden det aldri har blitt tatt prøver.

han har ikke mista like mye pels som de hundene jeg så bilder av, men om jeg måtte velge bilde er dette bildet som ligner mest:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Color_d..._alopecia_2.jpg

kan jo være fordi det er samme farge som på den hunden jeg har...

må legge til at den har ikke hårløse områder, men at der virker å være mindre pels på magen og bakbeina enn f.eks på ryggen og sidene på han...veit ikke om det skal være sånn eller ikke..?

pelsen er striere på bakbeina, og veldig tynn på magen..nesten dunaktig...

med ett par steder på bakbeina spes, er det bittesmå områder på noen mm her og der hvor det ikke virker være noe pels(vanskelig å forklare helt...hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til dyrlegen - men be han også sjekke for hypotyrose i samme slengen (blodprøve). Hypotyrose (lavt stoffskifte) kan ha 1001 symptomer, hvorav flassing og pelstap er en av de "typiske" symptomene (og hvis han har brunt flass så ER det 99 % sikkert at det er hypotyrose, eventuelt kan du se om han har kolesterolavleiringer i øynene også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til dyrlegen - men be han også sjekke for hypotyrose i samme slengen (blodprøve). Hypotyrose (lavt stoffskifte) kan ha 1001 symptomer, hvorav flassing og pelstap er en av de "typiske" symptomene (og hvis han har brunt flass så ER det 99 % sikkert at det er hypotyrose, eventuelt kan du se om han har kolesterolavleiringer i øynene også..)

flasset virker helt normalt...altså hvitt...(man ser ikke flasset så godt til vanlig, helst bare om han går med halsbånd, så blir det hvitt rundt halsen hans)

han har en fawn pelstype, så det er kanskje ikke like lett å se flass som på en mørkere hund

hvordan ser man om det er kolesterolavleiringer i øynene...?

er det sånn at det er noe som heter 1 års røytinga? har lest et sted at rundt den alderen (min er 13 mnd) så skal de ha den verste røyteperioden...

min er jo på toppen av det hele kastrert også, så det kan være hormonelle forandringer inne i bildet også.

Edit* Dobbelpost, Husk siterknappen. Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr kolesterol avleiringer i øynene så ses de som grå "flekker" inni øynene (veterinæren kan se etter det eventuelt). Kolesterolavleiringer får de hvis de går lenge uten tilstrekkelig tyroksin. Min basenji har slike avleiringer i øynene, de går aldri vekk hos henne men de ligger slik at de ikke forstyrrer synet hennes så mye heldigvis.

Det med røytingen og flassingen behøver slets ikke være hypotyrose, men det er nå veldig greit å sjekke for det siden det med forbytte etc ikke har hjulpet. Som sagt, det er ne lidelse med mange mulige symptomer - og kan også ta lang tid før man ser symptomer - en skikkelig "mystosykdom", men skal man først sjekke så er det veldig greit å ta den blodprøven. Er det hypotyrose så er det både lett og billig å behandle, så det er faktisk nesten en "hyggelig" diagnose hvis det først er noe galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...