Gå til innhold
Hundesonen.no

oppdrettere av pyreneisk gjeterhund m/korth hode ?


Jeampi

Recommended Posts

Noen som vet om noen oppdrettere av pyreneisk gjeterhund m/korth hode?

Er de veldig sjeldne? Jeg har aldri sett noen "live" men jeg har fått øynene skikkelig opp for rasen da jeg har lest om langhåret pyrre og elsker utseendet og gemyttet dens. Men jeg syns at den korthårete versjonen er utrolig vakker og unik.

Noen som vet om noen oppdrettere av den korthårete varianten så jeg kan kike litt på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gud de er så utrolig vakre!

Men de har akkurat samme gemytt og bruksområder som den langhårete versjonen sant?

Så vidt jeg har forstått er de mer sosiale.. Nullet skreiv litt om de ei et innlegg her for en stund siden *lete*

I denne tråden kom det frem en del info.. Herlige hunder. Jeg vurderer sterkt en sånn en i fremtiden hvis jeg bare klarer å løsrive meg litt fra de sorte og de krøllete belgerene (det ser dårlig ut.. ), 3 aktive gjeterhunder er liksom ikke et alternativ når man er alene om ansvaret hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at de er noe av det vakreste som finnes i hundeverdenen! (...OK, da, er muligens litt partisk). Som Loke skriver; jeg har en av rasen. Han er en svart gutt på snart 8 mnd, og kommer fra "Light My Fire" i Sverige, som er den eneste oppdretter i Norden. Det er flere som har importert hunder, men de er enda ikke satt i avl.

Forskjellen på korthår (Face Rase; uttales fass rass) og langhår (Poil Long), er både fysisk og psykisk.

Korthår gir et helt annet uttrykk i ansiktet i og med at du ser øynene og hele fjeset. De har også kortere pels på kroppen med en glattere / mer skinnende struktur. Den er høyere enn langhår, og skal være mer kvadratisk. Psykisk er korthår en mer sosial hund, men ingen retriever. Det er en gjeterhund, og den skal flytte saueflokken sin (også uten at fører er til stede) uten å la seg avlede av forstyrrelser. Den bryr seg i utgangspunktet lite om andre dyr og mennesker.

Korthår er ikke så lett-stresset som langhår, men igjen; det er en gjeterhund! Det skal ikke så mye til for å dra de opp... en ullsokk f.eks... som ligger helt alene på gulvet... den må jo bare filleristes bittelitt??? Og når man skal på tur... det kan jo hende at det går fortere om man hjelper mor med å knyte skolissene... eller iallefall oppmuntrer henne med glade bjeff, hopp og dans... og selvfølgelig raus utdeling av sleiker siden ansiktet befinner seg akkurat riktig høyde... å sitte stille i slike situasjoner er bare helt UMULIG!

Ollie (eller OlleBolle, Bølla, Bollegutt, Bøllefrø) er definitivt verdens beste! (For nå sover han nemlig...) Traff søsteren hans på utstilling i Sandefjord i går. Hun er en harlekin tispe på 45 cm. Hun er nydelig! og kommer til å brukes i avl etterhvert. Ollie er 51 cm! (JIPPI!) og enda nydeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ollie (eller OlleBolle, Bølla, Bollegutt, Bøllefrø) er definitivt verdens beste! (For nå sover han nemlig...) Traff søsteren hans på utstilling i Sandefjord i går. Hun er en harlekin tispe på 45 cm. Hun er nydelig! og kommer til å brukes i avl etterhvert. Ollie er 51 cm! (JIPPI!) og enda nydeligere...

Var ikke tilfeldigvis ham jeg hilste på under brukscupen på Hellerud? Pen da :kiss: Så mange av dem typiske "unghund" gjeterhund tendensene på ham :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JeanetteH : Jo da. Det var helt sikkert oss du traff på Hellerud. Tørket konkurranse- støvet av gammer`n. Minsten var med for å se og lære.

Her er forresten en link til en svensk hjemmeside (gossarna.com). Hun har selv en langhårs-berger, men har en flott rasebeskrivelse og en lærerik historisk del!

Føler selv at rasen er en "uoppdaget perle." Håper inderlig at alle oppdrettere er like seriøse som min, slik at rasen ikke blir ødelagt. Det er liten gen-pool, og man skal velge avls-dyr med omhu.

Så til fremtidige Berger-eiere; hjertelig velkommen i "klubben". Ønsker flere av oss i Norge. Husk; vær kritisk og ha tålmodighet; vent heller noen år på det riktige kullet fra den riktige oppdretteren.

Siden jeg ga deg enda mer lyst på rasen. Hva med dette bildet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket mye på den rasen selv. Leste først om mentaliteten for en stund siden, og var ganske fortapt da. Men når jeg fikk sett utsendet gjorde det ikke akkurat saken bedre :ahappy:

Nullet: for en hjerteknuser du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nullet: Var det du som var å kikket på mudivalpene våre i våres? I så fall så har du jo fått en søt valp likevell;)

En ting jeg ofte har lurt på etter å ha spanet på pyrrene oppigjennom... Jeg synes også at den "korthårede" er mye mer tiltalende, både pga utseende og gemytt(i allefall det jeg har lest, har ikke truffet så mange).MEn så flere av de langhårede og noen få korthårede på MY DOG utstillingen i Göteborg nå i januar.Og det som slo meg var at de korthårede hadde en mye penere og for meg mer funksjonell kroppsbygning. Alle de langhårede var veldig karpryggede. Skal de virkelig være slik? For meg som liker mudiens eksteriør(som kan sammenlignes med feks en Au.kelpie),pga at den er velig funksjonell så så dette veldig snodig ut?

Jeg har kikket på begge typene, men etter at jeg så flere av de langhårede , som tydeligvis skulle se slik ut, så er det ikke så interessant lenger. Men den korthårede er fortsatt ganske så lekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingo: Det var meg, ja. Og jeg må si at det var bare så vidt jeg ikke endte opp med en av dine utrolig flotte valper! Et imponerende kull!! Regner med at jeg kanskje dumper over navnene deres i en eller annen hundesport i fremtiden...

Noe av forskjellen på langhårs og korthårs Berger er kroppsbygningen. Jeg liker også korthårsvarianten best! Den langhårige er lavere og skal være rektangulær. Den skal ha et noe lengre kryss. Travet skal være energisk, og på virkelig gode hunder ser det ut som de bare "flyter" over bakken, ser nesten ikke ut som om de er nedi i det hele tatt. De skal ikke ha karperygg, men ha en rett overlinje. Nå var ikke jeg i Gøteborg, men betviler ikke det du har sett. Men som sagt, karperygg er ikke i henhold til standaren.

(En liten digresjon; Jeg vet at det har vært litt uenighet i det svenske avls-rådet for langhårs-Berger`n. I og med klasseinndelingen i agility, er det noen som "spekulerer" i lavere avlsdyr, slik at man får en stor mellom-hund. Samtidig ønsker man å beholde lengde og kryss. Men om dette kan være noe av årsaken??? Det blir bare spekulasjoner.) De oppdretterne av langhår jeg kjenner har flotte hunder. Den ene ble t.o.m. BIR på den franske spesialutstillingen.

Korthår er høyere stilt og skal ha en mer kvadratisk form. Krysset er kortere, men lengre ben oppveier en ellers kortere steglengde. Den har et mer fjærende trav. Hodet bæres forholdsvis høyt (iallefall i forhold til BC), og den søker naturlig overvær.

Men det er store forskjeller innen begge rasene. Jeg var på spesialutstillingen i Pyreneene i september, for å se og lære. Jeg forelsket meg maaaaange ganger, men så også noen individer som var direkte stygge. Fikk også se hundene i bruk! Fantastisk!! Det er nesten så man får tårer i øynene når man ser de i den aktiviteten de er avlet frem mot. Funksjonelle til tusen, time etter time, utrettelige... Planlegger en ny reise ned igjen i år også og tar med meg gutten min; stiller ut og avlegger en gjeter-evne-test. Så får vi evt. prøve å komme oss inn i et gjeterhundmiljø her hjemme. Forøvrig tror jeg Berger`n og Mudien gjeter mye likt. De gjeter mer direkte og tett på dyrene, og er tøffere og mer selvstendige (finner selv løsninger) enn BC.

Line: Det er gjeterhunder; masse energi, masse fart, masse iver, utrolig nysgjerrig, må sjekke ut / ha oversikt over det som skjer, utrolig oppmerksom, har alle sanser utenpå, vil helst være med overalt, elsker å jobbe, finner selv på aktiviteter dersom den synes det trengs, handler først og tenker siden (landingsplassen bestemmes først etter den har satset). Men se på denne siden; gossarna.com under menyen "Bergern". Der står det meste.

Berger`n = Berger Des Pyrenees; Det opprinnelige navnet, også navnet svenskene bruker. I Norge er det oversatt til Pyreneisk gjeterhund.

Den svenske raseklubben har denne adressen: clubbergerdespyrenees.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe morsomt å lese om en rase som jeg ikke kjenner så godt, men som sikkert kommer til å få sine tilhengere.Virker utrolig tiltalende på alle måter. Håper bare ikke det blir super populær så veldig kjapt, slik som noen andre hunderaser...:)

Ang hundene i Göteborg, så var vel nesten samtlige langhårede hunder bygget på den måten. At de var høyere bak enn foran, og så ut som om de måtte veldig på do ..., :Laugh: for å forklare det på en lett forståelig måte. Kanksje ikke karprygget er det rette ordet, men rare var de i allefall. Syntes de to Face Race jeg så var 1o ganger søtere. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at poil long/langhårsversjon ser "karprygget" ut er ofte pga dens pelsstruktur da denne rasen kan ha, og ofte foretrukket av dommere som kan rasen, cadenetter/dreads. Det vil si snorer og matter som legger seg over krysset. På denne måten får pelsen et løft og dermed ser den høyere ut bak.

De skal ha en ganske lang overlinje, og ganske kort og avfallende kryss. Dette sammen med cadenetter gjør nok at rasen kan se "karprygget" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at poil long/langhårsversjon ser "karprygget" ut er ofte pga dens pelsstruktur da denne rasen kan ha, og ofte foretrukket av dommere som kan rasen, cadenetter/dreads. Det vil si snorer og matter som legger seg over krysset. På denne måten får pelsen et løft og dermed ser den høyere ut bak.

De skal ha en ganske lang overlinje, og ganske kort og avfallende kryss. Dette sammen med cadenetter gjør nok at rasen kan se "karprygget" ut.

Aha! logik.png Mulig det var derfor. Kunne ikke se at noen av de hundene jeg så hadde snorer, eller antydning til det, men de hadde sikkert mye pels fordet. Kommer liksom ikke helt over hvor snodig det så ut, greit å få oppklart at de ikke skal ha en slik kroppsbygning da., men at det sannsynligvis bare var pels. Hadde ikke vært veldig funksjonelt :)

Så lærte jeg noe i dag også! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke jeg på MyDog, men jeg kan aldri tenke meg at de hundene hadde "feile overlinjer" :)

Pelsen til poil long er som en blanding av ull og geitehår, og da over krysset. Selv om de ikke har cadenetter vil pelsen virke noe høyere bak nettopp pga strukturen.

Min yngste tispe har en "typisk pyrrepels", legger med et par bilder så du kan se :)

dreadsBilde231.jpg

cadenetterBilde062.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter långhåret pyreneisk gjeterhund, på torsdag skal tispen på ultralyd, spent! (se her)

Jeg synes både korthåret og langhåret er utrolig fine.. :)

Så utrolig spennende! Det blir nok et veldig bra kull. Hvor lenge har du stått på venteliste der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok bli noen skjønne valper etter disse to også... fødes i disse dager.

http://www.lesbergersdespyrenees.com/Eleve..._pastorale.html

Jeg må si meg enig i at dette så ut som en flott rase. Har sett litt til den langhårede da det er to i agilitymiljøet på østlandet, jeg må si meg enig i at de korthårede så finere ut.

Men stusset litt da jeg så bilde av de to foreldredyrene,

Finnes det ikke restriksjoner på kryssing av to merle individer innen denne rasen? Det gjør det i de fleste andre raser som har denne fargen - og med god grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stusset litt da jeg så bilde av de to foreldredyrene,

Finnes det ikke restriksjoner på kryssing av to merle individer innen denne rasen? Det gjør det i de fleste andre raser som har denne fargen - og med god grunn...

Jo, to harlekin (tilsvarende merle) skal ikke parres med hverandre. Men her er hannen brindle. Det er vanskelig å skille de to variantene på voksendyr. Brindle er mer "tigret" / fargene er mer blandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...