Gå til innhold
Hundesonen.no

Ck i stedet for Cert?

Rottis jentå

Recommended Posts

Nå har jeg lest gjennom de nye utstillingsreglene minst 10 ganger, og jeg forstår det ikke. Ingen plass står det noe om Cert, kun om CK. Hvorfor det? Jeg fikk nettopp Cert på min unghund, men det var før nyttår og de nye reglene. Jeg vet at hunden må være over 2 år for å få stort Cert, men alikevell. Jeg har lest gjennom alle klassene og det står bare " hund av champion kvalitet tildeles CK" Også i veteranklassene. Dette forstår jeg ikke. Er CK blitt det samme som Cert? Hjelp meg og forstå, jeg skal snart på utstilling og det er jo kjekt å vite hva priser du mottar :unsure: Huff, nervepirrende dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, cert kan fortsatt deles ut.

det blir slik nå;

I Juniorklassen deler de ut CK til de mest lovende og HP til andre fine hunder.

Samme gjør de i Unghund

I Åpenklasse kan de ikke gi HP men også her kan de hundene av best kvalitet få Ck.

i Champion får de CK som vanlig (alle dommeren gir CK da..)

ALLE hundene med CK skal nå inn i B. hannhund/tispe.

Den første hunden i plasseringen som ikke er champion får certet. om du skjønner?

eks; Blir en champion 1. beste hannhund og en champion nr 2, og nr 3 i beste hannhund er en hund fra unghundklassen vil den, altså nr 3 få certet :)

Håper du forstod det, er ikke noe flink til og forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stod det ikke helt, men betyr det at min hund (16mnd) ikke får noe annet enn CK før han blir 2år? Eller har jeg missforstått nå? Da han fikk sitt Cert fikk han det i åpenklasse, er det forsatt slik at han ka få det der? eller... Er helt på jordet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stod det ikke helt, men betyr det at min hund (16mnd) ikke får noe annet enn CK før han blir 2år? Eller har jeg missforstått nå? Da han fikk sitt Cert fikk han det i åpenklasse, er det forsatt slik at han ka få det der? eller... Er helt på jordet jeg :ahappy:

Jo, men han MÅ ha CK for og gå videre og da kunne kjempe om certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stod det ikke helt, men betyr det at min hund (16mnd) ikke får noe annet enn CK før han blir 2år? Eller har jeg missforstått nå? Da han fikk sitt Cert fikk han det i åpenklasse, er det forsatt slik at han ka få det der? eller... Er helt på jordet jeg :ahappy:

Du kan få cert på hunden fra den er 9 mnd gammel, men det ett av certene må den få etter han er fylt to år for å bli Nuch... Altså du kan ha 10 cert på hunden din, både stor og små cert, men en av dem må han få etter 24 mnd...

Ble litt usikker på nå om det er slik at NKK certet må bli tatt etter 24 mnd, men jeg trodde ikke det. Men det kan sikkert noen andre svare på...

Iallefall sånn som forklart over jeg har forstått det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få Cert -også storcertet- før fyllte 24 mnd. (Men etter fyllte 9 mnd)

Det er derimot ikke mulighet å få CACIB'et (internasjonalt cert, så og si) i junior klasse.

Riktig som det sies at du fra nå må oppnå CK for å ha mulighet til å konkurrere om cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk skal dere ha. Nå begynder ting å dette på plass her :ahappy:

Så du får altså både Ck og Cert i samme utstillingen, jaja nå håper jeg nå bare at jeg får det da :unsure:

Men det går sikkert bra vet dere.

Takk for hjelpen forresten :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...