Gå til innhold
Hundesonen.no

Klimaendringer og global oppvarming


Nina

Recommended Posts

Mine 5 cent i sakens anledning.

Først utgangspunktet. Jeg er ikke fysiker, kjemiker eller biolog. Per def har jeg INGEN forutsetninger for å kunne hevde noe som helst om klimaendringene og og deres kausalitet i forhold til mennesklig aktivitet.

Men: Av det pittelille jeg har lest, så har jeg fått inntrykk av at menneskeskapt co2 utgjør mellom 3 - 4 prosent av all co2 utslipp (Om dette er rett eller feil vet jeg heller ikke)

I hvilken grad dette påvirker klimaet har jeg lest mange tabloidiserete "sannheter" om. Siste i rekka er Al Gore sin film...

Men hvor er debatten i avisene og mediene om de andre utslippene ?

Jeg er skeptisk til de bastante "sannhetene" som presenteres.

Greit nok å ha fokus på klimaet, men beviselig livsfarlig mennekslig aktivitet gjør vi jo knapt NOE med. Ja, jeg tenker på brenselsstaver i kjernekraftverk, kjemiske forbindelser i eksempelvis all den plasten vi omgir oss med, vannsituasjonen for innbyggerne i Beijing og andre tørre områder av kloden m.m.

Jeg er også betenkt over hvordan produksjon og tilgang på mat skal kunne sikres med den befolkningsveksten vi ser i verden. I hvertfall om vi også skal båndlegge enda mer areal til produksjon av raps og lignende ( biodiesel og E 85)

Til slutt mener jeg det er rart å ha en politikk som favoriserer de som har råd til å kjøpe seg fri i form av avgifter til staten ved forurensende aktivitet. Blir dritten renere av at man betaler mer for den ? Jeg undres også på når det blir lagt frem ordentlige miljøregnskap som viser hva miljøavgiftene gir av resultat.

Hvor går for eksempel klimaaviftene hen i dag ? Hvilken konto ? Hvilke organer/organisasjoner tar hånd om disse millionene ? Hvor mye går til administrasjon ? Et revidert regnskap utbedes takk !

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er debatten i avisene og mediene om de andre utslippene ?

Ja, det kan du lure på!

Greit nok å ha fokus på klimaet, men beviselig livsfarlig mennekslig aktivitet gjør vi jo knapt NOE med. Ja, jeg tenker på brenselsstaver i kjernekraftverk, kjemiske forbindelser i eksempelvis all den plasten vi omgir oss med, vannsituasjonen for innbyggerne i Beijing og andre tørre områder av kloden m.m.

Jeg er også betenkt over hvordan produksjon og tilgang på mat skal kunne sikres med den befolkningsveksten vi ser i verden. I hvertfall om vi også skal båndlegge enda mer areal til produksjon av raps og lignende ( biodiesel og E 85)

Til slutt mener jeg det er rart å ha en politikk som favoriserer de som har råd til å kjøpe seg fri i form av avgifter til staten ved forurensende aktivitet. Blir dritten renere av at man betaler mer for den ? Jeg undres også på når det blir lagt frem ordentlige miljøregnskap som viser hva miljøavgiftene gir av resultat.

Hvor går for eksempel klimaaviftene hen i dag ? Hvilken konto ? Hvilke organer/organisasjoner tar hånd om disse millionene ? Hvor mye går til administrasjon ? Et revidert regnskap utbedes takk !

Du ser ut til å ha fått med deg at politikk gjerne stikker dypere enn det "folk flest" tror. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...