Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele

Marthe

Recommended Posts

Jeg har ikke forsøkt akkurat denne, men en lik i lær.

Konklusjon: Ikke bra!

Når hunden drar i den så sklir mageremmen nedover på ryggen. Det finnes tilsvarende seler med en hempe som man fester til halsbåndet på nakken, men jeg har til nå foretrukket å spore bare i halsbåndet.

Jeg har derimot kjøpt en sele nylig (dvs i høst) som virker veldig lovende. Den ser ut som en vanlig "halvnomesele" der mageremmen er i tykk og kraftig strikk. Festet er under magen. Synes den var veldig god å spore med, siden jeg har en hund som drar avgårde i sporet.

Dersom mine kilder er korrekte, så er den laget av Geir Larsen. Det finnes lignende seler av samme type, vet jeg, som ikke har like kraftig og tykk strikk. De har jeg sett i bruk og de funker ikke! Strikken sklir ut av strammefestet (eller hva det nå heter ;-) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden drar i den så sklir mageremmen nedover på ryggen. Det finnes tilsvarende seler med en hempe som man fester til halsbåndet på nakken, men jeg har til nå foretrukket å spore bare i halsbåndet.

Hvor har du sporlina da? Mellom beina på hunden, bare mellom forbeina eller over ryggen? Og hvordan fungerer det?

Edit: Og hva slags halseband bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forsøkt akkurat denne, men en lik i lær.

Konklusjon: Ikke bra!

Jeg har derimot kjøpt en sele nylig (dvs i høst) som virker veldig lovende. Den ser ut som en vanlig "halvnomesele" der mageremmen er i tykk og kraftig strikk. Festet er under magen. Synes den var veldig god å spore med, siden jeg har en hund som drar avgårde i sporet.

Dersom mine kilder er korrekte, så er den laget av Geir Larsen. Det finnes lignende seler av samme type, vet jeg, som ikke har like kraftig og tykk strikk. De har jeg sett i bruk og de funker ikke! Strikken sklir ut av strammefestet (eller hva det nå heter ;-) ).

Takk for raskt svar :)

Til tispen min så har jeg en lik bare i skinn, pluss at den har en hempe som man fester i halsbåndet(bestilte den hos en skinnmaker). Jeg er veldig fornøyd med den, men den er for kraftig til valpen. De første månedene kommer jeg bare til å bruke en vanlig sykkelsele, men etter hvert så trenger jeg helt sikkert noe mer avansert. Jeg ønsker en som jeg kan feste sporlina i under magen.

Har du bilde av den du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du sporlina da? Mellom beina på hunden, bare mellom forbeina eller over ryggen? Og hvordan fungerer det?

Edit: Og hva slags halseband bruker du?

Starter i alle fall med lina mellom frambeina. Deretter går det litt dit høna spraker ;-) Synes det fungerer bedre enn med en av de nevnte dårlige selene.

Bruker et godt paddet og bredt halsbånd. Er forøvrig det jeg bruker til daglig.

Takk for raskt svar :)

Til tispen min så har jeg en lik bare i skinn, pluss at den har en hempe som man fester i halsbåndet(bestilte den hos en skinnmaker). Jeg er veldig fornøyd med den, men den er for kraftig til valpen. De første månedene kommer jeg bare til å bruke en vanlig sykkelsele, men etter hvert så trenger jeg helt sikkert noe mer avansert. Jeg ønsker en som jeg kan feste sporlina i under magen.

Har du bilde av den du har?

Nei, har ikke det, dessverre. Kommer ikke på noe sted som kan ha noe som ligner heller. Skal titte litt rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si meg sikker på dette, men lurer på om det er litt strenge regler på sporseler på IPO delen. Enten i halseband eller til nød i en "Böttcher" sele (sa i hvert fall en dommer i høst...). Men det kan sikkert noen med mer peil svare på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si meg sikker på dette, men lurer på om det er litt strenge regler på sporseler på IPO delen. Enten i halseband eller til nød i en "Böttcher" sele (sa i hvert fall en dommer i høst...). Men det kan sikkert noen med mer peil svare på...

Ah... På den måten! Nei, det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen plasser de selger sporsele som skal brukes til IPO?

Fant et bilde av Tassa sin sele. Er litt dårlig, men den ringen du ser under på magen, der festes sporlina. Pluss at jeg bruker et ganske tykt halsbånd.

http://www.brukshunden.net/images/tassaspor.jpg (Ja, det er litt stort...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen plasser de selger sporsele som skal brukes til IPO?

Pet and Play har en slik "Böttcher" sele. Men den er nesten klin lik den du har bilde av på toppen. Jeg har noe liknende "hjemmesnekra" noe, men på hunder som legger seg litt i sela i sporet, er den ikke noe bra som Yngvil sier.

Men før du kjøper noe, så ta og snakk med noen som veit det (du skal jo på RIK kurs snart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pet and Play har en slik "Böttcher" sele. Men den er nesten klin lik den du har bilde av på toppen. Jeg har noe liknende "hjemmesnekra" noe, men på hunder som legger seg litt i sela i sporet, er den ikke noe bra som Yngvil sier.

Men før du kjøper noe, så ta og snakk med noen som veit det (du skal jo på RIK kurs snart).

Ja, jeg får spørre på kurset. De har helt sikkert et svar å gi :)

(Tingen er at jeg er så utrolig valpesyk, så jeg bare mååå kjøpe alt jeg skal ha :rolleyes: Lurer på hvor mange hundelapper jeg har brukt på henne allerede denne måneden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...