Gå til innhold
Hundesonen.no

Kalkunskinn giftig?

Vala

Recommended Posts

Skrevet

Jeg leste i "sjokolade" tråden. Der skriver Eføya at skinnet på kalkun er giftig...

Altså, er dette tilfellet? Hvordan i all verden er dette giftig?

Hvis en hund dreper en "live" kalkun-kan den da dø av å spise den?

Hørtes bare så enormt sært ut, men det er det jo selvfølgelig masse som gjør :)

Skrevet

Nå har jeg ikke sjekket kilden, men nå syns jeg det blir en litt sånn overengstelig greie! :) Kalkunskinn?? Det er sikkert fullt av unødvendig fett, men giftig??

Skrevet

Jeg gav hunden min litt kalkunskinn (fra en stekt kalkun) en gang, og hun ble veldig løs og rar i magen etterpå...så noe må det være i det.

Guest Belgerpia
Skrevet

*Sulten ulv løper i skogen*

åååå en fugl, en fugl...... løpe løpe løpe....... mat mat mat ........ å f..n - det er en kalkun, den kan jeg ikke spise for den er giftig......

Dere hører selv hvor dumt det lyder eller??????

At hunden blir løs i magen av kalkunskinn kommer mest sannsynlig av at den er krydret før den blir stekt, altså maten er både krydret og varmebehandlet.......

En rå, sunn og frisk kalkun er neppe mer giftig for hunder enn det er for folk......

Skrevet

Kalkunskinn er nok ikke "giftig" i den forstand, men det sies at det er mengden fett samt det at hundekroppen ikke er vant til å takle akkurat den typen (hva forskjellen er vet ikke jeg) som gir akutt bukspyttkjertelbetennelse (pankreatitt), og dette er jo potensielt dødelig.

Om det er forskjell på rått og stekt vet jeg ikke.

Pancreas (bukspyttkjertelen) frigjør enzymer som bryter ned proteiner og nettopp fett.

Mennesker kan også få pankreatitt av å ha en kost med alt for mye fett.

Kanskje er det slik at hvis magen er tom, og får kalkunskinn i seg, så blir konsentrasjonen av fett for stor for pancreas? Kanskje det går bra om man gir en hund en hel kalkun med skinn, fordi man da "tynner ut" fettkonsentrasjonen, men ikke hvis man gir bare skinnet?

Ikke vet jeg, men jeg gir ihvertfall ikke kalkunskinn til hundene.

http://vetmedicine.about.com/cs/dogdisease...ancreatitis.htm

"Even though exact causes are not known, there are identifiable risk factors. Here are some potential risk factors:

Hyperlipidemia (high fat content in blood)

High fat meal (trigger for hyperlipidemia)

Obesity (especially dogs)"

Listen er lenger (det er en hel artikkel), men jeg tok med de mest relevante.

Skrevet
*Sulten ulv løper i skogen*

åååå en fugl, en fugl...... løpe løpe løpe....... mat mat mat ........ å f..n - det er en kalkun, den kan jeg ikke spise for den er giftig......

Dere hører selv hvor dumt det lyder eller??????

At hunden blir løs i magen av kalkunskinn kommer mest sannsynlig av at den er krydret før den blir stekt, altså maten er både krydret og varmebehandlet.......

En rå, sunn og frisk kalkun er neppe mer giftig for hunder enn det er for folk......

BP, du er bare helt fantastisk! Du satte ordene på det jeg så for meg da jeg laget tråden *ler*

Kalkunskinn er nok ikke "giftig" i den forstand, men det sies at det er mengden fett samt det at hundekroppen ikke er vant til å takle akkurat den typen (hva forskjellen er vet ikke jeg) som gir akutt bukspyttkjertelbetennelse (pankreatitt), og dette er jo potensielt dødelig.

Om det er forskjell på rått og stekt vet jeg ikke.

Pancreas (bukspyttkjertelen) frigjør enzymer som bryter ned proteiner og nettopp fett.

Mennesker kan også få pankreatitt av å ha en kost med alt for mye fett.

Kanskje er det slik at hvis magen er tom, og får kalkunskinn i seg, så blir konsentrasjonen av fett for stor for pancreas? Kanskje det går bra om man gir en hund en hel kalkun med skinn, fordi man da "tynner ut" fettkonsentrasjonen, men ikke hvis man gir bare skinnet?

Ikke vet jeg, men jeg gir ihvertfall ikke kalkunskinn til hundene.

http://vetmedicine.about.com/cs/dogdisease...ancreatitis.htm

"Even though exact causes are not known, there are identifiable risk factors. Here are some potential risk factors:

Hyperlipidemia (high fat content in blood)

High fat meal (trigger for hyperlipidemia)

Obesity (especially dogs)"

Listen er lenger (det er en hel artikkel), men jeg tok med de mest relevante.

Tusen takk for utfyllende info! Dette var interessant lesing. Men det er jo merkelig at det skal være så farlig.

Uansett, ingen fare for at jeg skal gi pelsen kalkunskinn med de første okke som :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...