Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma med SLR


Guest Vicky

Recommended Posts

Nå har jeg et nytt dilemma på gang.

Det jeg lurer på er: Burde jeg investere i Nikon D80, og leve litt med kit`objektivet, eller burde jeg gå for Canon EOS 400D(da har jeg råd til flere objektiver)?

Det jeg lurer på er nemlig; før eller siden kommer jeg til å skaffe meg et enda bedre Nikon kamera. Personlig liker jeg Nikon veldig godt.

Og da er det kanskje kjekt å ha de gamle objektivene til samme merket? Altså gå for et merke istedenfor å ha to merker?

På forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg et nytt dilemma på gang.

Det jeg lurer på er: Burde jeg investere i Nikon D80, og leve litt med kit`objektivet, eller burde jeg gå for Canon EOS 400D(da har jeg råd til flere objektiver)?

Det jeg lurer på er nemlig; før eller siden kommer jeg til å skaffe meg et enda bedre Nikon kamera. Personlig liker jeg Nikon veldig godt.

Og da er det kanskje kjekt å ha de gamle objektivene til samme merket? Altså gå for et merke istedenfor å ha to merker?

På forhånd tusen takk for svar!

Jeg er kanskje litt inhabil, men om jeg hadde valget ville jeg nok gått for et Nikon - kanskje særlig fordi du har objektiver som kan brukes på det kameraet allerede og er litt Nikon-fan. Jeg har jo selv et Nikon D50 og er svært fornøyd. De fleste kameraene på markedet nå er jo gode, så det blir gjerne litt smak og behag. Kit-linsa som fulgte med mitt kamera er jeg veldig godt fornøyd med: bildene blir skarpe og fine, og eneste svakheten er vel at den er litt lyssvak, men det lever jeg greit med :P.

Den eneste ulempen med kameraet slik jeg ser det pr i dag, er at det ikke tar flere bilder pr sekund ;). Et lite luksusproblem selvsagt, og om man skal øke antall bilder pr sekund må man vel vesentlig opp i pris, evt kjøpe brukt kamera (det er selvsagt også en mulighet).

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt inhabil, men om jeg hadde valget ville jeg nok gått for et Nikon - kanskje særlig fordi du har objektiver som kan brukes på det kameraet allerede og er litt Nikon-fan. Jeg har jo selv et Nikon D50 og er svært fornøyd. De fleste kameraene på markedet nå er jo gode, så det blir gjerne litt smak og behag. Kit-linsa som fulgte med mitt kamera er jeg veldig godt fornøyd med: bildene blir skarpe og fine, og eneste svakheten er vel at den er litt lyssvak, men det lever jeg greit med :P.

Den eneste ulempen med kameraet slik jeg ser det pr i dag, er at det ikke tar flere bilder pr sekund ;). Et lite luksusproblem selvsagt, og om man skal øke antall bilder pr sekund må man vel vesentlig opp i pris, evt kjøpe brukt kamera (det er selvsagt også en mulighet).

Lykke til !

Takk for flott svar!

det står at Nikon D80 kan ta 5 bilder per sekund hvertfall... Tror du det holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar!

det står at Nikon D80 kan ta 5 bilder per sekund hvertfall... Tror du det holder?

Det holder. Og du kommer nok ikke bruke den funksjonen særlig mye allikevel. Moro i begynnelsen, men man får bedre bilder og fokus om man tar ett og ett 350D'en min har iallefall problemer med å fokusere godt omjeg tar seriebilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 bilder i sekundet holder - mitt 350d tar 3 i sekundet. Jeg bruker funksjonen ofte! Om det ikke fokuserer godt nok så går det i 90% av tilfellene på optikken.

Hvis du vet at du vil ha Nikon senere så er det tull å kjøpe et canon nå. Kjøp Nikonet nå og invester heller i gode linser til det senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder. Og du kommer nok ikke bruke den funksjonen særlig mye allikevel. Moro i begynnelsen, men man får bedre bilder og fokus om man tar ett og ett 350D'en min har iallefall problemer med å fokusere godt omjeg tar seriebilder.

Ja, det trodde jeg også... Er så utrolig kjekt å få høre litt fra dere som bruker SLR mye selv.

5 bilder i sekundet holder - mitt 350d tar 3 i sekundet. Jeg bruker funksjonen ofte! Om det ikke fokuserer godt nok så går det i 90% av tilfellene på optikken.

Hvis du vet at du vil ha Nikon senere så er det tull å kjøpe et canon nå. Kjøp Nikonet nå og invester heller i gode linser til det senere..

Flott å høre at jeg er inne på riktig tankegang! :P Tenker at det ville bli utrolig kronglete å drive å kjøpe, for så å selge og styre.... Men har ikke vært 100% sikker.

Tusen takk for deres meninger og erfaringer!

Også lurer jeg på en ting, vet noen av dere noen nettbutikker med OK priser for objektiver? (nå tenker jeg på alle slags objektiver) Men er mest ute etter et Nikon objektiv på ca 17-80(eller eventuellt 70) mm og f/ 2,6(gjerne mindre)-max 3-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på en ting, vet noen av dere noen nettbutikker med OK priser for objektiver? (nå tenker jeg på alle slags objektiver) Men er mest ute etter et Nikon objektiv på ca 17-80(eller eventuellt 70) mm og f/ 2,6(gjerne mindre)-max 3-4.

Jeg ville tatt en tur på bruktmarkedet på foto.no - der kan du spare endel kroner på pent brukt fotoutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også seriebilde-funksjonen VELDIG mye (ikke rart man ender opp med over 200 bilder på en liten tur ut liksom...), og har fått mange bra bilder av det. Som Tuppetroll sier er det nok optikken som begrenser her mht hvor fort man fokuserer. Tar man mange repitisjoner så er man nesten sikret at NOEN bilder blir skarpe og fine :P.

Min bror - som også er "litt over middels interessert" i fotografering - har kjøpt mye optikk brukt til en overkommelig pris, så det kan være lurt å sjekke bruktmarkedene. Han har iallefall gjort noen "kupp" der ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur på bruktmarkedet på foto.no - der kan du spare endel kroner på pent brukt fotoutstyr.

Det er nok et smart sjakktrekk... Har kikket en del, men har foreløpig ikke funnet så mye... Men skal kikke mer. :P

Jeg bruker også seriebilde-funksjonen VELDIG mye (ikke rart man ender opp med over 200 bilder på en liten tur ut liksom...), og har fått mange bra bilder av det. Som Tuppetroll sier er det nok optikken som begrenser her mht hvor fort man fokuserer. Tar man mange repitisjoner så er man nesten sikret at NOEN bilder blir skarpe og fine ;).

Min bror - som også er "litt over middels interessert" i fotografering - har kjøpt mye optikk brukt til en overkommelig pris, så det kan være lurt å sjekke bruktmarkedene. Han har iallefall gjort noen "kupp" der :P.

Ja, optikken har mye å si :P Jeg får nok ikke råd til den beste optikken. Foreløpig ser jeg etter en ok allround-linse.

Er nok ikke så dumt med de bruktbutikkene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...