Gå til innhold
Hundesonen.no

Når passer det egentlig å få seg hund?

SaraS

Recommended Posts

Skrevet

Forsåvidt enig med deg Heidi.. Men forsåvidt. Man blir skilt, man mister jobben, man blir syk. Livet er uforutsigbart. Og så lenge du er KLAR over hva du må ofre for hunden, så synes ikke jeg det er ille å binde seg tidlig. Man kan studere i utlandet med hund, mange som har hund i både England, Danmark og USA. Litt mer styr, men det går. Jeg har skøvet fra meg utenlandsstudiedrømmen, men kan ta et semester ute nå og da med familie som maser og maser om å få låne lille tass.

Skrevet

Ifølge denne tråden passer det aldri å få hund, ser jeg.. Merkelig, for det eneste som har vært forholdsvis konstant siden jeg var 18, ung og dum, er hundeholdet.. Det har ikke føltes som om jeg har ofra noe heller, egentlig :ahappy:

For min del, så var jeg 18 når jeg fikk min første hund. Han var med når jeg etablerte familie, han var der når jeg ble skilt, han var der når jeg ble syk, han var der når inntekten min gikk ned med en tredjedel.. Og nå har jeg 2 hunder, og det funker fordi jeg vil det..

Skrevet
Men tror ikke alltid det er så veldig dumt å få hund når man er ung og har masse energi til å trene hund heller da..!

Helt klart et poeng synes jeg...

Ifølge denne tråden passer det aldri å få hund, ser jeg.. Merkelig, for det eneste som har vært forholdsvis konstant siden jeg var 18, ung og dum, er hundeholdet.. Det har ikke føltes som om jeg har ofra noe heller, egentlig :ahappy:

For min del, så var jeg 18 når jeg fikk min første hund. Han var med når jeg etablerte familie, han var der når jeg ble skilt, han var der når jeg ble syk, han var der når inntekten min gikk ned med en tredjedel.. Og nå har jeg 2 hunder, og det funker fordi jeg vil det..

Igjen, et godt poeng... innstilling har alt å si...

Hos meg og, er det kun hundehold som har vært konstant. Samboere har flyttet inn og ut, jeg har byttet jobber, flyttet osv, men hunden har alltid vært med. Hund er min store hobby og har etter hvert blitt en livsstil, og jeg kunne aldri valgt bort hunden for "drømme-jobben" eller noe annet. Har man den rette innstillinga og sterk nok ønske om det, er ikke hund noen hindring.

Jeg er alene med hunden, har full jobb (hundevennlig arbeidsgiver så hunden er av og til med), men også familie som mer enn gjerne "låner" hunden når jeg har behov for litt avlastning.

Er ikke livet meningsløst uten hund da...? logik.png

Skrevet

Ja, det var det vet du :ahappy:

Jeg vil nok vente en stund, se hvordan det går med barnevernsped-utdanning (eller hva jeg bestemmer meg for å studere) og slik før jeg bestemmer meg.

Jeg har det jo ikke såå travelt, vi får jo ny valp i familien snart uansett!

Ps GLEDER meg til du får ny valp mamma!

Skrevet

Jeg tror det kommer an på personen når det passer med hund. Noen synes det å få hund i studietiden er det beste, mens noen vil vente til etterpå for å få hund. Når man selv føler seg klar for å ta på seg ansvaret det innebærer med hund, da er det den beste tidspunktet å få hund.

Skrevet

Jeg er vokst opp med hunder hjemme. Vi hadde 3 flotte shæfere. Har savnet hund siden jeg flyttet. Men for meg har det vært viktig å vente til jeg var ferdig med å flytte på kryss og tvers. Men dette må jo være opp til hver enkelt.

mener at en hund må kunne klare å være hjemme en hel arbeidsdag, jeg da. Selv om det er kjempe fint om de slipper. Selv er jeg i den heldige situasjonen at jeg studerer. Og har MYE tid til hund. Selv om jeg har spedbarn så er det mye rom for hunden allikevel.

Så egentlig det jeg ville si, er at jeg tror hver enkelt må følge magefølsen der

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...