Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som luktar på folk som vi går förbi


Anders

Recommended Posts

Min hund har ovanan att ganska ofta nosa på dem som går förbi oss eller som vi själva går förbi. Detta blir lite pinsamt ibland.

Någon som har nåt förslag hur man ska stoppa det?

Jag har inte gjort några försök att jobba med det än, men tänkte ta den lata vägen och höra efter här först vad folk säger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke klikkertreningen på det?

klikk+godbit når dere nærmer dere folkene. Gjerne flere ganger før dere er side om side med dem. Hvis han ikke forsøker å snuse på dem, klikker du, gjør han det er det ingen klikk, og ingen belønning.

Siden jeg vet at du forsøker å bruke klikkertrening, og at han har fattet poenget, tror jeg det er måten for dere.

Han vil nok sette sammenhengen etter ikke så mange forsøkene :ahappy:

lykke til! :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke klikkertreningen på det?

klikk+godbit når dere nærmer dere folkene. Gjerne flere ganger før dere er side om side med dem. Hvis han ikke forsøker å snuse på dem, klikker du, gjør han det er det ingen klikk, og ingen belønning.

Siden jeg vet at du forsøker å bruke klikkertrening, og at han har fattet poenget, tror jeg det er måten for dere.

Han vil nok sette sammenhengen etter ikke så mange forsøkene :D

lykke til! :ahappy:

Men här kommer vi till en situation där jag själv tvivlar på att klicker är effektivt. För om jag gör som du skriver så kan han antingen skippa att nosa på dem (vilket han redan nu gör 50% av gångerna) och bli klick/belönad eller så kan han nosa på dem och då har han skoj då åxå för oftast får han lite respons av dem som vi möter. Dvs, en vinn-vinn-situation för honom. Och i och med att jag bor i en storstad så är det massa folk vi möter å blir det ju lite urvattnat att jag går där och klickar som en vansinnig. :twitch:

Å angående kontaktträning. Jag kan inte påstå att jag är så insatt i vad det där betyder i verkligheten. Jag bara får en syn framför mig med en hund som hela tiden söker ögonkontakt med mig och en sånn hund vill jag inte heller ha. Men jag kanske har missuppfattat begreppet. Någon som har lust att förklara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko var sånn en periode. Det jeg har gjort er å legge inn en kommando som er "gå fram". Etter denne kommandoen kom på plass og jeg ser at han er på vei bort til noen, sier jeg "gå fram" og han fortsetter rett fram uten å snuse eller hoppe på de som går forbi ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du funderer rundt dette med kontakt, så les Eva Bodfäldts "Kontaktkontrakten". Veldig bra.

Din hund er nok ute og "sjekker" ut folk litt - en form for kontroll. Hvem er de, hvor har de vært, er de greie, hva skjer? Hunder med en viss usikkerhet i seg på folk, gjør gjerne dette - jeg ser stor forskjell på mine, den mest selvsikre gjør det aldri. Din er jo bare en valp, så kanskje den har en litt... "undrende" periode? Det er jo som å vokse opp for mennesker; det er mange følelser ute og går. Du kan jo ha det litt i bakhodet, og gjøre ham "idiotsikker" på folk gjennom mye kontrollert og hyggelig hilsing ellers :twitch:

Men som sagt, det er en form for kontroll - "hvem er du".

Ideelt sett skal han overlate mest mulig av det der etterhvert til deg. Og så stor som han blir, bør du jo finne på en måte som gjør at han tydelig viser at han ikke har tenkt å storme bort til folk, at han ikke er så opptatt av dem. For uvaner nå kan jo bare befeste seg til et mønster, som til slutt henger igjen - selv om den opprinnelige usikkerheten/kontrollønsket forlengst er borte.

Det å lære inn et "nå går vi forbi"-mønster, ikke bare en kommando, men en VANE, kan være en god idé. At det venter noe moro ETTER at dere har passert folkene. Eller hundene; jeg lærer mine hunder å gå forbi andre hunder som er i bånd i parken på denne måten - "gå ut", betyr fortsett å gå, vær oppmerksom på meg, så leker vi med ball eller herjer og tuller litt borti veien der. Det blir en positiv forventning, så situasjonen blir i grunnen positiv.

Og så hadde jeg også lært ham at man går bort til folk bare når det er "lov", stor som han blir. Når DU sier "ok" eller noe sånt. Nyttig i en by! Er han på vei bort til noen, så rop ham tilbake, belønn, få kontakt, og så spør dem "kan han hilse", og så sier du "greit" eller noe sånt til ham. Vitsen er at han tar kontakt med deg først og SJEKKER - er det greit? Jeg jobber slik i forhold til andre hunder også.

Men kontakt, kontakt kontakt... da får du mye gratis, du får en hund som er INTERESSERT i din mening, og som følger med på hva DU gjør, og sjekker med deg, kaster et blikk på deg. Les boken, den tar tak i mye av dette, og hvordan du får det inn. Med den rasen du har, vil du ikke få noen "stirrende border collie" uansett - men du får kontakt med den, den blir mer opptatt av DEG - og da får du også en lydigere hund. Når noe er vanskelig for mine hunder, kommer de gjerne bort og stirrer på meg - et veldig hyggelig alternativ til at de løser det selv, hvis det for eksempel er snakk om dumme folk eller skumle ting.

Gjør han det når han er i bånd også, så se ham an, og FØR han rekker å GJØRE det, så smatter du litt, eller gjør noe som gjør at han gir deg oppmerksomhet, og gå en liten runde utenom - et LITE retningsskifte. Så kan du heller gjøre det til du får inn "gå ut" eller "gå forbi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør han det når han er i bånd også, så se ham an, og FØR han rekker å GJØRE det, så smatter du litt, eller gjør noe som gjør at han gir deg oppmerksomhet, og gå en liten runde utenom - et LITE retningsskifte. Så kan du heller gjøre det til du får inn "gå ut" eller "gå forbi".

Det är faktiskt just när han är i band jag talar om. Har honom nästan aldrig utan band när vi inte är i en park. Sanningen är den att han lyder mig mycket bättre när han inte är i band. Men tycker det är skönare att kunna slappna av lite mer när man är ute och går och inte behöva ha koll på honom på samma sätt, plus att han mycket väl kan få för sig att gå ut i gatan när han är lös.

Men han gör det inte alltid, det är nog vanligare att han inte gör det än att han gör det. Och det är inte så att han går bort till folk när han är i band. Det är mer så att folk som passerar oss nära, inom en meter, så kan han ibland trycka dit nosen och nosa nyfiket och glatt på dem. Det sker oftast utan förvarning, inte så att han verkar nyfiken på dem redan på några meters avstånd.

Å som jag skrev innan, i en storstad så möter man ju massor av folk. Det kan ju vara en konstant ström av människor. Om vi ska ha något skoj till honom efter varje möte så kommer vi inte att göra något annat på rundan än att gå runt och belöna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan att vara oförskämd nu, men har du någonsin varit i en större stad? På en vanlig runda kan jag möta flera hundra människor. Jag har knappt fickor stora nog för att ta med mig nog med godbitar för att belöna honom varje gång vi går förbi någon.

Å hade jag haft en bra idé så hade jag väl knappast skrivit här och frågat? Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Utan att vara oförskämd nu, men har du någonsin varit i en större stad? På en vanlig runda kan jag möta flera hundra människor. Jag har knappt fickor stora nog för att ta med mig nog med godbitar för att belöna honom varje gång vi går förbi någon.

Å hade jag haft en bra idé så hade jag väl knappast skrivit här och frågat? Eller hur?

psstt...... hun bor i by.......

Når det er sagt så vil jeg påstå at dersom det er sånn at du møter flere hundre mennesker på hver tur, så burde det være en smal sak for deg å lære hunden din å følge med på deg fremfor å stikke nesen bort i alle du møter.

Forhåpentligvis så er ikke hunden din så tjukk i hue at den ikke lærer noe av å bli belønnet - de fleste hunder tar som regel tegningen etter 10 repitisjoner - hvilket betyr at du antagelig med rett belønning vil kunne lære hunden din hva som er rett og galt de første meterne av turen du går - som igjen betyr at du ikke trenger å gå rundt å leke bajas i flere timer...........

Det er langt værre for oss som bor på byda å lære våre hunder av med å være uhøflig mot møtende, vi møter jo skjelden noen så vi får ikke trent liksom...

Dersom det å belønne hunden din ikke er noe alternativ så bør du kanskje søke råd i ett andre fora som forfekter mer brutal fremferd i forhold til dette med innlæring............ alternativt - du kan vurdere å bruke haltigrime på hunden din noe som gjør det lettere å kontrollere hvor hundens hode befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Belgerpia! Joda, Anders, jeg bor faktisk i en stor by og det byr på fantastiske treningsmuligheter - bare man gidder. Når du IKKE vil bruke godbit, IKKE synes noen av forslagene er noe særlig fordi de involverer en positiv belønning (lek, godis, ros), og attpåtil begynner å dra frem spydigheter... hva VIL du egentlig? Hvem tror du har lyst til å prøve å hjelpe deg med noen konstruktive forslag, når du svarer på den måten der? Jeg gjør Lottas motto til mitt for anledningen, "If you can't beat them, try again", er det vel... iallfall én gang:

Når du har en hund som har et eller annet "for seg" i forbindelse med folk, siden den faktisk "må" sjekke dem - noe de hundene jeg har kjent, gjerne har gjort av en eller annen usikkerhet/kontrollfunksjon - så er det faktisk best å jobbe positivt. Selv har jeg stemmen min alltid med meg, og alltid en lomme eller tre som rommer noen små godbiter til bruk i påkommende tilfelle. Det er ikke verre enn det...

Alternativt kan du jo kline til den hver gang den snuser og brøle fy, for hendene dine har du vel alltid med deg, men hvem vil vel det? Sikkert ikke du heller, men jeg synes du virker litt negativ til positive metoder og kontakttrening? Kanskje jeg tar feil, det håper jeg :P

Jeg synes du gjør noe som er en smal sak å lære en normal hund, til noe helt ut av proporsjoner. Kanskje du bør gå et kurs eller flere, siden du har kjøpt en så stor hund som du har - og som du MÅ ha under kontroll? Jobber du positivt og målrettet, så får du vekk dette på no time.

Da minsten var valp, skulle alle dille og hilse på ham - noe den eldre hunden var litt på vakt overfor, den passer godt på de minste her i verden. Da dro jeg ned til sentrum av Norges hovedstad, der man faktisk også møter atskillige mennesker, selv om det sikkert er bondsk i din målestokk... og satte meg på plenen midt foran Stortinget utstyrt med en LOMMEfull av godbiter, godt humør, og trente målrettet på å rose den eldre hunden når det kom folk som skulle dille med valpen.

Og gjett hva... akkurat som Belgerpia skriver, så var det gjort på en ettermiddag. Siden har det aldri vært et problem.

Sånn, nå har jeg prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det å belønne hunden din ikke er noe alternativ så bør du kanskje søke råd i ett andre fora som forfekter mer brutal fremferd i forhold til dette med innlæring............ alternativt - du kan vurdere å bruke haltigrime på hunden din noe som gjør det lettere å kontrollere hvor hundens hode befinner seg.

OK, alltså vänta lite nu. Så bara för att jag ställer mig tvivlande till ett förslag av Akela så betyder det att jag automatiskt gillar brutal och hård träning? Var ligger logiken där menar du? Kan du förklara vidare?

Akela gav mig ett förslag och det tackar jag för. Men bara för det så måste jag ju inte hålla med. Och när jag då visar att jag ställer mig tvekande till hennes förslag så får jag ett irriterat svar tillbaka.

Nu kan jag förstå att mitt svar verkar ännu mer irriterat. MEN just därför skrev jag "Utan att vara oförskämd nu" i början för att just tona ner det, och för att jag menar just det - jag skriver det inte för att vara oförskämd.

Så, jag tackar Akela för hennes förslag och alla andra som har kommit med förslag. Å nu får jag se hur jag kommer gå tillväga med min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det logisk på en nedlatende måte spørre om andre faktisk vet hvordan en by er, og så hevde at det var den andre som begynte og at man ikke "mente" å være uforskammet når det faktisk er det man i realiteten er?

Er det logisk å hevde at det ikke finnes lommer som er store nok til å ha med nok godbiter til å kunne klare å belønne en grand danois positivt?

Er det logisk å avvise alle forslagene til positiv trening som har fremkommet fra flere enn undertegnede, og så hevde at nei, man har heller ikke tenkt å trene negativt?

Jaja, noen gjør det vanskelig for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det logisk på en nedlatende måte spørre om andre faktisk vet hvordan en by er, og så hevde at det var den andre som begynte og at man ikke "mente" å være uforskammet når det faktisk er det man i realiteten er?

Er det logisk å hevde at det ikke finnes lommer som er store nok til å ha med nok godbiter til å kunne klare å belønne en grand danois positivt?

Er det logisk å avvise alle forslagene til positiv trening som har fremkommet fra flere enn undertegnede, og så hevde at nei, man har heller ikke tenkt å trene negativt?

Jaja, noen gjør det vanskelig for seg selv.

1. Det finns faktiskt folk som inte har varit i någon större stad, jag har ingen aning om hur du bor. Du kan ju lika gärna bo på svalbard. Jag kan ju inte veta det. Därmed är inte heller frågan så oförskämd som du vill ha det till, även om den är ställd lite väl rakt på kanske.

2. Att jag anser att det var du som började med att vara irriterad och sur i tonen är inget att ens diskutera. Hur jag uppfattar dina inlägg vet enbart jag och du kan bara acceptera att jag uppfattar det så.

Sen verkar det ju tydligen som det var en missuppfattning, och det är ju dumt i så fall. Men på samma sätt har du övertolkat mitt inlägg.

3. Jag kan ju givetvis ha med mig en ryggsäck full med godbitar som kan räcka för flera turer. Men det känns inte speciellt praktiskt. Att fylla alla mina fickor fulla med godbitar känns på samma sätt inte speciellt praktiskt och det är inget jag tycker är vidare behagligt. Därför nämner jag detta i hopp om att någon annan skulle ha något annat förslag. Men att inte direkt ta åt sig dina förslag och leta vidare är tydligen inte tillåtet. Då är man en sånn som använder brutala metoder istället.

4. Så du hävdar att det bara finns 1 rätt svar? Om jag inte gör som du skriver då kommer jag istället att göra tvärtemot? Jag kan inte se att jag på nåt ställe har skrivit att belöning är dåligt. Jag har enbart skrivit att jag tycker det verkar opraktiskt för mig i just denna situationen. Jag kan inte förstå hur du kopplar ihop det med att jag använder negativa metoder..men det kan du väl få tro om du känner för det.

Acceptera istället att alla inte tycker att allt du säger är helt toppen och gå vidare i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det finns faktiskt folk som inte har varit i någon större stad, jag har ingen aning om hur du bor. Du kan ju lika gärna bo på svalbard. Jag kan ju inte veta det. Därmed är inte heller frågan så oförskämd som du vill ha det till, även om den är ställd lite väl rakt på kanske.

Du kunne ikke vite det - men nå som du VET så burde du kanskje ta det med i betraktningen?

2. Att jag anser att det var du som började med att vara irriterad och sur i tonen är inget att ens diskutera. Hur jag uppfattar dina inlägg vet enbart jag och du kan bara acceptera att jag uppfattar det så.

Sen verkar det ju tydligen som det var en missuppfattning, och det är ju dumt i så fall. Men på samma sätt har du övertolkat mitt inlägg.

I samme ånd regner jeg med at du synes det er helt OK at jeg synes du overreagerer, nekter å ta til deg enkle fakta, kunnskap og gode råd, og at du er uforskammet, selv om du ikke mener å være det?

3. Jag kan ju givetvis ha med mig en ryggsäck full med godbitar som kan räcka för flera turer. Men det känns inte speciellt praktiskt. Att fylla alla mina fickor fulla med godbitar känns på samma sätt inte speciellt praktiskt och det är inget jag tycker är vidare behagligt. Därför nämner jag detta i hopp om att någon annan skulle ha något annat förslag. Men att inte direkt ta åt sig dina förslag och leta vidare är tydligen inte tillåtet. Då är man en sånn som använder brutala metoder istället.

Alternativt kunne du ha større lommer, skjære godsakene opp i enda mindre biter, og (antagelig det mest effektive, fornuftige og smarteste) GÅ KORTERE TURER (PASS) med bare positiv trening og SLUTTE mens leken er god. Heller lite og kort enn mye og langt...

4. Så du hävdar att det bara finns 1 rätt svar? Om jag inte gör som du skriver då kommer jag istället att göra tvärtemot? Jag kan inte se att jag på nåt ställe har skrivit att belöning är dåligt. Jag har enbart skrivit att jag tycker det verkar opraktiskt för mig i just denna situationen. Jag kan inte förstå hur du kopplar ihop det med att jag använder negativa metoder..men det kan du väl få tro om du känner för det.[/quote)

You tell me? Hvilke andre varianter finnes det når du ikke kan trene positivt fordi de svenske ryggsekkene er for små (eller er det hunderasen du har valgt som er for stor?)... ?

Acceptera istället att alla inte tycker att allt du säger är helt toppen och gå vidare i livet.

You tell me? Hvilke alternativer til positiv trening finnes det når de svenske ryggsekkene er for små til å få med seg godbiter nok (alternativt; når hunderasen du har valgt er for stor til at du formår å finne en effektiv treningsmetode?)...

Vi venter spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ikke vite det - men nå som du VET så burde du kanskje ta det med i betraktningen?

I samme ånd regner jeg med at du synes det er helt OK at jeg synes du overreagerer, nekter å ta til deg enkle fakta, kunnskap og gode råd, og at du er uforskammet, selv om du ikke mener å være det?

Alternativt kunne du ha større lommer, skjære godsakene opp i enda mindre biter, og (antagelig det mest effektive, fornuftige og smarteste) GÅ KORTERE TURER (PASS) med bare positiv trening og SLUTTE mens leken er god. Heller lite og kort enn mye og langt...

You tell me? Hvilke alternativer til positiv trening finnes det når de svenske ryggsekkene er for små til å få med seg godbiter nok (alternativt; når hunderasen du har valgt er for stor til at du formår å finne en effektiv treningsmetode?)...

Vi venter spent.

Ja, nu vet jag det. Ett ganska krångligt sätt att få svar på en fråga. Men visst, den saken är inget att snacka om mer.

Du får givetvis ha vilken uppfattning du vill om mig.

Här var en del som jag tyckte var ett bra svar med förslag till lösning på vad jag tyckte var lite negativt med Akelas förslag. Då tänker jag framför allt på delen med kortare turer.

Nu är du inne på samma linje som dem andra. Att Akelas svar är den enda möjligheten till positiv träning. Jag tyckte hennes svar inte kändes praktiskt för mig. Men bara för det så kan ju någon annan ha ett förslag till träning som också är positiv träning. Att säga nej till ett förslag till positiv träning är INTE samma sak som att säga ja till negativ träning. Eller?

Sen verkar det som om du har missförstått mig helt med ryggsäcken. Vad jag menade var att visst kan jag få med mig tillräckligt med godbitar, men att det finns en gräns var det är praktiskt och behagligt. Paradoxalt nog har du svarat på det också...

Vad jag heller inte förstår är varför ni nämner rasen på min hund hela tiden? Storleken på hunden anser jag inte ha någon skillnad i denna disskusionen. Jag tror inte man behöver större godbitar för att belöna en GD än de flesta andra raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nu vet jag det. Ett ganska krångligt sätt att få svar på en fråga. Men visst, den saken är inget att snacka om mer.

Du får givetvis ha vilken uppfattning du vill om mig.

Takk.

Här var en del som jag tyckte var ett bra svar med förslag till lösning på vad jag tyckte var lite negativt med Akelas förslag. Då tänker jag framför allt på delen med kortare turer.
Vel - du kan like godt venne deg til det med en gang - i hundelivet finnes det ingen "quick fixes" - og hvis du vil ha gode resultater så må du gjøre visse justeringer i tilnærmingsmåtene dine, og du må være villig til å gjøre ting som synes upraktiske akkurat der og da. Uansett - du har en ganske ung valp av en storvokst rase og den vil selvsagt ha bedre av hyppige, kortere turer enn 1 lang økt daglig. Så, da slår du minst to fluer i ett smekk...

Nu är du inne på samma linje som dem andra. Att Akelas svar är den enda möjligheten till positiv träning.

Det kan komme av at hun har rett? Hvilke forslag til positiv trening (alt: "negativ" trening har DU?).

Jag tyckte hennes svar inte kändes praktiskt för mig. Men bara för det så kan ju någon annan ha ett förslag till träning som också är positiv träning. Att säga nej till ett förslag till positiv träning är INTE samma sak som att säga ja till negativ träning. Eller?
Jo. (Om ikke du er av dem som tror at "ting går seg til av seg selv", varianten, så?)...

Sen verkar det som om du har missförstått mig helt med ryggsäcken. Vad jag menade var att visst kan jag få med mig tillräckligt med godbitar, men att det finns en gräns var det är praktiskt och behagligt.

Jaha? Og hvis din rase ikke er helt ekstrem og spesiell (hvilket VI IKKE TROR!), så skulle det være helt uproblematisk for en voksen mann å få med seg nok (passende) godbiter til en vanlig tur med en GD-valp uansett. Du kan da ikke være så mye mindre, svakere og dårligere til bens en gjennomsnittet av kjerringer på dette forumet?

Paradoxalt nog har du svarat på det också...
Hva er paradoksalt med det?

Vad jag heller inte förstår är varför ni nämner rasen på min hund hela tiden? Storleken på hunden anser jag inte ha någon skillnad i denna disskusionen. Jag tror inte man behöver större godbitar för att belöna en GD än de flesta andra raser.

Nehei? Så du går bare mye lengre turer med mange flere utfordringer enn oss, du da?

Vel - du kan like godt venne deg til det med en gang - i hundelivet finnes det ingen "quick fixes" - og hvis du vil ha gode resultater så må du gjøre visse justeringer i tilnærmingsmåtene dine, og du må være villig til å gjøre ting som synes upraktiske akkurat der og da. Uansett - du har en ganske ung valp av en storvokst rase og den vil selvsagt ha bedre av hyppige, kortere turer enn 1 lang økt daglig. Så, da slår du minst to fluer i ett smekk...

Det kan komme av at hun har rett? Hvilke forslag til positiv trening (alt: "negativ" trening har DU?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - du kan like godt venne deg til det med en gang - i hundelivet finnes det ingen "quick fixes" - og hvis du vil ha gode resultater så må du gjøre visse justeringer i tilnærmingsmåtene dine, og du må være villig til å gjøre ting som synes upraktiske akkurat der og da. Uansett - du har en ganske ung valp av en storvokst rase og den vil selvsagt ha bedre av hyppige, kortere turer enn 1 lang økt daglig. Så, da slår du minst to fluer i ett smekk...

Det kan komme av at hun har rett? Hvilke forslag til positiv trening (alt: "negativ" trening har DU?).

Att jag inte har några förslag har jag redan sagt innan, det var därför jag frågade vidare här. Om du anser att det bara finns en lösning så har vi helt enkelt bara olika åsikter. Jag tror det alltid finns olika sätt att lösa ett problem. Det gäller bara att komma på dem.

Jo. (Om ikke du er av dem som tror at "ting går seg til av seg selv", varianten, så?)...

Jaha? Og hvis din rase ikke er helt ekstrem og spesiell (hvilket VI IKKE TROR!), så skulle det være helt uproblematisk for en voksen mann å få med seg nok (passende) godbiter til en vanlig tur med en GD-valp uansett. Du kan da ikke være så mye mindre, svakere og dårligere til bens en gjennomsnittet av kjerringer på dette forumet?

Sen när kom muskelstyrkan i benen in i sammanhanget????

Hva er paradoksalt med det?

Det paradoxala var att du på en del av ditt inlägg svarade på vad jag sagt, men på en annan del verkade ha missförstått mig...

Nehei? Så du går bare mye lengre turer med mange flere utfordringer enn oss, du da?

Nu hämtar du in något nytt igen. Jag har aldrig påstått att jag går särskilt långa promenader eller att jag sätter upp så många utmaningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja.... hvis du ikke er interessert i å ta jobben med å avlære hunden å "nosa", så gjenstår ett reelt alternativ: Ta vekk muligheten til å "nosa"!

I praksis betyr det at du må innskrenke hundens bevegelsesfrihet når dere skal gjennom folkestimler. Det finnes by-kobbler som bare er 30-40 cm lange. Tror de er laget spesielt for å ha kontroll over store hunder når man ferdes på smale fortau og i store folkemengder.

Kunne det være noe for deg da? Ikke det at hunden lærer så mye av det, men...du blir kvitt et problem iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...