Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine to ørkenrotter


Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

Jeg fikk Ska i dag, og disse to går ganske greit sammen. Akvariet ser derimot ut som et høl for øyeblikket. Nesten alt er begravd, og de har lagd seg hundrevis av ganger i sponen. Artig er det å studere de, for de finner på mye rart. Oi! (den første jeg hadde, selv om disse to er kullbrødre) jager den andre litt, men det varer nok ikke så veldig lenge. Snart er de bestevenner.

Har bare bilde av Oi! her. Ska er derimot svart og hvit. Skikkelig herlig gutt.

HPIM3098.jpg

Skrevet

Oi! var da litt av en søting ;) Så ikke så veldig Oi! ut på bildet, men i og med at han er en ørkenrotte så lever han vel opp til navnet sitt allikevel? Genialt at Ska heter Ska da, svart og hvit; ekte Two Tone ;)

Skrevet
Oi! var da litt av en søting ;) Så ikke så veldig Oi! ut på bildet, men i og med at han er en ørkenrotte så lever han vel opp til navnet sitt allikevel? Genialt at Ska heter Ska da, svart og hvit; ekte Two Tone ;)

Jepp, helt klart! Og Ska er en liten Rude-boy!

Skrevet

Heei :twitch: Så søte de var<33 skal kjøpe ørkenrotter snart jeg åsså, gleder med sinnsykt :Laugh: har tenkt på to jenter jeg da.. menne har dine to blitt fort tamme eller? Hva har du i tilfelle gjort for å få de tamme? trenger litt informasjon jeg *hehe* Kule navn forresten! Hilsen Ingrid :ahappy:

Skrevet

så søte! jeg er helt gal etter hetterotter nå! vil ha! har hatt mange rotter selv. utrolig kule! beste smådyra! har ikke så mye erfaring med ørkenrotter, men hvordan er de i forhold til hetterotter?

Skrevet
Heei :twitch: Så søte de var<33 skal kjøpe ørkenrotter snart jeg åsså, gleder med sinnsykt :Laugh: har tenkt på to jenter jeg da.. menne har dine to blitt fort tamme eller? Hva har du i tilfelle gjort for å få de tamme? trenger litt informasjon jeg *hehe* Kule navn forresten! Hilsen Ingrid :ahappy:

Mine var tamme fra jeg fikk de. Har de oppe flere ganger om dagen, lar de selv ta initativ til å komme til meg (har masse snacks til de).

Ørkenrotter er veldig "spesielle" dyr. De er IKKE rotter, og har et annet behov enn de. F.eks bør de aller helst ha 7-10 cm med spon i bunnen av buret (derfor lønner det seg å ha akvarie), som de kan grave og styre på i. De elsker å grave og ordne huset sitt. De kan hoppe opptil en halv meter, så ha for all del lokk over akvariet (et eget lokk du må lage, med netting). Også gnager de på absolutt alt som kommer inn til dem. Derfor er bur med plastikkbunner ikke så godt egnet, da de fort kan gnage seg ut på èn natt. Ikke ha andre plastikkleker oppi, og alt som er av tre må ikke inneholde stifter, spiker eller være beiset/malt. De skal heller ikke ha løperhjul. Løperhjul i plast forsvinner på 1-2-3, og halen kan sette seg fast i spriklene/festet, og da knekker den rett av (halen til ørkenrottene er ganske hard i forhold til andre rotter). De skal ikke ha rottefôr, men egen blanding for ørkenrotter/hamstre. De må også ha sandbad i buret, slik at de kan holde pelsen i fin stand. De har også en merkelig døgnrytme. De kan f.eks sove i 3 timer, være aktive i 3 timer og så sove i noen timer igjen.

Skrevet

Ok! Tusen takk :P menne i dyrebutikken står ørkenrottene i plastbur :S og det ser ikke ut som de har gnagd i et hele tatt.. skal det sandbadet stå inne i buret hele tiden eller skal mn ta det en av og til? har tenkt å kalle mine ørken rotter for Iris og Nemi eller William og Casper.. er det noe forskjeller på å ha jenter eller gutter? -ingrid

Skrevet
Ok! Tusen takk :P menne i dyrebutikken står ørkenrottene i plastbur :S og det ser ikke ut som de har gnagd i et hele tatt.. skal det sandbadet stå inne i buret hele tiden eller skal mn ta det en av og til? har tenkt å kalle mine ørken rotter for Iris og Nemi eller William og Casper.. er det noe forskjeller på å ha jenter eller gutter? -ingrid

Det kan gå bra, men som sagt trenger de også 7-10 cm spon i bunnen for å grave. Mine ørkenrotter har snudd hele akvariet på hodet, og nå er alt nedgravd. Noen steder er sponen opp til 20 cm, andre steder bare 5 cm.

Ørkenrotten min begynte ikke å gange før rundt en uke siden, og da begynte han å gå løs på alt i buret!

Gutter er som oftest roligere og lettere å temme enn jenter

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...