Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang. ormkur..


MarieR

Recommended Posts

Det eneste jeg har vært slapp på når det gjelder helse osv på Ask er ormekur. Han er nå to og et halvt år, og har enda ikke fått hverken kur eller orm. ;)

Bør han får det som forebyggende, eller er det bedre å vente til han evt. får orm, og behandle det da? Mener jeg har hørt noe snakk om at ormen kan bli resistenst mot ormekuren om hunden går for lenge på samme kur forebyggende? Høres jo litt søkt ut..aner ikke om det stemmer.

Og hvilke kurer annbefales? Pastaform eller annet? Positive negative sider ved forskjellige middler. osv?

Noen som har link til hvor man kan lese mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Ang hvor ofte, så får du sikkert veeeldig mangen forskjellige svar. Gir mine to ca hver 4-5 mnd etter min vetrinærs anbefalinger da mine hunder ofte omgåes andre hunder både på turer, trening og konkurranser.

Veskler mellom Drontal og Panacur, har også hørt dette om faren for å bli ressistens mot ormekur - om det ligger noe i det er en annen sak, men da er jeg ihverfall dekket der :P

Gir mine tabletter, enkelt og greit så slipper jeg det klinet med pastaen. Hiver de rett i matskålen med foret, hundene mine er ganske enkel i matveien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri pleid å gi ormkur forebyggende, men vet mange gjør det vår og høst (da er vel sjansen størst for å få det?). Selv har jeg aldri sett poenget med å gi ormkur dersom det ikke er symptomer på det, det virker jo ikke forebyggende i den forstand at det blir værende i kroppen og forhindrer orm senere. (men du kan jo selvfølgelig være heldig og bli kvitt egg før de utvikler seg) Resistens er forresten en reelt problemstilling ja, men du skal vel gi ganske mange kurer i løpet av ett år for at det skal bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel gjerne hunder som har orm uten symptomer og.. Derfor gir jeg vår, sommer og høst. Han går mye på sauebeiter på sommeren, sauebæsj er knask, og sau har som regel orm.. Derfor blir det gjerne litt oftere:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om å gi en gang i året av veterinær.. Tenkte kanskje jegburde gi oftere i og med at hun er med i stall og spiser hestebæsj..men neida, dyrlegen sa at hester har egne baselusker og at disse derfor ikke vil gjøre hunden skade..hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hymhym..trur jeg konkluderer med at ormekur er på sin plass minst en gang i året..han eter en del snø, og om jeg ikke følger med er han en åtseleter av rang..

Om hunden har orm, vises dette i avføringen? Har sett ferske hundebæsjer fra andre hunder som har krydd av orm, men er jo ikke sikkert det vises slik på alle?

Får spørre min egen vet. om hva han annbefaler.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...