Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb

Rottis jentå

Recommended Posts

Guest Maritus

Vesla fungerte ikke så godt på labb, pelsen henne ble matt, dårlig avføring også begynte hun og flasse. Jeg trur egentlig ikke det er så mye i veien med fôret så lenge hunden fungerer på det. Det eneste jeg har hørt egentlig generelt er at det fort blir dårlig, ikke vet jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 87
  • Created
  • Siste svar

For noen år siden satt jeg i styret i en hundeklubb. Vi var sponset av Hills, men gikk over til Labb fordi vi fikk en bedre avtale for klubben. Som styremedlem fikk vi gratis fôr, og jeg lot meg overtale til å prøve en sekk.

Min tervueren hannhund hadde til da gått på Hills i alle år, og aldri hatt problemer med hud/mage/pels eller lignende.

Etter 14 dager med Labb begynte han å røyte, han ble veldig, veldig tynn, og han fikk store (ca 15 cm) eksemsår på flere steder på kroppen. jeg har bilder av sårene, og tro meg - det er ikke ett vakkert syn...

Vi brukte 3 måneder med salver og diettfôr (Hills selvfølgelig) for å få han bra igjen, og det tok nesten 6 mnd før han var i pels. I følge dyrlegen reagerte kroppen hans som om han var blitt forgiftet...

Jeg trenger vel ikke å si at jeg ikke kommer til å bruke Labb noen gang igjen, og Belgerpia - jeg har i min kontrakt at jeg ikke anbefaler Labb til valpene :thumbs:

Ann-Merethe

www.montmorenja.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fòrte jeg med tørrfòr + bein i ny og ne.

Brukte Labb i en periode (ca tre måneder) men begge pudlene fikk plutselig en matt og "hard" pels. I tillegg bæsja de sinnsyke mengder med illeluktende gugge. Skifta da etter råd fra vet over til Hill`s. Noe mindre bæsj, ellers ikke noen forskjell.

På den tiden var jeg så naiv at jeg trodde på historiene om at tørrfòr er det beste for hunden, og bare tørrfòrprodusenter kan sette sammen en rett meny for hunden.

Så fikk tispa mi kreft.

Veterinæren kunne ikke hjelpe... Eneste "hjelp" vi kunne få var avliving. Oppsøkte som en siste deseprat utvei Are Thoresen og fikk vite at kreften kom av en ikke-bra-fungerende lever. Tørrfòr fører til at hundens lever jobber på overtid for å bli kvitt all dritten, og siden jenta mi hadde en svak lever måtte det gå galt.

Til mer korn og tilsetningstoffer det er i fòret, til større belastning på levera.

Labb er jo ikke akkurat kjent for å ha mest kjøtt i fòret stt..

Jeg gikk rett over til råfòring.

Resultat: begge pudlene fikk tilbake sin klare farge i pelsen, bæsjemengden gikk ned til to ganger i døgnet (og nå er den nesten luktfri!!), de kroniske tette analkjertlene til hannen min fiksa seg selv, det samme med den kroniske øyekatarren, tannsteinen forsvant, livsgleden hos begge bedra seg og jenta mi vant over kreften (hun fikk akupunktur også)!

Det siste halvtannet året har jeg blitt like obs på hundene sitt kosthold som jeg er på oss tobeinte sitt kosthold. Hvilket betyr at Labb aldri kommer innenfor dørene her igjen!

Veterinærer vet ikke alt, da hadde de vært supermennesker! De lærer av produsentene og formidler det videre til oss forbrukere. Og prdusentene produserer for å tjene penger.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer vet ikke alt, da hadde de vært supermennesker! De lærer av produsentene og formidler det videre til oss forbrukere. Og prdusentene produserer for å tjene penger.........

Hvilket selvfølgelig også gjelder produsenten av våtfor som V&H, NP osv..

Noen hunder fungerer best på ditt, mens andre fungerer best på datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer skeptisk til å prøve Labb kjenner jeg.

Er det mange andre typer som har så mange 'bivirkninger' som Labb?

Hører ikke om hunder som får dårlig avføring og utslett av feks Royal Canin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma og tante var to av de som "stolte" på at labb vant ditt og datt i tv2 hjelper deg, strena til FK butikken og kjøpte seg hver sin sekk labb...

mammas collie, endte opp med å miste masse av pelsen, store sår under 3d putene, ekstrem kløe og en vet regning på godt over 2000 kr...

tantes blanding fikk og utslet, men på kroppen generelt, klødde og ja...

felles for de her var at pelsen var hard og matt, og enorm mengde avføring..

trenger ikke å si at begge to nå bruker PRo Plan? og hundene har ingen av de plagene mer... :rolleyes:

Så enig med deg som skriver i kontrakten, ikke labb..

Det sier jeg til mine valpekjøpere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige viste en undersøkelse at tisper som kun spiste tørrfôr mens de diet valpene sine, fikk flere avkom med hudproblemer enn tisper som spiste tørrfôr i kombinasjon med hjemmelaget mat eller annet ikke-tørrfôr. Det sto om det i et nylig nummer av Hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene fikk ekstremt mye avføring av Eukanuba, og brodern sin hund fikk mye luft i magen av samme fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia

Ser at det er mange som klager over diare/mye avføring hos hunder på LABB. Hjemme brukes kun LABB til gamle bernern fordi hun får diare godt som alt annet. Kan ikke si at jeg synes hun har dårlig pelskvalietet eller andre plager som følge av foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd labb men har sett en hund som har gått på foret ; matt gråaktig pels med flass..Bæsja 4-5 ganger pr dag.

Min har så kalt sensitiv mage så vi har prøvd mange forskjellige typer for :

1. Franks Pro Gold til han var 1.5 år ,flott for

2.Olivers, bikkja NEKTA å spise,ble tynn og matt/grå i pelsen

3.Eukanuba ,Møkka for rett og slett..Han dreit 6-10 ganger pr.dag..En forferdelig lukt og konsistens,nesten grøt i gul/rød/grønn spy farge-Bikkja ble slapp og uten særlig livslyst.

4.Hills ,Canine Adult Large Breed Lamb and Rice +Canine Adult Large Breed,så over på Prescription Diet, funka ikke. Dårlig mage,diare ,slapp og ikke i form.

5.Brit for..FLOTT og vi bruker det ennå-Flott herlig pels,ikke flass eller grå lengre-Skiter 1-2 ganger pr dag..Nå er det endelig slutt på å ta med spade og svarte søpple sekker på tur :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Jeg hadde også hørt mye dritt om LABB i hundeverden, så jeg bestemte meg for å kjøpe en sekk å prøve selv istede for å høre på alle andre.

Jeg kommer aldri til å kjøpe flere sekker med LABB, da förer jeg heller hundene mine på brøskiver !

Med Royal Canin bæsjer hundene mine 1-2 ganger pr.døgn og har normal avføring, med LABB bæsjet de mellom 8-10 ganger og fargen var alt fra spygrønn til sennepsgul.

Tispa mi gikk ned over 2 kg på den ene försekken med LABB, og la på seg igjen når jeg gikk tilbake til Royal Canin.

Så aldri mere LABB på mine bikkjer !

Jeg gir hunden min kun LABB. Har brukt ande fôr før, men LABB var faktisk det som passet henne best. Hun har en litt ømfintlig mage men LABB fungerer faktisk bra. Jeg synes det er viktig at man ikke kjøper kun én pose/sekk da det er flere forskjellige typer.

Jeg synes LABB har fått et ufortjent rykte, og jeg tror ikke "best i test" er noe "tilfeldig" da de tester innholdet nøye!! Det er også synd at man nesten ikke kan fortelle noen at man gir hunden LABB :P uten å få negative tilbakemeldinger..

Men når det gjelder holdbarhet håper jeg at folk lagrer det i en ordentlig tett bøtte m lokk e.l.

LABB har forresten fått en ny type godbiter som er kjempesunn og god! Men velidg dyrt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...