Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb


Rottis jentå

Recommended Posts

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Jeg skulle gjerne hatt Marco på ett annet for, men da fiser han så grusomt at jeg ikke klarer å være i samme rom som han.. Og tro det eller ei, jeg har prøvd en del for og Labb er det eneste han ikke fiser av. Men han får en del tilleggsfor da.. Labb i seg selv er nok ikke bra nok.. Mangler en del som jeg tar igjen med kosttilskudd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt Marco på ett annet for, men da fiser han så grusomt at jeg ikke klarer å være i samme rom som han.. Og tro det eller ei, jeg har prøvd en del for og Labb er det eneste han ikke fiser av. Men han får en del tilleggsfor da.. Labb i seg selv er nok ikke bra nok.. Mangler en del som jeg tar igjen med kosttilskudd..

Skjønner hva du mener! Jeg tror labb godt kan egne seg til mangen hunder, men felfølgelig ikke til alle, men det gjør jo ikke hill's eller eukanuba heller for den saks skyld. Vi ha brukt labb på den forrige rottisen vår og en stund på denne, men vi måtte for på grunn av skjelett lidelser. Leg synes labb er et helt ok for, på linge med alle "merke" forene. Det er jo ikke helt uten grunn det vinnet TV tester gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

post-3117-1199570825_thumb.png

TV2 hjelper deg og Norges Veterinærhøgskole har testet syv forskjellige tørrfôr til valper. LABB, Felleskjøpenes hundefôr, ble kåret til testens vinner i programmet TV2 hjelper deg. – Et godt tegn på at vi er på rett vei med LABB, vårt norskproduserte hundefôr, sier produktsjef Morten Johansen til fk.no

I valpefôrtesten ble det spesielt satt søkelyset på kaloriinnhold og balanse mellom forskjellige næringstoffer, samt at det ble gitt pluss for spesielle viktige ingredienser i fôret.

Testen ble ledet av professor i husdyrernæring ved Norges Veterinærhøgskole, Åshild Krogdahl. Fk.no har spurt Krogdahl om de viktigste kriteriene i testen:

– Vi har sett mest på innholdet av protein, fett, kalsium og fosfor. Hunder i vekst trenger mye av alle disse ingrediensene, sier Krogdahl, og fortsetter: – Spesielt balansen mellom kalsium og fosfor er viktig, med tanke på skjelettdannelsen i oppveksten.

Best er ikke dyrest

Etter ferdig test av innholdet ble det tilslutt fokusert på pris. Her er konklusjonen i testen:

– Testens vinner er det norskproduserte fôret LABB fra Felleskjøpet. Dette er et energirikt og billig fôr som ser ut til å inneholde alt det en liten valp trenger for å vokse seg stor og sterk. Bruker du dette fôret i stedet for det dyreste i testen, betaler du over 4 000 kroner mindre på ett års forbruk av tørrfôr.

Norsk gir tillit

Krogdahl understreket også at norske råvarer i fôret gir tillit hos kundene. – Vi vektla ikke dette i testen, men vi vet av erfaring at fôr produsert på norske råvarer har større tillit i markedet enn utenlandsk, sier professoren.

Riktig satsing

Morten Johansen (bildet) understreker at dette er et godt bevis på at Felleskjøpene gjorde rett i å satse på kjæledyrfôrproduksjon.

– Vi er selvfølgelig svært glade for at LABB ble testens vinner. Dette er en kombinasjon av rett fôrsammensetning, stabil produksjon og rett markedsføring, sier Morten Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ferdig test av innholdet ble det tilslutt fokusert på pris.

Så til slutt "vant" LABB på en billigere kilopris. Men det er ikke utregner hva daglig kostnad på foret er, og siden man med LABB må gi mer for, blir ikke dagspris så billig likevel.

De har gått ut fra veiledende pris på for, men mange butikke tilbyr lavere priser til medlemmer i lokale hundeklubber, flere forprodusenter har ulike fordelsprogrammer.

Det absolutt billigste for meg ville være å bruke oppdretteravtalen med Eukanuba, lav kilopris og lavt forbruk. Men dessverre funker ikke Eukanuba på hannhunden, og jeg synes det er enklest med en forleverandør. Har nå brukt ProPlan en god stund, og det er omtrent like billig som LABB per sekk, men siden hundene trenger mye mindre av ProPlan foret, blir det billigere.

Og dessuten har jeg ikke gode erfaringer med Labb, og kjenner heller ingen som er fornøyde med Labb.

Så se deg ikke blind på tester, særlig ikke der pris ukritisk blir brukt som et kriterie på kvaliteten på et for. Billig = bra i følge testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt til på tabellen i posten min over her. Tallenes tale er klar. Det er ikke bare på pris Labb scorer høyt og ofte høyest.

At mann ikke skal se seg blind på tester er en sak, men at mann ikke skal se seg blind på hva folk "hauser" opp om Labb er vel mer passende i dette tilfellet. Les bare hva enkelte får seg til å skrive bare for å få være med i hylekoret: Hunden mister all pelsen, hunden får store sår etc etc. Dette er bare bull fra ende til annen mener nå jeg. Har hunden disse problemene så kommer det av helt andre ting enn Labb. Labb har vunnet 3 tester på rad nå, og det sier faktisk litt...

Og ja, billig kan faktisk være bra!

Hilsen en som forer med V&H 33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også (som mange andre her) hørt masse negativt om labb. Har en venninne som gir BC sin labb-foret. Avføring er fin, pelsen er nydelig og hunden spiser foret som bare det. Men som flere andre har sagt, ikke alle hunder "tåler" samme for. Min hund fungerer ikke så godt på hills feks, men når jeg gikk over til proplan fant jeg fort ut at det var foret for han. Venninnen min sin hund fungerer bedre på Hills en proplan, og sånn er det bare :yawn: hehe

Såå, forskjellig fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre man kan og vet, jo lavere levestandard og dårligere økonomi man har, jo større sjanse er det for at man tror at morsmelkerstatning fra Nestlé eller Collet´s med tilskudd av Omega3 er bedre for ungen enn melk fra mammas bryst.

Akkurat som "man" tror at tørrfôr er like bra/bedre enn et naturlig og rått kosthold...ja, ja :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet*

Har nå brukt ProPlan en god stund, og det er omtrent like billig som LABB per sekk, men siden hundene trenger mye mindre av ProPlan foret, blir det billigere.

Klippet*

OT:

Hvor i all verden kjøper du ProPlan som er like billig som Labb? Jeg forer og på Proplan, men med mindre jeg kjøper 6 sekker av 20 kilo, må jeg betale nesten 600 for 15 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg nå slik at vi nettopp har fått vite at hunden min har svak Ad, så da må vi uansett bytte for. Vi bytter nok da til Eukanuba, et for vi er veldig fornøyd med som vi forte litt på før. det får heller bare stå til med penger og slikt, men kan ikke han noe av at hunden har det vont!

Hvorfor må du bytte fôr? Hva er det med Eukanuba som liksom gjør at hunden får det mindre vondt? Eukanuba er da visselig ikke smertestillende! :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt av hvert på hunden min og til nå er labb definitivt det fôret han har fungert best på. Han har endelig klart å legge på seg, pelsen er veldig bra, avføringen på sitt beste til nå og appettitten er som alltid litt svingende.

399 for 20 kg synes jeg er ganske så billig, og han må fôres med mindre mengde på dette fôret (labb pluss) enn de andre fôrene jeg har fôret på (inkluderer hills, eukanuba, proplan og skyttens).

Så heldigvis er det ikke bare dårlige erfaringer med dette fôret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Hvor i all verden kjøper du ProPlan som er like billig som Labb? Jeg forer og på Proplan, men med mindre jeg kjøper 6 sekker av 20 kilo, må jeg betale nesten 600 for 15 kg...

På en låve oppi Værdal'n..... :-) Ligger vel på 420,- for 15 kilo og noe mindre for 20 kilo. Seniorfor kommer ikke i 20 kilos, så det kjøpes i 15 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en låve oppi Værdal'n..... :-) Ligger vel på 420,- for 15 kilo og noe mindre for 20 kilo. Seniorfor kommer ikke i 20 kilos, så det kjøpes i 15 kg.

Hørtes ut som at du har fått en god deal på fôret da. Lucky you:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som at du har fått en god deal på fôret da. Lucky you:)

Alle får god deal der oppe, men man får vel litt ekstra som oppdretter og eier av flere hunder, og jeg tror han er en av de største forhandlerne for ProPlan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Me gav hunden våras labb før, men slutta p.g.a. Kaiza (hunden min) fekk eksem, vett ikke om det var fra labben men det sa dyrlegen så han anbefalte oss å bytte fôr. Me gjor det, men Kaiza har ete labb siden hu va valp så trur ikke det var p.g.a. det hu fekk utslett. Har og gitt hu litt labb i etterkant og hu har ikke reagert på det da.

Kaiza like labb veldig godt vartfall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraten til mamma sin hund (Minella) går på foret labb. Pelsen er veldig kort, full av flass og veldig "grå". Dette er en flat coated retriver, så pelsen burde vertfall ikke vært mer grå-aktig enn svart. Skjønner ikke hvorfor hunden enda går på det foret. Vet jo ikke 100% om det er foret da, men ganske sikker på at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldres hund går på Labb. Omplasseringshund hvor noe dyrt fôr fulgte med. Det likte hun ikke, de prøvde V&H, men da begynte hunden å klø. Gikk over til Labb, og det er nå det eneste hunden vil spise over lengre tid. Til og med V&H gikk hun lei av. Skjønner meg ikke på den hunden, men pelsen er fin og blank og alt vel der i gården. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldres hund går på Labb. Omplasseringshund hvor noe dyrt fôr fulgte med. Det likte hun ikke, de prøvde V&H, men da begynte hunden å klø. Gikk over til Labb, og det er nå det eneste hunden vil spise over lengre tid. Til og med V&H gikk hun lei av. Skjønner meg ikke på den hunden, men pelsen er fin og blank og alt vel der i gården. ;)

Tydelig at Labb fungerer bra på mange hunder også! Kjenner en hund som fungerer veeldig dårlig på labb, men kjenner fler som fungerer supert på labb :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer på Labb, på alle 3 hundene mine. Flere som stusser på at jeg også bruker labb.

Det er et billig fôr som hundene mine elsker, har ingen problemer med det.

Og vi hadde ingen problemer da vi gikk over til labb.

Jeg er storfornøyd og kommer til å fortsette med dette fôret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...