Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb


Rottis jentå

Recommended Posts

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Har prøvd Labb på Merethe en peride. Synes ikke det var noe særlig for henne, resultatet ble MYE avføring og matt pels :icon_redface:

Når man ser på mengde for en hund trenger pr dag synes jeg også at man må gi endel mer av Labb enn andre kvalitetsmerker, da blir det gjerne ikke så billig i lengden allikevel...

Vant forøvrig noen sekker som jeg fant ut mått brukes, så jeg har fort Birk halvt om halvt med Mera Dog Agility/Labb Aktiv lam & ris det siste halvåret noe som har fungert helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har EGEN erfaring med Labb og har SETT hva møkkaforet har gjort med tre hunder.......

Hva fôret har gjort med andres hunder i form av allergiutslag som har gitt store "kjøttsår" - nesten fullstendig naken pga. av hårmangel, kløe så hundene nesten har gått fra konseptene og konstant røyting på en rase som ikke røyter hele tiden til vanlig....... dette har jeg sett selv - alle fungerer 100% på annet fôr, den ene går sogar på butikkfôret Friskies faktisk - og fungerer 100% - den hunden klødde seg til blods og ble flekkvis naken av Labb......

Egen erfaring - etter å ha vunnet 40 kilo (jupp, da var jeg superglad kan dere tro) så følte jeg rett og slett at jeg ikke kunne kaste fôret - og med 7 hunder som vi hadde da så går jo 40 kilo relativt fort...... Jeg har aldri i mitt syndefulle liv sett sånne mengder dritt noensinne - med konsistens som kumøkk og en lukt som var hinsides de mest bisarre diareperiodene vi har hatt i heimen. De dreiv kjemisk krigføring på høyt plan (prompa), og pelsen ble matt og rar på samtlige unntatt rottisen. De begynte å drikke vanvittige mengder - tispa som hadde valper (Dina) røyta så ****** etter den runden med Labb at hun faktisk var NAKEN, jeg har aldri sett en hund så nedrøyta noensinne, never ever - og selv om det er normalt for tisper å røyte ned etter kull - så var dette så ektstremt at jeg er helt overbevist om at det skyldes at hun fikk LABB, tisper røyter jo helt ned etter hvert løp - og hun har ikke engang vært i nærheten av å være naken tidligere...............

For å toppe min egen negative erfaring med foret - så lukter det helt forjævlig - det lukter grisefôr, inneholder ikke ett eneste rent produkt annet enn kornprodukter - og på toppen av det så opplevde jeg at den ene sekken var møggla (svære sammensmelta møggla - irrgrønne - flak i sekken ) - og den sekken ble da åpnet 14 dager etter at jeg vant den - og det var 17 dager etter produksjonsdato.........

Jeg taua sekken til Mølla og leverte den der - de tilbød meg 40 nye kilo og jeg sa krasst nei og sa at jeg heller kom til å fore bikkjene mine på gulerøtter heller enn Labb .........

Om jeg noen gang skulle komme til å vinne Labb igjen - så kommer jeg til å be arrangøren beholde driten - den skal aldri aldri aldri inn i mitt hus igjen......... så dårlig synes jeg det foret er at jeg nesten vurderer å skrive i kontraktene til valpene at hundene ikke skal fores med Labb........ eller si at de kan glemme å klage på eventuelle allergier om de forer med Labb............

usj... møkkafôr

Javel, så koster det 600 kroner mer i måneden å fore besetningen på Royal Canine - men det er søren meg verdt hver eneste krone - aldri i verden om jeg vil utsette hundene mine for det møkkaforet ever again........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har EGEN erfaring med Labb og har SETT hva møkkaforet har gjort med tre hunder.......

Hva fôret har gjort med andres hunder i form av allergiutslag som har gitt store "kjøttsår" - nesten fullstendig naken pga. av hårmangel, kløe så hundene nesten har gått fra konseptene og konstant røyting på en rase som ikke røyter hele tiden til vanlig....... dette har jeg sett selv - alle fungerer 100% på annet fôr, den ene går sogar på butikkfôret Friskies faktisk - og fungerer 100% - den hunden klødde seg til blods og ble flekkvis naken av Labb......

Egen erfaring - etter å ha vunnet 40 kilo (jupp, da var jeg superglad kan dere tro) så følte jeg rett og slett at jeg ikke kunne kaste fôret - og med 7 hunder som vi hadde da så går jo 40 kilo relativt fort...... Jeg har aldri i mitt syndefulle liv sett sånne mengder dritt noensinne - med konsistens som kumøkk og en lukt som var hinsides de mest bisarre diareperiodene vi har hatt i heimen. De dreiv kjemisk krigføring på høyt plan (prompa), og pelsen ble matt og rar på samtlige unntatt rottisen. De begynte å drikke vanvittige mengder - tispa som hadde valper (Dina) røyta så ****** etter den runden med Labb at hun faktisk var NAKEN, jeg har aldri sett en hund så nedrøyta noensinne, never ever - og selv om det er normalt for tisper å røyte ned etter kull - så var dette så ektstremt at jeg er helt overbevist om at det skyldes at hun fikk LABB, tisper røyter jo helt ned etter hvert løp - og hun har ikke engang vært i nærheten av å være naken tidligere...............

For å toppe min egen negative erfaring med foret - så lukter det helt forjævlig - det lukter grisefôr, inneholder ikke ett eneste rent produkt annet enn kornprodukter - og på toppen av det så opplevde jeg at den ene sekken var møggla (svære sammensmelta møggla - irrgrønne - flak i sekken ) - og den sekken ble da åpnet 14 dager etter at jeg vant den - og det var 17 dager etter produksjonsdato.........

Jeg taua sekken til Mølla og leverte den der - de tilbød meg 40 nye kilo og jeg sa krasst nei og sa at jeg heller kom til å fore bikkjene mine på gulerøtter heller enn Labb .........

Om jeg noen gang skulle komme til å vinne Labb igjen - så kommer jeg til å be arrangøren beholde driten - den skal aldri aldri aldri inn i mitt hus igjen......... så dårlig synes jeg det foret er at jeg nesten vurderer å skrive i kontraktene til valpene at hundene ikke skal fores med Labb........ eller si at de kan glemme å klage på eventuelle allergier om de forer med Labb............

usj... møkkafôr

Javel, så koster det 600 kroner mer i måneden å fore besetningen på Royal Canine - men det er søren meg verdt hver eneste krone - aldri i verden om jeg vil utsette hundene mine for det møkkaforet ever again........

Hei, og huff.... Du har nå vært utrolig uheldig også. Må si jeg hvirkeli synest synn på tispa med hvalper...

Men jeg tror også det at siden min hund er "gardshund" får han også i seg mye "annet", og at han derfor tåler en del når det kommer til for også. Ser på alle naboer og slikt rundt oss her (og alle her har gard) Så forer alle på Labb og heller ingen av di har hatt problemer med allergi eller lignende. Også dyrlegen sier at det kan ha mye med saken å gjøre hvor mye imunsystemet er vant med og hva slags "omgivelser" hunden er vokst opp og bor i. Ikke at det er dårlig hunde hold hos oss eller på noen garder jeg kjenner, men det er bare anderledes...

Det kan jo også være positivt :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel mere med at "dere" stiller ikke så strenge krav til hvordan gårdshunden skal se ut i pelsen eller hvordan avføringen til hunden er osv ? Tror ikke at hundene på landet er noe mere hardføre enn hundene i byen.

En hundemage er en hundemage uansett om den bor på en gård eller i høyblokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hei, og huff.... Du har nå vært utrolig uheldig også. Må si jeg hvirkeli synest synn på tispa med hvalper...

Men jeg tror også det at siden min hund er "gardshund" får han også i seg mye "annet", og at han derfor tåler en del når det kommer til for også. Ser på alle naboer og slikt rundt oss her (og alle her har gard) Så forer alle på Labb og heller ingen av di har hatt problemer med allergi eller lignende. Også dyrlegen sier at det kan ha mye med saken å gjøre hvor mye imunsystemet er vant med og hva slags "omgivelser" hunden er vokst opp og bor i. Ikke at det er dårlig hunde hold hos oss eller på noen garder jeg kjenner, men det er bare anderledes...

Det kan jo også være positivt :twitch:

Ja, og om jeg forteller deg at en bonde jeg kjente (død nå) i alle herrens år har foret sine hunder med grisepellets - hva da?

Vil du si at det er ett fullgodt fôr til HUND???

For altså - bikkjene på gården der ble styggamle, og var alltid sunne og friske - men de fikk aldri noe annet enn grisepellets og litt middagsrester.......... De funka de, masse pels hadde også - dog erindrer jeg ikke om de var blanke eller ei - men bikkjene dævva ikke av det - men jeg vil neppe si det er hundemat av høy kvalitet liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og om jeg forteller deg at en bonde jeg kjente (død nå) i alle herrens år har foret sine hunder med grisepellets - hva da?

Vil du si at det er ett fullgodt fôr til HUND???

For altså - bikkjene på gården der ble styggamle, og var alltid sunne og friske - men de fikk aldri noe annet enn grisepellets og litt middagsrester.......... De funka de, masse pels hadde også - dog erindrer jeg ikke om de var blanke eller ei - men bikkjene dævva ikke av det - men jeg vil neppe si det er hundemat av høy kvalitet liksom.

Ehh? Hvis hunden lever lenge, er sunn og frisk og fungerer godt på grisepellets - så er vel det et godt nok for til hund? Er kriteriet at det står "hundemat" på sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ehh? Hvis hunden lever lenge, er sunn og frisk og fungerer godt på grisepellets - så er vel det et godt nok for til hund? Er kriteriet at det står "hundemat" på sekken?

Tror vel neppe det ville skåret særlig høyt i test for hundemat ..................... og selv om elgbikkja til bonden funka på det så ville jeg neppe prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..jeg har selv hatt en hund som spiste sin egen avføring hvis den fikk noe annet enn labb.. jeg prøvde alt mulig på henne først, bare dyre fine merker selvfølgelig - på den tiden så jeg med dødsforakt på alle som kjøpte fòret sitt noe annet sted enn hos dyrlege eller i dyrebutikk for jeg hadde vært på foredrag i ernæring hos hund for tenk, men til slutt prøvde jeg en sekk med labb. Hunden fikk blank og fin pels og sluttet tvert å spise avføringen sin. Hun hadde kraftig HD og dyrlegene overtalte meg stadig til å prøve diverse spesialfòr til hunder med skjelettlidelser eller slankefòr, men hver gang fikk hun dårlig pels og begynte å spise bæsj igjen. Du vet at hunden ikke tar opp ting skikkelig når den snur seg for å spise omtrent i det den bæsjer.Lokeliten her promper som en idiot hvis han får annet enn Olivers. Han promper virkelig ille og det orker jeg ikke ha i hus. Da får han heller får Olivers.

Hunder er forkjellige slik som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel mere med at "dere" stiller ikke så strenge krav til hvordan gårdshunden skal se ut i pelsen eller hvordan avføringen til hunden er osv ? Tror ikke at hundene på landet er noe mere hardføre enn hundene i byen.

En hundemage er en hundemage uansett om den bor på en gård eller i høyblokk.

Nå stiller jeg ganske store krav til hvordan kin hund ser ut i pelsen siden han er utstillingshund, god kritikk på pelsen får han også. Og jeg vil nokk påstå at "Gardshunder" eller generelt "utehunder" er mer hardføre enn by eller innehunder, min er jo selfølgelig en innehund også, men en hund som går mye løs på en gard får i seg mye bakterier enten du liker det eller ikke, og det kan jo i små mengder forsterke imunsystemet. Slik er det jo med mennesker også.

Hehe nå kom det mye rart her. At grisepellets kanskje ikke er det rette foret for en hund så fikk iallefall hunden mat og i bunn og grunn så er det jo det som virkelig teller. Min får jo også i seg en del kraftfor og mye kumelk drikker han også i løpet av en uke, og labb spiser ha jo så klart, men har har verken dødd eller lidd noe nau enda. Det er så sant, så sant, at alle er forskellinge, hunder, som mennesker.

Og som Loke sier her, foretrakk hans hund labb framfor andre "gode" for. Dette tyder jo bare på at labb er jo ikke så ille som mange vil ha det til.

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som Loke sier her, foretrakk hans hund labb framfor andre "gode" for. Dette tyder jo bare på at labb er jo ikke så ille som mange vil ha det til.

McDonalds mat er godt også, men det betyr jo nødvendigvis ikke at det er sunt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonalds mat er godt også, men det betyr jo nødvendigvis ikke at det er sunt... :rolleyes:

Personlig liker jeg ikke Mc Donalds mat :twitch: MEn så lenge hundene som fores på labb er sunne og friske så må nå det være bevis nok at det er et sunt for (til en viss gard) ellers hadde jo ikke hundene vore friske og i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også "gleden" av å vinne en haug av dette fôret på noen utstillinger for litt siden.. Tenkte som Belgerpia - at gratisfôr er jo om ikke annet gratis, så hvorfor ikke. Mine hunder tåler stort sett det meste, og det pleier å ta LANG tid fra man bytter fôr til man faktisk ser noen forskjell. Så da kunne det jo ikke spille noen større rolle, tenkte jeg...

Valpen (da 4 mndr gammel) startet på valpefôret og gamlemor (da 9 år) startet på honnør (senior).

Valpen gikk fra å være en godt utviklet 4 mndrs valp til en smellfeit valp i løpet av KORT tid (og hun fikk stadig mindre og mindre fôr - helt til det var så lite at det var nærmest dyreplageri..). Hun vokste bare på høyden og fettlaget rundt kroppen - null nix i benstamme og normal utvikling.

Gamla' hadde det derimot strålende - hun raste NED i vekt, og i løpet av en mnd var hun slankere enn hun noensinne har vært i sitt liv. Så hun øket jeg fôrmengden til - og hun stortrivdes selvsagt med å for første gang i sitt liv få spise nærmest ubegrenset!

Smaken var det ingen som klaget på, og gamlemor bærsjet hver eneste gang hun ble sluppet ut...

Så for å slanke gamlemor kunne jeg forsåvidt ha brukt det - men liker jo ikke tanken av at hun troligvis ikke opptar noe som helst av maten, da..

Så etter en mnd lå det vel rundt 30 kilo med Labb i søpla' her. Selv ikke venninnen min med en "søppel-spisende" labrador hadde fått det fôret av meg, da jeg ikke unner henne så ille..

Men ja jøss - det funker sikkert på noen hunder - jeg betviler ikke det! Men den samme venninnen (med lab.) er høy og slank (faktisk ganske tynn) - til tross for et ubrukelig kosthold (masse godis, snop, brus, etc). Men jeg tror ikke at burgere og fritter er noe ideelt kosthold likevel.

Så nei, si hva man vil, men Labb er ikke noe som jeg (eller noen jeg kan overbevise) kommer til å prøve igjen. Hvorfor skal man det?? Det er ikke SÅ billig (sammenlignet med andre avtaler man kan få som storforbruker), og det finnes da andre billige merker som ikke blir "slaktet" så mye på div. hundeforum som Labb.

Og jeg tror ikke denne masseslakten av Labb kommer av noen annen grunn enn at det faktisk ER prøvd ut av folk og faktisk funker dårligere enn det mye annet på markedet.

Jeg tror nok at de fleste tenker som jeg gjorde - norskprodusert = sikkert bedre kvalitet på råvarene, mindre hormoner/medisiner i kyllingene/lammene etc enn det amerikanerne holder på med, billig, og sikkert bra nok.

Men når det faktisk ikke GJØR det, og det til stadighet dukker opp folk som har opplevdt omtrent det samme - så hjelper det ikke at noen sier at "MIN er sååå fin på det, altså" - da vi jo faktisk ikke vet hvor FIN den er, hvilke senvirkninger som kan komme, eller hvilke krav til fôret nettopp den ene eieren (eller hunden) faktisk hadde til å begynne med.

Hadde man virkelig begynt å gi sin baby (menneske) et barnematmerke som ca halvparten av alle på seriøse baby-fora hadde advart en imot og fortalt hvor syke, dårlige, pjuskete barna sine ble av det?

Man skulle da tenke - jamen det er jo SÅ billig, det kan kjøpes på Rimi'n nedi gata, halvparten av innskriverne sier jo at det er bra og det går helt sikkert bra med MIN baby??

Ok - nå er ikke hunder baby'er - men jeg ser likevel ingen grunn å gidde å få folk til å prøve ut hvilken halvpart DERES hund tilhører. Hvis prisen er den største faktoren i valg av hundemat, så finnes det helt sikkert andre "billigmerker" som ikke er like dårlige.. tror jeg... Men gidder ikke å finne ut av det, da jeg VET at mine funker utmerket på det meste av annet fôr i mellom- og toppsjiktet av fôr (mtp. pris). Og DET er faktisk det viktigste - ikke om jeg bruker 600 eller 800,- på fôr til dem i mnd..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig det er ganske latterlig at hundemat og -ernæring er blitt en vitenskap som alle plutselig er utlærte i i egenskap av å ha eid en hund som spiser mat... Da jeg, i tidenes morgen, sent på 1970-tallet engang, startet med hund var vi av de første som brukte tørrfor i "stort" - da kjøpte vi noen sekker Doggy om gangen som ble levert med Linjegods fra Sverige... Kjempeavansert, og selvsagt "mye bedre" enn hundematen som foreldredyra til mine egne hunder hadde spist (vom, kjøtt og brød, middagsrester, egg og eggeplommer, melk/geitemelk, etc etc) og hatt det godt på...

Hva "flertallet" av hundeeiere "tror" de opplever skal kunne sammenlignes med hva "flertallet av baby-foreldre" tror de ser så er vi virkelig ille ut å kjøre. Jo mindre man kan og vet, jo lavere levestandard og dårligere økonomi man har, jo større sjanse er det for at man tror at morsmelkerstatning fra Nestlé eller Collet´s med tilskudd av Omega3 er bedre for ungen enn melk fra mammas bryst. Alle VET jo at det er bare rør og alle VET jo at reklamens makt er stor.

Så - ja, jeg har fostret opp et ganske stort kull valper av en ganske vanskelig rase matveien med Labb - så da er det vel et godt for, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig det er ganske latterlig at hundemat og -ernæring er blitt en vitenskap som alle plutselig er utlærte i i egenskap av å ha eid en hund som spiser mat... Da jeg, i tidenes morgen, sent på 1970-tallet engang, startet med hund var vi av de første som brukte tørrfor i "stort" - da kjøpte vi noen sekker Doggy om gangen som ble levert med Linjegods fra Sverige... Kjempeavansert, og selvsagt "mye bedre" enn hundematen som foreldredyra til mine egne hunder hadde spist (vom, kjøtt og brød, middagsrester, egg og eggeplommer, melk/geitemelk, etc etc) og hatt det godt på...

Hva "flertallet" av hundeeiere "tror" de opplever skal kunne sammenlignes med hva "flertallet av baby-foreldre" tror de ser så er vi virkelig ille ut å kjøre. Jo mindre man kan og vet, jo lavere levestandard og dårligere økonomi man har, jo større sjanse er det for at man tror at morsmelkerstatning fra Nestlé eller Collet´s med tilskudd av Omega3 er bedre for ungen enn melk fra mammas bryst. Alle VET jo at det er bare rør og alle VET jo at reklamens makt er stor.

Så - ja, jeg har fostret opp et ganske stort kull valper av en ganske vanskelig rase matveien med Labb - så da er det vel et godt for, da?

Jeg må si jeg er veldig enig med deg. Tror ikke noen av oss her inne er utdannet "forekspert". Jeg er no kanskje litt "besserwisser" innimellom og det er vel kanskje andre også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om labb, og har heller ikke prøvd det. Men, jeg fikk i hvertfall beskjed av veterinæren min at det var det verste foret jeg kunne gi til hunden min. Husker ikke helt hva han sa om det, men det var i hvertfall ikke positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg nå slik at vi nettopp har fått vite at hunden min har svak Ad, så da må vi uansett bytte for. Vi bytter nok da til Eukanuba, et for vi er veldig fornøyd med som vi forte litt på før. det får heller bare stå til med penger og slikt, men kan ikke han noe av at hunden har det vont! Har forresten også merket mye avføring i det siste, noe jeg ikke har merket før, men vet ikke om det alltid har vært slik, siden hunden går mye løs alene ute så er det ikke så godt å følge med på det. Men nå blir det for bytte uansett, så ingen grun til å klage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min gikk på pedigree (altså da butikk for) han begynte på royal canin sist mandag og jeg kan allerede nå anbefale det på det sterkeste! Avføringen hans er helt annerledes, mye kvikkere og gladere. (selvom han ikke er så glad i foret da:p) Så jeg angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte ett dyrere for, går også til sengs med god samvittighet!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer selv på et "høykvalitetsfor", eukanuba, og er passe fornøyd med det. EPlsen er skinnende blank, hun røyter lite og ha fast avføring. Problemet vi har med eukanuba er at om vi kun skulle gitt henne den formengden som står på pakken, så hadde vi ganske raskt blitt stolte eiere av et skjelett..... ;)

Ifølge anvisningen skal hun ha knappe 200g for dag, men om hun bare får tørrfor så må hun ca270g for dag for å ikke miste vekt. Prøvde Eukanubas høyenergifor i sommer, med flass, kløe og masse røyting som resultat.

Så nå får hun 200g tørrfor per dag +litt ekstra. Akkurat denne uka så er det biter med hvalkjøtt som er bonusen i matskåla, men den kan også være litt vom, noen snacksy kyllingvinger eller rett og slett litt middagsrester(fiskekaker er nammis).

Har også hørt MYE dårlig om LABB, men har ikke prøvd det selv så da har jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt. Kjenner også mange som forer med LABB helt uten problemer som dårlig pels, masse avføring og slikt.

Ang veterinærer som fraråder å fore med det foret, så vil vel de aller helst selge det foret de har stående i utsalget sitt..

Har man en hund som fungerer toppers på LABB; hvorfor ialledager skal man bytte?

Skal forresten prøve et annet for nå når vi nærmer oss slutten av denne sekken med eukanuba; sportsmans pride

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vil bare poengtere at dyr er som oss mennesker! Det er mange av oss som har ulikt kosthold pga en mage som ikke tåler alt, så da kan det jo være så enkelt at det er det som er løsningen med LABB også eller?

Ulike individer, ulikt kosthold er min mening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk på forumet, men måtte bare slenge meg på debatten her. Hvorvidt labb er et bra fôr eller ei skal ikke jeg si så mye om, det har mange gjort allerede... Men, jeg tror noen av grunnene til at Labb har veldig dårlig rykte også går på at det tidligere var et mye mer typisk billig fôr. Kvaliteten var atskillig dårligere enn den er idag, hele produktet har fått en oppgradering (fra innhold til innpakkning). Mange hundekjører bruker labb på sine hunder, og om noen hunder kan kalles toppatleter må vel det være en trekk hund?

En grunn til at dette funker bra kan også være bruken av labb i kombinasjon med kjøtt.

Jeg går nå på en skole hvor det fôres med mye forskjellig, alt fra labb og troll til spesialfôr fra eukanuba og hills. Stadig flere av oss kombinerer tørrfôret med kjøtt og dette har så langt bare vært positivt. Litt ekstra gassproduksjon i overgangsfasen, men etter litt tid har hundene vent seg til kjøttet og resultatet er bare positivt. Med godt råfôr (f.eks fra vom og hundemat som gjengen min handler fra) kompenserer man opp for mye i et dårlig tørrfôr. Og i en verden der det blir stadig viktigere med det "naturlige", hva er vel mer naturlig for en hund enn kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som får ambefalinger om hvilket fôr dere burde eller ikke burde bruke av veterinæren - spør noen grunnleggende spørsmål som alle med litt bakgrunn i ernæring burde vite som

"Hva er råaske og hvilke hensikt har det i fôret?",

"Hvorfor består alle tørrfôr av en stor del karbohydrater?" eller

"Trenger hunden karbohydrater?",

så får dere kanskje en liten pekepinn på hvilke grunnlag veterinæren har for å ambefale det ene eller det andre fôret...?

Husk at veterinærer stort sett blir kontaktet når noe har gått galt, og ser dermed de gangene hunden setter et ben i halsen eller de som ikke tåler det ene eller andre fôret - og ikke alle de gangene det faktisk går helt fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Labb jah.. I begynnelsen hørte jeg at det var veldig bra..

Så vi kjøpte det å har hatt det en del år nå..

Men en dag så spise ikke nIkita på 9 dager. så gikk vi til dyrlegen .

Pg han sa det var noe med tarmene, han spurte om vi gav henne labb?..

ja, sa vi.. han sa at de hadde fått inn en del hunder som hadde hatt noe galt med tarmene, siden de gav de labb . han sa at labb egentlig var et revefor..

Så han anbefalte å bytte, så byttet vi til science plan, å nå spiser hun som bare det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...