Gå til innhold
Hundesonen.no

Rivproblemer!


mokken

Recommended Posts

Har en jaktlab tispe på 7,5 år. En suuuper hund å trene og konkurrere med, gir alt hele tiden.

MEN: hun river! MYE! Hvordan trene dette vekk? Er i kl 2 både ag(1napp) og hopp(2napp) og kommer for øyeblikket ikke lenger siden det alltid detter en pinne eller tre ;)

Har sett at hun river endel hvis jeg er foran henne, men så er det ikke alltid sånn at man bare kan være ved siden av og bak hunden og i tillegg få til et bra løp!

Hun er forresten i god fys form. Slank og spretten, stretcher og masserer henne innimellom.

Noen gode tips? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

få farten ned og konsentrasjonen opp. Hun blir sikkert stresset og overivrig av å se deg foran henne, så forsøk å demp iveren hennes uten at det går ut over motivasjonen.

Hvordan er din handlerstil? Roper du mye, stresser du, er du veldig engasjert? I såfall kan det lønne seg å dempe seg selv. Nærmest hvisk kommandoene, løp rolig og kontrollert, planlegg banen NØYE og vær tydelig, men rask på en rolig måte. Hvis hunden merker at den må konsentrere seg for å høre kommandoene, kan det hjelpe på å roe ned.

Du kan også stoppe opp hver gang hun river slik at hun skjønner at riv=slutt på moroa. For å få det til på en vellykket måte, må man passe på at hunden ikke mister motivasjonen for gamet - det kan være fort gjort hvis man terper for mye. ;)

Når hunden utfører banen riktig, men dog litt saktere, kan du begynne å trene opp fart igjen.

Heller en feilfri runde, enn en altfor rask en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Terrier skrev mye vettugt. Ettersom du har lagt merke til at hun river mye når du er forran henne virker det jo som om du kan påvirke mye med å forrandre litt på hvordan du handler henne. Kanskje hun føler hun må ta deg igjen når du er forran henne og derfor øker farten, og med økt fart kommer som kjent feilene. Det er faktisk mulig å ligge ved siden av eller bak nesten hele tiden, men da må du øve på det, gjerne uten hund, og planlegge handlingen annerledes. Du må rett og slett ofte tenke annerledes, ikke bare senke farten selv hvis du vil ligge bak.

Ellers ville jeg avbrutt med en gang hun river en pinne. Ikke no nei og fy, bare øyeblikkelig bråstopp fra deg og gå tilbake til start igjen.

Men dette var jo ingen nye tips akkurat da <_< Det er vanskelig å få bort rivene uten å dempe motivasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent hoppeteknikk jeg. Dersom hun river så mye kan hun umulig ha en god teknikk for hvordan hun hopper, så gå tilbake i treningen og lær hvordan det skal gjøres. Tren også på stusshopp (google litt så finner du info). River hun mye når du ligger foran, så ligg bak/ved siden. Jeg trente sammen med en aussie med samme problemet tidligere, og h*n feier ned alt av pinner så lenge føreren lå foran, for da ble agilityen litt borte i kappleken om å komme først gjennom banen. Tror ikke handlerstil, lydnivå og stress har så mye å gjøre med problemet - da ville det i såfall vært i slike situasjoner at hun rev, og ikke jevnt over. Lykke til med treningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer det at hun har et ekstremt konkurranse innstinkt, "førstemann i mål!"

Er ikke noe problem å holde motivasjonen heldigvis, hun går som duracell-kaninen :rolleyes:

Tror ikke jeg bruker mye kommandoer/maser på henne, det er ihverfall slik jeg ønsker å føre.

Må være litt skarp i kommandoen dersom det ligger tunneller i nærheten som skal forbigåes, for de er ordnentlig gøye!

Har meldt meg på konkurransekurs nå til våren så får vi se om vi får orden på dette i løpet av året, ellers tror jeg vi går over i pensjonist-tilværelsen ;)

Takk for viktige pekepinner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og h*n feier ned alt av pinner så lenge føreren lå foran, for da ble agilityen litt borte i kappleken om å komme først gjennom banen. Tror ikke handlerstil, lydnivå og stress har så mye å gjøre med problemet - da ville det i såfall vært i slike situasjoner at hun rev, og ikke jevnt over. Lykke til med treningen ;)

Ikke enig i det. For egentlig sier du det samme. Kappleken overgår agilityen og dette kan ha myyyye med førers handlerstil å gjøre. Hva er vel morsommere og mer stressende (ikke såkalt negativt stress) enn å ta igjen en eier som spurter, skriker og hyler og veiver med armer og bein? Det er faktisk stor forskjell når man endrer sin egen atferd og mange opplever at ved å være mer rolig og balansert selv, så roer hunden seg og kappleken blir mye mindre fremtredene. Hvordan trener man fart på innkalling? Jo ved å være bajas og rope høyt. Vil man ha dette på banen? Nei, ikke hvis det går ut over konsentrasjonen til hunden. Eier legger selv mye i hvilken grad det skal dreie seg om kapplek. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg ville trent hoppeteknikk jeg. Dersom hun river så mye kan hun umulig ha en god teknikk for hvordan hun hopper, så gå tilbake i treningen og lær hvordan det skal gjøres. Tren også på stusshopp (google litt så finner du info). River hun mye når du ligger foran, så ligg bak/ved siden. Jeg trente sammen med en aussie med samme problemet tidligere, og h*n feier ned alt av pinner så lenge føreren lå foran, for da ble agilityen litt borte i kappleken om å komme først gjennom banen. Tror ikke handlerstil, lydnivå og stress har så mye å gjøre med problemet - da ville det i såfall vært i slike situasjoner at hun rev, og ikke jevnt over. Lykke til med treningen :P

Tror det var noen artikler i canis for et par år siden når jeg abonerte på det om hoppteknikk og hvordan man kan trene på det. Kan jo være verdt å sjekke opp.

Ikke enig i det. For egentlig sier du det samme. Kappleken overgår agilityen og dette kan ha myyyye med førers handlerstil å gjøre. Hva er vel morsommere og mer stressende (ikke såkalt negativt stress) enn å ta igjen en eier som spurter, skriker og hyler og veiver med armer og bein? Det er faktisk stor forskjell når man endrer sin egen atferd og mange opplever at ved å være mer rolig og balansert selv, så roer hunden seg og kappleken blir mye mindre fremtredene. Hvordan trener man fart på innkalling? Jo ved å være bajas og rope høyt. Vil man ha dette på banen? Nei, ikke hvis det går ut over konsentrasjonen til hunden. Eier legger selv mye i hvilken grad det skal dreie seg om kapplek. :P

Vi hadde en artig test med tanke på dette en gang. Alle på treninga skulle gå en bane uten å si et ord. Altså veive og vise signaler til hunden, men helt stille. De aller fleste hundene ble mer konsentrert og gikk bedre, eller ihvertfall annerledes, når eier var stille. Men alle eierne hadde utrolig problemer med å holde kjeft ;) .

Jeg tror det kan være lurt med en kombinasjon jeg. Tren hoppteknikk og se på hvordan du fører og hva du gjør/hvordan du beveger deg i forhold til hunden når hun river. Få noen til å se på og gjerne filme dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være lurt med en kombinasjon jeg. Tren hoppteknikk og se på hvordan du fører og hva du gjør/hvordan du beveger deg i forhold til hunden når hun river. Få noen til å se på og gjerne filme dere.

Får ta det når jeg skal på kurs i april, gleder meg veeeeldig :P

Er utrolig dårlig til å lese meg til treningsteknikker, synes mangen av artikklene i Canis er "tungt" skrevet ;)

Filming er dessverre ikke så mye hjelp i for min del, videokamera og tannleger deler toppen av min "angst-liste" :shocked:

Gikk forresten en hel bane uten riv på trening i går kveld, den var no riktignok ganske enkel men var veldig fornøyd med at alle pinnene lå!

Sånn så den ut:

http://www.blogtown.se/blog.php?id=realscoop

Takk for mangen fornuftig tips alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på tuppetroll og syns du burde trene mer på hoppeteknikk.

Vi hadde en artig test med tanke på dette en gang. Alle på treninga skulle gå en bane uten å si et ord. Altså veive og vise signaler til hunden, men helt stille. De aller fleste hundene ble mer konsentrert og gikk bedre, eller ihvertfall annerledes, når eier var stille. Men alle eierne hadde utrolig problemer med å holde kjeft ;) .

Det er morsomt å teste å se hvordan hundene går, men jeg ville aldri brukt en handlerstil der man bryter kontakten med hunden. Jeg vet en person som bevisset gjør dette (er HELT stille) og har ikke tall på hvor mange napp h*n har mistet pga det. En hund krever at du som fører forteller den hvordan den skal gå gjennom banen, du bruker mye kroppsspråk for å fortelle, men en muntlig kontaktlinje fra deg til hunden er absolut nødvendig (uten at det blir mas og tjas). Om den KUN skal gå etter kroppen din er hunden avhengig av å gå å se på deg, og da kan den få store problemer med å rive, bli ukonsentrert og ta feil hinder. Hunden som vet hvor veien går og hele tiden kan fokusere på neste hinder er den som kommer feilfri og kjappest igjennom (med forutsetningene av at den har god hoppeteknikk og kan hinderne godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg så ville jeg også ha gått till en fysioterapeut med henne for å utelukke at hun ev har vont i ryggen. Jeg trente hoppteknikk med min terv i evigheter uten fremgang, men når jeg gikk til fysioterapeuten fikk jeg svaret på hvorfor han rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg så ville jeg også ha gått till en fysioterapeut med henne for å utelukke at hun ev har vont i ryggen. Jeg trente hoppteknikk med min terv i evigheter uten fremgang, men når jeg gikk til fysioterapeuten fikk jeg svaret på hvorfor han rev.

Har vært! Hun er i strålende form ;)

Som tidligere nevnt stretcher og masserer jeg henne jevnlig, har gått grunnkurs og trinn 1 hundemassasje hos Axelsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Henger meg på tuppetroll og syns du burde trene mer på hoppeteknikk.

Det er morsomt å teste å se hvordan hundene går, men jeg ville aldri brukt en handlerstil der man bryter kontakten med hunden. Jeg vet en person som bevisset gjør dette (er HELT stille) og har ikke tall på hvor mange napp h*n har mistet pga det. En hund krever at du som fører forteller den hvordan den skal gå gjennom banen, du bruker mye kroppsspråk for å fortelle, men en muntlig kontaktlinje fra deg til hunden er absolut nødvendig (uten at det blir mas og tjas). Om den KUN skal gå etter kroppen din er hunden avhengig av å gå å se på deg, og da kan den få store problemer med å rive, bli ukonsentrert og ta feil hinder. Hunden som vet hvor veien går og hele tiden kan fokusere på neste hinder er den som kommer feilfri og kjappest igjennom (med forutsetningene av at den har god hoppeteknikk og kan hinderne godt).

Jeg mente selvfølgelig ikke at å være stille skulle være den nye handlermåten. Eksemplet var bare ment for å vise at man kan oppnå mye ved å dempe seg litt (mens andre kanskje bør være mer aktive). Det er en del som skriker mye til hunden på banen (gjerne de med veldig kjappe hunder), og det er ikke nødvendigvis bare positivt. Noen hunder blir veldig gira av det, mens andre kan begynne å gå sakte for å dempe. Og hvis det er tilfelle kan man oppnå mye ved å roe seg litt i stemmebruken. Jeg har trent sammen med en som til slutt fant ut at han måtte si alle kommandoene stille i helt rolig toneleie for at hunden ikke skulle ta helt av å klare å konsentrere seg. Det (bl.a.) hjalp veldig på antall feil og riv hos denne hunden. Det betyr jo selvfølgelig ikke at man skal slutte å kommunisere muntlig med hunden. Og det betyr heller ikke at det er noe som er tilfelle for alle. Bare et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvfølgelig ikke at å være stille skulle være den nye handlermåten. Eksemplet var bare ment for å vise at man kan oppnå mye ved å dempe seg litt (mens andre kanskje bør være mer aktive). Det er en del som skriker mye til hunden på banen (gjerne de med veldig kjappe hunder), og det er ikke nødvendigvis bare positivt. Noen hunder blir veldig gira av det, mens andre kan begynne å gå sakte for å dempe. Og hvis det er tilfelle kan man oppnå mye ved å roe seg litt i stemmebruken. Jeg har trent sammen med en som til slutt fant ut at han måtte si alle kommandoene stille i helt rolig toneleie for at hunden ikke skulle ta helt av å klare å konsentrere seg. Det (bl.a.) hjalp veldig på antall feil og riv hos denne hunden. Det betyr jo selvfølgelig ikke at man skal slutte å kommunisere muntlig med hunden. Og det betyr heller ikke at det er noe som er tilfelle for alle. Bare et forslag.

Beklager, ordla meg litt galt. Vet du ikke mente at man skal være stille hele veien og at det var kun for å teste å finne ut. Men ville bare presisere hvor viktig hvor viktig det er å ikke glemme å kommunisere med hunden også. ;) Nå har jeg ikke sett ekvipasjen gå, men kunne være de var en av dem der hunden fokuserer på handler når hun er fremfor og av den grunn rett og slett mister hele fokusen på hinderet og river? I så fall har de et kommunikasjonsproblem, for hunden skal aldri måtte snu hodet etter eier for å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, ordla meg litt galt. Vet du ikke mente at man skal være stille hele veien og at det var kun for å teste å finne ut. Men ville bare presisere hvor viktig hvor viktig det er å ikke glemme å kommunisere med hunden også. ;) Nå har jeg ikke sett ekvipasjen gå, men kunne være de var en av dem der hunden fokuserer på handler når hun er fremfor og av den grunn rett og slett mister hele fokusen på hinderet og river? I så fall har de et kommunikasjonsproblem, for hunden skal aldri måtte snu hodet etter eier for å vite.

Jag håller faktiskt inte med dig där. Jag tror inte att hundarna egentligen blir speciellt hjälpta av att vi pratar och skriker (själv är jag ganska tyst av mig och pratar inte i onödan på agilitybanan heller). Jag tror också att överdrivet pratande/skrikande får hundarna att reagera mindre på vårt kroppsspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag håller faktiskt inte med dig där. Jag tror inte att hundarna egentligen blir speciellt hjälpta av att vi pratar och skriker (själv är jag ganska tyst av mig och pratar inte i onödan på agilitybanan heller). Jag tror också att överdrivet pratande/skrikande får hundarna att reagera mindre på vårt kroppsspråk.

Kommer ann på hva man legger i ordet nødvendig. Jeg bruker kun kommandoene "kjør" (for å starte og løse opp kontaktfelt), frem (rett før hinderet forran det jeg prater om slik at bikkja vet han skal fortsette) og navnet når jeg vil ha han mot meg. Bruker også egen kommando for slalom for å forberede mentalt på hva som skjer.

Altså, jeg prater ikke hull i hodet til bikkja mi, men tar med det jeg føler er mest nødvendig for at han skal enkelt å greit følge mine bevegelser og kommandoer uten å måtte stille et spørsmålstegn om hva jeg mener.

Enig at overdreven prating kan få hundene til å reagere mindre på kroppsspråket og ellers gjør mer vondt enn godt, derfor er det viktig å se på handlingsystemet man bruker hvor mye som er nødvendig for at hunden får tiltrekkelig med informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jag håller faktiskt inte med dig där. Jag tror inte att hundarna egentligen blir speciellt hjälpta av att vi pratar och skriker (själv är jag ganska tyst av mig och pratar inte i onödan på agilitybanan heller). Jag tror också att överdrivet pratande/skrikande får hundarna att reagera mindre på vårt kroppsspråk.

Veldig enig i det. Men på den andre siden så har jeg det inntrykket at hunder ofte legger bedre merke til kroppsspråket vårt enn ordene. Selv om vi lærer hunden en kommando vil den fortsatt reagere mest på kroppsspråket vårt så sant den har mulighet til det. Jeg trodde jeg hadde en hund som kom på plass fordi jeg sa ordet på plass og la seg fordi jeg sa dekk, men så prøvde jeg å gjøre alt som vanelig bare uten lyd (forma fortsatt leppene), og hunden utførte fortsatt øvelsen riktig. Men med litt større usikkerhet og litt treigere enn vanelig (er jo ikke så rart). Og jeg som trodde jeg sto ganske rett opp og ned uten å gi spesielle tegn, men hundene er rå på å lese kroppsspråk, og det var vel et eller annet bittelite tegn jeg gjorde i det jeg gav kommandoen som hun oppfatta. Men jeg sier fortsatt ikke at man skal kutte ut kommandoer, bare at man skal være bevist på at det er kroppsspråk hundene er eksperter på. Så nei, jeg tror ikke unødvendig prating på banen er bra, og det tar unødvendig fokus vekk fra kroppsspråket vårt, men jeg tror det skal mye til før en hund heller fokuserer på ord enn kroppsspråk. Men at unødvendig roping tar fokus vekk fra kommunikasjonen er jeg ikke i tvil om (jeg snakker veldig generelt selv om selvfølgelig ingen individer og ekvipasjer er like).

Eh, dette ble dårlig formulert, men jaja håper dere forstå hva jeg mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det. Men på den andre siden så har jeg det inntrykket at hunder ofte legger bedre merke til kroppsspråket vårt enn ordene. Selv om vi lærer hunden en kommando vil den fortsatt reagere mest på kroppsspråket vårt så sant den har mulighet til det. Jeg trodde jeg hadde en hund som kom på plass fordi jeg sa ordet på plass og la seg fordi jeg sa dekk, men så prøvde jeg å gjøre alt som vanelig bare uten lyd (forma fortsatt leppene), og hunden utførte fortsatt øvelsen riktig. Men med litt større usikkerhet og litt treigere enn vanelig (er jo ikke så rart). Og jeg som trodde jeg sto ganske rett opp og ned uten å gi spesielle tegn, men hundene er rå på å lese kroppsspråk, og det var vel et eller annet bittelite tegn jeg gjorde i det jeg gav kommandoen som hun oppfatta. Men jeg sier fortsatt ikke at man skal kutte ut kommandoer, bare at man skal være bevist på at det er kroppsspråk hundene er eksperter på. Så nei, jeg tror ikke unødvendig prating på banen er bra, og det tar unødvendig fokus vekk fra kroppsspråket vårt, men jeg tror det skal mye til før en hund heller fokuserer på ord enn kroppsspråk. Men at unødvendig roping tar fokus vekk fra kommunikasjonen er jeg ikke i tvil om (jeg snakker veldig generelt selv om selvfølgelig ingen individer og ekvipasjer er like).

Eh, dette ble dårlig formulert, men jaja håper dere forstå hva jeg mente...

Joda skjønner godt hva du mener ;)

Hun får hovedsaklig 1 kommando pr hinder, muligens med unntak av slalom - den avhenger av hvor vanskelig inngangen er. Kommandoene kommer stort sett sånn at når hun har avsluttet et hinder så vet hun hvor hun skal.

Byttet ut "frem" med "hopp" her i sommer og det hjalp en del pinner å bli liggende.

På trening i går førte jeg nesten en hel bane bak henne og det som slår meg er at hun river lite da, det er bare jeg som føler meg "passiv" i denne føringsformen. Men men... øvelse gjør mester sies det jo.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro problemet kan deles inn i to: hindersikkerhet og handling. Kan hunden ta hinderet når du er der fremme? Siden hun river kan det jo virke som om hun ikke kan det godt nok :icon_redface: Eller er det din handling som kan bli tydeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro problemet kan deles inn i to: hindersikkerhet og handling. Kan hunden ta hinderet når du er der fremme? Siden hun river kan det jo virke som om hun ikke kan det godt nok :D Eller er det din handling som kan bli tydeligere?

Jo hun kan, men ofte med riv da hun skal konkurrere med meg om å komme fortest mulig frem! Jo lengre foran henne jeg er/jo større fart jeg har vekk fra henne dess mer river hun. Handlingsmessig har jeg den oppfatning av at hun er enkel å styre og jobber selvstendig når jeg holder meg bak.

Regner med JAn Egil og Åsa har noen gode tips å komme med når vi skal på kurs :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med folk som har samma problemet. Og de bruker de tipsene som du allerede har fått. Hun ene kan ikke springe langt foran hunden for da blir han så opptatt med å holde følge med henne (han er en golden og det er en tung rase) at han flater for mye ut og river.

Ei annen har en hund som blir HYPER gira hvis hun maser på ham, så hun snakker aldri til ham i banen (bortsett fra under belønning selvsagt) og kommandoen nærmest hvisker hun. Hunden går som en kule, men han blir ikke overgira for eieren hyler ikke kommandoene til ham. Kjempe effektivt!

Håper du finner ut av det for Merete er så utrolig dyktig og hun går VIRKELIG som duracel kaninen! Her helt forelska i henne jeg for hun er så dyktig! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...