Gå til innhold
Hundesonen.no

Essay om burbruk


Kjerstii

Recommended Posts

Okey!

Nå holder jeg på å skrive en essay om burbruk vs. ikke burbruk (snakker om hund, selvfølgelig).

Skal ikke levere før på torsdag, men i dag ville læreren gjerne lese det vi hadde skrevet hittil. Jeg hadde skrevet et eksempel på en familie (som jeg fant opp), der hunden stort sett lå i bur. Jeg hadde skrevet at jeg ikke likte slik hundehold, og argumentert hvorfor.

Men kom det utrolig mye spørsmål fra læreren. For hun hadde nemlig hatt hund selv, og hund hadde aldri hatt bur til den (annet enn i bilen). så hun lurte på om dette var veldig vanlig. Og jeg sa at dette var bare et eksempel, og at selvfølgelig var det ikke alle hundeeiere som satte hunden i bur i flere timer. Men neida, dette kunne virkelig ikke stemme. For en av lærerne på skolen var en mann som drev veldig mye med hund. Og dermed kunne si at bur var OK. Jeg sa at det alltid er forskjellige meninger av en sak, nei men jeg, lille Kjersti på kun 14 år, kunne da IKKE vite bedre enn en voksen mann som hadde holdt på med hund i tiår...

Også lurte hun på hvor jeg hadde hørt dette. For det første har jeg jo lest om en del her inne som bruker bur store deler av natten/dagen, og jeg kjenner flere familier som har hundeholdet på den måten. Neimen, da måtte jeg virkelig sikte til Hundesonen, og skrive at sånn og sånn hadde folk det.

Hun mente nærmest at jeg skulle legge inn en link...

Men da kommer spørsmålet; blir dette en essay da? Det er jo mine tanker som skal komme fram, ikke sant?

PS. Dette er INGEN tråd til å diskutere burbruk, bare så det er sagt!

Også en ting til, det er bare å flytte tråden, hvis den havnet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltid lurt å bruke kilder som underbygger dine påstander. Legg ved sitater og linker fra tråder her på hundesonen (og canis) som begrunnelse for hvorfor du mener det du gjør - da veier påstandene dine tyngre og oppgaven heves flere hakk. Ta gjerne med noen argumenter fra de som mener det motsatte som deg, og igjen: finn argumenter fra andre som underbygger det du selv mener. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville printet ut mest mulig stoff om emnet, diverse diskusjoner (eller er det ikke lov?) og ekspertsvar fra andre forum som har eksperter, lagt ved kildehenvisninger, kort sagt, ta helt av på bakgrunnsstoff, og legg det ved som vedlegg. Dumme lærere må slås hardt ned på, og den beste måten å gjøre det på er å gi de ekstreme mengder bakgrunnsstoff som hun må lese igjennom.. Og så skriver du selvfølgelig nederst på siste side at ett essay ikke skal trenge dokumentasjon, og at du har skrevet ut i fra din frie fantasi. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver en essay så legger du fram en problemstilling. Denne argumenterer du både for og imot før du i avslutningen tar et standpunkt. Kvoter gjerne forum men legg da link til det du har kvotert i referanselisten.

En essay skal ikke gi inntrykk av å være personlig, men saklig. Unngå å bruke uttrykk som mener, synes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville printet ut mest mulig stoff om emnet, diverse diskusjoner (eller er det ikke lov?) og ekspertsvar fra andre forum som har eksperter, lagt ved kildehenvisninger, kort sagt, ta helt av på bakgrunnsstoff, og legg det ved som vedlegg. Dumme lærere må slås hardt ned på, og den beste måten å gjøre det på er å gi de ekstreme mengder bakgrunnsstoff som hun må lese igjennom..

Man legger ikke ved dokumentasjon som vedlegg. Man skriver opp hvem, hva, hvor osv slik at leserne kan sjekke denne dokumentasjonen selv

Og så skriver du selvfølgelig nederst på siste side at ett essay ikke skal trenge dokumentasjon, og at du har skrevet ut i fra din frie fantasi. :icon_fun:

Da er det en fortelling, ikke en essay ;)

*beklager dobbeltposten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan legge det som vedlegg, eller er det nye regler? Vi måtte gjerne legge ved bøker og materiale i en mappe ved siden, men det er jo noen år siden..

Da blir jo straffen litt dupert, men du kan fortsatt legge ved noen sider med kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey!

Nå holder jeg på å skrive en essay om burbruk vs. ikke burbruk (snakker om hund, selvfølgelig).

Skal ikke levere før på torsdag, men i dag ville læreren gjerne lese det vi hadde skrevet hittil. Jeg hadde skrevet et eksempel på en familie (som jeg fant opp), der hunden stort sett lå i bur. Jeg hadde skrevet at jeg ikke likte slik hundehold, og argumentert hvorfor.

Men kom det utrolig mye spørsmål fra læreren. For hun hadde nemlig hatt hund selv, og hund hadde aldri hatt bur til den (annet enn i bilen). så hun lurte på om dette var veldig vanlig. Og jeg sa at dette var bare et eksempel, og at selvfølgelig var det ikke alle hundeeiere som satte hunden i bur i flere timer. Men neida, dette kunne virkelig ikke stemme. For en av lærerne på skolen var en mann som drev veldig mye med hund. Og dermed kunne si at bur var OK. Jeg sa at det alltid er forskjellige meninger av en sak, nei men jeg, lille Kjersti på kun 14 år, kunne da IKKE vite bedre enn en voksen mann som hadde holdt på med hund i tiår...

Også lurte hun på hvor jeg hadde hørt dette. For det første har jeg jo lest om en del her inne som bruker bur store deler av natten/dagen, og jeg kjenner flere familier som har hundeholdet på den måten. Neimen, da måtte jeg virkelig sikte til Hundesonen, og skrive at sånn og sånn hadde folk det.

Hun mente nærmest at jeg skulle legge inn en link...

Men da kommer spørsmålet; blir dette en essay da? Det er jo mine tanker som skal komme fram, ikke sant?

PS. Dette er INGEN tråd til å diskutere burbruk, bare så det er sagt!

Også en ting til, det er bare å flytte tråden, hvis den havnet feil.

Det er ikke nødvendigvis dine tanker som skal komme fram, sånn til å begynne med. Men du kan trekke fram andres tanker og erfaringer, selvfølgelig fra tråder her inne. Dette er jo et offentlig forum, tilgjengelig for alle. Da må du henvise til kilden, dvs. Hundesonen, osv. Du bør også finne noen artikler etc som omtaler temaet. Der skal du også ha kildehenvisninger inni teksten når du bruke noe andre har skrevet.

Siterer du direkte noe andre har sagt skal du ha "gåseøyne", innrykk, skriftstørrelse ti og linjeavstand en, hvis sitatet er på mer enn tre setninger. Hvis det er kortere, holder det med gåseøyne. Husk kildehenvisning!

I avslutningsdelen på essayet kommer du med egne tanker og konklusjoner utfra teorien (kildene) du har drøftet over! Læreren din bør ikke starte en burkrangel med deg, men veillede deg i hvordan du skal sette opp esseyet og innhente teori som evt. backer opp dine synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få det klart for de som er usikker på hva et essay er for noe:

Et essay er en tekst som stille spørsmål med kjente problemstillinger. Det finnes to typer essay, personlig og saklig. I et saklig essay skal saken komme godt frem og essayisten mer i bakgrunnen. I en personlig essay skrives ofte i jeg-form og bygges ofte på personlige erfaringer.

Noen sitater fra Wikipedia:

Essay er ganske nært slektet med kåseri, blant annet ved at begge sjangrene er personlige og subjektive tekster hvor du «leker» med et emne. I begge sjangrene tar forfatteren med seg leseren på en tankereise rundt emnet uten at han/hun kommer med ferdigspikrede konklusjoner.
Personlig essay

Det personlige essayet skrives i jeg-form og bygger ofte på personlige erfaringer og refleksjoner.

Essayet er heller ikke ensidig argumenterende eller misjonerende. Ofte er det vanskelig å se hva essayisten ‘egentlig’ mener.

I essaysjangeren er det akseptert med ‘sidesprang’ fra hovedemnet i form av innfall og digresjoner. I motsetning til kåseriet er som regel essayet ikke humoristisk, det kan inneholde et snev av ironi, men det skal jevnt over være saklig. En kan kanskje si det slik at mens kåseriet har som mål å underholde og more, har essayet mer som formål å vekke ettertanke.

Et essay og et kåseri skal vel egentlig ta opp allmennkjente temaer, hvis jeg ikke husker feil? Burbruk er vel egentlig ikke et slikt tema, men du kan fint skrive ett essay om det. Et essay skal som sagt over være en tankereise, altså kan du skrive ned hva du tenker, men du må ikke komme vekk fra den berømte røde tråden. Det er vanskelig for oss å si om det er et essay du har skrevet uten å ha lest det(men du skal på ingen måte føle deg presset til å legge ut det du har skrevet, bare for å ha det sagt)

Kildehenvisning er bestandig en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes fire forskjellige typer essay:

Beskrivende

Fortellende

Redegjørende, ressonerende

Overtalende

Man kan enten bruke ett element eller flere i samme essay.

Men grunnregelen for akademiske essays er at personlig mening ikke skal skinne igjennom, man skal redegjøre og argumentere for synet slik at det også virker logisk for leseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd ;)

Nei, lærere skal egentlig ikke begynne å diskutere/krangle med elevene. Men slik er nå denne læreren.

Når hun f.eks. skal forklare noe, så forklarer hun noe og mener noe anet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...