Gå til innhold
Hundesonen.no

Biter poten.....


giggi

Recommended Posts

Når Sasha er hjemme hos eierne, og sønnen er der(hun liker ikke han, det er grunnen til hun blir omplassert) , og ellers hvis hun blir stresset eller nervøs, biter hun poten sin...til blods :shocked: Og nå har hun også gjort det her hjemme hos meg :) Har noen noen tips til meg om hvordan jeg kan stoppe dette, stopper henne når jeg ser det, men hun gjør det ofte når hun er alene eller en plass vi ikke ser henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Sasha er hjemme hos eierne, og sønnen er der(hun liker ikke han, det er grunnen til hun blir omplassert) , og ellers hvis hun blir stresset eller nervøs, biter hun poten sin...til blods :shocked: Og nå har hun også gjort det her hjemme hos meg ;) Har noen noen tips til meg om hvordan jeg kan stoppe dette, stopper henne når jeg ser det, men hun gjør det ofte når hun er alene eller en plass vi ikke ser henne :)

Nå kjenner jeg ikke til hele historien her, så kan være at jeg tråkker uti. Men altså, er det helt sikkert at hun biter seg til blods pga sønnen i huset? Er det ingen mulighet for at det er noe som klør eller lignende?

Hvor lenge har hun holdt på med dette egentlig? Hvis det kun er en dårlig vane, så er det vanskelig å trene de av med det. Og da må det uansett gjøres konsekvent for å ha noe utbytte av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være en typisk stressuvane som Border Collier ofte får, eller det kan være et symptom på smerte. Jeg ville fått henne gjennom en skikkelig nøye veterinærutredelse, med røntgen, blodprøver osv. Hvis ikke kan det være, i likhet med halejaging og skyggestirring, noe hun gjør fordi hun er understimulert. Jeg vet ikke hvor mye hun jobbes med, men BC'en trenger noe å bryne hodet sitt på hver dag. Rusleturer i nabolaget er på ingen måte nok. Spor og søksarbeid er en fin måte å aktivisere hunden på. Det er en rase som er lagd til å jobbe, gjerne i flere timer hver dag, og de er veldig flinke til å finne på ting selv om de ikke blir brukt. Noen ganger slår dette ut i negativt stress, som halejaging, skygge-gjeting eller gnaging på bein. Men, som sagt, aller først en SKIKKELIG utredelse hos veterinær, og dette skal KREVES, ikke ta til takke med at h*n ser fort over henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, hun skal til vætriner snart for å sjekkes, men hun gjør det på begge potene og det er som regel når hun kjeder seg ja. Blir ikke brukt så ofte, men når hun flytter til meg skal jeg trene mer med henne. Har gått AG med henne, og det fortsetter vi med :) Men hvis det viser seg at det kun kommer av understimulasjon, og utenom å bruke henne mer og slikt, hva kan gjøres for å forhindre dette?

Litt OT.... hun er også pinne gal. Og hun simpeltent ELSKER pinner, det er den beste belønningen hun kan få, er det en pinne bryr hun seg verken om pølser, lever biter, mat, baller, (nesten meg) , mennesker, hunder...

Har prøvd å slutte å gi respons på pinner, dvs. at jeg aldri leker/kaster pinne til henne. Men når jeg trener med henne blir hun utrolig ukonsitrert hvi jeg ikke har pinne, eller det funker en stund med ball, men hun har mye heller lyst til å finne en pinne å drepe.

Er nesten litt praktisk også at hun liker pinner så gått. Får når vi går i slogen kan jeg kaste en pinne inn, så venter jeg litt, så sier jeg søk, og da søker hun helt til hun finner akuratt DEN pinnen ;)

Går det ann og lære henne noe som begrenser pinnegalskapen, eller må den helt bort :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte ut pinnen med drakamp med fille, det funket veldig godt på mitt pinnedyr. Ikke gi noe som helst respons på pinnene, men prøv å bygge opp en annen forsterker, som drakamp med fille eller kong/ball med snor.

Jeg må bare si en ting, som mange nok er uenige i, men ag er en veldig stressende sport, og for en mulig understimulert BC ville jeg nok ventet en god stund med å trene henne i agility. Prøv å gå på et sporkurs, driv med godbitsøk, lekesøk, blodspor eller menneskespor. Alt som hun må bruke nesen til er og veldig veldig bra for små stressede BC'er. Jeg har en "regel" for meg og min hund, for hver stressende aktivitet han brukes til (f.eks ag) skal han brukes to ganger til en rolig, tanketrening, som sporing og søk.

Ideelt sett burde kanskje en BC i gjennomsnitt få mellom en halv og en time mental trening hver dag, i tillegg til turer og fysisk trening. I mine øyne er ikke ag en god løsning når du har en hund som ER stressa, det kan bidra til å øke stresset mye. Istedet kan du begynne med agility når hun ER en rolig, avslappet hund både ute og inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte ut pinnen med drakamp med fille, det funket veldig godt på mitt pinnedyr. Ikke gi noe som helst respons på pinnene, men prøv å bygge opp en annen forsterker, som drakamp med fille eller kong/ball med snor.

Takk, men hun liker ikke drakamper, har prøvd, men hu slipper med en gang får at jeg skal kaste... :)

Jeg må bare si en ting, som mange nok er uenige i, men ag er en veldig stressende sport, og for en mulig understimulert BC ville jeg nok ventet en god stund med å trene henne i agility. Prøv å gå på et sporkurs, driv med godbitsøk, lekesøk, blodspor eller menneskespor. Alt som hun må bruke nesen til er og veldig veldig bra for små stressede BC'er. Jeg har en "regel" for meg og min hund, for hver stressende aktivitet han brukes til (f.eks ag) skal han brukes to ganger til en rolig, tanketrening, som sporing og søk.

Ideelt sett burde kanskje en BC i gjennomsnitt få mellom en halv og en time mental trening hver dag, i tillegg til turer og fysisk trening. I mine øyne er ikke ag en god løsning når du har en hund som ER stressa, det kan bidra til å øke stresset mye. Istedet kan du begynne med agility når hun ER en rolig, avslappet hund både ute og inne.

Takk for svaret, skal ta en pause fra AG til hun bli rolig , og heller begynne å bruke nesen litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...