Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forebygge bjeffing allerede fra du får valpen


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Hei!

Når jeg leste spørsmålet om å kunne ha hund i leilighet/boretslag begynte jeg å tenke litt (jada, det hender jeg gjør det). Og da er det jo en forutsetning og selvfølge at hunden ikke er til sjenanse for andre. Og det kanskje mest åpenlyse mulige konfliktområdet er jo bjeffing. Det kan hende dette emnet har blitt tatt opp før i forskjellige sammenhenger når folk begynner å se problemer oppstå, men jeg prøver meg like vel jeg.

Hva ville dere gjort for å forebygge bjeffing/uling fra dere får valpen? Altså, man tar tak i saken allerede med en gang man får valpen, for fremtidig bjeffing er fullstendig uønsket. Bjeffer aldri valpen er det selvfølgelig ikke noe problem, men min erfaring er at spesielt vokting gjerne virkelig utvikler seg først når hunden er blitt voksen. Og alle hunder bjeffer vel en eller annen gang, og det kan utvikle seg ettersom den blir eldre.

Vi har jo flere former for bjeffing da. Jeg kommer på tre i øyeblikket som kan være aktuelle innendørs (og vil hunden kunne forstå at det er lov å bjeffe ute, men ikke inne?).

Uansett, vokting er en årsak til bjeffing. Hvordan ville dere forebygget det? Det er jo en veldig naturlig innebygd ting hos mange hunder.

Redsel eller kjedsomhet over å være alene hjemme er en annen. Hvordan forebygge det? Selvfølgelig å lære den gradvis å være alene hjemme, men det kan vel hende bikkja bjeffer når den er alene forde. Kanskje får den et større behov for å vokte når den er alene hjemme? Hvordan vil dere forebygge og hindre bjeffing/uling når hunden er alene hjemme (ettersom du selvfølgelig ikke er der da)?

Og den siste jeg kommer på i farta er at den bjeffer ved opphisselse ved lek, for å få oppmerksomhet eller når kjentfolk kommer på besøk osv. Den ser jeg for meg er den letteste å hindre. For det første vil jeg ikke leke med hunden innendørs, og for det andre hvis man gjør det kan man jo slutte leken med en gang det kommer en lyd hvis man vil leke med hunden innendørs. Bjeffer den for å få oppmerksomhet ville jeg aldri gitt den oppmerksomhet på det. Jeg tror det kan fungere på de fleste hunder hvis man er 100 % konsekvent. Men dere må gjerne motsi meg på den :)

Uansett, hva ville dere gjort helt fra starten for å unngå bjeffing når det er tilnærma nulltroleranse fra naboer. Det er jo selvfølgelig forskjellig hvordan terskel forskjellige raser har for å bjeffe, vokte osv, men sånn generelt.

Ooops, dette ble et langt spørsmål. Lurer på hvorfor jeg aldri klarer å skrive kort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å lære inn "hysje"kommando med en gang snuppa kom i hus. Det gjorde jeg ved å bruke kommandoordet når hun var stille, dvs ingen lyder i det hele tatt. Brukte også mye godbiter. Etterhvert forstod hun sammenhengen mellom kommandoordet og handlingen, altså at hun skulle være stille når jeg brukte ordet.

Det gjelder å være konsekvent, å aldri tillate bjeffing, slik man gjør uansett hva man ønsker å lære inn/lære av. Dette kan dere jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg begynte med å lære inn "hysje"kommando med en gang snuppa kom i hus. Det gjorde jeg ved å bruke kommandoordet når hun var stille, dvs ingen lyder i det hele tatt. Brukte også mye godbiter. Etterhvert forstod hun sammenhengen mellom kommandoordet og handlingen, altså at hun skulle være stille når jeg brukte ordet.

Det gjelder å være konsekvent, å aldri tillate bjeffing, slik man gjør uansett hva man ønsker å lære inn/lære av. Dette kan dere jo :)

Hm... joda, jeg ser helt klart nytten av å lære inn et ord som betyr stille. Mange foreslår også å først lære hunden å bjeffe på kommando og så lære den å være stille på kommando (tror kanskje jeg ville gjort det ute da <_< ). Så stilleord tror jeg absolutt er nyttig.

Men for det første: Lærer du hunden å ikke bjeffe eller lærer du den å være stille når du ber den om det? Kan jo kanskje være litt begge deler. Og vil ditt stilleord hjelpe når hunden er alene hjemme (si teoretisk at du hadde problemer med at den bjeffa når den er alene). Tror du den automatisk ville overført det at den hver gang den bjeffer på døra får stillekommando til at den alltid skal være stille når den er alene hjemme? Det kan godt hende at den bjeffer av forskjellig grunn når den er alene og ikke. Det kan jo selvfølgelig hende, men jeg har liten tro på det som måte for å få hunden til å aldri bjeffe i leiligheten (jada, det er kanskje umenneskelig, eh eller uhundelig å kreve at den aldri skal gi lyd fra seg, men...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lære inn en alternativ atferd når det banker på døra / ringer på? Slik at den lyden blir eks å gå å få en godis på kjøkkenet eller noe, slik at hunden ikke starter å varsle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...