Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundefor på tilbud


tuppetroll

Recommended Posts

Så i ukens europrisbrosjyre at det var tilbud på hundeforet på Europris, og kunne ikke dy meg når jeg var der for å kjøpe noe annet - og spurte i kassa hvor mye de solgte av det foret i måneden. Dama i kassa kunne til min store forundring fortelle at de solgte ca. 30 sekker - i uka!

Er det ikke fryktelig merkelig at så mye informasjon som er å finne om butikkfor så kjøper folk enda hundefor på matbutikken, europris og LIDL? Eller er det vi hundefolk som er for "nøye" med foret, siden disse folka som kjøper for tydeligvis ikke synes det virker så dårlig på deres hunder - da ville de jo sluttet med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gamle hunden min var omplassert og spiste pedigree eller noe sånt..

Han var i skikkelig dårlig form, hadde helt matt pels uten glans i, grå hår osv. Da vi byttet til bedre fòr merket vi kjapt forandringer..

Synes nesten det er fælt jeg at så mange kan kjøpe "dårlig" for... Men kan vel kanskje hende at det fungerer bra på noen hunder? jeg vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om "dårlig" fór jeg.

Selv bruker vi kun kvalitetsfór til Chessea, altså Royal Canin og Norwegian Polar.

Men hunden til onkelen min er per dags dato 12 år gammel (Irsk setter), og har levd på billigfor og matrester hele livet. De kjøper det som er på tilbud til han, altså noen ganger pidegree, andre ganger noe annet. Han levde som en sunn og frisk hund helt til han ble 10 år. Da begynte ha å bli dårlig til beins.

Men jeg vet med meg selv at jeg alltid kommer til å gi hunden for som er ansett som bra. Det beste jeg har prøvd hittil er Norwegian Polar! Kommer alltid til å bruke det på mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lita gikk på billig butikkfor når hun kom til meg for, and I quote "Jeg har kjøpt dyrt for og jeg har kjøpt billig for og jeg så ikke noen forskjell jeg" :rolleyes: Merkelig at Lita fikk myyye blankere pels, mindre bæsj osv etter at hun fikk litt skikkelig for da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ta eksemplet på mennesker da. Noen folk kan leve på sjokolade og fast food uten at man ser det utenpå dem. De kan være slanke og smukke. Men innvendig så er blodårene tette, og de mye mer utsatt for sykdommer enn mennesker som spiser sundt.

Mens overvektige personer kan ha en kjempesunn og flott livsstil men likevel være "big boned" :whistle:

Slik kan det være for hunder på billigfór, selv om man ikke kan se på dem at fóret er dårlig så betyr ikke det at det er sunt fordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ta eksemplet på mennesker da. Noen folk kan leve på sjokolade og fast food uten at man ser det utenpå dem. De kan være slanke og smukke. Men innvendig så er blodårene tette, og de mye mer utsatt for sykdommer enn mennesker som spiser sundt.

Mens overvektige personer kan ha en kjempesunn og flott livsstil men likevel være "big boned" :whistle:

Slik kan det være for hunder på billigfór, selv om man ikke kan se på dem at fóret er dårlig så betyr ikke det at det er sunt fordet...

helt enig! vi ser ikke det som skjer under pelsen...

det er jo en grunn til at de kjøper dette da! det er billig og kvalitetsfor er kjempe dyrt! og hunden "trives" jo med dette, tror ofte eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet man at noe er kvalitetsfòr? Er ikke alltid dyrt er billigst!

Om dere skal sammenligne mennesker og hunder så jeg si at dyr menneskemat er ikke oftere bedre.

Tror ikke det kan sammenlignes så mye, men man bør kanskje se litt mer på innholdet av fòret. Labb har jo blitt hatet (og elsket), det er billig. men noen hunder fungerer på det. Det vil jeg da også tro med "butikkfòret", noen hunder fungerer, andre ikke. PÅ rex har "billigere" fòr funket bedre, enn rayal canin, eukanuba og resten av de "dyre" fòrene.

Forrige hund fikk bare butikkfòr, men ikke noe problemer av den grunn. Han endte opp med kreft, men tror ikke det var grunnen, tror heller det skyldes at det er vanlig blandt rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er ganske individuelt hva hunder tåler. Men jeg kjente en hund som levde på matrester og pedigree og hun ble bare 6 år. Vetrinæren sa at hunden var bare en fettbombe. Men den forrige collien min ble sykelig tynn av butikkfor, de som hadde han på prøve før jeg fikk hadde foret han på det og han kom tilbake i en helt forferdelig tilstand.

Enten er det vel det at folk ikke har råd, eller så er de vel ikke opplyste om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for "folk flest" så er det vanskelig å se pelsforskjeller og slike ting hvis de ikke tenker over det. Det går ganske gradvis, og på de fleste hunder er det ikke dramatisk forskjell på avføring, og den blir sannsynligvis tilskrevet middagsrestene?

Jeg har byttet for flere ganger, har en hund som ikke tåler mange fortyper, og folk har sluttet å selge det foret han har gått på, men det er først nå, ett halvt år etter vi byttet, som jeg ser veldig merkbar forskjell i pelskvalitet. Han har alltid hatt fin pels, derfor har det vært vanskelig å legge merke til nyanseforskjeller, men nå er pelsen merkbart sterkere og mer skinnende hele veien til roten. det er vanskelig å se forskjellen mellom før og nå med det blotte øye, (han har alltid fått exellent i pelskvalitet på utstilling for eksempel) men den er der, selv om bare jeg vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet har ofte svært lite med pris å gjøre. "Billigfôr" selges ofte i mindre porsjoner i dagligvarebutikken, mens kvalitetsfôr selges gjerne i større sekker. Sammenligner man kiloprisen på de ulike fôrtypene som selges på supermarked og dyrebutikk, ser man at prisforskjellen ikke er særlig stor. Enda mindre blir den dersom man sammenligner hvor mye som kommer ut igjen av det man fôret hunden med. I tillegg går det jo an å tenke seg hvor mange veterinærbesøk man sparer seg hvis man fôrer med skikkelig fôr som er med på å sikre hundens helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på va hunden brukes til og..?

Regner med at de som har kjøpt " familiens kosedegge" ikke bryr segg så utrolig mye om pelsen glanser mye.

Mens de som stille vil ha veldig fin pels, de som er mye ute vil noe annet, alt etter hva hunden skal brukes til.

Dermed kan jo fôrvalget komme ann på eier og hundens bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ER forskjell på hunder, noen funker like godt på "dårlig" som bra fôr..

Jeg har hatt en hund som plutselig gikk lei av fôret sitt, og da spiste han ikke! Han kunne fint gå 5-6 dager uten mat han, og var så tynn at ei dame kjefta meg opp fordi at jeg ikke ga han mat. Da er det ganske fortvilende å prøve å forklare at kjøteren har faktisk fri tilgang på såkalt kvalitetsfôr, han bare gadd ikke å spise det (hun syns ikke at jeg burde si at han var anorektisk heller, for hunder hadde ikke et sånt bevist forhold til kroppen sin, så det så!) Ihvertfall, han fikk butikkfôr og kvalitetsfôr om hverandre, fordi jeg syns det var bedre at han spist drittmat enn at han ikke spiste i det hele tatt.. Han var forøvrig sunn og frisk, bortsett fra en forstørret prostata og påfølgende kastrering, var han aldri hos veterinæren for annet enn vaksiner inntil han var med i en bilulykke og fikk forkalkninger etter den smellen der..

En rottman jeg veit om, har får ikke noe annet enn Europris-fôr, og det syns helt klart ikke på henne, hun har skinnende blank pels og ser helt enkelt sunn og frisk ut. Flere hunder jeg veit om funker på Labb, selv om søplebøtta mi, Dina - som tåler alt ellers - ble dårlig i magen av det.. Og hadde avføring alà kuruker, både i størrelse og konsistens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en sånn liten aha så er det jo vært snakk om at eukanuba skal selge sitt fôr i dagligvarebutikker... Selv har jeg dårlig erfaringer med både daligvarebutikk-fôr og dyrebutikk-fôr... Så tror det er veldig idividuellt.

Man man kan vel si at en større prosentdel tåler dyrebutikk-fôr, enn den prosentdelen som tåler dagligvarebutikk-fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på va hunden brukes til og..?

Regner med at de som har kjøpt " familiens kosedegge" ikke bryr segg så utrolig mye om pelsen glanser mye.

Mens de som stille vil ha veldig fin pels, de som er mye ute vil noe annet, alt etter hva hunden skal brukes til.

Dermed kan jo fôrvalget komme ann på eier og hundens bruk.

Men dette med glansen i pelsen har jo faktisk også mye med om hunden er sunn inni seg, om den har de riktige vitaminene osv. til å ha en fin pels. Pelsen er jo "laget" av mye av samme stoffet som andre deler av hunden, men i pelsen ser man det spesiellt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om noen som ga hunden frolic til mat! og noen får kjeft på kurser der de bruker frolic som godbit!

og hvis problemet er at folk ikke har råd til skikkelig mat til hundene sine, synest jeg ikke de bør ha hund. man må da gi skikkelig for til hunden sin! det er slikt man må rekne med når man kjøper hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med glansen i pelsen har jo faktisk også mye med om hunden er sunn inni seg, om den har de riktige vitaminene osv. til å ha en fin pels. Pelsen er jo "laget" av mye av samme stoffet som andre deler av hunden, men i pelsen ser man det spesiellt. :)

Ikke alle første gangs eiere som vet alt om slikt.

Men nå tenker jeg ikke på slik pels de får når de er dårlige.

Tenker mer på at de ikke får "DEN" pelsen som de fleste som stiller ut vil ha, men at de rett og slett har en helt "ok" pels, men intet mer heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt butikkfôr på hunden vår en stund. Ikke de billigste merkene da, for å si det. Og dessuten er vi påpasselige med å gi masse ører og okseknoker i tillegg.

Men nå som jeg (endelig) har klart å spare opp noen hundrelapper skal jeg gå over til fôr fra veterninæren igjen, for det er faktisk mye billigere i lengden.

Og det er så mye mer praktisk også, når man har en stor hund, å ha en 15kg sekk med mat, som holder en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det vel det at folk ikke har råd, eller så er de vel ikke opplyste om det?

Tror ikke årsaken er at folk ikke har råd. Er ikke så utrolig stor forskjell på billigfór og kvalitetsfór.

Det er ofte dyrt å kjøpe billig. Bare for å ta et eksempel:

Du kjøper en billig TV, TV'en ryker etter kort tid, og du må kjøpe ny.

Slik kan det jo være med hunder også. Kjøper du et billigfór kan hunden få store helseproblemer, og må dermed ofte til veterinær.

Billigfór skal ikke inn i dette huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vel litt med næringsinntak å gjøre også??og hva som er i foret? Hva det er basert på, og hvor mye som er blitt forsket på nettopp dette.

Vil jeg ha dyrlegeregninger på analkjertel problemer, så er det bare å eksprimentere med artig billig for i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vel litt med næringsinntak å gjøre også??og hva som er i foret? Hva det er basert på, og hvor mye som er blitt forsket på nettopp dette.

Vil jeg ha dyrlegeregninger på analkjertel problemer, så er det bare å eksprimentere med artig billig for i butikken.

*host* det var vel bittelitt skarpt å si, Henrikke. Eller? Sofus har sine stunder med analkjertelproblematikk (sofaen min lider under det for å si det slik :) ), men han går ikke på billigfôr, men på Hills...

Igjen, forskjellen mellom butikkfôr og veterinærfôr ligger ikke bare mellom disse to, men hvilket individ som spiser det og da igjen, hva dette individet trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tester har vist at det er utrolig liten forskjell på innhold i de dyre merkevarene og de billige butikkeforene - når eksempelvis ett for som Labb kan bli best i test så sier vel det sitt liksom.

Jeg kjenner hunder som har levd hele sitt liv på Friskies - og de har blitt 14-15 år gamle uten å være hverken overvektige eller i dårlig form.

Jeg kjenner hunder som nesten har tatt sin død av Specific - som er ett dyrt for som kun selges hos veterinær omtrent - bikkja gikk i mange måneder med diare og ble tynnere og tynnere.

Jeg kjenner hunder som har fått allergiske reaksjoner på Eucanuba

Jeg kjenner hunder som har fått matt og livløs pels av ProPlan til tross for at mine hunder funka bra på det liksom..........

Faktum er at jeg kjenner veldig mange flere hunder som har blitt direkte dårlige av det såkalt dyre kvalitetsforet enn jeg kjenner hunder som har blitt dårlige av butikkfôr. (om jeg ikke teller med Labb som butikkfôr, for der har jeg hørt om mange som har blitt dårlig).........

Så jeg veit ikke jeg - hva som er usunt eller ikke........... i min verden er det beste fôret det hunden spiser og trives med - og det behøver nødvendigvis ikke være det dyreste..

En bonde som tidligere var min husvert har i alle år fôret sine hunder på grisepelets fra felleskjøpet - det har aldri fått noe annet - og makan til sunne og friske hunder skal man lete lenge etter - den siste jeg hadde kontakt med ble 16 år............. og de har alltid hatt gamle hunder - tross maten .......

Forer selv på RC fordi jeg synes det funker best på mine hunder, dyrt som f.... - men bikkjene liker det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester har vist at det er utrolig liten forskjell på innhold i de dyre merkevarene og de billige butikkeforene - når eksempelvis ett for som Labb kan bli best i test så sier vel det sitt liksom.

Jeg kjenner hunder som har levd hele sitt liv på Friskies - og de har blitt 14-15 år gamle uten å være hverken overvektige eller i dårlig form.

Jeg kjenner hunder som nesten har tatt sin død av Specific - som er ett dyrt for som kun selges hos veterinær omtrent - bikkja gikk i mange måneder med diare og ble tynnere og tynnere.

Jeg kjenner hunder som har fått allergiske reaksjoner på Eucanuba

Jeg kjenner hunder som har fått matt og livløs pels av ProPlan til tross for at mine hunder funka bra på det liksom..........

Faktum er at jeg kjenner veldig mange flere hunder som har blitt direkte dårlige av det såkalt dyre kvalitetsforet enn jeg kjenner hunder som har blitt dårlige av butikkfôr. (om jeg ikke teller med Labb som butikkfôr, for der har jeg hørt om mange som har blitt dårlig).........

Så jeg veit ikke jeg - hva som er usunt eller ikke........... i min verden er det beste fôret det hunden spiser og trives med - og det behøver nødvendigvis ikke være det dyreste..

En bonde som tidligere var min husvert har i alle år fôret sine hunder på grisepelets fra felleskjøpet - det har aldri fått noe annet - og makan til sunne og friske hunder skal man lete lenge etter - den siste jeg hadde kontakt med ble 16 år............. og de har alltid hatt gamle hunder - tross maten .......

Forer selv på RC fordi jeg synes det funker best på mine hunder, dyrt som f.... - men bikkjene liker det i alle fall.

Har den testen her

Forskjellen her er vel mengden for man trenger. På billigfor trenger man ofte mer om gangen for å få nok næringsstoffer, men det på det dyrere foret krever mindre mengder.

Forøvrig har jeg hatt min forrige hund på for fra Europris og Labb, men mest Friskies. Og pelsen og helsen var finfin den, det sa dyrlegen også.

Prøvde dyrt for på henne også, det nektet hun å spise, men med engang Friskies kom tilbake, da kom matlysten også. Varierer nok fra hund til hund dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om noen som ga hunden frolic til mat! og noen får kjeft på kurser der de bruker frolic som godbit!

og hvis problemet er at folk ikke har råd til skikkelig mat til hundene sine, synest jeg ikke de bør ha hund. man må da gi skikkelig for til hunden sin! det er slikt man må rekne med når man kjøper hund.

hva er det som er gale med frolic da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidene forandrer seg. Da jeg var liten fikk hundene revefôr. Dvs av den typen man ga revene på revefarmene. Den tiden hadde vi Golden og ennå har jeg ikke sett en Golden med så blank pels. Frisk og raskt til hun var 15 år også ;) Men det kunne ikke falt meg inn å fôre med noe slikt nå... Ikke vil jeg gi hundene Labb heller. Vi har prøvd det meste av "kvalitetsfôr" til forskjellige hunder av forskjellige raser opp igjennom årene. Vi har også gitt Labb, men synes det blir for mye "avfall" og mengden de spiser er mye større. Utover at en ikke tålte et fôr pga innhold av fisk har vi ikke opplevd nevneverdige forskjeller... Men Labb, nei takk. Fikk nettopp 60 kg gratis Labb, men bytte med ei venninne imot annet utstyr;) Vi forhandler et fôr og flere har regna på dette og funnet ut at f.eks Pedigree har samme kilospris som det de får av oss. (Det har selvsagt noe med at vi ikke tar makspris for fôret, da maks inntjening ikke er vår hensikt med å selge fôr). Det må jo være en grunn til at de kommer tilbake og kjøper nytt igjen, som en sa "Hunden spiser jo så lite, men blir ikke tynnere og pelsen er mykere", da han kom tibake etter nesten to mnd og trengte er fôr. Han fôret med Pedigree tiligere og mente selv han hadde spart på å heller kjøpe et "kvalitetsfôr".

Sånn så det er sagt så får jeg ikke en "løp og kjøp" av Europris`kampanje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...