Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen litt biltekniske her?


tuppetroll

Recommended Posts

Ja, min herlige nye diesel varebil har begynt å tulle litt med meg. Det startet hjemme i Skien i julen, når den var vanskelig å starte i kulda de første dagene, og tilslutt ville den ikke starte i det hele tatt. Etter en opplading av batteriet var den nesten igang igjen, før den gikk tom for batteri på ny. Når det ble mildere (var ikke veldig kaldt i jula heller, maks 4-5 minus) startet den helt fint. Men i dag var den vanskelig å starte igjen, og i dag var det ikke kaldt ute (det hadde dog regnet i hele går ettermiddag/kveld).

Er det noen som har en anelse om hva det kan være? Jeg er veldig lite bilteknisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dynamoen kan ha noe å si? skal spørre min kjære når han kommer hjem.

Edit; har du byttet glødeplugger? er det kondens i diselen? er det noen form for lekkasje på bilen? (oljesøl, bruker den mye diesel, mye eksos?) kanskje forgasseren må byttes?

hvis det er ladefeil på bilen (det over er visstnok startproblemer) så kan du sjekke batteriet med ett voltometer/spektrometer (start bilen, ha den i gang hvis det går, stikk pinnene på voltometeret på polene på batteriet og les av) hvis spenninga er under 13 volt er det problem med dynamoen, over 13 så er det batteriet som oftest. (Men ikke alltid)

eventuelt så drar du til en nabo med litt bilkjennskaper og ser søt ut. det er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kennern her, skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan utifra det du forteller. Skulle ha visst hvor gammel bilen din er men, vi prøver for det. Nå har det vært store temp.forandringer med varmt og fuktig, til en del minus grader. Og har du da kjørt rundt med under halv tank, så legger det seg fuktighet i tankveggene. Så fyller du opp tanken, og det blir vann i dieselen. Vann for du også av kondensfjerner hvis du bruker det ofte. Og bilen har lett for å bli avhening av kondensfjerner, slik at den ikke vil gå uten. Og da tilfører du den enda mere vann!

Da skal du heller ha på noe som heter DRYGASS. den er det ikke mange som har, men den er på rødflaske. Noe bensinstasjoner har den. Det kan også ha vært fuktighet på det elektr.syst. i motorrummet. Har du motorvarmer? Har du mulighet til å få satt bilen i en varm hall, slik at den kan få tint opp og tørket? Hør på en bensinstasjon som har en hall. Er det lenge siden dieselpluggene ble byttet, er nok ved at en av dem ikke lenger er ok. Du kan også bruke en hårføner til å tørke oppi motorrummet med, der du ser evt at det er litt fukt. Kan også spraye på som heter CRC, verktøy på boks. Men det må først ha blitt tørket og rengjort i kontakter, bare en liten dusj skal til. Håper du fikk litt "hjelp", men har du ikke så mye greie på bil, så hør med noen om de kan få satt den inn litt. Det trenger ikke å være mer enn en time som skal til. Mh Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som tuppemobilen går på diesel ja...

Vanlige dieselproblemer det der...

- Glødetråden kan være ødelagt, da hjelper det ikke å gløde før du starter, så bilen må starte i tyktflytende diesel...

- Bateriet kan være dårlig som du sier, få tak i noen med voltmeter å mål, også under oppstart...

- Ryker det mye av xsosen....? (hvit/blå røyk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt så drar du til en nabo med litt bilkjennskaper og ser søt ut. det er mitt tips.

Etter å ha lest tråden her så fikk jeg veldig lyst til det ja :blink:

Høres ut som tuppemobilen går på diesel ja...

- Glødetråden kan være ødelagt, da hjelper det ikke å gløde før du starter, så bilen må starte i tyktflytende diesel...

Ville den ikke da vært vanskelig å starte oftere enn disse få gangene?Men jada, jeg startet den uten å vente på glødetrådene den første uken, så det kan være det..

- Bateriet kan være dårlig som du sier, få tak i noen med voltmeter å mål, også under oppstart...

Det tror jeg at jeg må gjøre ja..

- Ryker det mye av xsosen....? (hvit/blå røyk)

Jeg tror ikke det - annet enn når det er frost da, men da blir jo alt litt hvitere...

Men er det altså en dårlig ide å helle på kondensfjerner? Bilen er ikke fuktig nede i motorrommet, den er heller ikke frossen. Jeg har bare hatt bilen i 3-4 uker, så jeg vet ikke når dieselpluggene ble skiftet. Bilen er jo en 2002 modell, så jeg synes kanskje det er sannsynlig (og også relativt billig reperasjon) dersom batteriet er gåent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjøpte den for en måned siden så ville jeg bare tatt den med til forhandler og bedt de fikse det. skal ikke koste noe, da du har en viss garanti på bruktbiler også. kjøpte du den privat så gjelder mitt første råd! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjøpte den for en måned siden så ville jeg bare tatt den med til forhandler og bedt de fikse det. skal ikke koste noe, da du har en viss garanti på bruktbiler også. kjøpte du den privat så gjelder mitt første råd! :tongue:

Kjøpt privat uten noen form for garanti... Den var helt sunn og frisk i kveld, forøvrig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Kennern her. Åssen går bilen i dag? Nei kondensfjerner inneholder 95% vann. Så hvergang det blir helt i tanken, som mange gjør hver gang de fyller tanken på vinteren, så heller de 1-4dl vann på tanken. kommer annpå hvilken flaske og anntall liter drivstoff de fyller. Er det veldig kaldt så blir dieselen tykk som graut, men nå i disse tider så har bensinstasjonene vinter diesel. som er tilsatt stoffer som gjør at dieselen ikke skal fryse før nærmere -20. Og du har så ny bil at det dieselsyndromet ikke burde være noe probl. som de gamle dieselbilene har. Men tapper batt. seg fort? Eller kan du holde på å starte i 5min? Når man også kjøper "nye"biler og ikke er kjent med hvordan de skal startes på kalde dager, så hender det også at noen tråkker flere ganger på gassped. og da pumpes det for mye drivstoff og da "drukner" bilen som vi sier. (har vært bilberger i 8år, men nå som amb.sjåfør. Jada bare litt forandring.hehehe) og da vil ikke bilen starte før den har fått stått og tørka. Men har du innstruksjonsboka til bilen se der på kaldstart, det kan være stor forskjell på det å starte varm og kald motor. Om hvor mye gassped.skal trykkes inn og ikke røres i det heletatt. ta bare kontakt igjen hvis du skulle få probl.med doningen. Mh Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke brukt kondensfjerner med det første. Som nevnt tidligere blir bilene 'avhengige' av den.

Men siden det har vært kaldt og bilen fort går tom for strøm kan det være at batteriet ditt har tatt skade, det blir gjerne helt ødelagt dersom det står tomt i minusgrader. Da kan enten batteriet ha blitt dårlig, eller feks dynamoen ikke har ladet skikkelig, da kan en gjerne forsøke å skifte børstene.

Uansett hører man jo gjerne forskjell på om en ikke har strøm på bilen eller om den har kondens e.l. i drivstoffet. Hvis det er førstnevnte vil gjerne ikke bilen starte i det hele tatt, eller at 'kjinningen' som en hører når en vrir om tenningsnøkkelen gå saktere og saaaktere og saaaktere helt til bilen enten starter eller ikke starter i det hele tatt. Er det enda mindre strøm på bilen vil bare startreleet slå inn (da hører du en klikk-klikk-klikk-klikk lyd 'frammi' der) fordi det ikke kommer nok strøm til starteren. Den samme lyden vil du forresten høre dersom starteren er gåen, dersom den bare er dårlig hører du gjerne noen skikkelige ulyder fra den, ligner litt på en voldsom bomgiring.

Hvis det er kondens i dieselen vil jo gjerne bilen gå litt ujevnt sånn at du merker det når du er ute og kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen går bilen i dag?

Tullet litt med starten, men startet på 2. forsøk.

Men tapper batt. seg fort? Eller kan du holde på å starte i 5min?

Kan ikke holde på i 5 minutter - det duser ut på ca. 3 tenker jeg...

Når man også kjøper "nye"biler og ikke er kjent med hvordan de skal startes på kalde dager, så hender det også at noen tråkker flere ganger på gassped. og da pumpes det for mye drivstoff og da "drukner" bilen som vi sier.

Det må jeg sjekke ut ja, sant... Har instruksjonsboka.

Uansett hører man jo gjerne forskjell på om en ikke har strøm på bilen eller om den har kondens e.l. i drivstoffet. Hvis det er førstnevnte vil gjerne ikke bilen starte i det hele tatt, eller at 'kjinningen' som en hører når en vrir om tenningsnøkkelen gå saktere og saaaktere og saaaktere helt til bilen enten starter eller ikke starter i det hele tatt.

Den hakker og får ikke startet ordentlig først, også for hvert nye forsøk så dør batteriet litt mer..

Hvis det er kondens i dieselen vil jo gjerne bilen gå litt ujevnt sånn at du merker det når du er ute og kjører.

Det gjør den ikke, så da er det vel antagelig ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar om kondensfjerner:

Å si at kondensfjerner er ca 95% vann, er en drøy påstand - da de fleste kondensfjernere består av 80-92% sprit. Ergo er vi oppe i 175-187% i en kondensfjerner-flaske...noe de fleste som kan litt om prosentregning vil protestere litt på.

At bilen blir avhengig av kondensfjerner er også litt feil - men mange tror de kan ha kondensfjerner på, og så fortsette å kjøre bilen på en måte som fremmer kondens.

Jeg har selv brukt kondensfjerner med hell. Kjøpte en gammel bensinbil, som hadde stått med lite bensin på tanken en stund. En flaske kondensfjerner, full tank bensin, og vips var problemet borte. Hadde bilen i 5 år, hadde aldri mer kondensfjerner på den, og aldri mer kondensproblemer. Det som skaper kondensen, er drivstofftank som ikke er fyllt. Derfor, vinterstid holder man tanken alltid over halv, og helst over 3/4 full - fyll heller ofte og lite slik at tanken er så full som mulig til enhver tid.

Når det er sagt, så høres ikke dine problemer ut som kondens - for om det er kondens i tanken, så pleier motoren å harke og hoste og gå ujevnt også de gangene du får start - noe den tydeligvis ikke gjør. Om du skulle få kondensproblemer, så vær obs på at det er en egen type kondensfjerner for dieselbiler, ikke bruk den beregnet på bensinbiler med innsprøytning - bruk dieselkondensfjerner.

Edit: Og btw; det kan høres ut som at du har et svakt batteri ut fra hva du forklarer. Ikke sikkert at det er hovedårsaken til problemene, men det bør nok uansett settes på kontoen for "bør vurdere å bytte". Når du da har dieselbil, kjøp et godt batteri - ikke billigst mulig. Prisforskjellen er ikke stor - og et nytt batteri varer ihvertfall i 4 år, så husk å tenk på kostnaden fordelt over år. Om du kjøper et til 1500 istedet for ett til 500, så er det 375 pr år istedet for 125 pr år - og det er gjerne problemfritt batteri verdt. Og i beste fall kan det hende batteriet varer i 10-15 år, da blir prisforskjellen enda mer ubetydelig. Et kvalitetsbatteri vil ofte også vare lengre enn de billigste typene, det er ihvertfall min erfaring. Før kjøpte jeg gjerne det billigste jeg fant, men fikk fort erfare at det ikke var billigere i lengden. (og - om batteriet konker på feil plass og man må taues, så er plutselig det billige batteriet blitt dyrt) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute for å starte den nå - nå har jeg ikke kjørt siden i går, tidlig ettermiddag. Det var frost i natt. Når jeg først prøvde å starte den stod den bare og hakket, og gikk saktere og saktere i hakkingen (sånn at batteriet nesten lyser). Prøvde en gang til, og samme reaksjon. Så testet jeg noe annet - jeg forsøkte å starte uten å vente på glødetrådlampa sluknet først - og da startet den. Vet at det ikke er noe lur måte å starte en dieselbil på, men det kan kanskje være en indikasjon på hva problemet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjent ut, hadde det samme problemet på min gamle diesel varebil. Jeg hadde heldigvis kjøpt den hos forhandler og fikk dette fikset raskt og gratis, for det var en del som måtte skiftes (uten at jeg husker hvilken).

Men verdt å merke seg er at selv om du kjøper bilen privat så gjelder lovverket. Sjekk nærmere på Forbrukerrådet's sider.

Edit: Har du mulighet for å koble til motorvarmer blir det sannsynligvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...