Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks


Guest Vicky

Recommended Posts

Nå starter jakten min på det ultimate speilrefleks kamera. Har tenkt mye på Nikon D50, men andre står også høyt på listen.

Noen som har noen tips til gode kameraer? Og steder hvor de ikke selger det altfor dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ultimate speilreflekskamera.... Canon EOS 1D... bare 57.000kr...

D50? mener du D40 eller D80.?

Dra til en fotosjappe å få ta på kameraene... gå etter ergrometir (eller hvordan i huleste det skrives) om du ikke klarer bestemme deg utfra data...

Nikon D40

Canon 400D

www.fotovideo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter jakten min på det ultimate speilrefleks kamera. Har tenkt mye på Nikon D50, men andre står også høyt på listen.

Noen som har noen tips til gode kameraer? Og steder hvor de ikke selger det altfor dyrt?

Nå som D40 og D80 er hotte, så kan man gjøre veldig gode kjøp på D50 og D70S, som begge er gode kamera, på mange av fotobutikkene som har "rester" på lager - faktisk ofte billigere enn på nettet. Et lite tips: Hold deg unna EU-modeller, kjøp norsk modell. De er ofte litt dyrere (kanskje 2-300 kroner bare på denne typen dslr), men om du skulle få trøbbel med kameraet, så er det kjekt.

For - mange nettbutikker selger Eu-modeller litt billigere, men om du skulle få en feil med en eu-modell, så betyr det at det ikke blir reparert i norge. Da må du sende det til butikken du kjøpte det i, de sender det videre til feks england (eller hvor de enn importerte det fra) for å få det reparert. Kan godt gå over 2 måneder før du har kameraet tilbake. En norsk modell blir reparert hos norsk reperatør, ihvertfall på kjente merker som Canon, Nikon, Pentax, Olympus osv... I tillegg, hvis butikken man kjøpte den hos går konkurs, må man forholde seg til leddet bak. Om det er en EU-modell, betyr det som oftest at man så må ut og forholde seg til et firma i England eller Tyskland eller lignende, og de trenger ikke bry seg om norsk kjøpslov...ergo kan man glemme endel rettigheter. Jeg synes slik sikkerhet er litt verdt, men det er selvsagt en vurderingssak - men det er viktig å være klar over forskjellen.

Det er i tillegg greit å sjekke hva den lokale foto-sjappa kan tilby til pris. Ofte bedre å gi 2-300 ekstra der enn å bestille hos "vilt fremmede" - for da støtter man den lokale butikken, noe du har litt igjen for når du trenger hjelp, når du vil ha råd om ekstrautstyr osv osv. Jeg prøver ihvertfall å tenke sånn - såfremt de ikke priser seg vanvittig ut på sidelinjen. Det blir desverre færre og færre fotosjapper og flere og flere kjøper kamera hos vaskemaskinselgere og datasjapper på nett - dermed forsvinner butikkene med ekspertise på nettopp kamera og kamerautstyr.

Edit: Og om du leter etter det ultimate kamera, så ville jeg sjekket ut det nye fra pentax - K10D. Men det koster litt mer enn nikons D40, D50 og D70, men det har endel spennende funksjoner og har gjort gode tester. Selvsagt finnes det bedre dslr enn dette kameraet, men kanskje ikke i samme prisklasse. Uansett - hold kameraene i hendene og finn det som passer deg best - for alle kameraene fra de seriøse aktørene er knallgode kamera, uansett merke - og det er kun fotografen som bestemmer hvor gode bildene skal bli. Så det viktigste er hvilket kamera som passer akkurat deg best innenfor prisrammen du setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli litt sent å kunne finne D50 nå tror jeg... Isåfall har butikken dårlig rotasjon i varene.. :)

;Men dra til en butikk å få ta på kameraene...

& enig med heliX om å sjekke opp å heller bruke 3-500kr mere på åkjøpe kamera på en god lokal fotobutikk en på nettet... Sånn i tankegangen vertfall... ;) jeg hadde nok bestilt fra en av de store på kamera på nett... *just me*

(ikke alle som får sånne avtaler som deg vettu helix...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli litt sent å kunne finne D50 nå tror jeg... Isåfall har butikken dårlig rotasjon i varene.. ;)

Jeg var borti butikker som ennå hadde gjensittere av D50 i romjulen ihvertfall - rett og slett fordi de har vært så ivrige på å selge av de nye modellene, og glemt litt de gamle.. Og nå etter varetelling kan man få dem veldig billig, for nå har butikkeierne blitt klar over hva de sitter igjen med på lageret.. :)

Og forresten - om avtaler og slikt Scorpioen - jeg sikler sånn på den Pentax'en, at jeg tror jeg blir å handle til vanlig pris nå.... Hihi....! (Og prøver likevel å handle lokalt, bare en av dem snart får ut fingeren og bestiller inn dette kameraet!)

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått mer over på Nikon D70s. Har fått testa den ut litt mer, og den har helt klart flere valgmuligheter. Også syns jeg vekta på den var litt mer behagelig.

Noen som har erfaring med D70s?

Hva ville dere valgt av Canon EOS 400D og Nikon D70s?

Og nei, jeg har ikke råd til kamera til 30-40 000 ;) Må jo også ha råd til objektivene jeg vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 400D er hvertfall lett å finne ut av for en nybegynner med SLR. Husk å kjøpe norsk modell, da får du skandinavisk bruksanvisning og supprt fra Canon Norge hvis du trenger hjelp.

Jeg hadde definitivt gått for 400D, evt 350D som du sikkert kan få billig, hvis jeg skulle kjøpt SLR i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 400D er hvertfall lett å finne ut av for en nybegynner med SLR. Husk å kjøpe norsk modell, da får du skandinavisk bruksanvisning og supprt fra Canon Norge hvis du trenger hjelp.

Jeg hadde definitivt gått for 400D, evt 350D som du sikkert kan få billig, hvis jeg skulle kjøpt SLR i den prisklassen.

takk for tilbakemelding! Ikke lett det her altså. Har brukt SLR en god stund, Siden vi har faget på skolen også har vi en gammel Nikon hjemme... Men nå må jeg ha min egen.

Har hørt mye positivt om Canon EOS 400D, men jeg er litt Nikon-dame egentlig. Må nok i tenkeboksen hvertfall en uke til, før jeg bestemmer meg helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemelding! Ikke lett det her altså. Har brukt SLR en god stund, Siden vi har faget på skolen også har vi en gammel Nikon hjemme... Men nå må jeg ha min egen.

Har hørt mye positivt om Canon EOS 400D, men jeg er litt Nikon-dame egentlig. Må nok i tenkeboksen hvertfall en uke til, før jeg bestemmer meg helt...

Hvis du er mest bekvem med Nikon, og kjenner menyer, knapper og slikt best på nikon - så synes jeg nesten du bør gå for et nikon. Både D40, D70, D70S, D80 og D200 er kamera som gjør glimrende tester - og det er stort sett smak og behag som avgjør hva man skal velge. Hvis dere har et slr Nikon hjemme med objektiver, så vil jo kanskje det kunne brukes til et nytt digitalt Nikon også.

Selv er jeg mer kjent med Canon enn Nikon, bortsett fra at jeg synes 400D og 350D er litt for små fysisk - synes det blir litt plundrete med knapper og slikt og liker størrelsen på feks D80 bedre - og ender nok opp med noe helt annet enn disse to i denne omgang. (Blir nok å gå for en Pentax denne gangen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ;) tusen hjertelig takk for godt svar! Blir nok til at det blir Nikon til slutt og sist... Hva slags objektiv burde jeg kjøpe til å begynne med? Skal kjøpe mer etter hvert, men må starte med noe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ;) tusen hjertelig takk for godt svar! Blir nok til at det blir Nikon til slutt og sist... Hva slags objektiv burde jeg kjøpe til å begynne med? Skal kjøpe mer etter hvert, men må starte med noe. :P

Hvis du ender opp på Nikon, så har de rykte på seg for å ha ganske gode kit-objektiv. Selvsagt finnes det mye bedre objektiver i høyere prisklasser, men at standardobjektivene er godt brukbare og fine å begynne med. Nå spørs det jo selvsagt hvor mye penger du skal legge i det også da. Et 18-55 eller 18-70 kitobjektiv er nok helt greit å begynne med hvis du ikke skal legge veldig mye penger i det fra starten av. Endel Nikon-kamera kan man få med et zoomobjektiv på 18-135 for bare noen kroner ekstra, men jeg har fått advarsler mot at det blir for lyssvakt og tregt til å virkelig være til nytte. Har ikke testet det selv, men mer erfarne fotoentusiaster enn meg rådet ihvertfall meg til å holde meg unna, og heller ta et standard 18-55 eller 18-70 og spare det som 18-135 koster ekstra til neste objektiv, og kanskje heller spare til et fastobjektiv i teleområdet (feks et 100mm eller noe sånt) etterhvert.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg putte inn noe under denne tråden eller??

Leter nemlig etter speilrefleks kamera selv,det gamle digitale kameraet gikk i stykker og mamma vil ikke dele kamera med meg igjen.... <_< Så vis jeg først skal invistere i et kamera så kan jeg like godt kjøpe det jeg har drømt om lenge :P speilrefleks!!

Men jeg har ikke lyst å putte alt for mye penger i det..... i hvertfall ikke 57.000 kr da!!(var det bare tull det du sa at det kostet det eller?? ;) )

Ihvertfall, jeg har funnet ett på elkjøp som er best selgeren deres til en rimelig penge og det ser bra ut ut i fra det som står der men jeg hakke så mye peiling da, så hva sier de med speilrefleks erfaring om dette:

Canon Eos 350 DKIT

Tusen takk på forhånd!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg putte inn noe under denne tråden eller??

Leter nemlig etter speilrefleks kamera selv,det gamle digitale kameraet gikk i stykker og mamma vil ikke dele kamera med meg igjen.... <_< Så vis jeg først skal invistere i et kamera så kan jeg like godt kjøpe det jeg har drømt om lenge :P speilrefleks!

Men jeg har ikke lyst å putte alt for mye penger i det..... i hvertfall ikke 57.000 kr da!(var det bare tull det du sa at det kostet det eller?? :P )

Ihvertfall, jeg har funnet ett på elkjøp som er best selgeren deres til en rimelig penge og det ser bra ut ut i fra det som står der men jeg hakke så mye peiling da, så hva sier de med speilrefleks erfaring om dette:

Canon Eos 350 DKIT

Tusen takk på forhånd! :P

Heisann! Joda, kamera til 57.000 er helt reelt - men man finner mye snacks i betydelig lavere prisklasse. (Eller så kan man sikle etter et Mamiya ZD kamera - bare kamerahuset koster 97.500,- og så kommer objektiver i tillegg)

Men sånne kamera er ikke noe å starte med! Man begynner i andre enden av prisskalaen, og en Canon 350D er nok et flott kamera å starte med, med utrolig mange fornøyde brukere idag. Samtidig bør du vurdere om det er verdt å kanskje putte inn 1300,- kroner ekstra, og få "nyversjonen/storebror" Canon 400D.

Det er ikke veldig stor forskjell på disse kameraene, men noen forbedringer er det.

400D har automatisk støvfjerner på billedbrikken, det har 10 mill piksler mot 350D med 8 mill. (uten at det har særlig praktisk betydning annet enn i ekstreme utsnitt). Det er en anelse kjappere - 3 bilder pr sekund mot 2,8 bilder pr.sek på 350. Det har 9 fokuspunkter mot 7 på 350. Andre ekstrafunksjoner på 400D er hjelpelys for autofokus, mulighet for mass storage device og det har norsk menyspråk. I tillegg er skjermen forbedret, en 2,5" mot den på 1,8" som 350'en har. Alt i alt mange små forbedringer, men ingenting man absolutt må ha - så det blir en vurderingssak om man synes det er verdt den ekstra prisen. Størrelsesmessig og utseendemessig er de skremmende like. Det kan også være sannsynlig at om man så skal selge kameraet om en stund feks ved overgang til mer avansert dslr at man får litt mer for 400D'en enn 350 fordi det er et nyere og litt dyrere kamera - så kanskje man får igjen litt av prisforskjellen når den dagen kommer.

En liten sak til slutt. Et speilrefleks er mye mer avansert og består av flere deler som er mindre glad i hard behandling enn hva et kompaktkamera har. Det må behandles pent, og om du sliter med å behandle et kompaktkamera såpass at det "overlever", så bør du tenke deg nøye om speilrefleks virkelig er noe for deg nå. Et ødelagt speilrefleks tar ikke særlig gode bilder, og heller ikke et speilrefleks man legger igjen hjemme pga at man er så redd for det ;) Om man stort sett tar bilder i autofunksjon, og ikke tenker på å etterhvert utvide med flere objektiver (og det koster fort det tredobbelte av kameraet), så finnes det meget gode alternativer til speilrefleks - også endel kamera som nesten ser ut som speilrefleks, med stort zoom-område og med de fleste funksjonene fra speilrefleks - bare uten mulighet for å bytte objektiv. En av de mest meriterte pressefotografene i verden sjokkerte med å gå fra to dyre speilreflekskamera i fotobaggen til 3 billige olympus kompaktkamera - og vant priser for bildene han tok med kompaktkameraene. Prisene vant han over andre proffe fotografer som brukte nettopp slike 57.000-kronerskamera.. Pris er ikke alt, speilrefleks er heller ikke alt, kjøp det som passer bruken best, det er fotografen som bestemmer hvor godt et bilde skal bli, ikke utstyret.

Lykke til!

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, kan ikke huske at det var jeg som ødela det gamle kameraet da.... Sist jeg så det i "levende livet" tullet storebroren min med det og han ante ikke hva han skulle gjøre...

Så ikke meg som behandlet det stygt ;) Holder meg til det som jeg linket til hehe...

Bare å spare i en månde til så har vi det på kroken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sånn ca bestemt meg. Ser ut til at det antageligvis blir Canon EOS 400D. Det jeg lurer på er følgende:

Har dere noe tips til et bra macro objektiv?

Og har dere tips til et godt allround objektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...