Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening med HEST


Toller

Recommended Posts

Guest Christine

Åhh, jeg også har skikkelig lyst! Like før jeg bare tar med meg klikkeren til stallen :)

Det står faktisk en del artikler på Canis om klikkertrening av hest osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, jeg også har skikkelig lyst! Like før jeg bare tar med meg klikkeren til stallen :)

Det står faktisk en del artikler på Canis om klikkertrening av hest osv :)

Virkelig?

Du vet ikke om noen bøker også som har med litt om hest og klikker?

IDA:

Finner ikke noe om klikker på siden :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Virkelig?

Du vet ikke om noen bøker også som har med litt om hest og klikker?

IDA:

Finner ikke noe om klikker på siden :S

Ingen Norske så vidt jeg vet, men søk på " Clicker+Horse+Book " på google, så finner du minst en :)

Fant dette på nettet:

"KLIKKEREN:

Når du skal introdusere klikkeren for hesten, bør du begynne med noe enkelt. Det er også en fordel å gjøre noe som ikke inngår i den daglige treningen. Dette fordi at det da blir noe nytt, og hesten vil være mer nysgjerrig.

Det tryggeste er å la hesten stå på boksen. Gjerne med døren igjen, eller et tau foran, hvis han har lett for å bli overivrig når det er snakk om godbiter.

Det første du gjør er rett og slett og klikke, og gi hesten godbiter. Godbitene kan være hva som helst som hesten din liker. Husk bare å dele det opp i små biter. Hver belønning skal bare bestå av ca en teskje mengde med godbit. Dette er fordi hesten skal ikke bli mett, den skal hele tiden ha lyst på mer.

Hvis hesten begynner å ransake lommene dine, trekk deg tilbake, utenfor rekkevidde. Ikke straff den, du har fått den oppmerksomheten du ba om. Når hesten slutter å tigge, klikk igjen og fortsett. Hesten vil ganske snart forstå at å mase fører ikke til noe godteri.

Det er også mange andre triks å lære. Hesten kan sparke en ball, senke hodet på kommando, bukke (hilse) Det er bare å bruke fantasien. Men husk: Det skal være gøy!

Om du velger å bruke klikkeren til å lære hesten triks, eller om du også vil bruke den i den daglige treningen er helt opp til deg selv. Klikkeren er kjempefin til å lære triks med. Men den er også et kjempefint hjelpemiddel til å bruke nettopp i den daglige treningen. Den kan brukes for enklere å lære alt fra å stå stille, til galopp, og andre mer avanserte øvelser.

Noe å tenke på, er at klikkeren skal være et hjelpemiddel. Det er meningen at den skal gjøre det enklere for hesten å lære. Derfor skal du ikke fortsette å klikke for den samme tingen i all evighet. Etter hvert som hesten forstår, skal du øke kravene.

Når øvelsen er lært kan du enten gradvis slutte å klikke for den, du kan lkikke for de gangene den gjør ting ekstra bra, eller du kan bruke klikkingen til å finpusse øvelsen.

Når du introduser hesten din for klikkeren, inngår du også en avtale med han!

Denne avtalen går ut på at hver gang du trykker på klikkeren, får hesten en godbit av deg! Dette gjelder HVER gang du klikker. Uansett.

Dvs. at du må være oppmerksom på hva du klikker for. Klikker du feil, må hesten allikevel få godbiten sin. Hvis ikke du gjør det, ødelegger du avtalen dere i mellom, og hesten vil neppe være så samarbeidsvillig etterpå.

Du kan gjerne innarbeide klikkeren i det daglige arbeidet med hesten. Både på stallen, når du rir, og annen trening. Det er kanskje et eller flere spesielle problemer du sliter med?? Klikkeren gjør det mye enklere for deg og fortelle hesten hva det egentlig er du vil.

Det er 4 regler som er greie å ha i bakhodet når du introduserer noe nytt for hesten:

1. Når du skal forbedre en øvelse, jobb med et element av øvelsen om gangen.

2. Når du introduserer ett nytt element, senk på kravene på det den allerede har lært.

3. Forandre øvelsen i små nok steg til at hesten fortsetter å lykkes.

4. Hvis du stagnerer i øvelsen, gå tilbake til et tidligere stadium i treningen.

Personlig har jeg oppdaget at denne typen trening har forandret synet mitt på både hesten og treningen. I stedet for å konsentrere seg om det som er negativt, fokuseres det nå i stedet på hva hesten gjør som kan belønnes.

Samme hva det er du skal trene på, må du sette deg et mål! Dette målet, må du forklare skikkelig for deg selv. Det er ikke nok å bestemme seg for at man skal lære hesten den enkelte øvelsen. Du må bestemme deg for hvordan du vil hesten skal utføre den. Når du har bestemt deg for det, tenker du igjennom prosessen øvelsen består av, og bryter den ned i så mange enkelt-elementer som mulig.

Alle øvelser må deles inn i så små deler som mulig. Bruk den tiden det tar, og gi hele tiden hesten sjansen til å lykkes.

I begynnelsen belønner du det minste forsøk i riktig retning, for deretter å øke gradvis på kravene etter hvert som hesten forstår. Blir den usikker og slutter å forsøke, går du antagelig for fort fram. Senk kravene og prøv igjen. Det er også viktig og holde treningsøktene korte og morsomme. Ikke hold på så lenge at det blir kjedelig.

Etter hvert vil du oppdage hvor mye mer kontakt du får med hesten din. Dere kan kommunisere på en lettere måte, og ikke minst:

Klikketrening er gøy!"

Siden hvor jeg kopierte dette fra har også artikler om triks osv.. Du kan jo faktisk lære hestendin noe sånnt som neseprøver og apportering..

Link til siden.

Lykke til Jea, jeg vet du klarer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet det litegrann på hesten til en venninne av meg, og jeg opplevede at, i alle fall han, skjönte hva det handlet om mye raskere enn en hund gjör. Husker ikke riktig hva det var vi lärte ham, men vi jobbet mye med marktrening. Dette er en ex-traver med mye redsler og på ham passet denne metoden veldig bra. Men jeg vet ikke om hun har fortsatt noe med det, har glemt å spörre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrente en treåring til å la meg ta høvene uten at den sparka, gå pent ved siden min, og stå stille mens den ble vasket. klikket også i round-pad, når den gjorde ting riktig. (klikker anbefales ikke ved longering hvis du har en hest som kommer i full fart mot deg for å få gulrot..) Hesten tok dette ekstremt fort, mye fortere enn hunden min (som jeg har gitt opp klikking på) og på de to ukene jeg jobbet der ble det en mye høfligere og flinkere treåring. Fra å sparke alle som nærmet seg høvene så ble hun skodd uten problemer, og fra å løpe ut og ned folk gikk hun på plass som en engel. hun klarte tilogmed å bli vasket løs i en ridehall, og gikk øket og samlet i alle gangartene i round-paden.

På henne var det den perfekte treningsmetoden, selv om hun bråket litt i begynnelsen når hun ikke fikk klikk. (Hun prøvde å rive ned veggen, så jeg skulle slutte å stå med ryggen til..)

Kan beskrive hvordan jeg introduserte klikkingen, i kjappe trekk;

først, klikk-godbit, klikk-godbit, dette skjønte hun med en gang. alle antydninger til masing så snudde jeg meg vekk fra henne, eller gikk ut av boksen. (vi startet inne i stallen) så var det stå stille- klikk- godbit, noe hun forsto. så var det stå stille, la meg ta på henne, og holde på skulderen, klikk- godbit-middag og sovetid.

Neste morgen var det klikk-godbit, stå stille-klikk-godbit og børste halv kropp-klikk-godbit til hun var børstet over hele bortsett fra beina. Så var det ut på jordet til kvelden.

På kvelden var det stå stille mens jeg børster -klikk-godbit, og ta på beina-klikk-godbit-middag og sovetid.

Neste morgen var det ta opp framfot-hun sparker-snu vekk. hun står stille-klikk-godbit, ta på bein mens hun står stille-klikk-godbit, ta opp framfot-klikk- resten av lageret med gulrøtter.

Så skjønte hun poenget, og tre dager etter tok jeg alle høvene før hun fikk klikk, da la jeg på stå kommando.

På gå pent var det ikke verre enn å klikke når hun gikk pent, og stoppe når hun tok av. Dog hadde hun hingstegrime i begynnelsen, da hun ikke akkurat var lett å ignorere når hun satte igang.

Men round-paden var det lære at klikk i roundpaden også betyr godbit, og når hun skjønte det så gikk det ganske greit å fange bevegelser, men jeg tok en bevegelse av gangen, og la på kommando.

Hun tok dette omtrent som den mest naturlige ting i verden, og hun var ekstremt lett å jobbe med. Vi kunne sikkert gått mye fortere frem, men jeg tror at det at hun var sikker på seg selv hele veien gjorde henne mer positivt innstilt. Hun hadde fra før ett rykte på seg om å være en ordentlig liten djevel :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har klikket hester i mange år og har bare gode erfaringer med det. Jeg vet ikke om noen norske bøker, men alexandra Kurland sin Clickertraining for your horse er veldig lettlest.

Jeg har en 13 år gammel hoppe som har vært klikkertrent siden hun var rundt 5 tror jeg ... husker jammen ikke, og har også en snart 2 år gammel hoppe som jeg så vidt har startet opp med klikker.

Du kan bruke klikkeren til hva du vil. Noen bruker den bare til lek, andre bruker den i daglig trening. Jeg bruker den i daglig trening. 13 åringen min påbegynte å lære endel triks i gamle dager, men jeg er litt dårlig til å leke med henne nå må jeg innrømme. Henne bruker jeg klikker mest til dressurtrening og slike ting. 2åringen bruker jeg klikker på alt det hun skal lære seg , rett og slett :D

Jeg har aldri noen gang hørt at klikkertrening ikke anbefales i longe, og vil nå tro det er et kommunikasjonsproblem om hesten skulle finne på å løpe deg ned for å få godisen sin. Tvert i mot bruker jeg alltid klikker i longe situasjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...