Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening med HEST


Toller

Recommended Posts

Guest Christine

Åhh, jeg også har skikkelig lyst! Like før jeg bare tar med meg klikkeren til stallen :)

Det står faktisk en del artikler på Canis om klikkertrening av hest osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, jeg også har skikkelig lyst! Like før jeg bare tar med meg klikkeren til stallen :)

Det står faktisk en del artikler på Canis om klikkertrening av hest osv :)

Virkelig?

Du vet ikke om noen bøker også som har med litt om hest og klikker?

IDA:

Finner ikke noe om klikker på siden :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Virkelig?

Du vet ikke om noen bøker også som har med litt om hest og klikker?

IDA:

Finner ikke noe om klikker på siden :S

Ingen Norske så vidt jeg vet, men søk på " Clicker+Horse+Book " på google, så finner du minst en :)

Fant dette på nettet:

"KLIKKEREN:

Når du skal introdusere klikkeren for hesten, bør du begynne med noe enkelt. Det er også en fordel å gjøre noe som ikke inngår i den daglige treningen. Dette fordi at det da blir noe nytt, og hesten vil være mer nysgjerrig.

Det tryggeste er å la hesten stå på boksen. Gjerne med døren igjen, eller et tau foran, hvis han har lett for å bli overivrig når det er snakk om godbiter.

Det første du gjør er rett og slett og klikke, og gi hesten godbiter. Godbitene kan være hva som helst som hesten din liker. Husk bare å dele det opp i små biter. Hver belønning skal bare bestå av ca en teskje mengde med godbit. Dette er fordi hesten skal ikke bli mett, den skal hele tiden ha lyst på mer.

Hvis hesten begynner å ransake lommene dine, trekk deg tilbake, utenfor rekkevidde. Ikke straff den, du har fått den oppmerksomheten du ba om. Når hesten slutter å tigge, klikk igjen og fortsett. Hesten vil ganske snart forstå at å mase fører ikke til noe godteri.

Det er også mange andre triks å lære. Hesten kan sparke en ball, senke hodet på kommando, bukke (hilse) Det er bare å bruke fantasien. Men husk: Det skal være gøy!

Om du velger å bruke klikkeren til å lære hesten triks, eller om du også vil bruke den i den daglige treningen er helt opp til deg selv. Klikkeren er kjempefin til å lære triks med. Men den er også et kjempefint hjelpemiddel til å bruke nettopp i den daglige treningen. Den kan brukes for enklere å lære alt fra å stå stille, til galopp, og andre mer avanserte øvelser.

Noe å tenke på, er at klikkeren skal være et hjelpemiddel. Det er meningen at den skal gjøre det enklere for hesten å lære. Derfor skal du ikke fortsette å klikke for den samme tingen i all evighet. Etter hvert som hesten forstår, skal du øke kravene.

Når øvelsen er lært kan du enten gradvis slutte å klikke for den, du kan lkikke for de gangene den gjør ting ekstra bra, eller du kan bruke klikkingen til å finpusse øvelsen.

Når du introduser hesten din for klikkeren, inngår du også en avtale med han!

Denne avtalen går ut på at hver gang du trykker på klikkeren, får hesten en godbit av deg! Dette gjelder HVER gang du klikker. Uansett.

Dvs. at du må være oppmerksom på hva du klikker for. Klikker du feil, må hesten allikevel få godbiten sin. Hvis ikke du gjør det, ødelegger du avtalen dere i mellom, og hesten vil neppe være så samarbeidsvillig etterpå.

Du kan gjerne innarbeide klikkeren i det daglige arbeidet med hesten. Både på stallen, når du rir, og annen trening. Det er kanskje et eller flere spesielle problemer du sliter med?? Klikkeren gjør det mye enklere for deg og fortelle hesten hva det egentlig er du vil.

Det er 4 regler som er greie å ha i bakhodet når du introduserer noe nytt for hesten:

1. Når du skal forbedre en øvelse, jobb med et element av øvelsen om gangen.

2. Når du introduserer ett nytt element, senk på kravene på det den allerede har lært.

3. Forandre øvelsen i små nok steg til at hesten fortsetter å lykkes.

4. Hvis du stagnerer i øvelsen, gå tilbake til et tidligere stadium i treningen.

Personlig har jeg oppdaget at denne typen trening har forandret synet mitt på både hesten og treningen. I stedet for å konsentrere seg om det som er negativt, fokuseres det nå i stedet på hva hesten gjør som kan belønnes.

Samme hva det er du skal trene på, må du sette deg et mål! Dette målet, må du forklare skikkelig for deg selv. Det er ikke nok å bestemme seg for at man skal lære hesten den enkelte øvelsen. Du må bestemme deg for hvordan du vil hesten skal utføre den. Når du har bestemt deg for det, tenker du igjennom prosessen øvelsen består av, og bryter den ned i så mange enkelt-elementer som mulig.

Alle øvelser må deles inn i så små deler som mulig. Bruk den tiden det tar, og gi hele tiden hesten sjansen til å lykkes.

I begynnelsen belønner du det minste forsøk i riktig retning, for deretter å øke gradvis på kravene etter hvert som hesten forstår. Blir den usikker og slutter å forsøke, går du antagelig for fort fram. Senk kravene og prøv igjen. Det er også viktig og holde treningsøktene korte og morsomme. Ikke hold på så lenge at det blir kjedelig.

Etter hvert vil du oppdage hvor mye mer kontakt du får med hesten din. Dere kan kommunisere på en lettere måte, og ikke minst:

Klikketrening er gøy!"

Siden hvor jeg kopierte dette fra har også artikler om triks osv.. Du kan jo faktisk lære hestendin noe sånnt som neseprøver og apportering..

Link til siden.

Lykke til Jea, jeg vet du klarer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet det litegrann på hesten til en venninne av meg, og jeg opplevede at, i alle fall han, skjönte hva det handlet om mye raskere enn en hund gjör. Husker ikke riktig hva det var vi lärte ham, men vi jobbet mye med marktrening. Dette er en ex-traver med mye redsler og på ham passet denne metoden veldig bra. Men jeg vet ikke om hun har fortsatt noe med det, har glemt å spörre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrente en treåring til å la meg ta høvene uten at den sparka, gå pent ved siden min, og stå stille mens den ble vasket. klikket også i round-pad, når den gjorde ting riktig. (klikker anbefales ikke ved longering hvis du har en hest som kommer i full fart mot deg for å få gulrot..) Hesten tok dette ekstremt fort, mye fortere enn hunden min (som jeg har gitt opp klikking på) og på de to ukene jeg jobbet der ble det en mye høfligere og flinkere treåring. Fra å sparke alle som nærmet seg høvene så ble hun skodd uten problemer, og fra å løpe ut og ned folk gikk hun på plass som en engel. hun klarte tilogmed å bli vasket løs i en ridehall, og gikk øket og samlet i alle gangartene i round-paden.

På henne var det den perfekte treningsmetoden, selv om hun bråket litt i begynnelsen når hun ikke fikk klikk. (Hun prøvde å rive ned veggen, så jeg skulle slutte å stå med ryggen til..)

Kan beskrive hvordan jeg introduserte klikkingen, i kjappe trekk;

først, klikk-godbit, klikk-godbit, dette skjønte hun med en gang. alle antydninger til masing så snudde jeg meg vekk fra henne, eller gikk ut av boksen. (vi startet inne i stallen) så var det stå stille- klikk- godbit, noe hun forsto. så var det stå stille, la meg ta på henne, og holde på skulderen, klikk- godbit-middag og sovetid.

Neste morgen var det klikk-godbit, stå stille-klikk-godbit og børste halv kropp-klikk-godbit til hun var børstet over hele bortsett fra beina. Så var det ut på jordet til kvelden.

På kvelden var det stå stille mens jeg børster -klikk-godbit, og ta på beina-klikk-godbit-middag og sovetid.

Neste morgen var det ta opp framfot-hun sparker-snu vekk. hun står stille-klikk-godbit, ta på bein mens hun står stille-klikk-godbit, ta opp framfot-klikk- resten av lageret med gulrøtter.

Så skjønte hun poenget, og tre dager etter tok jeg alle høvene før hun fikk klikk, da la jeg på stå kommando.

På gå pent var det ikke verre enn å klikke når hun gikk pent, og stoppe når hun tok av. Dog hadde hun hingstegrime i begynnelsen, da hun ikke akkurat var lett å ignorere når hun satte igang.

Men round-paden var det lære at klikk i roundpaden også betyr godbit, og når hun skjønte det så gikk det ganske greit å fange bevegelser, men jeg tok en bevegelse av gangen, og la på kommando.

Hun tok dette omtrent som den mest naturlige ting i verden, og hun var ekstremt lett å jobbe med. Vi kunne sikkert gått mye fortere frem, men jeg tror at det at hun var sikker på seg selv hele veien gjorde henne mer positivt innstilt. Hun hadde fra før ett rykte på seg om å være en ordentlig liten djevel :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har klikket hester i mange år og har bare gode erfaringer med det. Jeg vet ikke om noen norske bøker, men alexandra Kurland sin Clickertraining for your horse er veldig lettlest.

Jeg har en 13 år gammel hoppe som har vært klikkertrent siden hun var rundt 5 tror jeg ... husker jammen ikke, og har også en snart 2 år gammel hoppe som jeg så vidt har startet opp med klikker.

Du kan bruke klikkeren til hva du vil. Noen bruker den bare til lek, andre bruker den i daglig trening. Jeg bruker den i daglig trening. 13 åringen min påbegynte å lære endel triks i gamle dager, men jeg er litt dårlig til å leke med henne nå må jeg innrømme. Henne bruker jeg klikker mest til dressurtrening og slike ting. 2åringen bruker jeg klikker på alt det hun skal lære seg , rett og slett :D

Jeg har aldri noen gang hørt at klikkertrening ikke anbefales i longe, og vil nå tro det er et kommunikasjonsproblem om hesten skulle finne på å løpe deg ned for å få godisen sin. Tvert i mot bruker jeg alltid klikker i longe situasjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...