Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på kennel


Muffins

Recommended Posts

Hei! I mars skal vi på ferie til Thailand i 2 uker, Troja vil da være 9 mnd gammel. Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal plassere henne i denne tiden. Synes det virker så ukoselig på kennel, liker ikke tanken på at hunden min skal stenges inne i en inngjerding alene. Det jeg også tenker på er at hun fortsatt vil være en valp og hun er veeldig knyttet til familien sin. Synes dere jeg burde sette henne på kennel? Hvilke erfaringer har dere fra kennel? Vet dere om noen bra kenneler i Vestfold? Jeg har kanskje en mulighet til å sette henne bort hos en venninne av meg, jeg kjenner henne ikke veldig godt, men hun er veldig dyreglad. Burde jeg heller det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet på kennel, her i Bergen. Min erfaring er at hundene får en morgen tur, frokost, langtur, middag også en kort kvelds tur. Det blir mye døtid mellom turene som ofte ikke var lengre enn en halv time. Lite aktivisering egentlig. >Hundene sto stort sett i sitt bur. Eg ville heller prøvd å få noen andre til å passe. Da er i allefall hunden rundt mennesker og ikke så mye alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har du spurt oppdretter om h*n kan ha hunden i ferien din?

Kan hende h*n vil stille opp for dere, eller vet om noen med samme rase

som har anledning til å være hundepasser.

To uker er lenge å være på kennel, synes jeg, men det er jo

forskjeller på kenneler som det er på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt Dina på kennel enda, hun var så liten i sommer at vi tok henne med.

Forrige hunden var veldig stor, så han kunne ikke være med på båttur sin andre sommer. Så før vi reiste til Sørlandet så leverte vi han på kennel. Når vi hentet han igjen virket han veldig fornøyd, han hadde nok fått nok tur, men selvsagt var han overlykkelig når vi kom og hentet han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har stått to uker på kennel, det var ikkeno problem. Hun trivdes kjempegodt.

Første gangen hun var på kennel var bare et par dager. Da tror jeg hun var ca ti-elleve måneder gammel.

Jeg ville nok satt hunden min på kennel, men det er både dels fordi jeg ikke har noen andre til å passe på henne og dels fordi jeg veit at hun er tilpasningsdyktig.

Om du velger å plassere hunden på kennel og du er litt usikker på om det er rett valg, kan du jo ta en tur til kennelen og se hvordan bikkjene har det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å sette mine hunder på kennel, har selv jobbet på en kennel på østlandet og har selv sett hunder som har blitt "ødelagt" av å stå på kennel.

Hunder som ikke er vant med bjeffete hunder kommer ut av kennelen som nervevrak da det er konstant bjeffing 24/7 på en kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at valper bare har godt av å stå på kennel. Vi har valper fra 8 ukers alderen som står hos oss. Jeg har enda ikke sett en hund som har hatt vondt av det. De blir mye mer sosiale med andre hunder, men det har jo ingen vondt av :blink:

Du må selvfølgelig finne en bra kennel som tar godt vare på hundene. Pass på at hundene ikke står i bur hele dagen. Det beste synes jeg er at de kan gå inn og ut slik som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe "kennel- mennesket", mao jeg tyr til familie og venner om det er mulig framfor å bruke kennel. Det beste er vel å få venner eller familie til å ta hunden for deg. Men går ikke det så er kennel et godt alternativ. Men undersøk nøye.

Jeg ville snakket med andre du kjenner som har likt hundehold som deg selv og har brukt kenneler i Vestfold, hør på erfaringene deres. Besøk aktuelle kenneler og undersøk, sjekk ut kennel oppstallingen og matrutiner, og sjekk ut hva er prosedyrer ved ulykker o.l.

Den eneste kennelen jeg noensinne har hørt bare positivt om er denne. Mye pga den er liten (få hunder), og hundene blir tatt med inn om de mistrives i kennelen. Min bestevenninne hadde hunden sin der i 14 dager. Hun fikk en utførlig beskrivelse av hvordan han hadde hatt det, daglige aktivitetert, hvor han hadde vært, på tur/inne sammen med pensjonat personell o.l. Hunden var nybadet, børstet og stelt etter alle kunstens regler, og virkert fornøyd og glad. Min venninne var veldig fornøyd, hun har hatt hunden sin på div kenneler, og dette er den beste kennelen hun har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev et hundepensjonat sist sommer, og der fikk vi inn valper ned i 12 ukers alder. Jeg synes det er uhørt, men den skulle bare være der et par dager. (Det var ikke jeg som bestemt hvem som skulle få komme.) En annen, på ca samme alder, skulle være der en uke, mens eierne var på sydenferie. Jeg synes det er utrolig dårlig planlagt av de, men det gikk heldigvis bra. Valpen var grei nok, og taklet det greit (som valper ofte gjør). Den ulte ikke, den fikk være sammen med voksne, trygge hunder og hadde det bra. Men jeg ville aldri gjort det samme med min valp, for å si det sånn. Hadde også en på 6 mnd der en liten uke, og det gikk også bra. Litt av en villstyring, men hun hadde tydelig godt av å være med andre hunder, for hun var litt dårlig sosialisert. En "valp" på ni mnd, er ikke en valp i mine øyne, men en unghund. Skjønner godt du syns det er kjipt å sette henne bort i to uker, men det finnes bra kenneler, og det finnes gode alternativ. Du kan jo få noen til å passe henne, hvis du syns det er bedre. Selv tok jeg kontakt med ei jeg møtte på et hundemassasjekurs i høst, og Tulla hadde det så bra at da vi skulle hente henne, ville hun nesten ikke bli med hjem igjen..! :blink: Det trenger strengt tatt ikke være noen som kjenner hunden din så veldig godt fra før av, bare de har god peiling på hund, og kan tenke seg å passe henne. De blir jo fort kjent, så det er jo det minste problemet. Kanskje noen her på sonen har lyst å passe henne også? Noen som vurderer rasen til neste gang de skal få hund, eller som du har vært på treff med eller noe? Hadde jeg bodd nærmere, skulle jeg gjerne passet henne for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal to uker på ferie og har valgt en liten kennel.

Grunnen til dette er at jeg ikke vil at hvem som helst skal passe henne ( av venner, bekjente ). Samt at de fleste jeg kjenner allerede har 1 hund og da kan det fort bli litt mye, siden det er snakk om 2 uker.

Har vært og tittet på kennelen. Hundene har store uteomårder. Får tid alene, min. 30 min hver dag med hun som driver dette. ( kos, stell, godbit søk osv ).

Så jeg tror dette er et greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...