Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på kennel

Muffins

Recommended Posts

Hei! I mars skal vi på ferie til Thailand i 2 uker, Troja vil da være 9 mnd gammel. Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal plassere henne i denne tiden. Synes det virker så ukoselig på kennel, liker ikke tanken på at hunden min skal stenges inne i en inngjerding alene. Det jeg også tenker på er at hun fortsatt vil være en valp og hun er veeldig knyttet til familien sin. Synes dere jeg burde sette henne på kennel? Hvilke erfaringer har dere fra kennel? Vet dere om noen bra kenneler i Vestfold? Jeg har kanskje en mulighet til å sette henne bort hos en venninne av meg, jeg kjenner henne ikke veldig godt, men hun er veldig dyreglad. Burde jeg heller det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet på kennel, her i Bergen. Min erfaring er at hundene får en morgen tur, frokost, langtur, middag også en kort kvelds tur. Det blir mye døtid mellom turene som ofte ikke var lengre enn en halv time. Lite aktivisering egentlig. >Hundene sto stort sett i sitt bur. Eg ville heller prøvd å få noen andre til å passe. Da er i allefall hunden rundt mennesker og ikke så mye alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har du spurt oppdretter om h*n kan ha hunden i ferien din?

Kan hende h*n vil stille opp for dere, eller vet om noen med samme rase

som har anledning til å være hundepasser.

To uker er lenge å være på kennel, synes jeg, men det er jo

forskjeller på kenneler som det er på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt Dina på kennel enda, hun var så liten i sommer at vi tok henne med.

Forrige hunden var veldig stor, så han kunne ikke være med på båttur sin andre sommer. Så før vi reiste til Sørlandet så leverte vi han på kennel. Når vi hentet han igjen virket han veldig fornøyd, han hadde nok fått nok tur, men selvsagt var han overlykkelig når vi kom og hentet han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har stått to uker på kennel, det var ikkeno problem. Hun trivdes kjempegodt.

Første gangen hun var på kennel var bare et par dager. Da tror jeg hun var ca ti-elleve måneder gammel.

Jeg ville nok satt hunden min på kennel, men det er både dels fordi jeg ikke har noen andre til å passe på henne og dels fordi jeg veit at hun er tilpasningsdyktig.

Om du velger å plassere hunden på kennel og du er litt usikker på om det er rett valg, kan du jo ta en tur til kennelen og se hvordan bikkjene har det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å sette mine hunder på kennel, har selv jobbet på en kennel på østlandet og har selv sett hunder som har blitt "ødelagt" av å stå på kennel.

Hunder som ikke er vant med bjeffete hunder kommer ut av kennelen som nervevrak da det er konstant bjeffing 24/7 på en kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at valper bare har godt av å stå på kennel. Vi har valper fra 8 ukers alderen som står hos oss. Jeg har enda ikke sett en hund som har hatt vondt av det. De blir mye mer sosiale med andre hunder, men det har jo ingen vondt av :blink:

Du må selvfølgelig finne en bra kennel som tar godt vare på hundene. Pass på at hundene ikke står i bur hele dagen. Det beste synes jeg er at de kan gå inn og ut slik som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe "kennel- mennesket", mao jeg tyr til familie og venner om det er mulig framfor å bruke kennel. Det beste er vel å få venner eller familie til å ta hunden for deg. Men går ikke det så er kennel et godt alternativ. Men undersøk nøye.

Jeg ville snakket med andre du kjenner som har likt hundehold som deg selv og har brukt kenneler i Vestfold, hør på erfaringene deres. Besøk aktuelle kenneler og undersøk, sjekk ut kennel oppstallingen og matrutiner, og sjekk ut hva er prosedyrer ved ulykker o.l.

Den eneste kennelen jeg noensinne har hørt bare positivt om er denne. Mye pga den er liten (få hunder), og hundene blir tatt med inn om de mistrives i kennelen. Min bestevenninne hadde hunden sin der i 14 dager. Hun fikk en utførlig beskrivelse av hvordan han hadde hatt det, daglige aktivitetert, hvor han hadde vært, på tur/inne sammen med pensjonat personell o.l. Hunden var nybadet, børstet og stelt etter alle kunstens regler, og virkert fornøyd og glad. Min venninne var veldig fornøyd, hun har hatt hunden sin på div kenneler, og dette er den beste kennelen hun har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev et hundepensjonat sist sommer, og der fikk vi inn valper ned i 12 ukers alder. Jeg synes det er uhørt, men den skulle bare være der et par dager. (Det var ikke jeg som bestemt hvem som skulle få komme.) En annen, på ca samme alder, skulle være der en uke, mens eierne var på sydenferie. Jeg synes det er utrolig dårlig planlagt av de, men det gikk heldigvis bra. Valpen var grei nok, og taklet det greit (som valper ofte gjør). Den ulte ikke, den fikk være sammen med voksne, trygge hunder og hadde det bra. Men jeg ville aldri gjort det samme med min valp, for å si det sånn. Hadde også en på 6 mnd der en liten uke, og det gikk også bra. Litt av en villstyring, men hun hadde tydelig godt av å være med andre hunder, for hun var litt dårlig sosialisert. En "valp" på ni mnd, er ikke en valp i mine øyne, men en unghund. Skjønner godt du syns det er kjipt å sette henne bort i to uker, men det finnes bra kenneler, og det finnes gode alternativ. Du kan jo få noen til å passe henne, hvis du syns det er bedre. Selv tok jeg kontakt med ei jeg møtte på et hundemassasjekurs i høst, og Tulla hadde det så bra at da vi skulle hente henne, ville hun nesten ikke bli med hjem igjen..! :blink: Det trenger strengt tatt ikke være noen som kjenner hunden din så veldig godt fra før av, bare de har god peiling på hund, og kan tenke seg å passe henne. De blir jo fort kjent, så det er jo det minste problemet. Kanskje noen her på sonen har lyst å passe henne også? Noen som vurderer rasen til neste gang de skal få hund, eller som du har vært på treff med eller noe? Hadde jeg bodd nærmere, skulle jeg gjerne passet henne for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal to uker på ferie og har valgt en liten kennel.

Grunnen til dette er at jeg ikke vil at hvem som helst skal passe henne ( av venner, bekjente ). Samt at de fleste jeg kjenner allerede har 1 hund og da kan det fort bli litt mye, siden det er snakk om 2 uker.

Har vært og tittet på kennelen. Hundene har store uteomårder. Får tid alene, min. 30 min hver dag med hun som driver dette. ( kos, stell, godbit søk osv ).

Så jeg tror dette er et greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...