Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens hørsel

Recommended Posts

Hvordan kan man se at hunden føler ubehag ved lyd? Eller viser de det egentlig? Mange sier at man skal passe på høy musikk etc. pga hunder hører mer enn oss, og andre sier at det kommer an på hva de er vandt med.

Vi ser på hjemmekinoen med høy lyd, og pleier å spille litt høyt når vi hører på musikk iblandt, og hunden vår viser ingen teng til ubehag eller noe. Bare ligger der på plassen sin og sover. Vi har nå netopp fått nytt anlegg i bilen, med skikkelig bass og greier, og man kjenner den godt i kroppen. Jeg vil helst ikke spille så høyt når hunden er med, men samboer sier at hun bryr seg ikke, og det er ikke så farlig. For hunden bare sitter der i setet og ser ut av vinduet som vanlig..

Så hvordan vet man at lyd er skadelig for hunden? Eller at hunden syns det blir for høyt? Tenker jo sånn at når folk har hundene med ut på nyttårsaften og ved skytebaner, så kan man vel spille litt bass i en bil?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at folk tar med hunden ut på nyttårs aften synest jeg er uforsvarlig uansett!

forrige hunden min, var med på folkets hus ( samlingslokale uten folk akkuratt da) og noen begynte å spille trommer, HØYT! og kenny gikk bare nermere og nermere! jeg ropte som bare det og måtte løpe bort å hente hunden da den sto rett på siden av trommene. lite rom og det skar i ørene mine når jeg stod et stykke fra. helt overaska der jeg stod! hvorfor gikk han så nerme så høy lyd? merkelig...

jeg pleier ikke fyre opp musikk når bajas er der... (spiller høy musikk, men ikke sinsykt høyt liksom)

jeg ser det litt bedre på bajas, for han snur seg og gir dempende signaler... gjemmer seg noen ganger...

*venter spendt på svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vet ikke jeg. Hunden min viser heller ingen tegn til ubehag ved høy musikk, men jeg ville aldri hørt på høy musikk uten at hun hadde mulighet for å gå bort (hun går ut og inn som hun vil). Velger hunden å ligge der ville jeg tro det er greit (hunden min går ute ved andre høye ubehaglige lyder som kompressor på spikerpistol, sager, støvsuger osv, men ikke musikk).

Men et spm. Er det sånn at hundene hører lyden som høyere enn oss i volum? Er det ikke heller det at den kan høre lyd på frekvenser vi ikke kan? Og hvis det er tilfelle vil den jo ikke føle noe mer ubehag enn oss hvis all lyden er innen en frekvens vi også hører (det er den vel ikke, men teoretisk)?

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en vanlig cdplate spilles det frekvenser som vi ikke kan høre... men jeg vet ikke om hundene hører det altså. Men mener at de hører mer høyfrekvense lyder enn oss..?

Er vel uansett ikke ille med hunden når den frivillig ligger der selv? Men hvis man ser den har det ubehagelig, kan man jo skru ned volumet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må¨jeg si noe. Hvofor mener du at det er uforsvarlig? Kan si en ting: Gamle hunden vår, han ville ikke være inne på nytårsaften, da viste han tydelig at han var redd. Men fikk han være med ut, så var han så glad, brydde seg ikke så mye om rakettene. Mener du det er feil å da? Skulle vi heller hatt han inne der han mistrivdes?

EDIT: sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørselen til hundene er vel ikke SÅ mye bedre en hos mennesker, kan ikke sammenlignes med luktesansen vertfall... Kanskje de hører lavere lyder i dB..?

Som djerve vet så spiller vel jeg kanskje høyere en de... :)

Buster bryr seg ikke i det heletatt, han ligger å sover mens vi ser film...

Om jeg virkelig skal kjøre på med musikk & bass så forviser jeg buster til gangen uansett om han bryr seg eller ikke...

I bil er det dog verst for hund siden det er lite rom og høyt trykk om man spiller med mye bass, er trykket som er skadelig for ørene...

som eksempel klarer jeg å spille 109,8dB på hjemmekinoen og 118,6dB i bilen,, 118dB er over dobbelt så mye trykk som 110dB...

118dB er mye for mennesker å spiller ikke så høyt når buster er med, garantert pining...

En annen ting er frekvenser, mennesket hører normalt opp mot 18.000Hz, hunder kan registrere frekvenser opp mot 60.000Hz......

The frequency range of dog hearing is approximately 40 Hz to 60000 Hz, of course depending on the breed of dog as well as its age.

Mens høyttalere som oftest kutter ved 22.000Hz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må¨jeg si noe. Hvofor mener du at det er uforsvarlig? Kan si en ting: Gamle hunden vår, han ville ikke være inne på nytårsaften, da viste han tydelig at han var redd. Men fikk han være med ut, så var han så glad, brydde seg ikke så mye om rakettene. Mener du det er feil å da? Skulle vi heller hatt han inne der han mistrivdes?

EDIT: sorry OT.

jeg har aldir hørt om ditt tilfelle. jeg mener ikke at alle hunder er redde raketter heller! men de kan BLI redde raketter hvis det skjer noe. vi har jo mange ganger hørt at hunder som ikke er redde før, men som blir redde etter de har vert ute når de skyter! hvorfor risikere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
jeg har aldir hørt om ditt tilfelle. jeg mener ikke at alle hunder er redde raketter heller! men de kan BLI redde raketter hvis det skjer noe. vi har jo mange ganger hørt at hunder som ikke er redde før, men som blir redde etter de har vert ute når de skyter! hvorfor risikere det?

Det finnes grenser for hvor mye man skal overbeskytte en hund som ikke plages med raketter i det hele tatt. Hunden min er åtte år og har vært med ut på nyttårsaften hvert år og stortrives med det. Hun vil mye heller være med ut enn å være inne alene av den enkle grunn at hun over hode ikke bryr seg om rakettene. Hun syns det er storstas at alle vil være med henne ut på tur. Og skulle det en gang skje at hun blir skremt, ja så mener jeg at jeg får ta problemet da. Hunder kan BLI redde for alt mulig rart, men jeg har ikke tenkt å stenge hunden min inne forde. Her mener jeg du må se på de forskjellige individene og ikke sette opp universelle regler. Men, selvfølgelig gjør det ikke noe å holde hunden inne heller. Er man i tvil, så gjør man selvfølgelig det. Men at det skal være uansvarlig, det er jeg ikke med på.

Men nå klarte jeg vist å lokkes OT jeg og :) Tralla la, ikke meningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt at dyr heller vil se det som skjer, enn å bli gjemt fra det. Hadde selv en hest, som elsket å stå ute i romjula og spesielt på nyttårsaften. Det var bokstavelig talt umulig å få han inn!

En gang jeg gjorde det (tror det var første året) Så klikka det for han inne i boksen, og jeg måtte bare slippe han ut. Da roet han seg.

Tror det har noe med at de hører smellene, og ser ikke hva det er.

Skjønner godt at dyrene også vil se og skjønne hva som bråker, og hvem som lager bråket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må desverre lokkes litt på OT jeg også... ehem..

For jeg syns i DE FLESTE tilfeller at det er uforsvarlig å ta med hunden ut på nyttårsaften. Dette kommer selsagt veeldig ann på hvordan hunden din er og hvor du står og ser på rakettene. Men i bcRex sitt tilfelle skjønner jeg det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy skam dere som går helt OT i tråden min! :glare: Hehe, neida det gjør da ingenting det! ;)

Men siden det er snakk om raketter, så har jeg alltid syns at det ikke er noe bra å ha hunder med ut på nyttårsaften fordi jeg har den tanken at hunder hører bedre enn oss (derfor spørsmålet i utgangspunktet), og det er noen voldsomme høye smell på nyttårsaften som kan gjøre vondt i ørene til oss mennesker. Derfor ser jeg for meg at det kan skade hørselen til hunder å stå midt oppe hundrevis av rakettsmell og hyl. og kanskje hunder ikke viser ubehag like godt og dermed ser vi ikke at det gjør vondt for dem ( som jeg også spurte om i spørsmålet mitt. hehe) siden de ikke kan holde seg for ørene som vi .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en hund som er med ut hver nyttårsaften, når rakettene skytes er hun helt rolig som om ingenting har skjedd. Skal man slutte med alt siden ting "kan" skje? Bilkjøring f.eks. vi kan jo kræsje? Møte andre hunder, hunden kan jo bli angrepet?

Hunder er veldig forskjellige, den ene hunden min kunne jeg tatt med ut under oppskytingen uten problemer(ikke at jeg gjør det, for da er det nattatid for hundene) mens den andre hunden som ikke er redd for raketter men har et helt annet temperament tror jeg ville blitt stresset av alle rakettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men vår var redd om han var inne, men ute så viste han ikke samme oppførsel, han viste at han var trygg, og du så det tydelig på hunden at dette var bedre. Tror det er værre om man er FOR beskyttende, Hunden kan merke dette, og skjønne at "nå er det noe galt, skal jeg være redd?".

Så jeg tar heller med meg en hund ut hvor den ikke er redd, og viser selv at dette faktisk er greit. Ser jo fort på en hund om den er ukomfortabel,f.eks ved høy lyd, mye lys osv osv av det som skjer på nyttårsaften.

Jeg må desverre lokkes litt på OT jeg også... ehem..

For jeg syns i DE FLESTE tilfeller at det er uforsvarlig å ta med hunden ut på nyttårsaften. Dette kommer selsagt veeldig ann på hvordan hunden din er og hvor du står og ser på rakettene. Men i bcRex sitt tilfelle skjønner jeg det ja.

Jeg syns det er greit å ta den med ut OM hunden ikke viser at den er ukomfortabel. Tror det blir som WheatenMali sier, man kan ikke tenke "hvis om atte..."

Bilen hunden din sitter i KAN jo kræsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til topic.. Jeg leste en eller anne plass at visst en hund syntest at en lyd er ubehagelig som er der hele tiden da, ikke som ett smell liksom, men som høy musikk o.l så kan den blokke den ut.

Kan jo tro at det stemmer da, fordi man kan jo bli mektig irritert når hunden har blokket deg <_<

Men husker ikke hvor jeg leste det..grrr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg trodde egentlig det var sånn at jo, de hører ganske mye bedre enn oss, men ikke SÅ mye bedre enn oss. Derimot hører de mye lavere lyder på db-skalaen? Hundefløyte o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Noen som har noen linker til artikler om hundens hørsel?

Dette står det på http://no.wikipedia.org/wiki/Hundens_sanser

Hørselssansen

Hørselssansen hos hunder er langt bedre utviklet enn hos mennesket. Man regner med at hunder hører omtrent dobbelt så godt. Dessuten kan hunder oppfatte frekvenser som ligger omkring 2,5 ganger høyere (40-50 kilohertz) enn det mennesket kan oppfatte (ca. 18 kilohertz). Hunder kan således høre det vi kaller ultralyd.

Man antar at forskjellige raser og hundergrupper kan ha forskjellig hørsel. Man regner således med at hunder med stående spisse ører har bedre hørsel enn hunder med hengende ører. Best hørsel har nok de ville canidene, som ulv, prærieulv, dingo og lignende. Dernest regner man med at mange pariahhunder også har en svært godt utviklet hørsel, men også mange vanlige hunderaser har en høyt utviklet hørselssans. Trolig er det slik at hunder med hengende ører opprinnelig ikke har hatt det samme behovet for å bruke dette sanseapparatet i samme grad, og derfor har ørebrusken kanskje myknet med tiden, med den fordel at ørene slik både gir mindre luftmotstand (mynder) og bedre beskyttelse mot støv og smuss når hunden løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikler om hundes hørsel: http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/4921 ( hund - hundens horsel )

Under olika försök har det framkommit att hunden kan uppfatta samma ljud på minst fyra gånger längre avstånd än vi.

En knalls varaktighet har inverkan på hur ljudet upplevs. Man skiljer på buller och impulsljud. Buller är ljud som varar mer än 1 sekund, impulsljud är kortare.

Från bullerforskning vet vi att människans hörsel klart riskerar att ta skada vid en ljudstyrka som överstiger 140 dB. Obehag upplever vi långt tidigare. Det mesta tyder på att dessa nivåer är lägre för hund. Om hunden uppfattar ljud i ett tonläge, som vi inte kan höra, kan vi heller inte avgöra med vilken intensitet ljudet flödar där. För oss oförklarliga beteenden hos hunden kan ha en sådan grund. En miljö som är dräglig för oss kan alltså vara rent obehaglig för hunden dels för att vi med all sannolikhet har olika toleransgränser för ljudstyrka men också för att vi ibland inte har en aning om med vilken styrka för oss ohörda ljud kan drabba hundens öron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...