Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens hørsel

Recommended Posts

Hvordan kan man se at hunden føler ubehag ved lyd? Eller viser de det egentlig? Mange sier at man skal passe på høy musikk etc. pga hunder hører mer enn oss, og andre sier at det kommer an på hva de er vandt med.

Vi ser på hjemmekinoen med høy lyd, og pleier å spille litt høyt når vi hører på musikk iblandt, og hunden vår viser ingen teng til ubehag eller noe. Bare ligger der på plassen sin og sover. Vi har nå netopp fått nytt anlegg i bilen, med skikkelig bass og greier, og man kjenner den godt i kroppen. Jeg vil helst ikke spille så høyt når hunden er med, men samboer sier at hun bryr seg ikke, og det er ikke så farlig. For hunden bare sitter der i setet og ser ut av vinduet som vanlig..

Så hvordan vet man at lyd er skadelig for hunden? Eller at hunden syns det blir for høyt? Tenker jo sånn at når folk har hundene med ut på nyttårsaften og ved skytebaner, så kan man vel spille litt bass i en bil?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at folk tar med hunden ut på nyttårs aften synest jeg er uforsvarlig uansett!

forrige hunden min, var med på folkets hus ( samlingslokale uten folk akkuratt da) og noen begynte å spille trommer, HØYT! og kenny gikk bare nermere og nermere! jeg ropte som bare det og måtte løpe bort å hente hunden da den sto rett på siden av trommene. lite rom og det skar i ørene mine når jeg stod et stykke fra. helt overaska der jeg stod! hvorfor gikk han så nerme så høy lyd? merkelig...

jeg pleier ikke fyre opp musikk når bajas er der... (spiller høy musikk, men ikke sinsykt høyt liksom)

jeg ser det litt bedre på bajas, for han snur seg og gir dempende signaler... gjemmer seg noen ganger...

*venter spendt på svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vet ikke jeg. Hunden min viser heller ingen tegn til ubehag ved høy musikk, men jeg ville aldri hørt på høy musikk uten at hun hadde mulighet for å gå bort (hun går ut og inn som hun vil). Velger hunden å ligge der ville jeg tro det er greit (hunden min går ute ved andre høye ubehaglige lyder som kompressor på spikerpistol, sager, støvsuger osv, men ikke musikk).

Men et spm. Er det sånn at hundene hører lyden som høyere enn oss i volum? Er det ikke heller det at den kan høre lyd på frekvenser vi ikke kan? Og hvis det er tilfelle vil den jo ikke føle noe mer ubehag enn oss hvis all lyden er innen en frekvens vi også hører (det er den vel ikke, men teoretisk)?

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en vanlig cdplate spilles det frekvenser som vi ikke kan høre... men jeg vet ikke om hundene hører det altså. Men mener at de hører mer høyfrekvense lyder enn oss..?

Er vel uansett ikke ille med hunden når den frivillig ligger der selv? Men hvis man ser den har det ubehagelig, kan man jo skru ned volumet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må¨jeg si noe. Hvofor mener du at det er uforsvarlig? Kan si en ting: Gamle hunden vår, han ville ikke være inne på nytårsaften, da viste han tydelig at han var redd. Men fikk han være med ut, så var han så glad, brydde seg ikke så mye om rakettene. Mener du det er feil å da? Skulle vi heller hatt han inne der han mistrivdes?

EDIT: sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørselen til hundene er vel ikke SÅ mye bedre en hos mennesker, kan ikke sammenlignes med luktesansen vertfall... Kanskje de hører lavere lyder i dB..?

Som djerve vet så spiller vel jeg kanskje høyere en de... :)

Buster bryr seg ikke i det heletatt, han ligger å sover mens vi ser film...

Om jeg virkelig skal kjøre på med musikk & bass så forviser jeg buster til gangen uansett om han bryr seg eller ikke...

I bil er det dog verst for hund siden det er lite rom og høyt trykk om man spiller med mye bass, er trykket som er skadelig for ørene...

som eksempel klarer jeg å spille 109,8dB på hjemmekinoen og 118,6dB i bilen,, 118dB er over dobbelt så mye trykk som 110dB...

118dB er mye for mennesker å spiller ikke så høyt når buster er med, garantert pining...

En annen ting er frekvenser, mennesket hører normalt opp mot 18.000Hz, hunder kan registrere frekvenser opp mot 60.000Hz......

The frequency range of dog hearing is approximately 40 Hz to 60000 Hz, of course depending on the breed of dog as well as its age.

Mens høyttalere som oftest kutter ved 22.000Hz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må¨jeg si noe. Hvofor mener du at det er uforsvarlig? Kan si en ting: Gamle hunden vår, han ville ikke være inne på nytårsaften, da viste han tydelig at han var redd. Men fikk han være med ut, så var han så glad, brydde seg ikke så mye om rakettene. Mener du det er feil å da? Skulle vi heller hatt han inne der han mistrivdes?

EDIT: sorry OT.

jeg har aldir hørt om ditt tilfelle. jeg mener ikke at alle hunder er redde raketter heller! men de kan BLI redde raketter hvis det skjer noe. vi har jo mange ganger hørt at hunder som ikke er redde før, men som blir redde etter de har vert ute når de skyter! hvorfor risikere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
jeg har aldir hørt om ditt tilfelle. jeg mener ikke at alle hunder er redde raketter heller! men de kan BLI redde raketter hvis det skjer noe. vi har jo mange ganger hørt at hunder som ikke er redde før, men som blir redde etter de har vert ute når de skyter! hvorfor risikere det?

Det finnes grenser for hvor mye man skal overbeskytte en hund som ikke plages med raketter i det hele tatt. Hunden min er åtte år og har vært med ut på nyttårsaften hvert år og stortrives med det. Hun vil mye heller være med ut enn å være inne alene av den enkle grunn at hun over hode ikke bryr seg om rakettene. Hun syns det er storstas at alle vil være med henne ut på tur. Og skulle det en gang skje at hun blir skremt, ja så mener jeg at jeg får ta problemet da. Hunder kan BLI redde for alt mulig rart, men jeg har ikke tenkt å stenge hunden min inne forde. Her mener jeg du må se på de forskjellige individene og ikke sette opp universelle regler. Men, selvfølgelig gjør det ikke noe å holde hunden inne heller. Er man i tvil, så gjør man selvfølgelig det. Men at det skal være uansvarlig, det er jeg ikke med på.

Men nå klarte jeg vist å lokkes OT jeg og :) Tralla la, ikke meningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt at dyr heller vil se det som skjer, enn å bli gjemt fra det. Hadde selv en hest, som elsket å stå ute i romjula og spesielt på nyttårsaften. Det var bokstavelig talt umulig å få han inn!

En gang jeg gjorde det (tror det var første året) Så klikka det for han inne i boksen, og jeg måtte bare slippe han ut. Da roet han seg.

Tror det har noe med at de hører smellene, og ser ikke hva det er.

Skjønner godt at dyrene også vil se og skjønne hva som bråker, og hvem som lager bråket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må desverre lokkes litt på OT jeg også... ehem..

For jeg syns i DE FLESTE tilfeller at det er uforsvarlig å ta med hunden ut på nyttårsaften. Dette kommer selsagt veeldig ann på hvordan hunden din er og hvor du står og ser på rakettene. Men i bcRex sitt tilfelle skjønner jeg det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy skam dere som går helt OT i tråden min! :glare: Hehe, neida det gjør da ingenting det! ;)

Men siden det er snakk om raketter, så har jeg alltid syns at det ikke er noe bra å ha hunder med ut på nyttårsaften fordi jeg har den tanken at hunder hører bedre enn oss (derfor spørsmålet i utgangspunktet), og det er noen voldsomme høye smell på nyttårsaften som kan gjøre vondt i ørene til oss mennesker. Derfor ser jeg for meg at det kan skade hørselen til hunder å stå midt oppe hundrevis av rakettsmell og hyl. og kanskje hunder ikke viser ubehag like godt og dermed ser vi ikke at det gjør vondt for dem ( som jeg også spurte om i spørsmålet mitt. hehe) siden de ikke kan holde seg for ørene som vi .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en hund som er med ut hver nyttårsaften, når rakettene skytes er hun helt rolig som om ingenting har skjedd. Skal man slutte med alt siden ting "kan" skje? Bilkjøring f.eks. vi kan jo kræsje? Møte andre hunder, hunden kan jo bli angrepet?

Hunder er veldig forskjellige, den ene hunden min kunne jeg tatt med ut under oppskytingen uten problemer(ikke at jeg gjør det, for da er det nattatid for hundene) mens den andre hunden som ikke er redd for raketter men har et helt annet temperament tror jeg ville blitt stresset av alle rakettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men vår var redd om han var inne, men ute så viste han ikke samme oppførsel, han viste at han var trygg, og du så det tydelig på hunden at dette var bedre. Tror det er værre om man er FOR beskyttende, Hunden kan merke dette, og skjønne at "nå er det noe galt, skal jeg være redd?".

Så jeg tar heller med meg en hund ut hvor den ikke er redd, og viser selv at dette faktisk er greit. Ser jo fort på en hund om den er ukomfortabel,f.eks ved høy lyd, mye lys osv osv av det som skjer på nyttårsaften.

Jeg må desverre lokkes litt på OT jeg også... ehem..

For jeg syns i DE FLESTE tilfeller at det er uforsvarlig å ta med hunden ut på nyttårsaften. Dette kommer selsagt veeldig ann på hvordan hunden din er og hvor du står og ser på rakettene. Men i bcRex sitt tilfelle skjønner jeg det ja.

Jeg syns det er greit å ta den med ut OM hunden ikke viser at den er ukomfortabel. Tror det blir som WheatenMali sier, man kan ikke tenke "hvis om atte..."

Bilen hunden din sitter i KAN jo kræsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til topic.. Jeg leste en eller anne plass at visst en hund syntest at en lyd er ubehagelig som er der hele tiden da, ikke som ett smell liksom, men som høy musikk o.l så kan den blokke den ut.

Kan jo tro at det stemmer da, fordi man kan jo bli mektig irritert når hunden har blokket deg <_<

Men husker ikke hvor jeg leste det..grrr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg trodde egentlig det var sånn at jo, de hører ganske mye bedre enn oss, men ikke SÅ mye bedre enn oss. Derimot hører de mye lavere lyder på db-skalaen? Hundefløyte o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Noen som har noen linker til artikler om hundens hørsel?

Dette står det på http://no.wikipedia.org/wiki/Hundens_sanser

Hørselssansen

Hørselssansen hos hunder er langt bedre utviklet enn hos mennesket. Man regner med at hunder hører omtrent dobbelt så godt. Dessuten kan hunder oppfatte frekvenser som ligger omkring 2,5 ganger høyere (40-50 kilohertz) enn det mennesket kan oppfatte (ca. 18 kilohertz). Hunder kan således høre det vi kaller ultralyd.

Man antar at forskjellige raser og hundergrupper kan ha forskjellig hørsel. Man regner således med at hunder med stående spisse ører har bedre hørsel enn hunder med hengende ører. Best hørsel har nok de ville canidene, som ulv, prærieulv, dingo og lignende. Dernest regner man med at mange pariahhunder også har en svært godt utviklet hørsel, men også mange vanlige hunderaser har en høyt utviklet hørselssans. Trolig er det slik at hunder med hengende ører opprinnelig ikke har hatt det samme behovet for å bruke dette sanseapparatet i samme grad, og derfor har ørebrusken kanskje myknet med tiden, med den fordel at ørene slik både gir mindre luftmotstand (mynder) og bedre beskyttelse mot støv og smuss når hunden løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikler om hundes hørsel: http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/4921 ( hund - hundens horsel )

Under olika försök har det framkommit att hunden kan uppfatta samma ljud på minst fyra gånger längre avstånd än vi.

En knalls varaktighet har inverkan på hur ljudet upplevs. Man skiljer på buller och impulsljud. Buller är ljud som varar mer än 1 sekund, impulsljud är kortare.

Från bullerforskning vet vi att människans hörsel klart riskerar att ta skada vid en ljudstyrka som överstiger 140 dB. Obehag upplever vi långt tidigare. Det mesta tyder på att dessa nivåer är lägre för hund. Om hunden uppfattar ljud i ett tonläge, som vi inte kan höra, kan vi heller inte avgöra med vilken intensitet ljudet flödar där. För oss oförklarliga beteenden hos hunden kan ha en sådan grund. En miljö som är dräglig för oss kan alltså vara rent obehaglig för hunden dels för att vi med all sannolikhet har olika toleransgränser för ljudstyrka men också för att vi ibland inte har en aning om med vilken styrka för oss ohörda ljud kan drabba hundens öron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...