Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening


IM

Recommended Posts

Jeg anbefaler å lære inn kommandoene på nytt. Det tar ikke lang tid, atferdene vil bli under positiv forsterkning og du vil mest sannsynlig få en mye raskere og bedre kommando.

lære inn kommandoen på nytt, eller forandre kommandoord også??

annet, forståelig, ord for sitt liksom??

hehe...

gjør jeg det tungvint? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
lære inn kommandoen på nytt, eller forandre kommandoord også??

annet, forståelig, ord for sitt liksom??

hehe...

gjør jeg det tungvint? :P

Jeg har god erfaring med å kun lære inn atferden på nytt, og fortsette å bruke samme kommandoord (med du må kjøre hele innlæringsveien, og legge på kommandoordet tilslutt). Men det kommer an på hvordan kommandoen er lært inn tidligere. Er kommandoen under negativ forsterkning kan det være lurt å bytte kommandoord i tillegg, for sikkerthetsskyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å kun lære inn atferden på nytt, og fortsette å bruke samme kommandoord (med du må kjøre hele innlæringsveien, og legge på kommandoordet tilslutt). Men det kommer an på hvordan kommandoen er lært inn tidligere. Er kommandoen under negativ forsterkning kan det være lurt å bytte kommandoord i tillegg, for sikkerthetsskyld

hmm... det er jo det jeg ikke vet da, siden jeg ikke har hatt hunden siden den var valp..

Så da tror jeg nok jeg bytter ord jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som sier at det ikke er vits å bruke klikkeren dersom en ikke skal følge slavisk hele klikkertreningsteorien, så er jeg ikke helt enig.

Jeg pleier å gjøre det sånn at jeg stort sett lærer inn nye ting etter de prinsippene, utenom at jeg lokker av og til når jeg står litt fast på dette med at hunden skal tilby en atferd. Dette hender nok sikkert fordi de ikke er klikkertrente og ikke er så 'klikkerkloke'. Uansett er klikkeren et veldig bra instrument for å få riktig timing. Den har hjulpet meg mange ganger, og innlæring av nye triks og sånt går utrolig mye lettere når en får klikket i akkurat rett øyeblikk. Det har hendt jeg har stått bom fast med noe, så har jeg dratt fram klikkeren og så har trikset vært innlært på null komma niks.

takk! det var det jeg mente! har lakt inn flære innlegg og prøver å få si dette. jeg bare utrolig dårlig å formulere meg.

men mener du Labbis at det er galt? og bruke klikkeren på den måten pointerguri bruker klikkeren på? kan vi forverre noe ved bruk ved klikker på denne måten eller ikke komme noe videre? dette ble interessangt :P godt vi har noen klikker kloke inne her på forumet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! det var det jeg mente! har lakt inn flære innlegg og prøver å få si dette. jeg bare utrolig dårlig å formulere meg.

men mener du Labbis at det er galt? og bruke klikkeren på den måten pointerguri bruker klikkeren på? kan vi forverre noe ved bruk ved klikker på denne måten eller ikke komme noe videre? dette ble interessangt :P godt vi har noen klikker kloke inne her på forumet :P

Hehe, nei, det har jeg aldri sagt :wink: Jeg påpeker bare at det er en forskjell mellom trening med klikker og klikkertrening. "Trening med klikker" vil vel egentlig bare si at noen benytter klikkeren i trening for å time mer presist, men ikke følger prinsippene bak (i stor eller liten grad).

Noen krav til ekte klikkertrening derimot:

1. Fokus på å belønne riktig adferd

2. Hunden skal tilby adferder frivillig

3. Bruk av en betinget forsterker

4. Vi fokuserer på det vi kan se

(kilde: canis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åkey! nå ble ting mye klarere! vet du nevnte noe tidligere, men tror ikke jeg helt forstod. da begynner jeg å trene med klikkeren, men jeg skal ikke klikketrene :P

ingemarie-titti: skal du bruke klikkeren fremover? skal du trene inn kommandoene på nytt? bare lurer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden forrige eiers kommandoord ikke når inn i hodet på Willy bestandig, skal jeg trene de inn på nytt, og benytte andre kommandoord.

Jeg kommer til å klikkertrene hvis det fungerer for oss.

Han er tross alt en Dalmatiner og "vil ikke" lære noe annet enn hvis det har goder for han selv :P

Men tar gjerne imot flere tips..

Som f.eks. et annet ord jeg kan bruke for sitt, stå, bli og kom her.. :P

Men altså..

Først: Hvor lenge holder man på om gangen? Jeg kunne sikkert sittet en hel dag å trena, men det tror jeg ikke Willy er med på.

Men si jeg skal trene inn å legge seg på plass..

Han går til plassen sin - klikk

gjentar det flere ganger til han kun går til plassen sin gjentatte ganger. Men så skal han gjøre det samme neste gang vi trener også??

Så skal jeg legge på kommando - på plass.

Sier jeg da på plass FØR han går på plassen sin, eller sier jeg på plass -> klikk når han er der??

Må man trene inn èn ting av gangen, eller kan man sjonglere litt??

For en hund som kan klikkertrening, hvor lang tid tar det før den kan ett nytt triks??

*dobbeltpost. nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nu vill jag bli med i gänget som undrar om klickerträning.

Jag har själv läst flera hundböcker om inlärning och sånt eftersom jag nyss fått valp. Senast läste jag "ikke skyt hunden!" t.ex.

Å när man läser dessa böcker så känner man sig heldum om man inte i alla fall försöker med lite klickerträning. Dem skriver så mycket bra om det.

Men trots att jag har läst böckerna och alla inlägg på denna tråden så måste jag komma med frågor...

Ni skriver att man bara ska belöna frivilligt beteende (svenska för adferd :rolleyes: ) och att man ska lära in kommandot efter man fått in beteendet. Där nånstans går jag vilse.

Det måste ju vara långt ifrån alltid som hunden gör nåt i rätt riktning mot det man vill? Min hund t.ex. gör inte mycket annat än ligger och sover när vi är inomhus. Om jag skulle sätta fram en hink(för att ta ett tidigare exempel) och min klicker så skulle han mest bara öppna ena ögat och sen sova vidare. Möjligen att han flera timmar senare när han vaknar upp ltie skulle nosa lite på den. Men där kan ju inte jag stå och vänta.... Nu är väl i och för sig inte GD kända för att vara världens mest snabblärda djur men ändå......

Å det där med att sätta på kommando i efterhand. När och hur ska man då göra det? Jag menar, om han nu skulle få för sig att trycka ner huvudet i en hink och sen bli klick/belönad så kommer han sitta bredvid mig och titta efter fler godbitar och inte alls bry sig om hinken. Hur ska jag få honom att veta att han ska göra något om jag inte säger nåt? För att få honom att förstå ett kommando i efterhand så måste han väl mer eller mindre gå fram och tillbaka mellan dig och hinken hela tiden så att du kan säga kommandot vid rätt tillfälle?

Jag har köpt min klicker idag så jag har inte provat så mycket än, men ändå massa frågor. Jag har iaf lyckats få in en blixtsnabb respons på klickljudet, svenska köttbullar slår allt! :-D

Hoppas på lite bra svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nu vill jag bli med i gänget som undrar om klickerträning.

Jag har själv läst flera hundböcker om inlärning och sånt eftersom jag nyss fått valp. Senast läste jag "ikke skyt hunden!" t.ex.

Å när man läser dessa böcker så känner man sig heldum om man inte i alla fall försöker med lite klickerträning. Dem skriver så mycket bra om det.

Men trots att jag har läst böckerna och alla inlägg på denna tråden så måste jag komma med frågor...

Ni skriver att man bara ska belöna frivilligt beteende (svenska för adferd :rolleyes: ) och att man ska lära in kommandot efter man fått in beteendet. Där nånstans går jag vilse.

Det måste ju vara långt ifrån alltid som hunden gör nåt i rätt riktning mot det man vill? Min hund t.ex. gör inte mycket annat än ligger och sover när vi är inomhus. Om jag skulle sätta fram en hink(för att ta ett tidigare exempel) och min klicker så skulle han mest bara öppna ena ögat och sen sova vidare. Möjligen att han flera timmar senare när han vaknar upp ltie skulle nosa lite på den. Men där kan ju inte jag stå och vänta.... Nu är väl i och för sig inte GD kända för att vara världens mest snabblärda djur men ändå......

Å det där med att sätta på kommando i efterhand. När och hur ska man då göra det? Jag menar, om han nu skulle få för sig att trycka ner huvudet i en hink och sen bli klick/belönad så kommer han sitta bredvid mig och titta efter fler godbitar och inte alls bry sig om hinken. Hur ska jag få honom att veta att han ska göra något om jag inte säger nåt? För att få honom att förstå ett kommando i efterhand så måste han väl mer eller mindre gå fram och tillbaka mellan dig och hinken hela tiden så att du kan säga kommandot vid rätt tillfälle?

Jag har köpt min klicker idag så jag har inte provat så mycket än, men ändå massa frågor. Jag har iaf lyckats få in en blixtsnabb respons på klickljudet, svenska köttbullar slår allt! :-D

Hoppas på lite bra svar..

Når du begynner å klikkertrene en hund skal du først bare lære den å tilby atferder. Klikk for at valpen ser på seg, for at den beveger litt på hodet, for at den flytter på en pote osv. Jeg tror at dersom hunden din først forstår at du er igang med å servere den belønninger, så vil den gjøre annet enn å bare sove. Hvis ikke er kravene din for høye eller belønningen er ikke bra nok. Hunden din sitter vel noen ganger i løpet en av dag? Klikk for at den gjør det, da blir atferden mer sannsynlig.

Før du begynner treningen kan det ofte være lurt å bare klikke og belønne for frivillig kontakt.

Dersom hunden din ikke tilbyr atferden du vil lære den frivillig, så kan du bruke shaping (hentet fra egen hjemmeside):

Men hva med atferder hunden ikke kan? Hva om vi vil lære hunden å snurre rundt på kommando? Det er vel få hunder som snurrer rundt seg selv flere ganger hver dag?

Det vi da kan gjøre er å benytte oss av shaping. Shaping vil si at man former fram en atferd trinn for trinn gjennom gradvis tilnærminger til sluttmålet. La oss da ta snurre rundt som eksempel. Vi kan først klikke og belønne for at hunden vendte hodet litt til høyre. Etter et par repetisjoner kan vi belønne hunden for å snu hodet enda mer til høyre, og gjerne for at den flytter en av forlabbene i tillegg. Etter hvert klikker vi for atferder som ligner mer og mer på sluttmålet (å snurre helt rundt), og slutter å belønne de mindre atferder når hunden nærmer seg målet mer og mer. Vi slutter da å belønne hunden for å bare snu hodet litt til høyre. Nå belønner vi kun når den snur seg 90 grader. Så krever vi 180 grader, og til slutt en hel runde. Voila! Du har shapet frem snurr rundt atferden uten å ta i hunden engang! Alt du trenger er å stå passivt og klikke og belønne det du vil, mens hunden er aktiv i treningen. Det er viktig å holde en høy forsterkningsfrekvens slik at hunden ikke gir opp og for at treningen skal være effektiv.

Ang det å sette på kommando, når du skal gjøre det osv, så kan du lese det her:

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=87 :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sidan var bra, den svarade på många frågor!

Men det känns lite som om man bara kan träna en sak i taget med klicker???

Antagligen har jag väl fel men det känns som om man rör ihop det väldigt för hunden om man tränar på två eller fler saker innan man har nåt av dem under kommando...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså..

Først: Hvor lenge holder man på om gangen? Jeg kunne sikkert sittet en hel dag å trena, men det tror jeg ikke Willy er med på.

Men si jeg skal trene inn å legge seg på plass..

Han går til plassen sin - klikk

gjentar det flere ganger til han kun går til plassen sin gjentatte ganger. Men så skal han gjøre det samme neste gang vi trener også??

Så skal jeg legge på kommando - på plass.

Sier jeg da på plass FØR han går på plassen sin, eller sier jeg på plass -> klikk når han er der??

Må man trene inn èn ting av gangen, eller kan man sjonglere litt??

For en hund som kan klikkertrening, hvor lang tid tar det før den kan ett nytt triks??

Det er nesten en sak du må se an selv. Noen ganger trener du kun en atferd på en treningsøkt, noen ganger bytter du osv. I begynnelsen kan det være vanskelig for hunden å forstå når du bytter atferd, men husk da å ikke stille for høye krav, og ikke belønn atferden du trente på tidligere. Etterhvert som hunden blir mer og mer klikkerklok vil den forstå fort når du bytter atferd.

Jeg har treningsøkter på 5-10 minutter med den eldste hunden min, med veldig høy forsterkningsfrekvens. Men disse treningsøktene er også delt inn i mindre økter. Jeg pleier å legge 5-10 godbiter i lomma, og ha en liten pause når jeg går tom. Det er viktig at konsentrasjonen både hos hund og fører er på topp hele tiden :wink:

Jeg kjører gjerne 10-20 slike treningsøkter om dagen.

Når du lærer hunden din å legge seg på plass, så kan du klikke kun for at han legger seg frivillig på èn treningsøkt. Neste treningsøkt kan du trene noe annet, eller du kan fortsette å trene på at han legger seg frivillig på plass. Når han er helt sikker på at han blir belønnet for å legge seg på plass, så kan du begynne å legge på kommando. Du kan gjerne dele dette opp i flere treningsøkter også, men husk alltid å senke kriteriene litt på neste treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sidan var bra, den svarade på många frågor!

Men det känns lite som om man bara kan träna en sak i taget med klicker???

Antagligen har jag väl fel men det känns som om man rör ihop det väldigt för hunden om man tränar på två eller fler saker innan man har nåt av dem under kommando...

Når hunden ikke er særlig klikkerklok er det lurt å holde seg på èn atferd pr. treningsøkt, men det er også veldig god trening å bytte innimellom, gjerne med en liten pause i mellom.

Labradoren min er veldig klikkerklok, og hun begynner å tilby andre atferder med en gang dersom jeg slutter å belønne f.eks frivillig sitt. Jeg behøver bare å klikke èn gang på en ny frivillig atferd, og så forstår hun at vi har byttet atferd.

Men som sagt, så er det lurt å holde seg til èn atferd helt i begynnelsen, hvis du ikke har små pauser imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner å klikkertrene en hund skal du først bare lære den å tilby atferder. Klikk for at valpen ser på seg, for at den beveger litt på hodet, for at den flytter på en pote osv. Jeg tror at dersom hunden din først forstår at du er igang med å servere den belønninger, så vil den gjøre annet enn å bare sove. Hvis ikke er kravene din for høye eller belønningen er ikke bra nok. Hunden din sitter vel noen ganger i løpet en av dag? Klikk for at den gjør det, da blir atferden mer sannsynlig.

Før du begynner treningen kan det ofte være lurt å bare klikke og belønne for frivillig kontakt.

Men menar du då att jag ska välja EN av dem, t.ex. röra på huvudet, och belöna det. Eller bara belöna honom så fort han gör nåt annat än ligga still???

Frivillig kontakt, menas det ögonkontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men menar du då att jag ska välja EN av dem, t.ex. röra på huvudet, och belöna det. Eller bara belöna honom så fort han gör nåt annat än ligga still???

Først skal du bare lære hunden å tilby forskjellige atferder. Da klikker du for tilfeldige atferder den gjør, og ikke for den samme atferden hver gang. F.eks kan du klikke og belønne med en gang han løfter hodet sitt og ser på deg. Så kan du klikke for at han strekker seg, at han snur på hodet osv. Da forstår hunden at den blir belønnet for å tilby frivillige atferder, og du vil etterhvert se at den bevisst finner på noe for å få deg til å klikke.

Når hunden forstår at den blir belønnet for å tilby atferder, kan du begynne å kun klikke for èn spesiell atferd pr. treningsøkt

Frivillig kontakt, menas det ögonkontakt?

Ja :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nu har jag börjat klickerträna och måste säga att jag gör framsteg och kan tycka att den metoden är mycket bättre på vissa grejer.

Nu en fråga till. Jag har läst att när hunden börja kunna en grej så är det bra att inte belöna varje gång för då jobbar hunden hårdare.... då ska jag väl inte heller klicka om jag inte belönar??? Är det rätt uppfattat? Annars försvinner väl lite effekten med klicket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nu har jag börjat klickerträna och måste säga att jag gör framsteg och kan tycka att den metoden är mycket bättre på vissa grejer.

Nu en fråga till. Jag har läst att när hunden börja kunna en grej så är det bra att inte belöna varje gång för då jobbar hunden hårdare.... då ska jag väl inte heller klicka om jag inte belönar??? Är det rätt uppfattat? Annars försvinner väl lite effekten med klicket.

Precis. Du ska inte klicka om du inte har tänkt ge godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ni några fler tips när det gäller att sätta kommandot?

Jag valde som första övning för Caesar att "titta vänster". Alltså att han till slut ska titta åt vänster när jag säger det. Jag valde den helt enkelt för att han gjorde den rörelsen ganska ofta då jag höll på med kontaktövningen.

Att han får belöning när han kollar vänster fattade han ganska snabbt och inom en halv dag hade jag en vänstervridning på huvudet som jag var nöjd med.

Sen försökte jag säga kommandot "titta vänster"+klick+godbit när han precis skulle titta åt vänster. Redan där blev det svårt för när jag började prata så avbröt han huvudvridningen och kollade på mig, vilket gjorde att jag sa kommandot när han vred huvudet men klickade när han vred tillbaka det.

Eftersom han inte visade tecken på att korta ner vridningen och att jag blev bättre på att säga kommandot så hoppade jag vidare på att säga kommandot först, huvudvridning, klick+godbit å då inget klick när han vred huvudet utan kommando.

Men här verkar han inte riktigt fatta längre. Det blir oftare att han vrider på huvudet när jag inte säger nåt, för när jag säger kommandot så riktar han hela sin uppmärksamhet på mig istället för att tänka ut vad han borde göra. Ibland funkar det, men inte speciellt ofta.

Sååå...någon idé??? Borde jag kanske börjat med en annan övning som typ "sitt" som första övning? Eller ska jag bara gå tillbaka ett steg till "huvudvridning, kommando+klick+godbit" en stund till? Å i så fall, vad ska jag göra för att få bättre timing så jag inte klickar på att han vrider tillbaka huvudet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje klikke NÅR han har hodet til venstre?? ikke idet han gjør det..

For som jeg kan skjønne så sier du kommandoen idet han begynner å vri hodet, og da snur han det mot deg?

Altså kommando ikke utført = 0 belønning

Men man må jo lan hunden forstå hva den skal gjøre, så kanskje gå tilbake ett skritt er lurt en liten stund til??

Selv jobber jeg med at Willy skal gå å legge seg i senga si.. har ikke kommet så langt som til kommandoen enda,da jeg fort skjønte at jeg måtte ta det i flere trinn..

Først begynte jeg å belønne på at han hadde alle fire benene oppi senga..

Så krevde jeg at han måtte sitte i senga før han fikk noe..

Dette kom ganske kjapt, og jeg klikker + godbit flere ganger i løpet av et minutt..

Men når jeg i går ventet til han la seg ned, drøyde det og drøyde det... Til slutt la han seg. klikk+godbit

Neste gang satte han seg og det drøyde og drøyde før han la seg... Tok ikke mange gangene før jeg avbrøt hele treninga gitt..

Men her blir det vel litt vanskelig å gå tilbake da han allerede er superflink til å sette seg i senga!

Skal jeg bare stå å vente og vente da eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Även när jag väntar på att huvudet är helt vridet så blir effekten samma. Så fort jag börjar prata så vänder han tillbaka huvudet så dels kommer klicket på vägen tillbaka och dels så är jag osäker på om han lyssnar på vad jag säger så att han lär sig ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd!

Jeg begynte litt med klikkertrening for en tid siden, men fant ut at jeg skulle vente til jeg hadde tid til å gjøre dette flere ganger om dagen, og at jeg skulle lese mer og lære meg mer.

Jeg fikk faktisk lært inn på bare en halvtimes tid at han skulle sitte, vente til jeg hadde lagt godbit i ene hånden, og så at han fikk klikk og godbiten dersom han ga labb til hånden godbiten var gjemt i.

Jeg lærte masse her, både av tråden og lenkene som er lagt ut, og jeg gleder meg til å få tid til å kunne begynne å trene med klikker igjen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har boka "klikkertrening for din hund" fra Canis kommet! Så nå skal mor sette seg ned å lese ;)

men det kan jo fortsatt hende at det dukker opp noen spørsmål, så tråden er kjekk å ha! :P

takk for alle svar hittil uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har boka "klikkertrening for din hund" fra Canis kommet! Så nå skal mor sette seg ned å lese :P

men det kan jo fortsatt hende at det dukker opp noen spørsmål, så tråden er kjekk å ha! :P

takk for alle svar hittil uansett ;)

Flott..da er det bare å sette seg ned å lese til øyet blir stort og vått. Husk at klikkertrening slett ikke er så mystisk og enestående som det kanskje kan virke som. Klikkeren er bare et presist instrument du kan forsterke atferder eller små deler av atferder med. Det flotte er at det er så trofast og konsekvent mot læringsprinsippet "positiv forsterkning, negativ straff". Det er der man har den største gevinsten slik jeg ser det.

Boken er ganske komplett og gir svar på omtrent alt du måtte lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle og kjøpe boka fra canis, klikkertrening for din hund! Her får man forklar steg for steg og øvelser for hvordan man skal gå fram!

Jeg visste lite om klikkertrening før jeg kjøpte boken for 2 uker siden, men etter å ha lest den grundig flere ganger (ja den er faktisk så interessant), så har jeg fått med meg litt, og etter hva jeg leser her av de som "kan" klikkertrening så virker det til at jeg har forstått det ganske så bra :Laugh:

Å trene en hund på denmåten at hunden unngår ubehag vil jo også virke på en eller annen måte. men jeg vil mye heller ha en hund som gjør ting fordi den vil! Og slik er klikkertreningen kjempebra! Men jeg er også opptatt av at hunden ikke skal få lov til f.eks å hoppe opp på kjøkkenbenken mens jeg bare skal sitte å vente på at den hopper ned igjen før jeg klikker! Og som boken jeg snakker om sier, man har selvfølgelig lov til å gå å ta ned hunden og si nei! Men man korrigerer ikke "feil" under trening. Går ikke hunden bra under lineføring, så neivel, da avbryter man, eller prøver på nytt. Men det kommer heller ingen belønning. Altså ingen kjefting eller tvang av kommando.

Boken tar også kjempebra for seg targettrening, noe som er kjemepgøy:) Etter bare 3 dager med klikkertrening/targettrening har valpen min blitt kjempeflink! Nå krever jeg ikke så mye foreløpig, men kontakttrening er i alle fall blitt kjempebra! Når hun blir litt større skal vi også melde oss på klikkerkurs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...