Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokk


C.J

Recommended Posts

Det at hunden hyperventilerer er jo et tegn på panikkanfall, så ja; i teorien kan hunden gå inn i sjokk, men jeg tror ikke det er overhengende fare for det.

Det viktigste er å oppføre seg normalt og ikke endre rutinene nevneverdig - noen hunder blir redde av at eier setter dem på et spesielt rom, setter på radioen og lignende fordi den forbinder det med raketter. Ellers er ulike medikamenter til nytte, spesielt de som ikke sløver hundens fysikk, men kun psyke. En form for "likeglad"medikament. Hvis du ikke har gått til innkjøp av det, er det bare å få kvelden til å passere og gi hunden støtte, men ikke trøst. Lykke til! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skulle jo tro det, men jeg har kjørt 8 timer i bil med en hund som satt å pesa/hyperventilerte konstant hele tiden. Superstressa i 8 timer (hadde ikke noe valg og det var en hund som bare hadde sittet inni bil en gang før). Vi tok jo pauser hvor den roa seg umiddelbart og slutta å hyperventilere, men allikevel. Hunden tok ikke noen skade av det så snart vi var ute av bilen igjen, og den besvimte ikke (men jeg satt å "venta" på det). Så kanskje hunder takle hyperventilering på en annen måte enn mennesker? Et menneske som hadde hyperventilert sånn hadde svima av i løpet av minutter... Jeg vet ikke, men det gikk nå helt bra med denne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nå er det vel slik at en hund peser når den er stresset, og dette er ikke direkte hyperventilering i ordet rette forstand? Når et meneske hyperventilerer vil den ikke få nok oksygen, og vil dermed besvime etter en stund. Men hos hunder så er pesing en fysiologisk mekanisme for å fjerne overskuddsvarme, så de kan pese rett så lenge uten at de trenger å få oksygenmangel av den grunn. Så om den peser fordi den er stresset eller fordi den har det for varmt tror jeg nok ikke spiller noen rolle.

Selvfølgelig, om pesingen går over i hyperventilering så ville jeg blitt bekymret, men ikke om den "bare" peser, da er det nok ingen fare.

Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nå er det vel slik at en hund peser når den er stresset, og dette er ikke direkte hyperventilering i ordet rette forstand? Når et meneske hyperventilerer vil den ikke få nok oksygen, og vil dermed besvime etter en stund. Men hos hunder så er pesing en fysiologisk mekanisme for å fjerne overskuddsvarme, så de kan pese rett så lenge uten at de trenger å få oksygenmangel av den grunn. Så om den peser fordi den er stresset eller fordi den har det for varmt tror jeg nok ikke spiller noen rolle.

Selvfølgelig, om pesingen går over i hyperventilering så ville jeg blitt bekymret, men ikke om den "bare" peser, da er det nok ingen fare.

Godt nyttår!

Da er det nok ikke hyperventilering, bare pesing.. hun er veldig nervøs nå stakkar.. :icon_redface: Spiller høy countrymusikk i stuen nå, hehe! Hvordan ser jeg om pesingen går over i hyperventilering forresten??

Godt nyttår ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, høy countrymusikk i stuen?? Da hadde jeg også blitt stresset! :icon_redface:

Når en hund hyperventilerer vil den puste dypere enn når den bare peser, altså den vil puste som normalt bare mye fortere (utrolig dårlig forklart, men håper du skjønner). Og at antall pust i minuttet overstiger 25 (litt + - her selvfølgelig).

At hunden skal gå i sjokk en nyttårskveld tror jeg nok skal mye til. Men det er bra du holder øye med hunden iallefall! Bare ikke la den vite at den blir holdt øye med, om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det på nyttårsaften for hunden da?

Det gikk veldig greit egentlig :icon_redface: Hun roet seg da jeg satt på musikk, og da jeg fikk besøk av noen venninner glemte hun helt rakettene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...