Gå til innhold
Hundesonen.no

Säga ifrån när man ska ut.


Anders

Recommended Posts

Jaa...överskriften säger egentligen allt jag undrar.

Har ni behövt träna in er valp till att säga ifrån när han vill ut?

Har nämligen lite problem med det. Caesar går ibland runt oroligt och tittar mot dörren men vad jag vill ha är att han gnäller till. Om jag är i ett annat rum så kan jag ju inte se om han går runt oroligt och tittar på dörren. Jag antog att det skulle komma naturligt om jag inte gick ut med honom när han gick runt oroligt, att han liksom skulle prova med nästa knep till uppmärksamhet. Men det är långt ifrån sant.

Ibland gnäller han till och eftersom jag oftast sett på honom innan att han behöver gå ut så berömmer jag honom ögonblickligen när gnället kommer. Men det har inte hjälpt alls, han kan lika gärna inte gnälla alls och bara titta på mig för att samtidigt kissa inne.

Jag bor i en lägenhet så jag upptäcker det varje gång medan han gör det så jag säger till och försöker stoppa honom (ibland lyckas det och ibland inte). Sen väntar jag vidare på att han ska gnälla men oftast kommer inget annat än kiss.

Jag är ganska säker på att han "vet" att det är ute man kissar för varje gång jag går ut så kissar han direkt och han kan ibland vara inne utan att kissa i 5-6 timmar(vilket gör att jag inte tror det är urinvägsinfektion eller så, men ska nog kolla iaf) och sen när han kommer ut så kissar han..

Hmm...blev lite rörigt ämne det här...försökte säga allt på samma gång, men jag hoppas ni fattar. Å ännu mer hoppas jag att nån har ett bra svar.

I övrigt önskar jag er ett gott nytt år!

MVH

Anders och Caesar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri trent på at hunden skal si fra at den må på do, men når du sier det, så gjør de jo det når de etter hvert skjønner at det er ute det lønner seg å tisse! Eller, om dagen går Fibi og legger seg ved døra, når hun trenger å komme seg ut. Om natten piper hun og reagerer jeg ikke fort nok, kommer det en labb og skraper meg på armen. Da vi overtok henne 7 mndr gammel, var hun lekk som en sil, men etter måneder med "baby"rosing ved tissing og bæsjing ute, (bruker aldri godbiter ved renslighetstrening, ei heller kommentarer eller "straff" ved uhell inne), skjønte hun poenget. Det er vel også snakk om å lære å holde seg til man kommer seg ut og det er jo også en funksjon som trenger litt tid for å etableres. Jeg mener, en voksen hund som legger seg stille ved døra og holder seg til eieren får tid/ser at hunden må ut, er vel behagligere enn en hund som pistrer og piper.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...