Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette for lite mosjon for min hund?


C.J

Recommended Posts

Har en 5 år gammel jakthund ( fuglehund ).

Bortsett fra morgen, ettermiddag og kveldstur ( 10-15 min ) så går jeg alt fra 0-2 timer som hovedtur.

Noen dager er det kun dressur trening og ingen hovedtur. Andre dager går vi gode hovedturer ( alltid i skogen, hvor hun løper løs - bortsett fra under båndtvangen )

Noen dager innemellom orker vi rett og slett ikke gå noen lang hovedtur og da koser vi oss bare hjemme.

Så hos oss er det ingenting fast. Tror at variasjon er viktig og at hunden ikke vender seg til 2 timers tur hver dag.

Men som regel går vi rundt 1 time løs i skogen hver dag.

Så lenge hunden ( og du ) er fornøyd, så er det ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du turen i bånd, eller får hun springe løs? Går du med begge hundene på en gang ( har du ikke 2? ).

Hvis hundene dine får være 2 i lag å springe løs, vil jeg si at 1 time er bra.

Slik som jeg ser det med mine er at hvis jeg går 1 time i bånd, eller bare med en og en. Er dette alt for lite (da tenker jeg på hvis de ikke skal trenes den dagen). Hvis jeg går med begge to løs i 1 time, er dette nok. Da aktiviserer de hverandre masse selv.

Jeg har ikke to hunder, hvor har du fått det fra? :D Hvis du refererer til den andre flatten på hjemmsiden min, så er det min søsters hund, og den bor i Bergen, så er ikke ofte de treffes..desverre.

Jeg skrev at hun som oftest får løpe løs, går vi i skogen løper hun hele tiden løs, og det blir en del klatring i stiene. Ikke bare gåing langs hovedstien. Jeg går også en 10-15 minutters kveldstur i bånd, rundt nabolaget, slipper av og til løs da også, oppe på skoleplassen.

Du mener jeg burde gått tur med en annen hund? Hvis ikke bør jeg gå lenger? Det skal jeg nok ordne :D Har en nabo med en chowchow og disse leker godt sammen, så jeg kan jo høre med henne om ikke vi kan gå oftere turer sammen.

Har noen forslag til aktiviteter jeg kan gjøre underveis i turen, slik at hun får brukt litt hjerne også? Pleier å strø godbiter rundt på gresset og la henne lukte seg fram..Er dette en grei aktivitet i pausen på turen?

Ellers takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen forslag til aktiviteter jeg kan gjøre underveis i turen, slik at hun får brukt litt hjerne også? Pleier å strø godbiter rundt på gresset og la henne lukte seg fram..Er dette en grei aktivitet i pausen på turen?

For oss fungerer det supert med godbit- eller gjenstandssøk (gjemme kongen, f.eks) i løpet av turen. Merker forskjell på hvor sliten hun er om hun "bare" går/løper eller om hun f.eks får søksøvelser i løpet av turen.

Hun blir minst like sliten av 1 time tur med søk enn 2 timers tur uten.

Bruker også å holde henne litt på "tå hev" når det gjelder lydighet gjennom turen, og legger inn strekker med fri ved fot, vendinger, innkalling fra sitt og dekk osv. Hun blir nødt til å konsentrere seg litt, samtidig som det jo ikke skader den generelle kontakten heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke nødvendig med masse trim når vi er ute, for jeg syns hunden fortjener det å være ute og få luftet seg. Komme seg ut av huset og hagen og oppleve ting. Lukte, se seg rundt osv. Jeg har ikke samvittighet til å la en hund være inne en hel dag, mad tanke på hvor mange timer en dag :D Klart noen dager er det drittvær og jeg er kortere tid ute, men da gjør jeg opp for det og tar en lengere tur når det er bedre vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke nødvendig med masse trim når vi er ute, for jeg syns hunden fortjener det å være ute og få luftet seg. Komme seg ut av huset og hagen og oppleve ting. Lukte, se seg rundt osv. Jeg har ikke samvittighet til å la en hund være inne en hel dag, mad tanke på hvor mange timer en dag :D Klart noen dager er det drittvær og jeg er kortere tid ute, men da gjør jeg opp for det og tar en lengere tur når det er bedre vær.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener... Mener du at du ikke går så langt, eller at du ikke driver med "hjernetrim" (noe hunden forøvrig syns er kjempegøy, så det fortjener den vel absolutt :rolleyes: ), eller hva mener du egentlig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle har et bra system jeg. Forskjellig, men hundene er også ulike og har ulike behov.

Vi gjør det ganske likt MonicaT vi :D Småturene er faste, så varierer vi hovedturen slik som det passer den dagen. Noen dager er vi ute lenge og går sammen med andre hunder, noen dager tar vi en liten runde i nabolaget. Vi driver ikke så alt for mye hjernetrim hele tida, min hund synes det er gøyere å leke med andre hunder når vi er ute. Bevisste eiere som folk her inne ser lett om hunden ikke er fornøyd tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke hva du mener... Mener du at du ikke går så langt, eller at du ikke driver med "hjernetrim" (noe hunden forøvrig syns er kjempegøy, så det fortjener den vel absolutt :rolleyes: ), eller hva mener du egentlig... :D

Tja spør om jeg ikke sikker på hva du mener heller :D Jo jeg går ut med hunden både lags veien og er i skogen, hunden er løs, vi leker sammen, kløver, trener litt osv. Men jeg tenker ikke nødvendigvis at vi må ut for å trene, men at vi bare er utendørs sammen og gjør ting hunden liker. Om vi så går en tur i parken og setter oss på en benk og bare ser på folk.. Det er det jeg mener at jeg ikke har samvittighet til å la hunden bare være innendørs hele dagen, men jeg må ut for å la hunden komme seg ut og få lukte og være ute i den store verden. Vet ikke om jeg kanskje skrev det litt tungvidt istad, men.. :unsure: Siden charlotte nevnet at hun lar hunden være inne/iro i ukedagene og trene i helger. Jeg hadde ikke klart å gjort det sånn selv, pga det jeg skrev over.

Altså helt greit at folk gjør som de selv velger og passer for dem! Men jeg bare mente at jeg selv ikke kunne gjort det sånn. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenke meg at det var noe sånt du mente, ja... Beklager at jeg er litt treig i nøtta! :D Nei, her er vi nok ute og vandrer, leker, trener eller flyr i skauen hver dag, nesten. De dagene det bare blir en halvtimes tur i bånd har jeg dårlig samvittighet, selvom ikke Fibi ser ut til å bry seg! Det handler om at jeg faktisk også har behov for å gi hunden et bra tilbud i hverdagen også! Tror det står i boka at tolleren trenger 60 - 80 minutters mosjon hver dag! Kanskje jeg er gammeldags, men det føles riktig for meg og. Så om hunden da begynner å forvente så mye mosjon, so what? Den får det jo! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om hunden da begynner å forvente så mye mosjon, so what? Den får det jo! :rolleyes:

Det er utrolig kjedelig ( og gir deg ekstra dårlig samvittighet ) når du er syk. Jeg orker ikke gå 1 times tur når jeg er sikkelig forkjøla.

Eller de dagene man må noe annet eller akkurat i dag orker jeg ikke lang tur - og så blir bikkja helt hyper.

Min hund takler 2-3 rolige dager, men så blir hun hyper.

Om vi ikke går lang tur pleier vi å trene litt inne ( apport, sirkus kunster etc ) men noen dager innemellom så gjør vi rett og slett ingenting bortsett fra å kose oss.

Ikke så ofte, men det hender. Og da er det deilig at hunden takler det, noe jeg egentlig forventer av en normal grei hund.

Men så klart, hunden får trim :rolleyes:

Likevel er det deilig at hunden takler at det går en dag i ny og ne hvor det ikke skjer så mye.

Litt skummelt å si sånt, for da oppfattes det som hunden ikke får trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke to hunder, hvor har du fått det fra? :P Hvis du refererer til den andre flatten på hjemmsiden min, så er det min søsters hund, og den bor i Bergen, så er ikke ofte de treffes..desverre.

Jeg skrev at hun som oftest får løpe løs, går vi i skogen løper hun hele tiden løs, og det blir en del klatring i stiene. Ikke bare gåing langs hovedstien. Jeg går også en 10-15 minutters kveldstur i bånd, rundt nabolaget, slipper av og til løs da også, oppe på skoleplassen.

Du mener jeg burde gått tur med en annen hund? Hvis ikke bør jeg gå lenger? Det skal jeg nok ordne :D Har en nabo med en chowchow og disse leker godt sammen, så jeg kan jo høre med henne om ikke vi kan gå oftere turer sammen.

Har noen forslag til aktiviteter jeg kan gjøre underveis i turen, slik at hun får brukt litt hjerne også? Pleier å strø godbiter rundt på gresset og la henne lukte seg fram..Er dette en grei aktivitet i pausen på turen?

Ellers takk for svar!

Ja, jeg tenker på den hunden du har på hjemmesiden :D

Hunden får bruke mye mer av seg selv når de er flere i lag. Slik som jeg gjør hvis jeg har det veldig travelt. Tar med meg 8-13 hunder med meg opp i skogen, slik at de får rest skikklig av seg (nå jobber jeg på hundepensjonat, og har flere hunder å ta av). Da trenger jeg egentlig bare å gå en 1/2 så er alle helt utslitt.

Ta med deg chow chowen med på tur, så få hun i hvert fall brukt mer av seg selv :D

Nå er det jo kanskje litt forskjell på flatt`en din, og mine border collier. Men å ha flere hunder sammen, er alltid et bra aktiviseringstips :P

Hvis du vil slipe de ekstra mye ut, er go`bit søk veldig bra. Har du kløv, så kan du jo bruke den. Sykle er også en veldig ok måte å slite ut hundene på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...