Gå til innhold
Hundesonen.no

slikke snuten triks..


MarieR

Recommended Posts

I går skulle jeg egentlig vente på rygg-adferd fra Ask, men det fikk jeg ikke. Det jeg derimot la merke til var at han tilbød (kunne vært demping, men la gå) slikking på snuten og rundt munnen. Så jeg tenkte "Hei, det kan jeg jo bygge videre på". Totalt unødvendig triks, men aktivisering like fullt. Under innlæringen hvertfall.

Men..når jeg da klikket og ga godbit for dette begynte jeg å lure på om slikkingem kom av at han netopp hadde fått godbit, og samlet opp evt. smuler etc (ja..sikkert...) og at han dermed ikke helt koblet slikkingen til kølikket og godbiten. Hva trur dere?

Jeg fikk overdrevent mye slikking etterhvert, mye mer enn normalt etter at han har spist/fått godbit osv, men er alikevell litt usikker på om det gikk inn. Prøvde å gi han bitteliten pause rett etter godbiten, så slikkadferden som da ville kommet naturlig fikk være, så gikk jeg tilbake og lot han tilby. Det funket.

Og mens jeg først "har dere her". han tilbød som sagt minimalt med rygging når jeg sto foran han og ventet på adferd, og da han tilbød det og jeg klikket og ga kjempebelønning fordi han først rygget, fikk jeg ikke mer rygging av den grunn. Og jeg var faktisk presis..tips til hvordan jeg kan shape eller fange inn rygg? Tenkte på å bruke target, men vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje han slikket seg pga godbiten, men det spiller jo ingen rolle, etter hvert kobler de det allikevl, og man kan få slikke snute på kommando hvis man ønsker...

Ang rygging, så er det mye påvirkning man kan bruke. De fleste hunder rygger for å manøvrere seg ut mellom bord og sofa. Sperr han så han ikke kommer fremover, men må gå bakover.

Noen hunder rygger om du har de foran deg, og går mot de...

En annen variant jeg en gang lærte, var å stå med ryggen til en vegg, ca 30 cm fra, mellom noe så hunden ikke kan komme rundt deg fra noen kanter. Jeg sto mellom et skap og tv'n. Stå med bena fra hverandre og legg en godbit på gulvet mellom bena, litt bak deg mot veggen. Gi hunden værsågod, og når den har tatt godbiten må den rygge tilbake mellom bena dine for å komme ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe, jeg skulle lære hunden min å slikke snuta, men som med så mye annet sånt gikk jeg lei før jeg fikk frem hele adferden. Resultatet er at hun stikker ut snuta og gjør noen rare krøll med tunga. Dette fant hun fort ut at alle syns er vanvittig artig, så den nye tiggeadferden her i huset er å vifte med tunga langt ute og gjøre mange rare krøll :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skulle lære hunden min å slikke snuta, men som med så mye annet sånt gikk jeg lei før jeg fikk frem hele adferden. Resultatet er at hun stikker ut snuta og gjør noen rare krøll med tunga. Dette fant hun fort ut at alle syns er vanvittig artig, så den nye tiggeadferden her i huset er å vifte med tunga langt ute og gjøre mange rare krøll :D

Haha! Så morsomt!

Til Buhund-jenta: Jeg har også lagt merke til at de slikker seg om snuten når de har fått en godbit, men jeg tenker som så at da må jeg bare være raskere med klikkeren, dessuten er det en fordel å "vite" når slikket kommer, siden det er vanskelig nok å time det fra før av. Det går jo nokså fort med et lite slikk.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...