Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsbrev til Kommunen


Margrete

Recommended Posts

Men hvis det blir kun offentlig oppskyting, blir det da kun raketter for folk som bor i større byer? Hva med de som bor i utkanten?

Det blir vel opp til kommunene å avgjøre vil jeg tro. Men foreksempel oss, som bor på en liten utkantplass på tuppen av en utkantplass får kanskje ikke arrangert et eget fyrverkeri men at vi må kjøre et stykke. Men da kan de vel legge inn at det kan søkes om dispensasjon slik at en "nyttårskomite" kan arrangere oppskyting for eksempel. Må ikke se problemene men mulighetene :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tenker heller hva sannsynlighetene er, ihvertfall etter å ha bodd på en såpass utkantplass selv. Ja det går an å samle alle til en viss grad, men hvem skal ha rett til da å oppbevare og skyte opp? Siden det stod i forslaget at en profesjonell skulle gjøre det. Og i et grisegrendt strøk hvor det er mange mil mellom hvert tettsted, hvordan skal kommunen finne det stedet. Hehe ja du kan vel si at jeg heller ser problemene klarest :icon_redface: Men ja jeg skal ikke være vanskelig, skjønner hva du mener. Jeg er enig i at de største byene og der hvor det er tettest med folk og hus, så bør det være forbudt å skyte opp raketter, men at det ikke er ulovlig for private å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man absolutt ha raketter på nyttårsaften så finner de nok en løsning, selv i ytterste utkantstrøk. Da kan de foreksempel velge en representat, som er over 20 år til å ha ansvar for oppskytingen. Og det kan vært tettsted ordne. Eller noe i den duren :unsure: På dette viset blir det alikevel mer kontroll på oppskytingen for da kan ikke enhver idiot dra ut å handle raketter og fyre opp igjennom slutten av romjula og langt ut i det nye året. Eller så kan de se det på tv :icon_redface:

Jeg syns ikke enhver skal kunne kjøpe raketter og sende de opp. Det skjer så mye uhell, aldersgrensene blir ikke fulgt, det startes mange branner, det er mye skader på folk og fe, husdyr plages av det, forurensende er det osv. For faktum er at slik det er nå fyres det opp i tide og utide, i rus, barn får tak i. I det minste må de allerede eksisterende lovene om at det kun er på nyttårsaften i 00.00 tiden (husker ikke nøyaktige tider) det er lov å skyte opp. Og folk må bli mye flinkere til å melde fra om ulovlig oppskyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi akkurat kommet inn etter en halvtimes runde. Det dundret og smalt nonstop! Heldigvis litt unna, men nok til at prinsessa ikke ville ha godbit, selvom hun gikk "fot", men hadde full fokus på å holde seg i skinnet (ikke frik ut ikke frik ut)og komme seg hjem! :icon_redface:

Her i Oslo og andre rimelig tett befolkete områder, syns jeg brannvesnet skulle ha all oppskyting av raketter. Mellom klokken 00 00 og 00 10 nyttårsaften/første nyttårsdag og så ferdig med det! På små plasser er det kanskje ikke det samme problemet med "ukontrolerte utblåsninger" i hytt og gevær? Men er det mer enn ett hus i nærheten av hverandre, går det jo an å slå seg sammen, slik at levenet begrenses både i geografisk og tidsmessig omfang! :rolleyes:

Men sånn helt ærlig langt inni meg, så tenker jeg at man kan da gå ut og se på stjernehimmelen og nyte stillheten og drite i hele fyrverkeriet. Det er da bare noe tull! Men det er jo fordi jeg nå er en gammel tante som ikke kan fatte og begripe hvordan noe som er så farlig og ubehagelig for både fulle mennesker og dyr, kan være noe morsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få forbud mot raketter pga skuddredde hunder, hester og andre dyr er umulig her i landet.

Er ikke for forbud selv, men veldig enig i at man ikke burde selge raketter før den 31, eller tidligst 30 desember.

Også burde det bli forbud, hvis ikke det allerede er forbud, mot å skyte opp raketter i tettbygde strøk. Der skjer det flest ulykker.

Har selv vært med på at hesten min har stukket av tidlig på kvelden nyttårsaften pga en tomskalle som skøyt opp rakett utenfor luftegården. Fetteren min brant opp hånda si på fest - pga han holdt raketten (hans egen feil vel og merke).

Er selv spent på Willys reaksjon i år, da jeg fikk han i sommer og forrige eier sier han er skuddredd.

Dachsen min elsker å kikke på himmelen og se på alle fargene... så her har jeg to motsetninger! :D

Men det skulle vært noen restriksjoner for de rakettene...

Vel vel.. de som vil spare på dem kan jo bare prøve; kruttet vil jo bli gammelt, og kanskje det ikke virker etter en stund (vet ikke helt hvor lenge).

Også burde det kanskje vært en mulighet for folk å levere inn de ubrukte rakettene igjen. Mot en viss pengesum da, for å få folk til virkelig å levere inn...

Tror det er endel som ikke skyter opp de største rakettene hvis det er overskyet osv...

Men min signatur får dere ikke på et brev om totalt forbud, men gjerne noen strengere regler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen kommuner er det allerede strenge restriksjoner på salg av fyrverkeri, i Bergen er det ikke lov før 30., i Stavanger eller hvor det var er det ikke tillatt i det hele tatt. Nytter ikke å forby å skyte opp om det selges, forby å selge først da... Evt begrense det, lage et stort, kommunalt fyrverkeri i stedet el.

De begynte nok desverre å selge det i dag :D Vet at de har solgt det på Askøy i nærmere en uke nå om ikke lenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ganske nærme Trondheim sentrum. Og jeg er livredd når guttegjengen i gata her begynner å skyte ut raketter nedover gata! De er vel ikke mer enn 16 år, og dt er jo livsfarlig :D

Taika reagerer ikke noe særlig på rakketene, men jeg misunner virkelig ikke dem som har dyr som plages!

Er likevell ikke imot privat bruk, jeg elsker å sitte å se på alle rakettene. Men MÅ bli strengere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Hvordan er det om man melder ifra til politiet om ulovlig bruk av fyrverkeri? Blir det tatt tak i eller blir det rett og slett nedprioritert? Og hva sier egentlig dagens lovverk om dette?

Da ringer du 02800, og ber om å bli satt over til operasjonssentralen. Der kan du klage over slikt. Spesielt om du vet og ser oppskytningen. Da kommer de som regel ganske så fort.

Hilsen Rakettheksa fra Oslo

(noen ungdommer hater nok heksa i nr 10 nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å skrive til kommunen selv. Synes det ikke burde være lovlig å skyte opp før 00.00 på natta. Herregud, folk må absolutt begynne så utrolig tidlig. Tenk å dyra !

Det er ikke lovlig å skyte før 23.00 og frem til 02.00 eller 03.00

Men se hvor mange som bryr seg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at Stavanger ikke selger raketter før den 29 desember, for hvis ikke hadde romjula blitt et mareritt. Det er jo alltid noen som har igjen fra i fjor som begynner å skyte ganske tidlig, og nå har det begynt ganske mye her. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å skyte opp raketter mitt på lyse dagen, de er jo bare en plage for alle. Jeg kan jo nesten ikke gå ut med Kali uten at hun blir livredd. Heldigvis så blir hun ikke febrilsk og prøver å stikke av, så jeg prøver å leke med henne, så nå har hun heldigvis begynt å avreagere ganske rask

Jeg vil gjerne at det blir forbudt med privat oppskyting av raketter. Det er fint å se på, men det er uansvarlig at så mange sterkt berusede mennesker skal skyte opp. Det er mange som ikke klarer å passe skikkelig på barna sine når de er i en slik tilstand, og gir dem lov til å sende opp raketter alene osv, og det kan jo gå skikkelig galt. For noen år siden var det en mann som tok med seg hunden sin dit vi sendte opp raketter. Den hunden ble nok brukt som jakthund fordi den ville ta rakettene, og mannen holdt på å slippe den løs fordi han var full. Mamma måtte gå bort å snakke vett inn i skallen hans, så de bare gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff... enda et forbud som skal tres ned over hodene på folk. Bruk heller litt penger på politietaten slik at vi har noen til å opprettholde de lovene og reglene vi allerede har.

Neivel, ikke noen ny lov, da. Bare en sterk anmodning om å holde rakettoppskytninga innenfor en tidsramme av minuttene rundt midnatt nyttårsaften! En sterk anmodning! :unsure: Her smeller det hver eneste kveld i romjulen fra mørkets frembrudd og vi vil bare så gjerne slippe det, så vi kan komme oss ut i det deilige vinterværet <_< !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ringer du 02800, og ber om å bli satt over til operasjonssentralen. Der kan du klage over slikt. Spesielt om du vet og ser oppskytningen. Da kommer de som regel ganske så fort.

Hilsen Rakettheksa fra Oslo

(noen ungdommer hater nok heksa i nr 10 nå)

Hehe, seriøst... hvis det ikke er lov å sende på den tiden du klaget, så er det ikke lov. Og du er dermed ingen heks! Så det så!

Men takk for telefonnummeret.. tar det gjerne i bruk jeg hvis de ikke holder seg innenfor rammene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...