Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsbrev til Kommunen


Margrete

Recommended Posts

Ja så har det startet her i Oslo. Oppskytningen startet i dag kl 1300... Liten vits i planlegge å lufte skuddredd hund før mørten, når idioter skyter opp i hytt og pine.

Det var nå egentlig ikke min sutring jeg ville ha ut. Jeg vil komme med et forslag om et brev til kommunen hvor flest mulig skriver under, slik at vi kanskje kan få igjenom ett offentlig fyrverkeri og et forbud mot privatoppskytning. Altså forbud mot alt salg av raketter til privatpersoner. Klart de kan jo bare dra over grensen for å kjøpe, men det vil uannsett bli mindre av det.

Noen som ser seg skriveføre nok til å forfatte ett slikt brev? Så sender vi det rundt på mail til kjente og kjære med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg må si meg helt enig med deg. Jeg flykter ut på landsbygda med min lille lydvare gutt, men hva hjelper det når man smeller raketter rett utenfor vinduet her.. :icon_redface: Det er superkjedelig fordi dette er noe jeg vil forebygge, og derfor ønsker å ha kontroll over det selv. Men du er da skrivefør til tusen Margrete, et sånt brev tror jeg du er minst like kompetent som andre til å skrive.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver også gjerne under. Jeg har forresten ikke hørt et eneste smell, eller sett noen lysglimt enda. Bor ute i ei ganske fredelig bygd nå. Men vet at mange er fryktelig overivrige og smeller fra jul og til langt over nyttår. Om det ikke blir et privat forbud så bør det iallefall bli mye mye strengere. Kanskje unngå salg utenom på selve nyttårsaften, men det hjelper jo ikke på de som smeller til langt ut i januar. Nei jeg hadde visst ikke så gode forslag, og ikke er jeg så flink til å skrive heller. Men underskriften min kommer brevet til å få :icon_redface: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skriver under med glede! ikke bare hunden som er redd, jeg er også ganske redd rakettene som kommer i full fart. må si jeg gruer meg til nyttårsaften. jeg er for total forbud privat men en stoor offentlig oppvisning i sentrum! greit nok at vi ikke får sende opp selv og se - der er vår rakett, men hvem tar skade av det? tenk på hvor mye skade raketter gjør, og hvor lite vi hadde gått glipp av hvis det hadde blitt forbud! jeg kan ikke melde meg som noe brev skriver! haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Åsså..Gjett tre ganger hvorfor Milo var skuddredd? Joda, fordi en stund før/etter nyttårsaften for noen år tilbake siden, så ble det skytt opp en rakett ved oss, bare for å skremme hunden... Årh..kjenner jeg hater raketter :icon_redface:

Jeg skriver gjerne under, og kjenner fler som kan tenke seg og gjøre det samme :lol:

Hva med å få noen av skribentene på sonen til å skrive?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud pga hundene kommer uansett ikke til å bli gjennomført.

Restriksjoner pga sløs av penger og unødvendig forurensing av naturen derimot, der har du noe jeg vil skrive under på og som jeg mener er langt mer sannsynlig at vil bli hørt på av flere.

Men for all del - jeg føler med de som har hunder som er redd fyrverkeri eller har blitt skremt av det. Møtte en mann i påska for et par år siden. Han hadde en strihåra vorsteher som hadde gjort det svært godt på sin første jakt høsten før, men et par kvelder før hadde de blitt overrasket av fyrverkeri noen meter unna - og hunden hadde vært helt ute av seg selv og fjern siden da. Skalv og la ikke merke til hverken Tinka, mat eller stemmer. Men dessverre er det nok ikke mulig å forby salg av fyrverkeri til privatpersoner bare fordi noen hundeeiere sliter med pangpangredde hunder (tro det eller ei - vi er faktisk i mindretall, vi hundeeiere!).

Om det er noen her som vil gå videre med det, vil jeg anbefale å prøve å gå gjennom NKK. Det stod jo i Hundesport her at et samlet hundenorge gjennom NKK skal gi oss en sterkere stemme ellers i samfunnet. Og å få med underskrifter fra medlemmer av klubber rundtomkring i landet står sterkere enn et par hundre underskrifter fra medlemmer av et hundeforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen kommuner er det allerede strenge restriksjoner på salg av fyrverkeri, i Bergen er det ikke lov før 30., i Stavanger eller hvor det var er det ikke tillatt i det hele tatt. Nytter ikke å forby å skyte opp om det selges, forby å selge først da... Evt begrense det, lage et stort, kommunalt fyrverkeri i stedet el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare hundeeiere som plages av dette, men også hesteeiere og eiere av andre dyr. I tillegg kan man bruke faren for brann og naturskader som et argument også. Selvsagt får man ikke frem noe bare fordi enkelte hunder er redde, men raketter har så mye annet negativt man kan ta tak i i tillegg, for å få frem et salgsforbud. Men helt klart så må det skapes engasjement på mer enn bare "forumnivå", men en plass må man starte :icon_redface: . Nå nærmer det seg vel årsmøter i de fleste klubber og organisasjoner, og der kan man fremme forslag om å "presse" mot et salgsforbud av fyrverkeri, foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt begrense det, lage et stort, kommunalt fyrverkeri i stedet el.

Jepp... Så blir det så mye flottere også, i stedet for alle disse flaue, tikroners fjutt-puttene naboen sender opp :icon_redface:

Det vektigste argumentet er vel tross alt brannfaren og alle skadene som skjer på drita folk som får raketten i øyet når de skal bort og sjekke lunta. Det er ingen menneskerett å veive rundt med livsfarlige raketter i fylla.

Feiret nyttårsaften i London et år, og der var det totalforbud bortsett fra et fantastisk, organisert festfyrverkeri ved Picadilly Circus. Det var full fest og stor stemning der lell, og ingen som klaget. Og når 4-5 millioner Londonere klarer å holde seg, kan vel vi også...

Med organisert fyrverkeri vet man når det kommer, og kan ta forholdsregler den halvtimen det står på. Molly er heldigvis ikke redd, men jeg tør ikke la henne være alene nyttårsaften likevel... Har jo hørt skrekkhistorier om hunder som har tålt smellene i flere år, for så plutselig å klappe sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå en annen vei enn forbud, for det har jeg ingen tro på. Hva med å få gjennom begrenset salg av raketter, f.eks kun på nyttårsaften og i bestefall fra den 30.? At det blir begrenst med utsalgssteder for raketter? Høyere aldersgrense for kjøp? At de som skal kjøpe og sende opp raketter må ha gjennomført et kurs? Vet ikke om dette er gjennomførbart eller om det vil ha en virkning, det bare litt høyttenkning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i stavanger er det nå forbud mot å selge fyrverkeri før 29 desember. Dette er noe som til nå har vært veldig effektivt!

Vi pleier her hvor jeg bor å bli veldig plaget med fyrverkeri oppskyting i tid og utide.... og på Randaberg (et steinkast herfra, om du er god å kaste) har det i flere år være rakettkriger mellom ungdommen i romjula.... Dette er også noe som har blitt betraktelig bedre!

Jeg mener også at det hadde vært et mye bedre alternativ om vi fikk offentlig fyrverkeri mot privat som er nå. og da også at det blir et mye flottere fyrverkeri!

Her i stavanger var det offentlig fyrverkeri og forbud mot privat i sentrum på nyttårsaften 2000. Dette var utrolig flott! Nyydelige raketter med forsvarlig oppskyting!

Om dette er gjennomførbart i form av et lovforbud er jeg litt skeptisk til... men er likevel med å skriver under på offentlig brev for å vise min missnøye mot denne uvettige bruken av fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud hadde vært kjekt, ja. Nå bor jeg ikke akkurat midt i sentrum, og har ingen hunder som er redde på nyttårsaften (bank i bordet), men jeg vet at det er forferdelig mange andre som sliter med det.

Dessuten er det farlig, og siden folk ikke klarer å beskytte seg selv mot sin egen dumhet, må noen andre gjøre det for dem. Jeg stod på god avstand og så på oppskyting for en del år siden, da noen bestemte seg for å fyre opp en rakett noen meter bakfor meg. Den gikk ikke opp, men ganske rett bortover, og traff meg midt i planeten (og slo meg bevisstløs). Sånn i tilfelle noen lurer på hva som feiler hukommelsen min... :blush:

Jeg ikke en hund, så jeg ble ikke skuddredd av det. :icon_redface: Bare enda mer oppgitt over at de firbente i enden av båndet til tider er langt mer intelligente enn sine tobente samborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under lett!!

Tenkte faktisk på dette når jeg kom på jobben nå. Vi har en STOR fyrverkeri shappe rett utenfor jobben. (Jobber ved palèet parkeringshus i Oslo sentrum.) Nå er ikke Solo noe særlig skuddredd, men det er så mange hunder som er det. Og, som noen andre her nevnte, alle skadene som skjer i forbindelise med fyrverkeri. Det er kjempe skummelt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde og underskrevet lett... Ikke bare pga dyreeiere og kjæledyrene deres, men også for de ville dyra sin del.... Sikkert mange av de som løper vettskremte rundt i skogen på denne tiden av året.

I tillegg er jo alle skader på mennesker og bygninger et godt argument mot privat oppskyting av raketter, samt forsøplingen det hele forårsaker.

Jeg bor i Oslo, og har heldigvis en hund som ikke er redd. I hvert fall ikke når han er inne. Hos meg startet det å smelle julaften faktisk, og har fortsatt jevnt og trutt. I går, første dag med lovlig salg, smalt det så og si hele kvelden... (jeg bor på en "topp", så jeg er utsatt for raketter fra stort område) Og av erfaring vet jeg at det varer til langt ut i januar, med en og annen "slenger" også ennå senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påvente av et brev å signere så kan vi jo ihvertfall gi vår stemme her :icon_redface:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142629

Done!

Takk for innspill :lol: Jeg tenkte jo ikke å bruke kun hund og hest som det eneste argumentet i brevet. Nei det hadde nok ikke holdt hos de høye herrer i det fine huset. Nei, vi har takk og lov nok av argumenter å ta av i tillegg. Brann, skader personer og/eller materiell, naturvern og våre husdyr. Noen flere argumenter?

Jeg er enig i at vi neppe får fult forbud, men vi kan jo ønske oss det. Jeg tenker som så, bedre å be om mye og forvente lite ;)

Snowdog: jeg savner dine argumenter mot fult forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Done!

Takk for innspill :icon_redface: Jeg tenkte jo ikke å bruke kun hund og hest som det eneste argumentet i brevet. Nei det hadde nok ikke holdt hos de høye herrer i det fine huset. Nei, vi har takk og lov nok av argumenter å ta av i tillegg. Brann, skader personer og/eller materiell, naturvern og våre husdyr. Noen flere argumenter?

Jeg er enig i at vi neppe får fult forbud, men vi kan jo ønske oss det. Jeg tenker som så, bedre å be om mye og forvente lite :lol:

Snowdog: jeg savner dine argumenter mot fult forbud.

Om jeg ikke tar helt feil så har Sverige allerede et forbud som praktiseres (er det ikke forbudt her også, egentlig, det er bare "amnesti" på nyttårsaften?) - politikere ellers pleier jo å være ivrige etter å følge Sverige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo sentrum er det så vidt jeg vet forbud for privatpersoner å skyte opp, der er det offentlig. Eller er dette bare noe som ble gjennomført ett år? jeg husker det var det i 2000 iallefall. Da jeg hadde hest var det ikke særlig bedre, vettskremte hester på stallen. Onkelen min ble hardt skadet av en rakett på vei ned igjen, faren min holdt på å få et helt batteri i magen. Fyll og raketter hører ikke sammen, men det gjør visst dessverre fyll og nyttårsaften. Hadde vært utrolig deilig å kunne se på et flott offentlig fyrverkeri, og at det var det.. Dette gjøres da i mange andre land? Egentlig kan jeg ikke forstå hvorfor det har gått så langt som det har, med SÅ mange skader og branner hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...