Gå til innhold
Hundesonen.no

Förlorar kontrollen över blåsan när han könsmognar?


Anders

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar bara om någon känner till ifall han-hundar kan tappa kontrollen över sin blåsa när de börjar bli könsmogna? Min hund har gått från att vara ganska rumsren till att vara en ren katastrof på bara några dagar. Han är nu 5 månader och jag antar att för att vara en GD så är det väl lite tidigt att bli könsmogen men jag har ändå fått den känslan lite. (Och hoppas att det isf bara är en övergångsperiod... :wub: )

Sen finns det flera andra möjliga orsaker som att jag för 2 veckor sedan började blötlägga fodret. Men första veckan klarade han det galant, han bara drack mindre.

Sen har jag själv varit stressad på sistone så det kanske har gått över på hunden. Men tänkte i alla fall höra efter här om det skulle kunna vara så att han bara börjar bli könsmogen.

God fortsättning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det aller første jeg ville ha mistenkt er absolutt også urinveisinfeksjon. Men da tisser hunden mange mange ganger - og bare littegranne hver gang.

Jeg synes dels det høres litt for tidlig ut med kjønnsmodning i 5 mndrs alder på en GD, og dels har jeg aldri opplevd at det har gjort renslige hunder "tissete inne" igjen..

Noen få tisper KAN plutselig finne på å markere inne - ved første løpetid - som en sånn "Whoops, DET glemte jeg", men det er da noe som skjer EN gang. Jeg har aldri merket dette på en hannhund, da.

Ta med en urinprøve til veterinæren, så kan denne lett utelukke urinveisinfeksjon i hvertfall. TIPS for å lett få tatt urinprøve - kjøp en engangssprøyte (uten nål, såklart) - "sug opp" urin med denne fra en av flekkene på gulvet. Det er mye lettere enn å løpe etter hunden med en skål i hvertfall..

Lykke til med den lille!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...