Gå til innhold
Hundesonen.no

Om viktigheten av å teste ut dopet før nyttårsaften


Mud

Recommended Posts

Fikk anbefalt av vetrinær å bruke stesolid på Loke i år for å forhindre traume på nyttårsaften som ødelegger treningen vår. Stesolid skulle ikke sløve han på noen måte, bare ta vekk litt av skrekken..

Fikk beskjed om at han skulle ha 6 stk av gangen hver 6 til 8 time og at det var fryktelig viktig å teste ut virkningen i god tid før nyttårsaften og før de begynte å skyte opp i tilfelle han reagerte negativt.

Jeg testet det i kveld og jeg trooor jeg kan slå fast at Loke reagerte negativt... for det første begynte han å sjangle, noe jeg forsto det som han ikke skulle, så begynte han å bli panisk sulten. Så sulten at han klatret opp på benken og nedi kjøkkekommen hvor oppvaksen sto... :wub:

Alt dette var forsåvidt greit nok..helt til han brått ble redd noe i stuetaket (aner ikke hva DET var) og forvant ut på kjøkkenet. Etter en kort stund kom han inn igjen og freaket plutselig helt på lyden av klokka som henger på veggen.. :unsure: Klokka var livsfarlig... Han ble helt fiksert på lyden og stresset som et uvær.. Hadde noen sendt opp en rakett der og da så er jeg neimen ikke sikker på om dyret hadde klart seg.. Han roet seg etterhvert, litt takket være at jeg tok batteriene ut av klokka (takk for tipset Margrete ;) ), men han er enda ikke helt rolig flere timer etter jeg ga han pillene..han ligger i ro men jeg kan tydelig se at han stresser :D

Ikke vet jeg hva som skjedde her, men en ting vet jeg - Loke får en dopfri nyttårsaften i år og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :D

Bra du prøvde det før nyttårsaften!

Du får trekke for alle gardiner og ha høy lyd på i stua eller hvor nå dere oppholder dere.

Også håper jeg dem ikke skyter for mye raketter ute hos dere :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres ikke bra ut...

Selv har vi allerede gitt Sophus testdosen av Xanor, etter at naboen (fra *******) skøyt opp raketter (midt på lyse dagen.. :wub: ). Sophus roer seg veldig fort etter at han får Xanor, han legger seg ned og slapper av på vanlig vis, akkurat som han er normalt. Xanor er visstnok et litt annerledes medikament, det påvirker korttidshukommelsen og er rettet mot panikkangst, men det sløver ikke kroppen og gjør ikke hunden trett. Jeg merker godt på Sophus at han ikke blir sløv, men mer avslappet, litt sånn "jeg gidder ikke å bry meg altså..". Alle de normale tegnene på at han er redd ser vi ingenting til. Han er heller ikke blitt mer redd med tiden, jeg har hørt at det kan skje, at "dopet" paralyserer kroppen, og at hodet får med seg alt som skjer, og det er må jo være en skrekkopplevelse. Vi trener aktivt for å kvitte oss med "dopinga", så med tid og stunder skal vi få det til. Men for nå, må vi bruke Xanor.

Lykke til på nyttårsaften..

Bare en tanke: Kanskje DAP spray kunne hjelpe litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stesolid og Xanor er nøyaktig det samme (benzodiazepiner), men Xanor er langt kraftigere (større konsentrasjon, og kortere "reisetid" til hjernen).

Disse midlene kan noen ganger gi en paradoksal effekt, særlig hos eldre mennesker, der de blir desorienterte og kan hallusinere. Det er nok dette som har skjedd med Loke. Da skal du ikke bruke det mer, for det er vel ikke verdt å risikere samme reaksjon en gang til? Man kan aldri si med sikkerhet om et menneske som har reagert slik på benzo kommer til å gjøre det igjen, derfor prøver man som regel ikke. Og siden Xanor og Stesolid er det samme, løper du nøyaktig samme risiko med det.

Antiepileptika er et alternativ hos mennesker, og tydeligvis også dyr, Largactil hører til i den gruppen (klassifisert som antipsykotikum, men brukes også mot kramper).

Triste saker det der... Nå vet jeg ikke hva annet du har prøvd eller vært inne på å prøve, men snakk med veterinæren din, og se om dere kan finne alternative løsninger? Er nesten så jeg lurer på om narkose kunne vært like greit, men det er jo farlig, og hvis man "bare doper litt" så risikerer man jo den effekten at hunden får med seg alt, men ikke er våken nok til å reagere... Så det er vel uaktuelt det også.

Huff, jeg er glad jeg slipper å forholde meg til sånt, og føler med de som må. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff - det der hørtes virkelig ikke hyggelig ut! Men kjempefint å finne ut av det nå - fremfor på selve Dagen, da.. DA hadde jeg vært redd for hjerteatakk på hunden...

Jeg vet om enkelte som har hunder med så store problemer med enkelt-ting at de faktisk har fått gi hunden en såkalt "likegladsprøyte".

Dette påvirker ikke skrekk-opplevelsen hunden, men den husker ikke noe dagen etter.. Jeg har hørt (i en eller annen sammenheng) at hunder som har fått en psykisk knekk, f.eks. blitt så skremt at de har fått panikk og ikke greier å "komme ut av det" også får dette.

Jeg vet IKKE om dette er noe for Loke, men tenkte jeg skulle nevne det i hvertfall..

Ellers tips som funket utmerket for to hysterisk redde bearded-damer i en årerekke. Den ene var så ille at hun tisset og bærsjet på seg - liggende under en seng - på de fleste nyttårsaftene før de kom på dette. HUn turte heller ikke gå ut på et par dager etter nyttårsaften - måtte "slepes" ut ved hjelp av bånd...

Kjellerbod (eller annet tilsv. rom, UTEN vinduer), rydde vekk alt på gulvet, ha på lys, radio/kassettspiller der inne, vannkopp og solid grind foran døråpningen.

Bikkjene var naturlig nok drittsure av å bli stengt inn i boden på ettermiddagen (etter fôring på formiddagen og en kjapp lufting i bånd på ettermiddagen). Men der sto de til neste morgen, uansett..

Alt. nr. 2 er hvis du har garasje (og fortrinnsvis en hund som liker å være i bilen (men det er litt underordnet). Inn med dyret i bilen, og sett på HØY musikk i bilen ved hjelp av bærbar spiller..

Eller selvsagt, som nevnt i annen tråd - om man er villig til å ofre hele nyttårsaften for hunden sin - putt dyret i bilen og kjør langt vekk fra "folkeskikken" - eller til nattåpent parkeringshus (hvis slikt finnes)..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: jeg var veldig i tvil om jeg skulle dopa han i utgangspunktet for han er ikke SÅ plaget. Han blir redd, men ikke panisk. Eller..han ble redd men ikke panisk i fjor. Hvordan han er i år aner jeg ikke for ingen har sendt opp raketter enda her hedligvis.Vi trener kontinuerlig med DAP og cd og stesolid skulle bare sørge for at han ikke ble så skremt i år at det ødela treningen :wub: DAP og cd holdt ikke alene ifjor.. Jeg tror ikke jeg tør å dope han ned uansett nå. Det var skikkelig ille å se hvor forvirret og engstelig han ble.Men han skulle vel ikke bli så ustø heller? Han prøvde å leke med Lyra her men sjanglet og oppførte seg så merkelig at hun bjeffet på han. :unsure: uff..er så glad jeg testet det først... jeg er rimelig sikker på det ikke var sånn vetrinæren mente det skulle virke.

Jeg får ringe vetrinær når de åpner igjen og si i fra om virkningen og få levert pillene inn på et apotek. Jeg måtte ha legitimasjon for å få de ut så de vil vel gjerne ha de inn igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Igjen, jeg henger meg på Argyros her jeg da....... Largactil virker akkurat slik man vil det skal virke - man blir litt "ja ja - who cares" - og det på en hund som reagerte helt odd på andre dopmidler.........

Ville nå prøvd jeg da Annette - seriøst, det er enda noen dager igjen til nyttårsaften så du kan jo få testet det ut før det braker løs. Kan nesten garantere annerledes reaksjon på Largactil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stesolid skulle ikke sløve han på noen måte, bare ta vekk litt av skrekken

Det er mulig at vett'en din må sjekke litt bedre i felleskatalogen før han gir ut legemiddler <_< jeg var på jobben i dag og fikk tid til å sjekke litt rundt og i katalogen står det om Stesolid:

Neuroser og psykosomatiske tilstander preget av angst, fobier, uro, spenning og aggresjon. Søvnvansker.

Legemiddelet er sløvende på kroppen!

Largacil derimot:

Schizofreni. Maniske, toksiske og senile psykoser. Akutte urotilstander, senil uro. Lindring av angst, spenning og agitasjon hos psykoneurotiske pasienter

Som Belgerpia sa: Du har fortsatt mulighet til å prøve ett legemiddel til før nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper dop overhodet jeg..Folk sier forskjellige ting om forskjellige dop og jeg tør ikke stappe i han flere medikamenter. Jeg har i tillegg en svak mistanke om at han kanskje muligens kan ha nyreproblemer med tanke på ryggproblemene (og det abnorme væskeinntaket), så det er helt uaktuellt å prøve mer nå.

Jeg følger SusanneL sitt råd og stapper han i bilen inne i garasjen og setter på en radio. Han er vant til å oppholde seg i bilen og nyttårsaften er relativt kort her på bøgda så det bør gå greit.. Jeg orker uansett ikke tanken på at jeg aldri får vite hvordan han egentlig har det hvis han er dopa.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper dop overhodet jeg..Folk sier forskjellige ting om forskjellige dop og jeg tør ikke stappe i han flere medikamenter. Jeg har i tillegg en svak mistanke om at han kanskje muligens kan ha nyreproblemer med tanke på ryggproblemene (og det abnorme væskeinntaket), så det er helt uaktuellt å prøve mer nå.

Jeg følger SusanneL sitt råd og stapper han i bilen inne i garasjen og setter på en radio. Han er vant til å oppholde seg i bilen og nyttårsaften er relativt kort her på bøgda så det bør gå greit.. Jeg orker uansett ikke tanken på at jeg aldri får vite hvordan han egentlig har det hvis han er dopa.. :D

Høres ut som om du har funnet en god løsning der! Det er tross alt som du sier umulig å vite hvordan hunden egentlig har det som dopet. Lykke til uansett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror at jeg personlig ville ha valgt å kjøre uten dop. Men samtidig, så reagerte ikke Sofus nevneverdig ille i fjor. Men når det er sagt, så tror jeg ikke det betyr at han er stødig som et fjell heller :wub: Så vi tar en rolig nyttårsaften iår, for å si det slik.

Uansett, jeg har hørt følgende: reisesyketabletter er å anbefale i slike situasjoner. Fordi de bare beroliger hunden, uten å "sette den ut". Så hør med vet i tilfelle du stusser bittelitt. Med reisesyketabletter så har hunden nemlig en mulighet til å få avreagere hvis det er nødvendig.

Krysser fingre for Lokeliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisesyketabletter benyttes for sin beroligende virkning på kroppen, altså er det sløving det også, dessverre.

Jeg er veldig glad for at jeg slipper å ta stilling til dette, nettopp fordi det ikke finnes gode nok medisiner, og de som finnes, de kan ikke stoles på (som startinnlegget utmerket godt viser). Godt du har funnet en annen løsning til Loke, håper det fungerer bra. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel også valgt det alternative du velger, Loke. Hvis jeg hadde hatt en hund som var redd for smellene. Å dope han ned nå hadde jeg ikke turt å gjøre!

Akkurat nå er Taika på tur med pappa, og jeg hører at det smeller som bare det. Så jeg krysser fingrene for at hun oppfører seg som i fjor, ignorerer smellene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utdatert dette, siden jeg vet det gikk forholdsvis bra med loke på nyttår. Må bare legge til at Stesolid tilsvarer også valium, så hold han unna det i fremtiden. Slampen min hadde en lignende reaksjon på valium. Calmivet slo bare ut kroppen hans, han lå å ulte i flere timer, men klarte ikke stå på beina.

Og jeg må si meg enig i at du har fått en snodig forklaring av vet. Snuppa mi går på stesolid fast pga. ryggen, i små doser virker denne bare muskelavslappende (gir 15mg i døgnet til snuppa på 12 kg med mulighet til å fordoble om hun blir veldig dårlig.) Dobler jeg dosen slår dette ut psykisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...