Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og hest


Kristina

Recommended Posts

Er det noen her som rir på tur med hund?

Hvordan skal jeg lære hunden å unngå å løpe bak rompa på hesten på tur?

Når Lunah løper løs på tur så holder hun seg alltid i nærheten av meg, og når hun blir sliten føler hun etter bak i beina mine. Så i dag rei jeg på hesten, mens søstra mi gikk ved siden av og Lunah løp løs. Og når Lunah ble sliten trasket hun etter i rompa på hesten. Jeg fikk litt panikk da, selvom hesten er hundevant så liker jeg ikke at Lunah går bak den, så jeg fikk søstra mi til å rope på Lunah hver gang hun gikk bak hesten. Gikk forsåvidt greit det, men jeg vil gjerne lære Lunah å ikke gå bak der, uansett.

Jeg veit ikke hvor vidt jeg kan stole på hesten at den ikke sparker, selvom den er godt hundevant? Den har jo brodder i tillegg nå, og vil helst ikke ha død hund. Hesten la ikke på ørene eller virket irritert når hunden gikk bak.

Hva har dere lært hunden når dere rir på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ipsa løper fremover på 'Gå fram', og har fått et par skarpe 'Pass deg' om hun har rotet seg bort mot beina på hesten, det er ikke lov. Hun har forsåvidt fått hestevett og holder avstand... Har også en 'Vent' - og dekk-kommando som funker på avstand i fall hun må stoppes/det kommer folk/ryttere/hunder.

Om hun bare dilter når hun er sliten kan du jo redusere lengden/tempo på turene i starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ipsa løper fremover på 'Gå fram', og har fått et par skarpe 'Pass deg' om hun har rotet seg bort mot beina på hesten, det er ikke lov. Hun har forsåvidt fått hestevett og holder avstand... Har også en 'Vent' - og dekk-kommando som funker på avstand i fall hun må stoppes/det kommer folk/ryttere/hunder.

Om hun bare dilter når hun er sliten kan du jo redusere lengden/tempo på turene i starten?

Men i dag skrittet vi bare en time, og Lunah dilter liksom i helene når hun har løpt fra seg, og ikke orker utforske mer, det er liksom ikke noe mindre enn vi pleier å gå tur.

Jeg har en kommando på gå frem 'gå da', men den funker litt dårlig på hesteryggen. Noen ide om hvordan jeg skal få den til å funke 'der oppe' også?

Hvordan lærer man de hestevett? Er det noe de bare må erfare (litt kjipt å erfare ting med brukne bein o.l.)?

I dag stoppet hun for å snuse rett foran hesten, og fikk seg et lite sjokk når hun fant ut at hun plutselig hadde en halv hest over seg, etter det stoppet hun ikke foran hesten i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer man de hestevett? Er det noe de bare må erfare (litt kjipt å erfare ting med brukne bein o.l.)?

I dag stoppet hun for å snuse rett foran hesten, og fikk seg et lite sjokk når hun fant ut at hun plutselig hadde en halv hest over seg, etter det stoppet hun ikke foran hesten i alle fall.

Tror de får det litt av erfaring? Har dem alltid under oppsyn når de er med i stallen så har tatt tak i 'skumle' ting tidlig, tendenser til å vase innimellom beina på hestene feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær kommandoen gjerne inn på en positiv måte. Jeg har brukt "springe" som kommando. Når jeg har vært med flere hunder, og mine begynner å springe har jeg lagt kommandoen inn. Uanet når og hvor jeg sier den kommandoen gjør de det.

Dette med å få hundene til å passe seg, lurte jeg også på hvordan jeg skulle gjøre. Mine hunder har jeg lært "gå vekk". Denne bruker jeg også når jeg rir, så hvis de nærmer seg hesten, sier jeg enten "gå vekk" eller "springe". Jeg har ikke skremt hundene mine på noen måte når det gjelder hestene. For jeg ønsker at de skal gå ved siden av hesten når jeg sier "fot". Dette er en lur kommando å lære, hvis det kommer bil eller andre forstyrrelser.

Lurt å ha en trygg hest når man holder på å trene hundene på dette. Gjerne en hest som er vant med hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...