Gå til innhold
Hundesonen.no

Potekutt med betennelse eller eksem?


Rabalder

Recommended Posts

Lørdag den 16.12 kuttet Balder opp poten sin skikkelig og måtte sy 7 sting. Dyrlegen mente det kom til å sprekke opp igjen etter noen dager og da var det ikke noe å gjør annet enn å vente til det grodde.

IMGP6424sting.jpg

Sånn så det ut 3. dagen og det har bare sett bedre og bedre ut helt til nå.

I dag når jeg skulle skifte bandasje så jeg det hadde væsket mye og fikk dette synet:

IMGP6540potekutt.jpg

IMGP6541pote.jpg

IMGP6547potee.jpg

Han går jo på tribrissen og skulle jo ikke tro han fikk betennelse da, synes det ligner litt på våteksem jeg. Det ene stinget har også flyttet på seg.

Går jo til dyrlegen hvis det skulle være nødvendig, men tenker at de som er vandt med potekutt o.l kanskje har noe erfaring om hvordan å behandle dette hjemme og om det er nødvendig med dyrlege besøk i julen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lukter det? Vet det er ett dumt sprøsmål, men lukt kan fortelle deg mye om hvordan det står til med sår.

Er det mer hevelse enn tidligere?

Sårpulver er fint å bruke på væskene sår (det er ikke unormalt at sår væsker) Bacemecyn (husker ikke hvordand et skrives, det er en hvit flaske med blå skrift) er fint å bruke.

Ellers er det å polstre poten godt slik at belastning blir mer fordelt og holde poten tørr. Klarer han å ligge rolig uten å slikke på det så er det ikke så dumt å la det får litt luft, men da skal du være sikker på at det ikke blir belastet/slikket på.

Fikk du ikke noen form for antibiotika til ham? Det er også normalt at slike sår bruker laaang tid på å gro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal gå på tribrissen i 5 dager til, om det er antibiotika vet jeg ikke men det var det jeg fikk av dyrlegen ;)

Nå luktet jeg ikke på det med hensikt, men hadde fjeset ganske langt oppi det uten å kjenne noe unormal lukt, det lukter jo litt, men ikke noe forskjell på nå og de første dagene.

Han er litt mer hoven ja. Han har ikke rørt bandasjen på 6 dager, men i natt har han slikket på den slik at den ble våt og derfor skiftet jeg i morges istede for på kvelden slik jeg har gjort de andre gangene. Har skiftet på kvelden mens jeg sitter og ser tv, da ligger han på fanget og får luftet foten en time eller to.

Han har fått litt friere tøyler i det siste, har fått bevege seg litt mer, mulig det ikke var så lurt. Nå får jeg bare holde han helt i ro igjen tenker jeg, det er ikke bare bare med en "kenguru" i hus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt på ham en skjerm når du ikke har han under oppsyn, slik at han ikke får slikket i det hele tatt.

Jeg har brukt Aloe Vera propolis krem til poteskade på Vida, med stort hell. Det ville ikke gro, men etter å ha smurt på det noen ganger, så grodde det på kort tid faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal gå på tribrissen i 5 dager til, om det er antibiotika vet jeg ikke men det var det jeg fikk av dyrlegen ;)

Nå luktet jeg ikke på det med hensikt, men hadde fjeset ganske langt oppi det uten å kjenne noe unormal lukt, det lukter jo litt, men ikke noe forskjell på nå og de første dagene.

Han er litt mer hoven ja. Han har ikke rørt bandasjen på 6 dager, men i natt har han slikket på den slik at den ble våt og derfor skiftet jeg i morges istede for på kvelden slik jeg har gjort de andre gangene. Har skiftet på kvelden mens jeg sitter og ser tv, da ligger han på fanget og får luftet foten en time eller to.

Han har fått litt friere tøyler i det siste, har fått bevege seg litt mer, mulig det ikke var så lurt. Nå får jeg bare holde han helt i ro igjen tenker jeg, det er ikke bare bare med en "kenguru" i hus ;)

Tribriseen er antibiotikum så da får han det ;)

Høres mer ut som såret gror siden det klør. Ta på ham skjerm og gi ham noen dager hvile til (om du klarer det :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slikt hender så er det nok best å kontakte vet ja :wub:

Håper det ordner seg, men ibaldnt tar slike ting vanvittig lang tid. var selv med på en hund tidligere i år som holdt på i 3mnd før såret lukket seg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slikt hender så er det nok best å kontakte vet ja :wub:

Håper det ordner seg, men ibaldnt tar slike ting vanvittig lang tid. var selv med på en hund tidligere i år som holdt på i 3mnd før såret lukket seg ordentlig.

3 mnd? Oi, og jeg som savner å gå tur og trene allerede <_<

Nå har jeg fått renset det skikkelig og fjernet de to løse stingene slik at de ikke irriterer huden/såret, huden har egentlig løsnet mer men stingene holder den på plass. Synes det er litt rart at han får betennelse mens han går på antibiotika da, men lurer på om han får for lite for det står 1 tab per 30 kg hund morgen og kveld og Balder er et par og førti kg. Men står på resepten at han skal ha 1 morgen og 1 kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen og fikk bekreftet at jeg er en hønemor hehe :icon_redface:

Det så bedre ut enn forventet, men fikk resept på noen dager til med antibiotika bare for sikkerhets skyld. Slapp å betale også :lol: Skulle ta stingene om to dager og det var ikke lenge til før han kunne få begynne å gå tur igjen.

Han er ganske stresset nå stakkars selv om han går godbit og bamse søk daglig og en masse annet, tydelig at han vil løpe, løpe og løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har best erfaring med "åpne" potesår - dvs at vi bruker en liten barnesokk (frotte, eller lignende) på poten når hunden er ute, og så vasker vi (skyller) i grønnsåpevann og deretter rent vann, "dabber" poten så tørr som mulig og har på ny, ren sokk av tynt, pustende materiale som gjør at hunden ikke får slikket direkte på såret.

Siden du må ta av og på sokker hele tiden lønner det seg å kjøpe flerpakk babystrømer på H&M - du fester dem ved først å ha en god runde eller to med tensoplast (sportstape) rundt foten over håndleddet (framme) (eller like under hasen bak) som står på hele tiden - når du fester strømpen så taper du rundt strømpen og oppå den tapen som allerede er på foten, slik at du slipper å rive av hud og hår hver gang en strømpe må skiftes. Vi har hatt endel poteskader i årenes løp (nå sist lar jeg det gå sin skjeve gang, uten annen behandling en vask etter tur) og det fungerer helt utmerket. Skinnet under tredeputen på din hund ser ut til å være flådd av, og det er lite en veterinær kan gjøre for å feste det, selv om han syr (men han får jo skrevet en større regning, selvsagt :icon_redface: )

Fortsett med tribrissen-kuren og lykke til!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tape-tipset, det var smart :lol:

Fant noen gamle men ubrukte rosa babysokker som sikkert tar seg godt ut :icon_redface:

Heldigvis var selve kuttet grodd helt fint, noe dyrlegen ikke hadde forventet siden det var ganske dypt. Så nå er det heldigvis bare utvendig sår som er lettere og rense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tape-tipset, det var smart :lol:

Fant noen gamle men ubrukte rosa babysokker som sikkert tar seg godt ut :icon_redface:

Heldigvis var selve kuttet grodd helt fint, noe dyrlegen ikke hadde forventet siden det var ganske dypt. Så nå er det heldigvis bare utvendig sår som er lettere og rense.

Hi, hi! Alt kler den smukke vet du ;) (Pass bare på at du ikke strammer "fot-teipen" for hardt slik at sirkulasjonen blir hemmet - du legger den bare "mykt" rundt foten og "klemmer" den på plass (altså ikke strammer)...

Sorry hvis det blir knotete... Følg med i starten for å være sikker på at foten ikke hovner opp... !

Bikkjer har godt grokjøtt som regel, og veterinærene ville blitt forbauset hvis de så hvor fint mange sår gror UTEN sting og behandling hvis bare de blir holdt rene og tørre (ev behandles med antibiotika for å forhindre infeksjon...).

Få høre hvordan det går da ;)

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha en liten oppdatering her :icon_redface:

Balder fikk løpe løs for første gang på 14 dager i dag med potesokk på, gjett om han var glad :icon_redface: Han sprang som en tulling og bokstaveligtalt la seg i svingene.

Tok stingene for 3 dager siden og han har i dag gått uten sokk på inne, det har kommet et tynt lag med skinn på mesteparten av såret og det er tørrt og gror fort :icon_redface:

IMGP6675haha.jpg

Hehe, måtte jo bare ta med et bilde der han har på seg en babyrosa sokk med sløyfe på mens han tygger tyggebein :wub:

IMGP6774balderrrr.jpg

Så fint har det blitt, nå er det ikke lenge til vi kan gå lange turer i skogen igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...