Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp!

_aussie_

Recommended Posts

Jeg skal ha prosjekt om Ulv som skal framføres i morra. Skulle egentlig hatt om grønlandshval men finner så lite info, hadde egentlig startet med å finne stoff osv om hval, men synes det ble alt for lite, så derfor har jeg byttet emne. Må ærlig innrømme at jeg har glemt bort hele prosjektet og gjør det i siste liten. Så jeg lurte på om noen her inne ville være så snill å hjelpe meg litt?

- Finne noen fine bilder

- Hva er ulvens trusler?

- Er den forsatt utrydningstruet?

- Viktige fakta

Jobber på spreng her nå:)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitte litt fakta;

Det er 20-24 ulver i Norge, med fire revirmarkerende par. De er flokkdyr og komuniserer med kroppspråk, lyder og luktmarkering. De er utpregede jegere og størrelsen på ulven og flokken avhenger av tilgang på -og størrelsen på byttedyr.

On noen bilder jeg fant på nett;

http://fohn.net/wolf-pictures-facts/wolf-d...op_1024x768.jpg

http://www.sfondideldesktop.com/Images-Nat...2/Wolf-0012.jpg

http://www.stttelkom.ac.id/helpdesk/downlo...Gray%20Wolf.jpg

http://www.duiops.net/seresvivos/galeria/L...Gray%20Wolf.jpg

Håper det kan hjelpe deg noe hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fellesaksjonenforulv.org/

Foreningen Våre Rovdyr

Ellers kan du jo få med at ca. 700-800 sau blir tatt av ulv hvert år i landet, mens opp mot 130 000 sauer dør av andre årsaker enn rovdyr hvert år på sommerbeite...

Det har dessuten aldri blitt dokumentert at ulv har tatt mennesker i Norge.

Når det gjelder ulvens trusler så er det mennesket, mennesket og mennesket! Mennesket driver meningsløs jakt på dem, mennesket tar fra dem maten deres og mennesket tar fra dem leveområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv

Ulven tilhører i hundefamilien, den kan bli inntil 16 år og veier fra 35-55 (inntil 80). Ulven lever i skog eller på fjellet. Den lever av rein, elg, smågnagere, bever, husdyr eller åtsler. Ulver er flokk dyr og de har streng rangordning i flokken med et ”alfapar” som ledere. Det er alfaparet som får de beste kjøttstykkene og har rett til å parre seg og få unger. Andre ungers avkom blir som regel drept, dette gjør at ulvebestanden vokser sent. Alfaparet er også de første til å angripe byttedyr og jage bort fremmende ulver.

Ulvene kommuniserer med hyl som kan høres på 6-7 kilometers avstand, gjennom luftmarkeringer og kroppsspråk. De merker området sitt med urin i ytterkant av leveområde, dette område kan være på så mye som 500-1000 kvadratkilometer.

Ulven er kraftig bygd og den har tykk pels. Pelsen er vanligvis grå, men kan variere fra nesten hvit til rødlig, brun eller svart.

Habitat og utbredelse

Ulven er svært tilpasningsdyktig til ulike livsmiljøer. Økt jakt på 1800 og 1900 tallet har ført til at ulven har foretrukket terreng med godt skjul, og mange av dagens ulvestammer er å finne i tett skog.

Totalt finnes om lag 15 000- 18 000 ulver i hele Europa. På 1050-1960 tallet ble ulven nesten utryddet i Skandinavia på grunn av hard jakt. I 1972 ble ulven fredet i Norge.

På 1990 tallet fikk vi regelmessige ynglinger som sammen med innvandring fra Finland og Russland, gav grunnlag for den lille ulvestammen vi har i dag. I dag finnes det om lag 15- 20 helnorske ulver.

Hvordan lever ulven?

Ulven er sky og holder seg helst et stykke unna bebyggelse. Unge hanner kan imidlertid vandre en del, og kan da ferdes nær folk. Dette gjør den fordi den er nysgjerrig og fordi det er lett å finne mat der.

Ulven lever i flokk på vanligvis 5- 10 individer. Noen av medlemmene i flokken forlater flokken ved to års alder for å finne seg make, et ledig område til revir eller for å finne en ny flokk å slå seg sammen med.

Ulvene kommuniserer som sagt gjennom lyder, kroppspråk og duftmarkeringer. Ulver uler for å tiltrekke seg make, avmerke territorium, samle flokken etter jakt og i kommunikasjon med andre flokker.

Ulven har veldig god hørsel og luktesans. Lukten er ulvens viktigste sans, gjennom lukt finner den byttedyr, andre ulver i flokken, fremmede flokker og den kan finne ut hvem som har vært i et område og når den var der. Ulver kan høre hverandre ule på opptil 15 kilometers avstand.

Trusler

Mennesket er en av de største truslene ulven har, mye på grunn av den feilaktige oppfatningen at den er en blodtørstig morder. Også trafikk utgjør en stor fare for ulver, særlig for streifende individer. Ved noen få tilfeller er det også registrert reveskabb hos ulv i Norge. Dersom et skappangrep får et større omfang kan dette utgjøre en stor trussel mot bestanden.

Ulv dør på grunn av mennesker

Mer enn 50 prosent av ulvene som døde i Norge og Sverige mellom 1977 og 2003 ble skutt. Dette viser en norsk rapport om dødelighet hos den skandinaviske ulvestammen. Mer enn 80 prosent av ulv funnet i tidsrommet fra 1977 til 2003, døde på grunn av menneskerelatert aktivitet. Pga påkjørsler av tog og bil, eller nedskyting.

Skytingen var enten ulovlig, i nødverge eller nedskyting etter pålegg fra myndighetene. Hele 80 prosent av ulvene, det vil si 15 av 84 ulver, ble snikskutt ulovlig fra 1977 fram til Januar 2004. I perioden mellom 1977 og 2003 forsvant også 14 radiomerkede ulver sporløst, hvor ni av de var alphadyr. Mest sannsynlig er noen eller alle dyrene også ofre for snikskyting. Undersøkelsen viser at den vanligste dødsårsaken hos ulv er påkjørsler av bil og tog, særlig om vinteren.

Er ulven farlig?

Ulven er i utgangspunktet veldig menneskesky og forskere har dokumentert at når mennesker oppholder seg i områder der det er ulv, trekker ulven seg tilbake i de aller fleste tilfeller. Med andre ord den unngår folk så langt som mulig.

I enkelte tilfeller oppholder den seg ikke sjelden i bebygde områder, og den er sett helt innpå gårdstun. Den kan ha dagleie mindre enn 100 meter fra trafikkerte veier med biler, mennesker og hunder, her oppholder den seg bare når den har full kontroll over situasjonen. Dersom et menneske nærmer seg, vil den nesten alltid forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...