Gå til innhold
Hundesonen.no

Rar "hosting" kun når han er ute


Turnip

Recommended Posts

Hei, i det siste har jeg merket en rar hosting hvis man kan kalle det det.

Når vi er ute og går tur, så virker det som Mike "trekker inn luft" eller blåser luft gjennom nesa gjentatte ganger, når han først begynner, så er det 3-4 ganger, så gir han seg. Dette gjør han KUN når vi går på tur, inne så kan det hende han nyser kanskje en gang om dagen... det renner bittelitt av nesa hans innimellom men ikke mye.

Han er i knallform, spiser bra og alltid i godt humør, mye energi som alltid.

Har pratet med veterinærer om dette selvfølgelig, men har hatt en bom tur ang dette. De sa det kanskje kunne være nesemidd? Men han har ikke alle trekkene som kan tyde på at det er det.

vet noen hva det kanskje kan være? Har noen erfaring med nesemidd??

Hilsen Silje og ulykkesfuglen Mike..

--------

Hostingen kan også høres som en slags snorkling hvis noen skjønner??

Uff.. er det ikke det ene så er det det andre... han er syk nesten hele tiden.. :)

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro til en annen veterinær enn den jeg var hos som sa det var nesemidd han hadde, men det som viste seg var at han hadde en kraftig luftveisinfeksjon, bronkitt...

Blir så irritert da veterinærer stiller helt feil diagnose og feil medisiner... Nå fikk han heldigvis bare stronghold i nakken for nesemidden, men uansett... Betalte en saftig regning som var ytterst unødvendig...

Men nå får han antibiotika, og er faktisk blitt bedre, han hostet i hele natt, men har ikke hørt noe siden han fikk antibiotika i dag tidlig! Så han skal holdes litt i ro i 10 dager og holdes varm, så håper han nå blir helt frisk igjen, får han har vært mye syk på bare 9 måneder (mageinfeksjon, bitt av pittbull, kennelhoste, forhudsinfeksjon, pappilomavirus og luftveisinfeksjon)

Nå nå håper jeg på friskere tider for den lille valpen min :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje si noen av symptomene på nesemidd(Pneumonyssoides caninum) her:

Hunder som har nesemidd kan framvise en rekke ulike symptom: nysing, fnysing, “reversed sneezing” (hunden trekker inn luft og nesesekret med en kraftig snorkelyd), hoste, hoderisting, snutekløing, klart vannaktig nesesekret (veldig fuktig snute), sporadisk neseblødning og nedsatt luktevne. Variasjonen er stor fra hund til hund, både i hvilke symptom som vises og intensiteten til disse. “Reversed sneezing” synes å være vanligst. Enkelte hunder utviser ingen symptom i det hele tatt selv om de bevist har nesemidd. Det er viktig å være klar over at de ulike nevnte symptomene også er symptomer på andre sykdomstilstander.

Hundens allmenntilstand er ellers upåvirket.

Dette behandles med en injekson med Ivermectin/Ivomec, men hos mynder og collieraser er dette veldig farlig, de behandles derfor med tablett: Milbemycin oxim. Tablettene er veldig dyre, jeg betalte 700 for èn tablett som skulle deles i fire og gis en gang hver uke, i fire uker.

Store hunder blir lettere smittet, disse rasene er særlig utsatt: drever (14 %), schæfer (27 %), golden retriever (66 %) og flatcoated retriever (41 %).

Det er også veldig mange hunder som har nesemidd nå for tiden, men de ferreste blir behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...