Gå til innhold
Hundesonen.no

Klipp av andres hunder

Tiv

Recommended Posts

Skrevet

Har holdt på i noen år med å klippe hund for andre. Vanligvis kommer de hjem til meg, men det blir jo alltid litt styr med mine egne når det plutselig dukker opp en fremmed hund. Så nå har jeg begynt å dra hjem til folk istedet.

Er litt usikker på hva de forventer når jeg kommer...Syns det blir så rart å være 'reisende i stellebord', så jeg ber kundene ordne et bord selv. Eller er ikke det ok? De fleste klarer å få til et kjøkkenbord med et laken tapet på, andre lager hurtigløsninger og ender opp med ei ripet bordplate. Ville du forventet at klipper tar med bord?

Forventer du at klipper rydder opp hår etterpå? Tenkte å ta på meg noen flere kunder, men funderte på om det var noen bedre måte å legge det opp.

Om du har en hund som biter og er ufyselig, hva vil du klipper skal gjøre da? Jeg får meg ikke alltid til å bruke snutebånd, ikke alle hundeeiere liker det. Da får de holde hunden selv, og stort sett begynner det bra før det ender opp i hvislende banning og et lillafarget eieransikt mens hunden gjør sitt beste for å kappe av fingrene hans/hennes. Noen kunder er i så dårlig forfatning at de ikke klarer å hjelpe til. I verste fall; kan jeg be om lov til å ta hunden til dyrlegen, få den dopet ned og bringe den hjem igjen for klipp? Jeg er litt usikker når sånne folk ringer..og jeg får så dårlig samvittighet av å si nei til stell. Dyrlegen tar helst ikke på seg frisørarbeid om det ikke er helt krise.

Noen gode tips?

Skrevet
Er litt usikker på hva de forventer når jeg kommer...Syns det blir så rart å være 'reisende i stellebord', så jeg ber kundene ordne et bord selv. Eller er ikke det ok? De fleste klarer å få til et kjøkkenbord med et laken tapet på, andre lager hurtigløsninger og ender opp med ei ripet bordplate. Ville du forventet at klipper tar med bord?
Nei, jeg vil ikke forvente at klipperen tar med bord, men jeg vil tro at for mange er det det mest praktiske, både for klipper og eier? Tenkte at hvis du som klipper tar med deg bord så slipper du å måtte risikere å ha hunden for høyt/lavt i forhold til optimal arbeidsstilling, dessuten har man mer kontroll over hunden på et mindre bord enn på en stor kjøkkenbenk. Eneste jeg ville forventet er at klipperen tar med seg sakser, kammer og slike ting

Forventer du at klipper rydder opp hår etterpå? Tenkte å ta på meg noen flere kunder, men funderte på om det var noen bedre måte å legge det opp.

Nei, jeg hadde aldri fått meg til å bedt klipperen å rydde opp etter seg. Det er jeg som har valgt ut akkuart den klipperen, og hvis jeg ikke ønsker at klipperen kommer hjem til meg så får jeg finne en annen klipper som ikke kommer hjem.

Skrevet

Synes det hadde vært en fordel om klipperen hadde med seg trimmebord. Det finnes jo en mengde sammenleggbare bord som er enkle å transportere. Ellers kan det jo være en fordel med en galge slik at hunden står i ro.

Dersom hunden biter eller er ufyselig ville jeg ikke klippet. Hvis jeg likevel skulle latt meg overtale skulle snutebind/ munnkurv være en selvfølge!

Ryddingen etterpå synes jeg eier skal ta seg av :)

Skrevet

Tja, med tanke på hår, hvis jeg skal snakke for min egen rase ville jeg sagt at å plassere en bøtte i nærheten slik at man kunne kastet de største tjafsene rett der hadde vært greit, resten kan eier ordne med etterpå :P

Ikke alle raser som har slik pels som flatten da men..

Om du tar med bord eller ikke, vil si det kommer ann på. Avtal på telefon, si at de må ordne bord selv, og dersom de absolutt ikke har mulighet kan du bringe det med deg. (vil tro de fleste klarer å skaffe det selv!)

Munnkurv er et must om hunden av annen grunn en redsel ikke vil spør du meg. Vår første hund begynte plutselig å bite da han ble klippet (Han var 5år eller noe da) Vi tok på munnkurv 1 gang, og etter det forstod han at han måtte skjerpe seg hvis han skulle slippe.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...