Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsavl


ThomasS

Recommended Posts

En ting jeg ved nærmere ettersyn finner ganske interessant, er at "show ring bulldog"-skallen nederst på siden finnes under navnet "Pekingese" i "Color Atlas of veterinary anatomy" (1.11, fig. 1.18) av Done, Goody, Evans og Stickland (først publisert i 1996).

Ja, DET er interessant! :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
En ting jeg ved nærmere ettersyn finner ganske interessant, er at "show ring bulldog"-skallen nederst på siden finnes under navnet "Pekingese" i "Color Atlas of veterinary anatomy" (1.11, fig. 1.18) av Done, Goody, Evans og Stickland (først publisert i 1996).

Ja, DET er interessant! :angel:

Mmmm... Veldig :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DISKVALIFISERENDE FEIL:

Snute:

Brun nesebrusk eller lysere, flekket.

Det spørs hva som menes med lysere nesebrusk. Lysere enn hva? Grå nese er lysere enn sort. Eller menes det lys - altså "gul" eller rosa?

Det finnes flere eksempler på rasestandarder som kan ha motstridende tokninger.

Noe jeg aldri har forstått meg på er hva rasestandarden for dachs sier om farger;

(forkortet variant)

a) Ensfarget: Rød; rødgul, gul, alle med eller uten sorte stikkelhår.

b) Tofarget: Dypsort eller brun med rustbrune eller gule teninger over øynene, på siden av snute og underleppe...

c) Flekket (merle, stripet/tigret).

d) andre farger: Alle farger som ikke er nevnt ovenfor.

Så kommer problemet, for under diskvalifiserende feil står det - Andre farger enn nevnt over.

Alle farger er lov - men alle farger utenom 'alle farger' er diskvalifiserende feil????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva som menes med lysere nesebrusk. Lysere enn hva? Grå nese er lysere enn sort. Eller menes det lys - altså "gul" eller rosa?

Lysere enn BRUN, kanskje? :)

Det finnes flere eksempler på rasestandarder som kan ha motstridende tokninger.

Noe jeg aldri har forstått meg på er hva rasestandarden for dachs sier om farger;

(forkortet variant)

a) Ensfarget: Rød; rødgul, gul, alle med eller uten sorte stikkelhår.

b) Tofarget: Dypsort eller brun med rustbrune eller gule teninger over øynene, på siden av snute og underleppe...

c) Flekket (merle, stripet/tigret).

d) andre farger: Alle farger som ikke er nevnt ovenfor.

Så kommer problemet, for under diskvalifiserende feil står det - Andre farger enn nevnt over.

Alle farger er lov - men alle farger utenom 'alle farger' er diskvalifiserende feil????

Tja - det kan forklares med noe så enkelt som slett oversetterjobb hos NKK... (FCIs originalstandard opererer bare med 3 fargevarianter - og du finner f eks det samme på svensk dachshundklubbs sider):

Fra FCI:

DACHSHUND

TRANSLATION : Mr. Paschoud and his collaborators, updated by Mrs.C.Seidler.

ORIGIN : Germany.

DATE OF PUBLICATION OF THE ORIGINAL VALID STANDARD : 13.03.2001.

COAT

SMOOTH-HAIRED

HAIR : Short, dense, shiny, smooth fitting, tight and harsh. Not showing any bald patches anywhere.

Tail : Fine, fully but not too profusely coated. Somewhat longer guard hair on underside is not a fault.

COLOUR :

a) Whole-coloured : Red, reddish yellow, yellow, all with or without interspersed black hairs. A clear colour is preferable and red is of greater value than reddish yellow or yellow. Even dogs with strongly interspersed black hairs are classed as whole-colour, not as other colours. White is not desired but single small spots do not disqualify. Nose and nails black. reddish-brown is also permissible but not desirable.

b) Two-coloured : Deep black or brown, each with tan or yellow markings (« Brand ») over eyes, on sides of muzzle and of lower lip, on inner edge of leathers, on forechest, on inside and rear side of legs, also on the feet, round the vent and from there reaching to about one third or one-half of the underside of the tail. Nose and nails black in black dogs, brown in brown dogs. White is not desired but single small spots do not disqualify. Tan or yellow marking (« Brand ») too wide spread is undesirable.

c) Dappled (Tiger-brindle, brindle) : The basic colour is always the dark colour (black, red or grey). Desired are irregular grey or beige patches (large patches not desired). Neither the dark nor the light colour should be predominant. The colour of a brindle Dachshund is red or yellow with darker brindle. Nose and toenails are the same as with the whole- and two-coloured.

WIRE-HAIRED

HAIR : With exception of muzzle, eyebrows and leathers, perfectly even close fitting, dense wiry topcoat with undercoat. The muzzle has a clearly defined beard. Eyebrows are bushy. On the leathers, the coat is shorter than on the body, almost smooth.

Tail : Well and evenly covered with close fitting coat.

COLOUR : Dominantly light to dark wild boar colour as well as colour of dry leaves. Otherwise same colours as described under Smooth-haired a-c.

LONG-HAIRED

HAIR : The sleek shiny coat, with undercoat and close fitting to body, is longer at the throat and on underside of body. On leathers the hair must extend beyond the lower edge of ears (feathering). Distinct feathers on rear side of legs. Achieves its greatest length on underside of tail and there forms a veritable flag.

COLOUR : As described in Smooth-haired a-c.

(Heller ikke FCIs originale tyske tekst sier noe om den norske pkt d... Kanskje på tide å ta en tlf til NKK?)

FARBE : a) Einfarbige : Rot, rotgelb, gelb, alles mit oder ohne schwarze Stichelung. Indes ist reine Farbe vorzuziehen und rot wertvoller als rotgelb und gelb zu betrachten. Auch stark schwarz gestichelte Hunde gehören hierher und nicht unter die andersfarbigen. Wei? ist nicht erwünscht, aber in einzelnen kleinen Flecken nicht ausschlie?end. Nase und Krallen schwarz; rötlich-braun ist auch zulässig, aber nicht erwünscht.

b) Zweifarbige : Tiefschwarz oder braun, je mit rostbraunen oder gelben Abzeichen (Brand) über den Augen, an den Seiten des Fanges und der Unterlippe, am inneren Behangrand, an der Vorbrust, an den Innen- und Hinterseiten der Läufe, an den Pfoten, um den Anus und von dort bis etwa ein Drittel bis zur Hälfte der Unterseite der Rute. Nase und Krallen bei schwarzen Hunden schwarz, bei braunen Hunden braun. Wei? ist nicht erwünscht, aber in einzelnen kleinen Flecken nicht ausschlie?end. Ein zu stark verbreiteter Brand ist unerwünscht.

c) Gefleckte (getigerte, gestromte) : Die Grundfarbe ist immer die dunkle Farbe (schwarz, rot oder grau). Erwünscht sind unregelmä?ige graue aber auch beige Flecken (nicht erwünscht sind gro?e Platten). Weder die dunkle noch die helle Farbe soll überwiegen. Die Farbe des gestromten Teckels ist rot oder gelb mit dunkler Stromung. Nase und Krallen wie bei den Ein- und Zweifarbigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysere enn BRUN, kanskje? :)

Men hva er lysere enn brun? Lysebrun? Gul? Lysegrå? Rosa?

Jeg prøver ikke å kverulere med deg om dette, poenget mitt er at det (desverre) slett ikke er uvanlig med formuleringer som kan tolkes forskjellig i rasestandarder.

I rasestandarden jeg fant hos UK kennel club står det bare;

Colour

All colours allowed but (except in dapples which should be evenly marked all over) no white permissible, save for a small patch on chest which is permitted but not desirable. Nose and nails black in all colours except chocolate/tan and chocolate/dapple, where brown permitted.

.. jeg trodde da de brukte FCI's standarder? Hvor fant du dachs standarden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rasestandarden jeg fant hos UK kennel club står det bare;

Colour

All colours allowed but (except in dapples which should be evenly marked all over) no white permissible, save for a small patch on chest which is permitted but not desirable. Nose and nails black in all colours except chocolate/tan and chocolate/dapple, where brown permitted.

.. jeg trodde da de brukte FCI's standarder? Hvor fant du dachs standarden?

I USA og England har de egne standarder for rasene som er godkjent i deres egne kennelklubber - og de harmonerer ikke alltid med FCIs standard (de er ikke tilsluttet FCI så vidt jeg vet...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA og England har de egne standarder for rasene som er godkjent i deres egne kennelklubber - og de harmonerer ikke alltid med FCIs standard (de er ikke tilsluttet FCI så vidt jeg vet...).

Aha.. trodde det bare gjalt AKC.

Har du fått noe svar angående de blå nesene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. trodde det bare gjalt AKC.

Har du fått noe svar angående de blå nesene?

De blå nesene forblir foreløpig ubesvart ser det ut for :). Jeg sendte spørsmålet på slutten av sommeren i fjor, men det kom aldri noe svar, og jeg har egnetlig ikke brydd meg om å følge det opp... Jeg burde kanskje gjøre det... :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er lysere enn brun? Lysebrun? Gul? Lysegrå? Rosa?

For meg er det så enkelt som at når noe ikke skal være lysere enn "brun" så snakker vi om DEN skalaen ned til hvitt. (Altså ikke "lysegrå" som er lysere enn SORT...)

Jeg prøver ikke å kverulere med deg om dette, poenget mitt er at det (desverre) slett ikke er uvanlig med formuleringer som kan tolkes forskjellig i rasestandarder.
Har forsåvidt ingenting i mot kverulanter jeg :) - men det er et gammelt punkt i denne debatten at det er en del misforståelser, feilovesettelser etc i skrevne rasestandarder, og siden jeg har funnet den originale FCI-dachsestandarden på FCIs egne hjemmesider (NKK er jo organisert hos FCI og bruker deres standarder) så kan jeg ikke forstå annet enn at den norske dachsestandarden inneholder FEIL når det gjelder farge.

FCIs rasestandarder finner du på http://www.fci.be

(Her finner du også en oversikt over hvilke land som er medlemmer av FCI...

rasestandarden jeg fant hos UK kennel club står det bare;

Colour

All colours allowed but (except in dapples which should be evenly marked all over) no white permissible, save for a small patch on chest which is permitted but not desirable. Nose and nails black in all colours except chocolate/tan and chocolate/dapple, where brown permitted.

Den engelske kennelklubben er ikke en del av FCI-systemet og har helt egne rasestandarder på de fleste raser. FCI bruker dog den engelske standarden (stort sett uforandret) for de raser som har England som sitt hjemland.

Dette er dog et klassisk eksempel på HVORFOR det er viktig å kunne sin rase, lese om dem på flere steder, gå til kilden, søke historisk materiell, overleveringer (muntlige og skriftlige) og vite mest mulig om dem før man f eks setter i gang med valpekull. For min rase vil mange hevde at den amerikanske rasestandarden er nærmere den opprinnelige beskrivelsen av rasen og mener at den engelske har gjennomgått for mange forandringer og tilpasninger - selv om hundene i liten grad bærer preg av det, FORSTÅELSEN av rasen, dens utseende og særegenheter er internasjonal og utveksling av avlmateriell mellom land og kontinenter veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at utstilling ikke alltid gagner rasene, og vil bare kommentere med min egen virkelighet:

Border terrieren er en rase som har bevart det meste av stt utgangspunkt, og har ikke frandret seg så mye på grunn av utstillingstrender. Den er rustikk og nokså "ordinær" å se på. Men jeg reagerer nå på at man på utstillinger vinner på å komme med store og kraftige eksemplarer, så "flotte som mulig". Problemet da er jo at man allerede har tisper som er godt over hannhundkravene i størrelse, og man får hunder som ikke kan brukes på hi. De er rett og slett for store. Min eldste tispe når ikke helt opp, hun er litt liten og for spinkel sies det. Men om jeg kan få være litt subjektiv ;) så er jeg ikke enig i det hele tatt. Ser man på de opprinnelige kravene er hun av perfekt størrelse og har en veldig fin og kledelig bygning for sin størrelse. Hennes utseende likner på de man ser i bøkene fra noen få år tilbake. Og av type er hun også et godt eksempel både bruksmessig og gemytt.

Den andre jeg har er derimot nå litt tynn, men veier allikevel en halv kilo mer enn en hannhund skal. Hun kommer nok allikevel til å gjøre det bra på utstilling fordi hun hr den "tyngden" over seg som dommerne setter pris på.

Jeg synes prioriteringene blir nokså feil, for man klarer da å holde en brukshund som familiehund uten å ødelegge rasens opprinnelige egenskaper. Jeg synes generelt det er trist at man velger å plukke vekk egenskaper til fordel for et ubrukelig utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...