Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha nymfeparakitt løs på rommet


Benedicte

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å ha nymfeparakitt på rommet? Jeg tenker at fuglen må være i bur om natten, og nymfeparakitter kan jo skravle en del. Er de som oftest stille om natten, eller kan jeg risikere å ikke få sove i det hele tatt?

Jeg skal ha et veldig stort bur, men har ikke samvittighet til å la den bo inni der. Så om jeg skal ha en nymfeparakitt, så må den ha mulighet til å fly rundt på rommet mitt på dagtid. Oppstår det ofte problemer med det? Jeg tenker på at fuglen kanskje vil rive ned alt som står på hyllene mine, at den har mulighet for å skade seg osv.

Jeg har jo også to hunder som jeg ofte har på rommet, men blir jeg mest sannsynlig nødt til å ta fuglen inn igjen i buret når hundene er der? Jeg har ikke tenkt å forlate fuglen og hundene alene, men det er jo ganske stor sannsynlighet for at de vil gå hverandre på nervene om fuglen er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med å ha nymfeparakitt på rommet? Jeg tenker at fuglen må være i bur om natten, og nymfeparakitter kan jo skravle en del. Er de som oftest stille om natten, eller kan jeg risikere å ikke få sove i det hele tatt?

Jeg skal ha et veldig stort bur, men har ikke samvittighet til å la den bo inni der. Så om jeg skal ha en nymfeparakitt, så må den ha mulighet til å fly rundt på rommet mitt på dagtid. Oppstår det ofte problemer med det? Jeg tenker på at fuglen kanskje vil rive ned alt som står på hyllene mine, at den har mulighet for å skade seg osv.

Jeg har jo også to hunder som jeg ofte har på rommet, men blir jeg mest sannsynlig nødt til å ta fuglen inn igjen i buret når hundene er der? Jeg har ikke tenkt å forlate fuglen og hundene alene, men det er jo ganske stor sannsynlighet for at de vil gå hverandre på nervene om fuglen er løs.

Da vi hadde nymfeparakitt var den alltid fri til å fly hvor den ville! Bortsett fra at den syntes at natten var slutt sånn i sekstiden om morgenen, var det aldri noe problem. De skravler mye, ja. Hvis jeg tok meg den frihet og sove litt på sofaen, trippet fuglen opp og nappet meg i huden på halsen, når det ble for kjedelig :lol: .

Blomster og noen bøker ble rimelig flistete og de skiter jo der de er...., men det er noen sosiale og koselige fugler. Hundene (hadde ikke tollere da, nei :rolleyes: ) skjønte fort hvem som var den nye sjefen og lot fjerkreet sitte på hodet og pille i seg i øra. Lette å temme var de òg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

For det første; skaff deg to nymfeparakitter! Nymfer er flokkfugler og pardannende, og å ha en enslig fugl, særlig inne på et eget rom, er en tragisk tilværelse for en fugl..

For det andre; så er det flott! at du syns det er galt å ha fuglen sittende i bur hele tiden, alt for mange fugler sitter i "fengsel" på livstid, uten mulighet til å røre på seg.

Alle fugler griser en hel del, så du bør være forberedt på å koste opp/støvsuge daglig. Det kommer ikke så helt lite fjær, støv og frøskall og skit fra fugler.

Alle papegyefugler er "gnagere" i større eller mindre grad, vær forberdet på det! Bøker, blader og planter er populære ;) Noe av gnageiveren kan du dempe med å la fuglene ha stadig tilgang til friske kvister og greiner å gnage på. Men uansett må man regne med å få ødelagt en del.

Skal man sove i samme rom som fuglene(anbefales ikke, hvordan skal du lufte f.eks.?) bør man være A-menneske.. :icon_cry:

Når det gjelder hund og fugl; det kommer nok an på hundene og på deg. Noen hunder vil nok greit godta at fuglene "tilhører huset" mens andre vil bare se en flyvende godbit! :D Du bør i alle fall følge godt med på hundens reaksjon en stund, før du snur ryggen til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

om noen vil ha nymfeparakitt ta kontakt med meg, jeg har tre stk, ( strengt talt samboeren min sine) men han tar seg ikke av de, og jeg har ikke skaffet meg fugl og er ikke mega keen på å stelle for de ( selvom jeg gjør det)

derfor gir jeg vekk de tre med bur, ta kontakt om interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...